Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skole krever underskrift av 8 åring ved bruk av skole pad

MrNoGo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barns og foreldres ansvar for skole-iPad følger av skadeserstatningsloven §§ 1-1 og 1-2, som sitert over, for så vidt også av NL § 5-8-1 som bestemmer at enhver er ansvarlig uavhengig av egen skyld for å erstatte tapt gods som han har lånt. Gratisprinsippet i grunnskolen betyr ikke at disse reglene ikke gjelder. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
krikkert skrev (31 minutter siden):

Barns og foreldres ansvar for skole-iPad følger av skadeserstatningsloven §§ 1-1 og 1-2, som sitert over, for så vidt også av NL § 5-8-1 som bestemmer at enhver er ansvarlig uavhengig av egen skyld for å erstatte tapt gods som han har lånt. Gratisprinsippet i grunnskolen betyr ikke at disse reglene ikke gjelder. 

I såfall må man som forelder bare nekte å ta i mot, eller godta dette "lånet". Mange foreldre har ikke økonomi til å erstatte et læringsbrett til 5000kr, og dermed burde ha full andledning til å ikke ta i mot dette.

I følge forbrukerrådet er terskelen for å kreve erstattning for ødelagt pad på skolen svært høy, og skolen har da bevisbyrden for at barnet har ødelagt det med vilje.
https://www.forbrukerradet.no/andre-varer-og-tjenester/laeringsbrett/

• Liker 1
Skrevet (endret)
krikkert skrev (1 time siden):

Skolen har det. 

Mener du oppriktig at skolen kan nekte utlevering av nødvendig skolemateriell til en elev på 7-8 år som ikke skriver under på et slikt skjema?

Du nevner skadeerstatningsloven i neste innlegg. Dette er en lov som er gjeldende uavhengig av et skjema. Og er ikke begrenset til skader på en skole-iPad men også alt annet av verdi. Det skal dog mye til for å ansvarliggjøre et lite barn etter denne loven som du sikkert kjenner til. Det skal blant annet tas hensyn til alder og andre faktorer. Og det må være snakk om direkte hærverk eller grov uaktsomhet. 

Endret av Føniks
Skrevet
On 8/26/2025 at 6:01 PM, Zepticon said:

I såfall må man som forelder bare nekte å ta i mot, eller godta dette "lånet". Mange foreldre har ikke økonomi til å erstatte et læringsbrett til 5000kr, og dermed burde ha full andledning til å ikke ta i mot dette.

Dersom du på forhånd antar at barnet kommer til å være uaktsom (i forhold til alder) eller forsettelig ødelegge brettet, så vil det være grunn til å ta en samtale med barnet kanskje?

Det er ikke forskjell på et brett eller i gamle dager bøker. Man var også erstatningspliktig for disse.

On 8/26/2025 at 6:08 PM, Føniks said:

Mener du oppriktig at skolen kan nekte utlevering av nødvendig skolemateriell til en elev på 7-8 år som ikke skriver under på et slikt skjema?

Signaturen har lite til ingen juridisk effekt. Det kunne like gjerne vært krysset av i en liste som "utlevert". Men jeg synes sånn rent samfunnsmessig det er greit at barnet også får signere, for resten av livet vil det være greia som forplikter deg til ting. Det er ikke noe galt i å lære om dette.

Erstatningsansvaret gjelder uansett om det er signert for. Akkurat likt som om barnet tar opp en murstein og slenger denne gjennom frontruta på bilen til naboen. 

• Liker 1
Skrevet
Zepticon skrev (På 26.8.2025 den 17.06):

Skolen har ikke rett til å sende med ungene en ipad, og så kreve at foreldrene skal påta seg noe som helst ansvar for denne nei.
Grunnskolen skal være gratis, og dersom skolen utleverer en ipad tol ungene, så er også skolen ansvarlig for disse.
Ikke ungene, ikke foreldrene.

Normalt så er slike enheter levert med en forsikringsordning som vil dekke de fleste typer skader. Men det er også visse unntak ved særlig uaktsomhet. Ja. Materiellet er gratis å ta i bruk. Men i likhet med skolebøkene så er det i visse situasjoner der man likevel må regne med å betale en egenandel. Dette tilsvarer praksisen rundt hva som skjer når skolebøkene blir behandlet dårlig.

Skrevet
krikkert skrev (På 26.8.2025 den 16.40):

Skolen har det. 

Da tenker jeg at innholdet i retningslinjene kan ha en betydning for om barnet kan signere eller ikke. Hvis retningslinjene snakker om generell etikette på internett eller hvordan man skal bruke høyttalere og kamera på iPaden og noen gode overordnede rutiner for oppbevaring, tiltenkt bruksområde og enkle rutiner for vedlikehold, så er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Men hvis de samme retningslinjene også tar opp de økonomiske sidene ved å skade iPaden så blir situasjonen annerledes. Det er noe som må via foreldrene som igjen må finne en god måte å forsterke gode vaner rundt nettbrettene. 

Så retningslinjene må deles opp slik at alle parter kjenner sitt ansvar. 

Skrevet
SpecialForce skrev (9 timer siden):

Normalt så er slike enheter levert med en forsikringsordning som vil dekke de fleste typer skader. Men det er også visse unntak ved særlig uaktsomhet. Ja. Materiellet er gratis å ta i bruk. Men i likhet med skolebøkene så er det i visse situasjoner der man likevel må regne med å betale en egenandel. Dette tilsvarer praksisen rundt hva som skjer når skolebøkene blir behandlet dårlig.

En bok koster 300kr å erstatte, en iPad 5000kr. Jeg hadde aldri sendt med ungene noe så dyrt noen plass :)

Skrevet
19 minutes ago, Zepticon said:

En bok koster 300kr å erstatte, en iPad 5000kr. Jeg hadde aldri sendt med ungene noe så dyrt noen plass :)

Jeg tror du misforstår greia. Det er kun uaktsomhet og forsett som fører til erstatningsansvar. 

• Liker 1
Skrevet
rozon skrev (1 time siden):

Jeg tror du misforstår greia. Det er kun uaktsomhet og forsett som fører til erstatningsansvar. 

Ja, men jeg vil ikke at ungen min skal ha en ipad, fodi hen kan finne på å ødelegge den med vilje. Og jeg vil ikke ha ansvar for en slik verdifull gjenstand hjemme.

SpecialForce skrev (1 time siden):

Dette er et sett med retningslinjer som praktiseres per dags dato. De ser helt overkommelige ut. https://lillehammer.kommune.no/barnehage-og-skole/skole/lillehammer-skolen/reglement-og-retningslinjer-for-bruk-av-ipad-i-lillehammer-skolen/

Fra linken: 
2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Skrevet
41 minutes ago, Zepticon said:

Ja, men jeg vil ikke at ungen min skal ha en ipad, fodi hen kan finne på å ødelegge den med vilje. Og jeg vil ikke ha ansvar for en slik verdifull gjenstand hjemme.

Fra linken: 
2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Det er ikke et valg du får lov å gjøre, så din mulighet er å bruke foreldreoppdragelse.

5.000 er jo alt for lavt, og burde vært justert (ikke justert siden 1995). For enkelhetens skyld burde beløpet vært 1/10 G.

Skrevet
SpecialForce skrev (1 time siden):

@Zepticon Et alternativ er selvsagt å etablere en verdigjenstandforsikring som dekker egenandelen. Det meste har en løsning. 

Dette fungerer ikke da jeg ikke eier den og da heller ikke kan forsikre den.

Skrevet
rozon skrev (1 time siden):

Det er ikke et valg du får lov å gjøre, så din mulighet er å bruke foreldreoppdragelse.

Selvsagt har jeg lov å gjøre det.
Skolen kan ikke tvinge på meg en gjenstand, som jeg sier at jeg ikke vil ha ansvar for fordi den blir ødelagt, og så kreve erstattning for den når den ble ødelagt, som var grunnen til at jeg ikke ville ha den.

Skrevet
53 minutes ago, Zepticon said:

Selvsagt har jeg lov å gjøre det.
Skolen kan ikke tvinge på meg en gjenstand, som jeg sier at jeg ikke vil ha ansvar for fordi den blir ødelagt, og så kreve erstattning for den når den ble ødelagt, som var grunnen til at jeg ikke ville ha den.

Kort:

* Barnet ditt har rett til nødvendig læremateriell, herunder nettbrett (Opplæringslova)
* Du kan få erstatningsansvar for skader ditt barn gjør (Skadeerstatningsloven)

Disse er uavhengige og ingen av dem krever din tillatelse. 

Du kan ikke reservere deg mot vedtatte lover i Norge. 

Skrevet

Tråden er vel 3 år gammel, så en kan undres hvordan det gikk med TS.

Nå går dette litt bort fra jussen, men hvorfor skal man på liv og død forby signering av barnet..?

Signaturen i seg selv har jo ingen direkte juridisk betydning siden hen ikke er myndig, det er derimot den foresatte sin.

Men hele poenget med å la barnet 'signere' er jo å gi barnet en form for ansvarsfølelse. At barnet føler hen har 'signert' og har overtatt en form for eierskap og ansvar over objektet, akkurat som de vil komme borti senere i livet også.

Barnet har lest 'reglene' og skrevet at disse er forstått og vil etter min mening føle mer ansvar om å passe på tingen, enn om barnet bare hadde fått utdelt det fritt frem og tenkt 'dette får jeg bare gratis uansett hva' 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...