obygda Skrevet i går, 17:02 Skrevet i går, 17:02 Kanskje noen kan tipse avisene...så får vi noe vakkert å lese om gjennom helgen...velgerene fortjener jo å vite sannheten og hvor smart regjeringen egentlig er. Jeg ser for meg at de kommer med en justering av reglene her...men da blir det plutselig brudd på Acer avtalen...Så vakkert selvmål dette...... 2
obygda Skrevet i går, 17:03 Skrevet i går, 17:03 (endret) Simen1 skrev (5 minutter siden): Jeg ser jeg får tilbud om fastpris til 43 øre her oppe i nord. Dvs. et pristak på 83 øre. Med dagens ekstremt lave priser (5 øre) så ender jeg opp med ca 80 øre. Men hvis spot blir 1 kr til vinteren så får jeg -17 øre og blir spot 2 kr så får jeg tilbake ca 117 øre for hver kWh jeg bruker. Hvis jeg signerer fastpris nå - og hacker alle damlukene så alt vannet renner ut - så kan jeg bli millionær! De som BLIR rike er jo de som sitter i kraftkommuner rundt omkring med konsesjonsavtaler og bare klikker inn på Norgespris.......De kan få netto kontantstrøm INN.......Spesielt de i NO2...... Endret i går, 17:04 av obygda 1
Jarmo Skrevet i går, 17:08 Skrevet i går, 17:08 (endret) obygda skrev (8 minutter siden): Kanskje noen kan tipse avisene...så får vi noe vakkert å lese om gjennom helgen...velgerene fortjener jo å vite sannheten og hvor smart regjeringen egentlig er. Jeg ser for meg at de kommer med en justering av reglene her...men da blir det plutselig brudd på Acer avtalen...Så vakkert selvmål dette...... Hvis du sikter til Norgespris så er den klaget inn av ørten organisasjoner, inkl. vedhoggere, varmepumpe selgere osv. Endret i går, 17:10 av Jarmo
obygda Skrevet i går, 17:43 Skrevet i går, 17:43 Jarmo skrev (34 minutter siden): Hvis du sikter til Norgespris så er den klaget inn av ørten organisasjoner, inkl. vedhoggere, varmepumpe selgere osv. Nei - jeg sikter til bakdøren fastpris........
Simen1 Skrevet i går, 18:55 Skrevet i går, 18:55 (endret) obygda skrev (2 timer siden): Kanskje noen kan tipse avisene... Absolutt ikke! Nå er vi en liten klubb her som har funnet en hack. Hvis dette kommer ut så forsvinner fastprisavtalene på øyeblikket. (De som allerede er inngått er jo bundet så de er vernet). Strømselskapene kommer til å tape så det suser på bakventland-avtalene. Jeg er fristet men på regne litt mer på det. Jeg kommer til å tape ganske mye de nærmeste månedene, men må se det opp mot antatt langsiktig kraftpris. Jo mer priskrise det blir - jo varmere skal jeg ha det i stua og ventilere med vinduene. Blir spot tilstrekkelig dyr så kan jeg jo invitere hele nabolaget hit for å lade bilene, så pengene renner inn. Ennå et diagram. Vi vet at dagens ordning kapper prisen ved 75 øre og at bare 10% av prisen over det betales av forbrukeren. Det er den blå kurven med knekken. Den røde er Norgespris med spotavtale = flatt 40 øre. Den gule er hacken som @obygda tipset oss om. Pristak under 1 kr. Og jo dyrere spot blir jo mer penger håver man inn. Endret i går, 19:21 av Simen1
kremt Skrevet i går, 18:58 Skrevet i går, 18:58 Det skrives at ordningen ikke fredes på noen måte. Ved krise i markedet kan den avvikles. Prisnivået vil også endre seg etter hvor mye markedet tilbyr av kraft, prisen på denne samt etterspørsel fra eu. Se artikkel på e24.
Simen1 Skrevet i går, 19:10 Skrevet i går, 19:10 (endret) kremt skrev (14 minutter siden): Det skrives at ordningen ikke fredes på noen måte. Ved krise i markedet kan den avvikles. Prisnivået vil også endre seg etter hvor mye markedet tilbyr av kraft, prisen på denne samt etterspørsel fra eu. Se artikkel på e24. Prisen låses i første omgang ut 2026. Den kan avvikles ved krise - ikke hvis ting fungerer greit. Prisnivået vil endres fra 1.1.2027, jeg tipper ganske mye opp fordi den er for lukurativ sånn den er nå. Men ikke opp til innslagspunktet for vanlig strømstøtte. Så jeg gjetter fra 40 til 60 øre fra 1.1.2027. Men jeg lurer på hvor lang binding kundene har? Kan jeg f.eks ri på billige spotpriser til januar og så gå over til norgespris da? Hva er oppsigelsestiden om man ombestemmer seg f.eks i mai 2026? Edit: Jeg ser at avtalen kan inngås når som helst, men at man bindes til 31.12.2026. Så da kan jeg bare fortsette med billig spot så lenge det varer og flippe over til norgespris når jeg tror snittprisen resten av perioden blir over 40 øre. Endret i går, 19:15 av Simen1
kremt Skrevet i går, 19:13 Skrevet i går, 19:13 Tar du norgespris nå må du beholde det ut neste år. Det er hvertfall min forståelse av situasjonen. 1
obygda Skrevet i går, 20:35 Skrevet i går, 20:35 kremt skrev (1 time siden): Tar du norgespris nå må du beholde det ut neste år. Det er hvertfall min forståelse av situasjonen. Ja..men du kan alltids hoppe på en ordinær fastpris avtale eller annen variant av strømavtale med ett kraftselskap....Du må ikke stå på en spotprisavtale..
Gazer75 Skrevet i går, 21:05 Skrevet i går, 21:05 For at ein skal "tene" på ein fastprisavtale på 1kr/kWh så må vel spotprisen over 1,5kr/kWh ikkje sant? Ein betalar jo då fast 1kr til selskapet for straum og fordi ein har norgespris så får ein 1kr i "støtte" etter at ein trekk frå 50 øre. Då har ein faktisk fått 1 øre for å bruke straum - nettleige som kjem i tillegg. Så spotprisen må vel opp nær 2kr for at ein skal faktisk tene pengar på dette sidan nettleige ofte er rundt 40-50 øre + effektpris. No ser det ut til at energileddet skal gå ned frå 2026 og ligge på 4,18 øre/kWh. Er sikkert +mva så 5,225 øre/kWh. Uansett langt betre enn 21,2 øre/kWh som det kostar i dag. Så då snakkar vi om 1,8-1,9kr/kWh før ein faktisk tener pengar. Kor ofte er spotprisen så høg at dette skjer? Til og med i NO2 er ikkje det så ofte. Om ein får konsesjonskraft til endå rimelegare pris så kan det gi rare utslag.
sedsberg Skrevet i går, 21:29 Skrevet i går, 21:29 Er det bekreftet at Norgespris gå\r mot spot og ikke det man faktisk betaler for strømmen? Etter det jeg har lest så betaler man fast 40 øre uansett. Om strømprisen skulle være under dette så så betaler man i praksis staten i stedet for å få støtte.
Simen1 Skrevet i går, 21:54 Skrevet i går, 21:54 (endret) Gazer75 skrev (1 time siden): For at ein skal "tene" på ein fastprisavtale på 1kr/kWh så må vel spotprisen over 1,5kr/kWh ikkje sant? Det kommer an på referansepunktet ditt. Hvis du mener "tjent" som i at det kommer netto penger inn på kontoen så stemmer det. Hvis du mener "tjent" som i "penger spart er penger tjent", så holder det at prisen er lavere enn alternativet. Jeg prøver meg litt fram i regnearket med utgangspunktet fastprisavtale på 100 øre inkl mva, nettleie på 50 øre inkl mva og norgespris. Da får jeg: Spotpris under - 40 øre eks mva: 🔵 Spotpris + vanlig strømstøtte er billigste abb. Utpris med nettleie og mva blir under 0 øre. Spotpris under 40 øre eks mva: 🔵 Spotpris + vanlig strømstøtte er billigste abb. Utpris med nettleie og mva blir under 100 øre. Spotpris 40-150 øre eks mva: 🔴 Norgespris + spot er billigst. Utpris med nettleie og mva blir 100 øre. Spotpris over 150 øre eks mva: 🟡 Norgespris med fastprisavtale på 1 kr blir billigst. Utpris med nettleie og mva blir under 100 øre. Spotpris over 250 øre eks mva: 🟡 Norgespris med fastprisavtale på 1 kr blir billigst. Utpris med nettleie og mva blir under 0 øre. Endret i går, 22:15 av Simen1
Simen1 Skrevet i går, 22:00 Skrevet i går, 22:00 (endret) sedsberg skrev (30 minutter siden): Er det bekreftet at Norgespris gå\r mot spot og ikke det man faktisk betaler for strømmen? Etter det jeg har lest så betaler man fast 40 øre uansett. Om strømprisen skulle være under dette så så betaler man i praksis staten i stedet for å få støtte. Ja, det er bekreftet. Stortingsvedtaket ligger i sin helhet her. Legg spesielt merke til §8 med detaljert beskrivelse av hvilke tall som skal legges til grunn for beregningen og hvordan det skal beregnes. Kort sagt: Tallene som skal ligge til grunn for støtten er elspotpris i kundens boområde og referansepris (vedtatt 40 øre+mva fra 1.10.2025-31.12.2026). Det står ingenting om faktisk pris og fra statens perspektiv så er det irrelevant. Strømselskapet fakturerer bare det de "alltid" har fakturert: Spotpris + påslag + mva + faste gebyrer. Alternativt fastpris. Strømselskapets del av dette er upåvirket av norgesprisavtalen og den er forsåvidt irrelevant for dem. Strømselskapet får ansvar for å samordne statens beløp med sitt eget på samme faktura. Endret i går, 22:06 av Simen1
Simen1 Skrevet i går, 22:39 Skrevet i går, 22:39 Gazer75 skrev (1 time siden): For at ein skal "tene" på ein fastprisavtale på 1kr/kWh så må vel spotprisen over 1,5kr/kWh ikkje sant? Tenk priselastisitet og dynamikk. Denne løsningen belønner sløsing med dyr strøm, noe som gjør vondt verre for bedrifter som betaler spotpriser. Ofte er strømmen dyrest når det er høyt forbruk: Ekstremkulde og middagstid. Det betyr svært lave strømregninger når man bruker mest strøm. Når det er vårflom, fulle magasiner, forbruket og prisene lave, så belønnes strømsparing. Man får betalt for å strupe forbruket akkurat når man ikke skal gjøre det.
Gazer75 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Strømselskapet får ansvar for å samordne statens beløp med sitt eget på samme faktura. Viktig å skilje her. Det er nettselskapa som har ansvar for dette akkurat som dagens ordning. Så ting blir som før. Får ein samla faktura så er ting greit. Men ved separat faktura så kjem eventuelle fråtrekk eller ekstra kostnad på rekninga frå nettselskapet. Det nye er at ein kan få eit påslag på nettleiga om spotprisen var under norgespris og det meste av forbruket var i dei timane straumen var rimeleg. Det vil ikkje vere all verden sidan rimeleg spot ofte er på sommar eller tidleg haust. Då er forbruket lågt for dei fleste uansett. Ein spotpris på 20 øre snitt vil då bety 300kr per 1000kWh ekstra i månaden. Andre vegen så vil 80 øre bety 300kr trekt frå på nettleiga. 1
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Gazer75 skrev (6 timer siden): Viktig å skilje her. Takk. Jeg skal korrigere innlegget mitt og huske på hvor støtten/ekstraprisen faktureres. Gazer75 skrev (6 timer siden): Ein spotpris på 20 øre snitt vil då bety 300kr per 1000kWh ekstra i månaden. Andre vegen så vil 80 øre bety 300kr trekt frå på nettleiga. Her blander du med og uten mva-verdier om hverandre. Det blir rotete. Spot inkluderer aldri mva. Mva er noe som (eventuelt) kommer på toppen av spot. Ikke alle betaler mva og noen får det igjen. Det er grunnen til at jeg holder meg konsekvent til priser uten mva, så får de som er omfattet av det regne det inn og eventuelt rette klager på mva-beløpet til staten. Det er ikke strømselskapene sin feil at staten krever omsetningsavgift på samme som det ikke er bensinselskapens feil at staten krever inn drivstoffavgifter på toppen av selve bensinprisen. Endret 15 timer siden av Simen1
Vokteren Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden sk0yern skrev (21 timer siden): Jeg skjønner bare ikke helt hva slags insentiv man kan ha til å øke forbruket når prisen er høy? Dette fungerte for noen år siden, hvis man var heldig å ha en gunstig fastprisavtale, og så pøse på for å få ekstra mye i støtte når prisen var høy. (jeg gjorde det selv.) Men hvordan skal dette fungere med norgespris? Med Norgespris er strømprisen uendret uavhengig av utetemperatur eller klokkeslett. Dette stimulerer ikke til sparing eller investering i energi/effektbesparende tiltak, men heller det motsatte. For å skape incentiver kommer myndighetene til å bruke nettleien mye mer aktivt og målrettet enn i dag.
Simen1 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Vokteren skrev (34 minutter siden): Med Norgespris er strømprisen uendret uavhengig av utetemperatur eller klokkeslett. Som vi har vært inne på de siste sidene så er det ikke sånn det fungerer. Norgespris er en ny form for strømstøtte. Hensikten er at det skal gi jevn strømpris. Kombinert med spotpris (som er det anbefalte og sikkert vanligste) så vil den også bli jevn. Men kombinert med fastpris vil den ikke bli det. Da får man en bakventland-situasjon der man belønnes for å bruke strøm når strømmen er dyr. I verste fall kan man få opp til flere kroner negative priser når spotprisen topper seg. Altså helt opp ned i stedet for jevnt. Skrekkeksempel: Spoiler Spotpris: 10 kr/kWh (spot er alltid uten mva). Denne prisen ser ikke kunden, men er et beregningsgrunnlag for.. Staten: Gir deg 9,6 kr/kWh (+ mva) under strømstøtteordningen Norgespris Nettselskapet fakturerer nettleie som vanlig, ca 0,5 kr/kWh (+ mva) Kraftselskapet fakturerer fastpris (om du har en sånn avtale) på 1 kr/kWh (+ mva) De to øverste linjene faktureres på nettselskapets faktura, sum: -9,1 kr/kWh (+ mva) Siste punkt faktureres fra kraftselskapet, sum: 1 kr/kWh (+ mva) Netto får man altså en negativ totalsum: -8,1 kr/kWh (+ mva) , når strømprisen er ekstremt høy. ____________________ I motsatt ende av skalaen så stanger spotprisen i en "barriære" ved 0. I det tilfellet blir totalprisen 0,4+0,5+1 = 1,9 kr/kWh. Man straffes altså med høy totalpris når spotprisen er null. Endret 15 timer siden av Simen1
sedsberg Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 4 hours ago, Simen1 said: Som vi har vært inne på de siste sidene så er det ikke sånn det fungerer. Norgespris er en ny form for strømstøtte. Hensikten er at det skal gi jevn strømpris. Kombinert med spotpris (som er det anbefalte og sikkert vanligste) så vil den også bli jevn. Men kombinert med fastpris vil den ikke bli det. Da får man en bakventland-situasjon der man belønnes for å bruke strøm når strømmen er dyr. I verste fall kan man få opp til flere kroner negative priser når spotprisen topper seg. Altså helt opp ned i stedet for jevnt. Skrekkeksempel: Reveal hidden contents Spotpris: 10 kr/kWh (spot er alltid uten mva). Denne prisen ser ikke kunden, men er et beregningsgrunnlag for.. Staten: Gir deg 9,6 kr/kWh (+ mva) under strømstøtteordningen Norgespris Nettselskapet fakturerer nettleie som vanlig, ca 0,5 kr/kWh (+ mva) Kraftselskapet fakturerer fastpris (om du har en sånn avtale) på 1 kr/kWh (+ mva) De to øverste linjene faktureres på nettselskapets faktura, sum: -9,1 kr/kWh (+ mva) Siste punkt faktureres fra kraftselskapet, sum: 1 kr/kWh (+ mva) Netto får man altså en negativ totalsum: -8,1 kr/kWh (+ mva) , når strømprisen er ekstremt høy. ____________________ I motsatt ende av skalaen så stanger spotprisen i en "barriære" ved 0. I det tilfellet blir totalprisen 0,4+0,5+1 = 1,9 kr/kWh. Man straffes altså med høy totalpris når spotprisen er null. Greit nok at de som styrer er til tider inkompetente men det virker rart at ingen av de som var med på å utrede dette tenkte på dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå