Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Analyse av tirsdag 1. juli

Tirsdag kveld kl 20-21 går prisene i kontinental-Europa, inkludert Danmark til himmels med opp mot 6,1 kr/kWh. Frankrike skiller seg ut ved å makse ut på "bare" 2,8 kr/kWh.

Screenshot2025-06-30at16-17-13NordPoolDay-aheadmap.thumb.png.1d69917b7b8ef1b80faf220e77a42947.pngScreenshot2025-06-30at16-17-45NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.97a2c43d8174fff98182164b19953e04.png

Sør-Norge smittes ikke av de prisene. NO1, NO2 og NO5 holder seg under 1 kr/kWh hele døgnet. Sverige SE3 og SE4, samt Finland og Baltikum holder seg i omtrent samme sjikt som Sør-Norge og danner dermed et slags Sør-Skandinavisk prisbelte.

Screenshot2025-06-30at16-33-13NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.8fd1caead829237a719880c73edf5bbd.png

Nord-Skandinavia, NO3, NO4, SE1 og SE2, danner sitt eget lavpris-hjørne av Europa med priser fra 0-8 øre/kWh. NO3 og NO4 renner bokstavelig talt over av vann i magasinene. Daudesvann i Målselv varsler overløp på dammen og farlige forhold nedstrøms i elva. Landsdelen produserer så mye som forbrukerne klarer å bruke og så mye kraftlinjene klarer å eksportere. Likevel renner det over, da smeltevannet fyller opp raskere enn det produseres strøm. Flomfare og lave priser vil sannsynligvis holde seg i månedsvis fremover.

Screenshot2025-06-30at16-34-24NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.0f5fc24270dcb0690281a9a2f47dac9b.png

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (42 minutter siden):

Gasskraft vil spille en sentral rolle i Europa lang tid fremover, mener Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.

https://energiwatch.no/nyheter/olje_gass/article18321247.ece

Selvsagt. Gass er både balanserende roterende masse i et kraftnett og viktig for å kompensere når vind og sol uteblir. Men vi skal merke oss at bare en brøkdel* av gassen som brukes i Europa kommer fra Russland og vi er på god vei til å fase ut russland som leverandør i flere Europeiske land. Noen østblokkland som Slovakia og Moldova sliter med å bygge rør til alternative leverandører, men det går seg nok til. En annen ting er at bare en brøkdel går til elektrisitetsproduksjon. Reduserer vi gassbruken på andre områder som f.eks oppvarming, så kan vi frigi veldig mye gass til elektrisitetsproduksjon og stabilisering av kraftnettet.

For noen typer gassbruk blir gasskraftverket bare et unødvendig mellomledd, men for andre som varmepumpebasert oppvarming og matlaging så vil faktisk gassbruken reduseres på grunn av mye bedre total virkningsgrad. Slik reduksjon kan frigi ytterligere gass til f.eks industrielle formål som ikke lar seg elektrifisere.

• Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (1 time siden):

En 2025-rapport fra Elhub, en offentlig organisasjon som samler inn data om strømforbruk i Norge, viser en kraftig økning i strømbruken ved norske datasentre. 

Fra 2022 til 2024 har det totale strømforbruket nesten doblet seg. Fra en total bruk på 822 GWh (Gigawatt-timer) i 2022 til 1612 GWh i 2024. En økning på hele 96,2 prosent. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/slik-pavirker-dine-ki-sok-klimaet/1103543

Bruka snart like mykje energi på datasenter som på å drifte alle elbilane i landet 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg trenger litt hjelp til å sjekke spotpris i NO1. Hos Nord Pool fant jeg denne siden, er jeg på rett spor?

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest&currency=NOK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NO1

eller
https://tinyurl.com/nordpool-no1

Jeg ser at prisen (eksl. mva antar jeg) er NOK/MWh, og da er det vel bare å dele på 10 for å finne prisen i øre/kWh? Ellers flott at man kan endre tidsintervallet.
nord-pool.thumb.png.28a4ad772443ba438e62ff7d54fe49a9.png

Endret av backtoback
tinyurl; typos
Skrevet (endret)
backtoback skrev (49 minutter siden):

er jeg på rett spor?

Jepp, helt nøyaktig riktig plass. :thumbup: Ja, prisene er uten mva fordi dette er spotpris. Mva er en avgift som kommer i tillegg til spotprisen, for alle mva-pliktige kunder. Spotprisen er altså ikke forbrukerprisen sånn man forventer å finne de på hyllekanten i butikken eller på bensinpumpa. Det er også uten andre avgifter, fastledd, levering og strømstøtte. Så tenk mer på det som kursen på råolje eller bensin. Bearbeiding, transport, avgifter og påslag i salgsleddene kommer i tillegg.

Ja, del på 10 for å få øre/kWh, eller del på 1000 for å få kr/kWh. Legg merke til at prisene i sentraleuropeiske land bare vises når du bruker € som valuta. Litt fort og gæli kan du kjapt hoderegne at 1€=10kr, for da blir tallene ved €-aksen direkte til øre/kWh, bare vær obs på at det er unøyaktig.

Utforsk gjerne også menyvalg som capacities og flows, samt maps på toppmenyen.

Som standard vises grafene for nåværende døgn. Morgendagens priser publiseres alltid kl 12:46, så etter det kan du sjekke morgendagen også. SOL.no og alle andre mediesider henter sine data fra Nord-Pool så de henger vanligvis litt etter og publiserer morgendagens priser rundt kl 13.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)

@Simen1, takk for svar og nyttig info. Skal "leke" meg litt på denne siden, håper det er mulig å laste ned historiske datasett også.

Endret av backtoback
typos
Skrevet (endret)
backtoback skrev (5 minutter siden):

håper det er mulig å laste ned historiske datasett også.

De er med vilje litt tungvinte å laste ned fra og begrenset hva du får tak i, fordi dette er data de selger kommersielt, blant annet til SOL.no. F.eks finner du bare timepriser inntil 3 måneder tilbake i tid og tabellene må kopieres med copy paste en dag av gangen, i stedet for å lastes direkte ned som odf eller xls. Det er tungvindt men en humpete vei rundt betaling.

Endret av Simen1
Skrevet
6 hours ago, Jarmo said:

Gasskraft vil spille en sentral rolle i Europa lang tid fremover, mener Vassdrags- og energidirektør Kjetil Lund.

https://energiwatch.no/nyheter/olje_gass/article18321247.ece

– Når solen og vinden er borte, produserer ingen anlegg, og strømprisen blir fort høy. Batterier hjelper noen timer, kanskje dager. Men iblant er det ukevis med lite vind og lite sol. Derfor tror vi at gasskraft i flere tiår fremover vil være sentralt for å balansere det europeiske kraftsystemet, skriver han.

Burde ikke noen fortelle han at det er bare å "sett inn løsning som ikke eksisterer "?

• Hjerte 1
Skrevet
sk0yern skrev (1 time siden):

?!
Selvfølgelig smitter prisene!

Nei. Jeg tror du misforstår hvilke priser jeg sier ikke smitter over. For å gjøre det helt tydelig: De ekstreme pristoppene i sentraleuropa (opp mot 6 kr/kWh), ringet inn i grønt, smitter ikke over til Norge, ringet inn i rosa, i nevneverdig grad. I Norge forblir prisene under 1 kr, samtidig som prisene i sentraleuropa går opp mot 6 kr. Prisene smitter andre ganger, men ikke i dette tilfellet og ikke i tydelig eller nevneverdig grad.

Screenshot2025-07-01at10-42-56NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.ccc52ab80832ae80ca27f70f09a39bdf.png

Ser du nå hva jeg skrev og mente?

Skrevet (endret)

Prøver å regne ut hva strømprisen (inkl. mva), "Strømpris ETTER støtte (kr/kWh)", blir etter at strømstøtten er trukket fra.
Er resulatet i Excel-arket korrekt?

Sitat

Slik beregnes strømstøtten 

Du får støtte i de timene elspotprisen (spotprisen uten merverdiavgift og påslag) i ditt prisområde er høyere enn 75 øre per kilowattime (kWh). 
I disse timene får du støtte for 90 prosent av beløpet over 75 øre/kWh. for strøm.  
I tillegg blir det lagt på 25 prosent som kompensasjon for merverdiavgiften du betaler 

Formelen for å beregne støtten blir da 
(elspotprisen i ditt område – 75) × 0,9 × 1,25 

Nordland, Troms og Finnmark har fritak fra å betale merverdiavgift, så her blir formelen  

(elspotprisen i ditt område – 75) × 0,9 

Her kan du følge med på støttesatsene time for time.  
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/stoettesats-time-for-time/

Du trenger ikke AMS-måler for å motta strømstøtte. Støttebeløpet er ikke skattepliktig.  

Kilde:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/dette-er-stroemstoetteordningen-for-hoeye-stroempriser/

Edit: @Simen1, takk for nyttig tilbakemelding i ditt innlegg. Jeg har nå oppdatert kolonnetitlene.

strmsttte_v3.thumb.png.c3a745bbf8a3a97f804cbac96f9fbb6a.png

Endret av backtoback
0.25->0.5 steg; oppdatert Excel skjermdump; typos
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (16 timer siden):

De er med vilje litt tungvinte å laste ned fra og begrenset hva du får tak i, fordi dette er data de selger kommersielt, blant annet til SOL.no. F.eks finner du bare timepriser inntil 3 måneder tilbake i tid og tabellene må kopieres med copy paste en dag av gangen, i stedet for å lastes direkte ned som odf eller xls. Det er tungvindt men en humpete vei rundt betaling.

Kan virke som ein kan hente ned historiske prisar nederst på denne sida her:
https://www.forbrukerradet.no/strompris/spotpriser

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Beklager at jeg dobbelpostet, jeg skrev mitt innlegg mens @Gazer75 postet sitt.

Det eneste jeg kan tilføre er man kan laste ned historisk data helt tilbake til 2016.

Endret av backtoback
dobbelposting
Skrevet

Regnestykkene ser helt riktig ut. Tittelen i kolonne C ville jeg endret bare for tydelighets skyld.

Du ser at når du setter opp en ligning slik: X=X*1,25 så går det ikke helt i hop matematisk. Derfor ville jeg brukt ulike navn på de to variablene i kolonne B og C. Spotpris har aldri mva. Mva er noe som kommer i tillegg til spotprisen og resultatet, altså det som står i kolonne C må dermed hete noe annet. Kall det f.eks strømpris før støtte eller noe sånt.

Litt avhengig av strømleverandør så kan det hende du får et par linjer til på fakturaen. Noen tar fakturagebyr eller fast månedspris, f.eks en femtilapp i tillegg. Andre har et påslag på noen øre per kWh. Andre igjen har begge deler. Dette er altså regninga du får fra strømleverandøren.

Nettleie er en annen regning med flere linjer for hva de fakturerer. Noen kunder kombinerer disse regningene til en felles regning.

Lyse har et eksempel på hvordan det fungerer hos dem.

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (6 minutter siden):

Høge priser rundt oss då blir det også høg eksport. 

Selvsagt. Vi selger når prisene er høye og kjøper når de er lave. Dette er jo aksje-leksjon nr 1 for tenåringer. Jeg var 15 år første gangen jeg var i banken og vekslet en bunke 100-lapper til dollar fordi dollaren var så lavt priset, med den ideen om at dollaren skulle styrke seg og jeg kunne tjene en slant på differansen. Jeg gikk bare noen få kroner i pluss etter at gebyrene var trukket fra, men jeg ble i hvert fall en erfaring rikere. Etter det så sitter det i ryggmargsrefleksen. Kjøp billig - selg dyrt.

Så, hva er dyrt og billig? For NO2 så er den langsiktige verdien av vannet i magasinene rundt 50-60 øre/kWh og vannet har lang holdbarhet så det kan fint spares noen dager hvis man får dårlig betalt for det. På samme måte kan man fint produsere så mye man klarer å få solgt unna når prisen er høy. Så når du sier høye priser = høy eksport, så er det helt riktig og betryggende at de vet hva de driver med. Det finnes ingen moralsk regel om at man må ha et visst forhold mellom import og eksport i løpet av siste 24 timer. Det gir ingen økonomisk mening å ha en sånn regel heller. Derfor ser hver dag ganske forskjellig ut. I diagrammet under ser vi import og eksport siste 31 dager, for hele Norge. Legg merke til at topper og bunner for dagene varierer mye. Dette er ikke et sykdomstegn.

Screenshot2025-07-01at20-23-51Tallogdatafrakraftsystemet.thumb.png.e3c5120bb9b22c61e33c29e9c57acfe2.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...