Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå blir det visst gratis strøm her oppe i natt, kombinert med natt-takst på nettleien. Jeg vasker ikke om natta men skal skru opp termostatene sånn at varmepumpa og varmekabler kan ta seg lang siesta fra jeg står opp og setter termostatene tilbake til normalt igjen. Hvorfor ikke? Det koster meg nesten ingen tid eller kalorier å stille på de. Verdt hvert øre i underholdningsverdi. :)

Screenshot2025-11-27at21-57-41NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.ebc0b373b4bda6dbc2f199ec8bd28fb5.png

Ca 26 øre forskjell på natt og midt på dagen er ca 14 øre spot + 12 øre effektledd på nettleia = 26 øre.

Mandag 24.11 var spotprisen ca 80 øre på natta og ca 100 midt på dagen. Takket være strømstøtten ble differansen redusert til bare 2 øre spot (staten dekker 90%) + 12 øre effektledd på nettleia = totalt 14 øre. Det er altså mer å spare på å flytte forbruk nå enn på mandag, takket være fravær av strømstøtte.

Klesvasken tar jeg i mårra kl 22 til 5 øre spot og 12 øre redusert nettleie. Morsomt å "game" og slå snittprisene.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutes ago, Simen1 said:

Bør jeg føle meg unorsk eller ekskludert fra å kunne kalle meg norsk? Dette viser tydelig at norgesprisen ikke er for norge, men for deler av sør-norge.

Det er ju också ett sätt at se på en lösning för att minska pris forskjeller mellan områden som beror på politiska beslut på nationell nivå och som ikke alla tycker er helt rättvisa. 

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Nå blir det visst gratis strøm her oppe i natt, kombinert med natt-takst på nettleien. 

Wow! Det har jo skjedd med minus pris i sør og men ikke så mye at det nuller ut nettleien. 

Bare å bruke da! Systemet ønsker jo at du skal sløse det slik at de blir kvitt strømmen.

Skrevet
11 hours ago, Simen1 said:

Vanlige folk kan også tegne fastpriskontrakter. Null problem. Og bedrifter kan tegne spotprisbaserte kontrakter om de vil det.

I 2024 ble det brukt 129 334 GWh i Norge. Husholdningene sto for 40 887 GWh, eller 31,6%. Er det det du kaller lite?

Jeg forstår at du ikke forstår behovet for stadig varierende priser. Jeg har allerede fortalt en av grunnene, men det ser ikke ut som jeg når fram, så jeg tror vi lar det ligge.

Som jeg sa tiil noean andre over, ja, man kan teknisk sett tegne en fastpriskontrakt, men den koster >2x Norgespris.

Nei, jeg forstår ikke, og dine argumenter har ikke slått an hos meg. Det blir som rushtidsavgift, de aller fleste reiser ikke i rushet fordi de synes det er gøy, men fordi de må. Men det øker jo inntjeningen til bomselskapene, så da er det all good, ikke sant?

Vi har verdens kanskje beste system for energilagring, så la nordmenn bruke strøm når de trenger den. 

Skrevet
Jotun skrev (7 timer siden):

Wow! Det har jo skjedd med minus pris i sør og men ikke så mye at det nuller ut nettleien. 

Bare å bruke da! Systemet ønsker jo at du skal sløse det slik at de blir kvitt strømmen.

Det nullet ikke ut nettleien her oppe heller, men totalen ble nå likevel temmelig lav.

Kalle Klo skrev (47 minutter siden):

Som jeg sa tiil noean andre over, ja, man kan teknisk sett tegne en fastpriskontrakt, men den koster >2x Norgespris.

Husk at strømpris-abb og statlig støtte ikke er konkurrenter. Man kan kombinere disse hvis man vil så mulighetene er ganske store for private husholdninger. Mye større enn for industrien. Så jeg forstår ikke helt misunnelsen til industrien.

Kalle Klo skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg forstår ikke, og dine argumenter har ikke slått an hos meg. Det blir som rushtidsavgift, de aller fleste reiser ikke i rushet fordi de synes det er gøy, men fordi de må. Men det øker jo inntjeningen til bomselskapene, så da er det all good, ikke sant?

Kapasitet på veiene er ikke en eksportartikkel. 'Det er strøm. Tenk nasjonalt. Det er i Norges interesse at vi kan eksportere mer når prisene er høye og importere når prisene er lave. Det burde også være vanlige folks incentiver både når man tenker overordnet samfunnsnytte og når man bare tenker på sin egen lommebok. Det er negativt for Norge og hver og en av oss at pris-signalet forsvinner. Hvem vil vel ikke ha billigsalg på strøm av og til? Apropos, hvem liker ikke black friday og ønsker seg bundet til faste priser året rundt?

Kalle Klo skrev (48 minutter siden):

Vi har verdens kanskje beste system for energilagring, så la nordmenn bruke strøm når de trenger den. 

Nordmenn kan bruke strøm når de trenger den.

Skrevet
Simen1 skrev (11 timer siden):

Nå blir det visst gratis strøm her oppe i natt, kombinert med natt-takst på nettleien. Jeg vasker ikke om natta men skal skru opp termostatene sånn at varmepumpa og varmekabler kan ta seg lang siesta fra jeg står opp og setter termostatene tilbake til normalt igjen. Hvorfor ikke? Det koster meg nesten ingen tid eller kalorier å stille på de. Verdt hvert øre i underholdningsverdi. :)

Screenshot2025-11-27at21-57-41NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.ebc0b373b4bda6dbc2f199ec8bd28fb5.png

Ca 26 øre forskjell på natt og midt på dagen er ca 14 øre spot + 12 øre effektledd på nettleia = 26 øre.

Mandag 24.11 var spotprisen ca 80 øre på natta og ca 100 midt på dagen. Takket være strømstøtten ble differansen redusert til bare 2 øre spot (staten dekker 90%) + 12 øre effektledd på nettleia = totalt 14 øre. Det er altså mer å spare på å flytte forbruk nå enn på mandag, takket være fravær av strømstøtte.

Klesvasken tar jeg i mårra kl 22 til 5 øre spot og 12 øre redusert nettleie. Morsomt å "game" og slå snittprisene.

Bare vent til det blir bygget flere nord-syd forbindelser eller noen oljeplattformer i nord blir elektrifisert……

Skrevet (endret)
21 minutes ago, Simen1 said:

Det nullet ikke ut nettleien her oppe heller, men totalen ble nå likevel temmelig lav.

Husk at strømpris-abb og statlig støtte ikke er konkurrenter. Man kan kombinere disse hvis man vil så mulighetene er ganske store for private husholdninger. Mye større enn for industrien. Så jeg forstår ikke helt misunnelsen til industrien.

Kapasitet på veiene er ikke en eksportartikkel. 'Det er strøm. Tenk nasjonalt. Det er i Norges interesse at vi kan eksportere mer når prisene er høye og importere når prisene er lave. Det burde også være vanlige folks incentiver både når man tenker overordnet samfunnsnytte og når man bare tenker på sin egen lommebok. Det er negativt for Norge og hver og en av oss at pris-signalet forsvinner. Hvem vil vel ikke ha billigsalg på strøm av og til? Apropos, hvem liker ikke black friday og ønsker seg bundet til faste priser året rundt?

Nordmenn kan bruke strøm når de trenger den.

Hva er Norges interesse? Burde ikke det være innbyggernes interesse? Det er vel her problemet ligger, at myndighetene har egeninteresser og ikke bryr seg nevneverdig om innbyggerne. Det er kun når det blir for mye misnøye og politikerne begynner å bli redd for å ikke bli gjenvalgt at de må gjøre noe, og derfor har vi nå Norgespris. 

Jeg ønsker ikke billigsalg på strøm, nei? Hvordan hjelper det meg at strømmen er dyr når jeg trenger den og billig når jeg ikke trenger den? Om det hadde vært gratis i bomringen kl 03:00 om natten, så hjelper ikke det meg i det hele tatt. Black Friday er forresten en stor scam, du vet det?

Det meste i samfunnet handler dessverre om å dra mest mulig penger ut av forbrukere, både stat og næringsliv konkurrerer om hvem som kan flå folk mest. 

Endret av Kalle Klo
Skrevet
Vokteren skrev (13 minutter siden):

Bare vent til det blir bygget flere nord-syd forbindelser eller noen oljeplattformer i nord blir elektrifisert……

Følg med da! Ingen av de tingene er relevant eller aktuelt.

Det som er relevant er en mulig elektrifisering av Melkøya (det foregår noe politisk tautrekking om dette fortsatt), Kirunas jernverk-planer og datasenter i blant annet Bjerkvik.

Skrevet
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Hva er Norges interesse? Burde ikke det være innbyggernes interesse?

Norges interesse er å få mer av våre offentlige tjenester finansiert av utlandet. Ja, det er også innbyggernes interesse. Problemet er at folk flest ikke tenker lengre enn sin egen nese. Sånne folk gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Skrevet
Just now, Simen1 said:

Norges interesse er å få mer av våre offentlige tjenester finansiert av utlandet. Ja, det er også innbyggernes interesse. Problemet er at folk flest ikke tenker lengre enn sin egen nese. Sånne folk gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Hadde ikke vært et problem hvis det bare var utlandet som betalte høye strømpriser. Men slik er det ikke. Og så gir myndighetene oss litt tilbake via Norgespris/strømstøtte og passer veldig nøye på å si at det er midlertidig og at vi er ekstremt heldige som får noe igjen i det hele tatt.

Hadde vi fått masse bra tjenester fra staten for en billig penge, så hadde det vært fint. Men det får vi ikke, det forsvinner enorme summer underveis; norske utgifter for tjenester er mye høyere enn i våre naboland. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det som er relevant er en mulig elektrifisering av Melkøya (det foregår noe politisk tautrekking om dette fortsatt), Kirunas jernverk-planer og datasenter i blant annet Bjerkvik.

Dette kan bli relevant over natten.
EU ha nå tatt mer eller mindre kontroll over prisene i sør-Norge.
Nå gjenstår nord-Norge som frister med med mye ledig/billig kraft.
Miljøhensyn og kvoter presser frem elektrifisering av sokkelen.
Norske forbrukere er heller ikke særlig fornøyd med de stor prisforskjellene mellom områdene.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Er ikkje stål frå hydrogen i Kiruna lagt på is?

Skrevet
Kalle Klo skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke vært et problem hvis det bare var utlandet som betalte høye strømpriser. Men slik er det ikke.

Ja, vi betaler skatt til stat og kommune, som er nyttig i form av statlige og kommunale prosjekter og tjenester som kommer oss innbyggere til gode. Sier du det samme om andre former for skatter og avgifter? At de ikke kommer oss til nytte?

Er du en av de som bruker logikk i samme sjanger som dette?:

- Jeg har ikke barn derfor bør ikke mine skatt betale for andres skoler og barnehager

- Jeg er aldri syk, så derfor bør ikke min skatt betale andres sykepenger, sykehus

- Jeg har aldri hatt brann hjemme, så derfor bør ikke min skatt gå til å betale for andre sin brannberedskap

Skrevet
HF- skrev (1 minutt siden):

Er ikkje stål frå hydrogen i Kiruna lagt på is?

Jeg er ikke helt sikker. Sist jeg hørte så er det kraftig nedskalert og utsatt, men fortsatt på planen.

Skrevet
10 minutes ago, Simen1 said:

Då får det at låta som det er fel av norrmän at bruka ström. At det bästa är hvis allt bara eksporteras. 

Tänker du på samma sak i allt annat också? Målet ska alltså vara at alltid bruke minst resurser eller kan det finnas några goder som man får bruke i ett samfund utan att få dålig samvittighet? 

Vi kan ju faktiskt bo i telt, eller i alla fall inte värma huset på vintern, bilkörning kostar samfundet en massa pengar och borde forbjudas når det finns alternativ som at gå i 2 timmar etc etc.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Simen1 said:

Ja, vi betaler skatt til stat og kommune, som er nyttig i form av statlige og kommunale prosjekter og tjenester som kommer oss innbyggere til gode. Sier du det samme om andre former for skatter og avgifter? At de ikke kommer oss til nytte?

- Jeg har ikke barn derfor bør ikke mine skatt betale for andres skoler og barnehager

- Jeg er aldri syk, så derfor bør ikke min skatt betale andres sykepenger, sykehus

- Jeg har aldri hatt brann hjemme, så derfor bør ikke min skatt gå til å betale for andre sin brannberedskap

Nå lager du en stråmann her, jeg har ikke sagt noe som skulle tilsi det du spekulerer om her.

Jeg er glad for offentlige sykehus, skoler, brannvesen og politi. Men jeg er mindre interessert i å betale for et ekstravagant Regjeringskvartal, havvind og tilsvarende prestisjeprosjekter. Og jeg er opptatt av at de offentlige tjenestene ikke ender opp med å bli enormt dyre i forhold til det vi får. Dessverre er trenden at man sparer seg til fant på bemanning på gulvet (sykehus, skole, barnehager), mens det sklir ut på toppen (dyre PR-konsulenter, håpløse IT-prosjekter osv osv)

Og det virker som om staten synes det er mye enklere å dra inn mer penger fra innbyggerne heller enn å rydde opp i kostnadene sine. 

Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Så de höga priserna er alltså en skatt.

Synd at du inte bor i sör. Då kunde då både få höga priser och ett insintativ til att flyta strömförbruket hela tiden. Nu har du lave priser och till och med ingen mva på strömmen. 

Skrevet
Vokteren skrev (8 minutter siden):

Dette kan bli relevant over natten.
EU ha nå tatt mer eller mindre kontroll over prisene i sør-Norge.
Nå gjenstår nord-Norge som frister med med mye ledig/billig kraft.
Miljøhensyn og kvoter presser frem elektrifisering av sokkelen.
Norske forbrukere er heller ikke særlig fornøyd med de stor prisforskjellene mellom områdene.

Norske myndigheter har selv godkjent bygging av de sjøkablene som finnes nå. Det er ikke EU som har tvunget det på oss mot vår vilje.

Du må skille mellom ekstremt lave priser i 2025 grunnet uvanlig mye nedbør, og den mer langsiktige forventede prisnivået i nord som gir grunnlag for industriinvesteringer. Dette nivået tipper jeg ligger på rundt 30-50 øre spot i 2026-2028. I 2029-2032 snakker vi nok om 70-100 øre inkludert inflasjon og justering for industrietableringer. Vill gjetting og rusten hukommelse min side (jeg tok meg ikke tid til å sjekke reelle spådommer, så jeg er åpen for input)

Elektrifisering av sokkelen er og forblir irrelevant for NO4 Nord-Norge. Vi har ikke elektrifiserbare plattformer her oppe. Miljøhensyn og kvoter endrer ikke på det faktumet.

At norske sør-norske forbrukere ikke er fornøyde med prisforskjellene er misunnelige på oss i nord, betyr ikke at det er økonomisk smart eller lønnsomt å bruke et titalls milliarder på flere kraftlinjer mellom nord og sør. Det jeg har lest fra seriøse kilder* tidligere er at det vil øke nettleien mer enn strømprisen i sør vil synke som følge av de nye linjene.

* Med seriøse kilder mener jeg analyser i fagfora, ikke kommentarfelt-krigere. Slike kilder har vært linket tidligere i tråden uten at jeg gidder å lete tilbake til de nå.

Skrevet
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Då får det at låta som det er fel av norrmän at bruka ström. At det bästa är hvis allt bara eksporteras. 

Det er jo rent matematisk riktig selv om man ikke trenger å gjøre det til et så ekstremt ultimatum. Se det slik: Hvis norske husholdninger reduserer årlig forbruk med 1 TWh pga flere varmepumper og etterisolering av husene, så frigir det 1 TWh mer til eksport. Dette gir en eksportverdi på rundt en milliard kroner gitt at vi selger dette rundt pris-toppene. 1 milliard kroner ekstra inn i offentlige budsjetter er en god ting. Det er typisk to måter å bruke disse pengene på: Enten redusere andre skatter og avgifter (til glede for oss innbyggere), eller forbedre de offentlige tjenestene vi mottar (nyere skoler, sykehus, bedre eldreomsorg, bedre forsvar etc), som også vil være til glede for oss innbyggere.

Jeg tror hovedproblemet er at folk ikke forstår at disse pengene er kommer oss innbyggere selv til nytte og gir oss bedre liv, bedre levestandard, bedre infrastruktur, tryggere geopolitisk etc.

Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (23 minutter siden):

Så de höga priserna er alltså en skatt.

Ja selvsagt. Har du ikke forstått det før nå?

fredrik2 skrev (23 minutter siden):

Synd at du inte bor i sör. Då kunde då både få höga priser och ett insintativ til att flyta strömförbruket hela tiden.

Hadde jeg bodd i sør ville jeg hatt null incentiv til å flytte strømforbruket. Har du ikke hørt om norgespris? Jeg illustrerte jo dette paradoxet litt lengre opp på den samme siden her (incentiver til å flytte strøm når man har strømstøtte vs ikke strømstøtte). Reprise:

Simen1 skrev (12 timer siden):

Mandag reduserte strømstøtten incentivet til å flytte strøm fra 20 til 2 øre. Uten strømstøtte ville man hatt 20 øre incentiv til å flytte strømmen. Med strømstøtte bare 2 øre incentiv. Med norgespris får man 0 øre incentiv til å flytte strømmen.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...