Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (15 timer siden):

Merkelig. Prøv å klikk på "Data portal" oppe til høyre der. Kommer du videre i menyene nå? Hvis ikke, prøv denne direktelinken som utgangspunkt: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/flows?deliveryDate=latest&deliveryArea=NO3&displayImportExport=false

Ser det er kapasitet på over 1000 MW, men når eg går på Statnett sine sider er kapasiteten 0

Trur meir på Statnett for linja mellom no3 og no1 er 300 kv

Screenshot_20250814-140737_Samsung Internet.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
HF- skrev (18 minutter siden):

Ser det er kapasitet på over 1000 MW, men når eg går på Statnett sine sider er kapasiteten 0

Kapasitet er ikke det samme som faktisk flyt. Kapasiteten er nok godt over 1,5 GW men for øyeblikket flyter det 0. Jeg tipper det er vedlikehold på linja nå. Det burde være mulig å spore opp årsaken hos nordpool.

Screenshot2025-08-14at14-29-05NordPool-UMMPlatform.thumb.png.5baab86b228f9ef13494f2f705b50a9c.png

Edit: Kilde

Endret av Simen1
Skrevet
Jarmo skrev (22 timer siden):

Midt-Norge (NO3) vil få 30 euro høyere pris dersom den nye kabelen over Sognefjorden blir klar i løpet av året, ifølge simuleringer fra Volue Insight.

ABO: https://www.europower.no/kraftmarked/til-hosten-skal-ny-kabel-vare-pa-plass-det-vil-gi-dramatisk-endring-i-prisen/2-1-1857003

lilleholt-volue-sognefjorden-scaled.thumb.jpg.86275638ced4f1dbc72ee28a61086a53.jpg

+36,9 øre/kWh i NO3 fortjener selvsagt tittelen her. Men det er også verdt å nevne detaljene:

-3,6 øre/kWh i NO5

-3,6 øre/kWh i NO1

-3,3 øre/kWh i NO2

+1,9 øre/kWh i NO4

Det vil også påvirke prisene i resten av Norden. Det er også verdt å merke seg at vi har en ekstrem hydrologisk situasjon som ikke nødvendigvis gjør simuleringene representative for mer normale år:

Sitat

– Det er vanskelig å se effekten av flytbasert i en sånn hydrologisk situasjon hvor det er så ekstreme forskjeller som jeg aldri har opplevd før - at det er så vått i nord og så tørt i sør, sier sjefanalytiker i Volue Insight, Tor Reier Lilleholt.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (34 minutter siden):

lilleholt-volue-sognefjorden-scaled.thumb.jpg.86275638ced4f1dbc72ee28a61086a53.jpg

+36,9 øre/kWh i NO3 fortjener selvsagt tittelen her. Men det er også verdt å nevne detaljene:

-3,6 øre/kWh i NO5

-3,6 øre/kWh i NO1

-3,3 øre/kWh i NO2

+1,9 øre/kWh i NO4

Det vil også påvirke prisene i resten av Norden. Det er også verdt å merke seg at vi har en ekstrem hydrologisk situasjon som ikke nødvendigvis gjør simuleringene representative for mer normale år:

Overraskende at ei auke frå 662 MW til 800 MW skal gi ei auke i prisen på 36,9 øre/kWh. 

Skrevet (endret)
HF- skrev (3 minutter siden):

Overraskende at ei auke frå 662 MW til 800 MW skal gi ei auke i prisen på 36,9 øre/kWh. 

Skal den gamle kabelen legges ned? Jeg leser det som +800 MW, ikke som +138 MW.

@sedsberg Hvem bomma? Disse simuleringsresultatene presenteres i hvert fall av sjefanalytiker i Volue Insight, Tor Reier Lilleholt.

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Skal den gamle kabelen legges ned? Jeg leser det som +800 MW, ikke som +138 MW.

@sedsberg Hvem bomma? Disse simuleringsresultatene presenteres i hvert fall av sjefanalytiker i Volue Insight, Tor Reier Lilleholt.

Den gamle kabelen skal rivast ja.

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (1 time siden):

Ja. Sjekke linkene f.eks.

Har du ikke lest de linkene du legger ut selv?

sedsberg skrev (2 timer siden):

De bomma jo kraftig på de 10 ørene strømmen skulle stige pga. utenlandskablene. Så jeg tar talla med en klype salt.

HVEM BOMMA?

Endret av Simen1
Skrevet

Statnett bomma. Med vilje selvsagt for å villede mest mulig.  Utenlandskablenes strømpriseffekt.

Det betyr at kablene har gitt en priseffekt på 25 øre/kWh, eller en økning på 50 prosent. Dette er langt høyere enn anslaget til Statnett. Mer sikre tall kan kun skaffes til veie ved detaljerte statistiske undersøkelser.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
sedsberg skrev (2 timer siden):

De bomma jo kraftig på de 10 ørene strømmen skulle stige pga. utenlandskablene. Så jeg tar talla med en klype salt.

Det påstås at Statnett førte politikerne bak lyset da Statnett i 2013 søkte om konsesjon for å bygge de to mellomlandskablene. Dette fordi Statnett i søknaden bare vurderte at kablene ville gi ei prisøkning i Norge på 3-4 øre.

Stortingsmelding 14 fra 2012

Stortingsmelding 14 (2011-12) om utbygging av strømnettet ble avgitt av Olje- og energidepartementet den 2. mars 2012. Samme dag ble den godkjent i statsråd av regjeringa Stoltenberg II hvor Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet var med. Senterpartiets Ola Borten Moe var ansvarlig statsråd.

Om kabelforbindelser til land utenfor Norden uttales det følgende i meldinga:

«Norge og de andre nordiske landene har flere forbindelser til land utenfor Norden. Ytterligere forbindelser er under planlegging. Forbindelsene bidrar til å bedre forsyningssikkerheten for strøm i Norge og i de landene som knyttes til det norske systemet. Forbindelsene bidrar også til å ta vare på og utvikle de verdiene som ligger i den norske vannkraften.»

Om prisvirkninger av utenlandsforbindelsene er det angitt dette:

«Disse forholdene gjør at handelsgevinsten fra utenlandsforbindelsene bidrar til betydelig verdiskaping, uten at gjennomsnittsprisen på strøm i Norge nødvendigvis blir endret i særlig grad.»

Energiutredninga fra 2012

Energiutredninga (NOU 2012:9) som ble avgitt 5. mars 2012, inneholdt et eget fagkapittel om kraftutveksling med utlandet (kapittel 14). Budskapet var klart:

«Handel med kraft er styrt av prisforskjeller. Kraften flyter til landet med høyest pris.»

Når det gjelder prisvirkningene, er konklusjonen at fleire utenlandsforbindelser trolig vil gi litt høyere gjennomsnittspris. Om virkningene av en ny forbindelse til Tyskland uttales det følgende:

«I en situasjon der Norge (og Norden) har et betydelig kraftoverskudd og klart lavere priser enn for eksempel Tyskland, vil en ny forbindelse til Tyskland gi netto eksport i et normalår. Netto eksport trekker isolert sett opp den norske prisen. Størrelsen på prisøkningen avhenger av responsen i markedet på kort og lang sikt.»

Kilde ABO: https://www.nordnorskdebatt.no/mellomlandskabler-og-statnett-som-syndebukk/o/5-124-195526?fbclid=IwAR2IA_TO_X02qFIU1psfOTmY9i8oyu-7L-GWHB5R-HOv-8wlp4ayqLS6h1s

Endret av Jarmo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (35 minutter siden):

Statnett bomma.

Takk!

Poenget mitt var selvsagt å røyke ut at @sedsberg retter baker for smed. Når Lilleholt i Volue Insight simulerer noe (med data fra salgskurver fra nordpool formoder jeg) så forsøker sedsberg å rakke ned på simuleringen ved å kalle den en spådom og begrunne det med at Statnett bomma på noe annet for 13 år siden. Sedsberg luktet nok lunta og ville ikke stå for baker for smed-prinsippet sitt helt åpenlyst.

Skrevet (endret)
7 minutes ago, Simen1 said:

Takk!

Poenget mitt var selvsagt å røyke ut at @sedsberg retter baker for smed. Når Lilleholt i Volue Insight simulerer noe (med data fra salgskurver fra nordpool formoder jeg) så forsøker sedsberg å rakke ned på simuleringen ved å kalle den en spådom og begrunne det med at Statnett bomma på noe annet for 13 år siden. Sedsberg luktet nok lunta og ville ikke stå for baker for smed-prinsippet sitt helt åpenlyst.

Ja, MSM bare lyger og sprer propaganda ikke sant? Hverken NRK eller TU er bra nok? SKal vi kanskje heller bare bruke "alternative" meddier? Nyhetsspeilet eller Steigan kanskje?

Vi ble forsikra om at prisene bare sklle stge maks 10 øre. De bomma ikke bare litt. De bomma absolutt og totalt. Men hey... MSM bare lyger. Ikke sant?

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (24 minutter siden):

Vi ble forsikra om at prisene bare sklle stge maks 10 øre. De bomma ikke bare litt. De bomma absolutt og totalt. Men hey... MSM bare lyger. Ikke sant?

Bakeren eller smeden?

Kan du ikke bare innrømme at du dreit på leggen når du rakket ned på Volues simuleringer for en bom Statnett gjorde for 13 år siden?

Skrevet
Just now, Simen1 said:

Bakeren eller smeden?

Kan du ikke bare innrømme at du dreit på leggen når du rakket ned på Volues simuleringer for en bom Statnett gjorde for 13 år siden?

Hvorfor skal de liksom treffe bedre denne gangen? Var det idioter som beregnet det forrige gang? Dro de tall ut av ræva? De har bomma før, og de kan bomme igjen. Me dmindre denne kameraten din er et eller annet klarsynt geni eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...