Gå til innhold

Statnett ber Equinor utsette nedstenging av gasskraftverk på Mongstad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

0,05 prosent av norsk strømproduksjon

Kraftverket produserer 45 MW varme til raffineriet og normalt 70 MW strøm til nettet. Men kraftverket har tillatelse til å produsere 90-95 MW. 

I et normalår produseres 0,6 TWh strøm, noe som tilsvarer 0,4 prosent av norsk strømproduksjon, opplyser Equinor.

Takk for tallfakta. Hva er det de krangler om egentlig? Dette er jo en bagatell i nasjonal sammenheng. Mindre enn Alta-kraftverket.

ACYBN18O skrev (2 timer siden):

Med den politikken russerne fører nå om dagen bør alt som kan produsere kraft i Europa opprettholdes.

Denne regulerbare krafta bør flyttes nærmere de store markedene der det er høy grad av vindkraft og solkraft. Det trengs for å øke stabiliteten og muliggjøre mer sol- og vind-kraft. Altså netto mer kraftproduksjon, midt i hjertet av der kraften trengs mest og prisene er villest.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Takk for tallfakta. Hva er det de krangler om egentlig? Dette er jo en bagatell i nasjonal sammenheng. Mindre enn Alta-kraftverket.

Denne regulerbare krafta bør flyttes nærmere de store markedene der det er høy grad av vindkraft og solkraft. Det trengs for å øke stabiliteten og muliggjøre mer sol- og vind-kraft. Altså netto mer kraftproduksjon, midt i hjertet av der kraften trengs mest og prisene er villest.

Flytte Mongstad…? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Demontere og selge gasskraftverket til Tyskland.

Det er vel ikke planer om å kjøre den i "kverna"?

For plassbygde kraftverk som dette vil nok det meste bli fjerna og levert til mottak for gjenvinning.

Her er ein gammal TU artikkel om Kårstø:
https://www.tu.no/artikler/her-rives-norste-storste-gasskraftverk/413193

 

Quote

Kraftverket produserer 45 MW varme til raffineriet og normalt 70 MW strøm til nettet. Men kraftverket har tillatelse til å produsere 90-95 MW.

Litt usikker på kor mykje som faktisk går ut på nettet. Dei treng straum internt på Mongstad og så forsyner dei også Gjøa plattforma med straum.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (20 minutter siden):

Genial idé å bygge ned beredskap i en tid der det er fare for rasjonering... 

Så, hvor stor fare mener du det er?

Og hvor mye fra eller til vil en månedsproduksjon på 0,05 TWh utgjøre mener du?

Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Ja, la oss heller signere en ubrytelig avtale med EU om å slå sammen strømnettene våre!

Du var helt uenig i ligningen om hvordan prisnivået påvirker tappingen av magasinene, men jeg kan fortsatt ikke se at du har klart å komme opp med en alternativ forklaring. En ligning eller metode for å finne ut av det. Du har riktignok konkludert - uten å ha en regnemetode for å komme fram til konklusjonen, men konklusjoner som er dratt rett ut av lufta teller ikke. Koker det ned til at du må spise en hatt eller noe sånt?

@Gazer75 Det ser ut som de tar vare på turbinen, mens rør og sånt blir kastet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1
Er du nødt til å trolle alle trådene på Diskusjon som handler om strømpriser, energieksport til Tyskland og fyllingsgrad?
 

Sammenhengen er at vi ikke har mer vann i magasinene enn vi trenger til eget forbruk.
Å forplikte seg til å dele med Tyskland vil føre til lavere fyllingsgrad og høyere priser i Norge. Som jeg har sagt mange ganger.

Du kverulerer ved å kreve en likning. Ditt eget bidrag til likning var en forenklet sammenheng mellom fyllingsgrad, pris og forbruk, der du bevisst utelater at en betydelig del av forbruket er eksport til Tyskland, som Norge burde avslutte så lenge situasjonen er prekær for vårt eget marked.

 

Jeg er ikke redd for en saklig debatt med en meningsmotstander, men du er bare et forumtroll.
Alle dine argumenter er tilbakevist i flere tidligere tråder, så hvorfor bytter du ikke standpunkt?

Nei, jeg er faktisk ikke blendet av et rasistisk hat mot Tyskland fordi jeg er imot at Norge skal eksportere strøm vi trenger selv til Tyskland. Jeg vil tvert imot hjelpe Tyskland til å oppfylle Energiewende på rekordtid. Det blir lettere når strømprisene der borte går i været. Det vil også bli lettere for dem å gjenopprette nylig nedlagte atomkraftverk og kullkraftverk. Vi undergraver Tysklands energisikkerhet og selvforsyning ved å gi dem vår egen strøm.

Du selger skinnet før bjørnen er skutt. Jeg skal ikke spise noen hatt, men du får etterhvert nok klager til at du bør vurdere en ferie fra forumet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Så, hvor stor fare mener du det er?

Og hvor mye fra eller til vil en månedsproduksjon på 0,05 TWh utgjøre mener du?

Jeg har ingen forutsetning for å mene noe om dette, jeg må lene meg på analysene til NVE og Statnett. 

Du mener Statnett tar feil når de ber Equinor om å beholde dette kraftverket? Det er basert på dine faktabaserte analyser av situasjonen? 

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Simen1
Er du nødt til å trolle alle trådene på Diskusjon som handler om strømpriser, energieksport til Tyskland og fyllingsgrad?

Jeg vet hvem som henter og samler fakta, setter opp ligninger, sammenstiller påstander med data osv og hvem som troller med "du tar feil" uten å kunne begrunne det.

Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Sammenhengen er at vi ikke har mer vann i magasinene enn vi trenger til eget forbruk.

Det må du nesten dokumentere eller underbygge på et vis

Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Du kverulerer ved å kreve en likning.

Du sier at ligningen min er feil - uten å si hvordan eller hva som eventuelt skulle vært bedre. Din påstand er din bevisbyrde.

Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Ditt eget bidrag til likning var en forenklet sammenheng mellom fyllingsgrad, pris og forbruk, der du bevisst utelater at en betydelig del av forbruket er eksport til Tyskland, som Norge burde avslutte så lenge situasjonen er prekær for vårt eget marked.

Nei, jeg har ikke uttalt at det bør avslutte. Jeg mener handelen med Tyskland bør fortsette.

Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke redd for en saklig debatt med en meningsmotstander, men du er bare et forumtroll.
Alle dine argumenter er tilbakevist i flere tidligere tråder, så hvorfor bytter du ikke standpunkt?

Forumtroll altså. Hvem er det som har sunket ned til personangrep sa du? også kalt trolling.

Min ligning - som du sa var feil - er ikke tilbakevist i flere tråder. Du har prøvd å svare på andre ting - og late som det var svar på spørsmålet, kalt meg troll osv. Få det nå bare tilbake på spor ved å erstatte min ligning med en bedre en.

Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Nei, jeg er faktisk ikke blendet av et rasistisk hat mot Tyskland fordi jeg er imot at Norge skal eksportere strøm vi trenger selv til Tyskland. Jeg vil tvert imot hjelpe Tyskland til å oppfylle Energiewende på rekordtid. Det blir lettere når strømprisene der borte går i været. Det vil også bli lettere for dem å gjenopprette nylig nedlagte atomkraftverk og kullkraftverk. Vi undergraver Tysklands energisikkerhet og selvforsyning ved å gi dem vår egen strøm.

Godt poeng faktisk. En stor motivasjon for Energiwende er høy pris og vi bidrar med opp til 1,4 GW for å senke prisen deres i de verste timene.

Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Du selger skinnet før bjørnen er skutt. Jeg skal ikke spise noen hatt, men du får etterhvert nok klager til at du bør vurdere en ferie fra forumet.

Om jeg selger skinnet før bjørnen er skutt må det bety at jeg har en ligning i vente.. Det er bedre nytt enn at du skal spise en hatt eller noe sånt.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (7 minutter siden):

Du mener Statnett tar feil når de ber Equinor om å beholde dette kraftverket? Det er basert på dine faktabaserte analyser av situasjonen? 

Neida, Statnett vil sikkert ha den dugnaden servert på sølvfat, bare de slipper å betale. Da er det jo beleilig å skjule seg bak at de ikke har konsesjon til å drive med produksjon.. Listen er lang over ting jeg gjerne skulle hatt om jeg slapp å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gasskraft i Norge har rett og slett vore for dyrt pga rimeleg vasskraft. Difor har det ikkje lønna seg å drifte desse. CO2 avgifter kjem jo på toppen av det heile og dei har vel også gått rett til himmels?

Einaste grunn til at det fortsatt durar og går på Melkøya ved Hammerfest er at det ikkje er alternativ forsyning.
Men om Statnett byggjer ut 420kV linjer frå Skaidi til Hammerfest så blir det nok endring der også.
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-nord/skaidi-hammerfest/

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjefene i Equinor må begynne å ta mer samfunnsmessig ansvar, alternativt byttes ut. Alt i en så ansvarsfull stilling handler ikke om å maksimere egen bonus.
Det samme kan sies on sjefen for Statnett. Og til resten av Statnett: jobb raskere og kom med anbefalinger nå istedetfor denne vegringen kamuflert med enda mer papirarbeid. Og ministre må stoppe med all denne ansvarsfraskrivelesen og vente og se flere rapporter holdningen. Dere har snart vært et år i jobben. På tide å vise litt handlekraft. Strømkrisen er nå midt på sommeren ikke først neste vinter. Eller er dere alle multimillionærer eller fra nord for Dovre.


Det er merkelig dette at en en elektrisk hovedforbindelse som har blitt ødelagt kan gjenopprettes på dager eller uker, mens en ny en tar flere år. Ganske sikker på at grensene mellom forsyningsområdene enkelt kan flyttes sørover før neste vinter om bare viljen var der. Like sikker på at "ekspertisen" innen kraftnæringen vil finne mange hindringer bare for a trenere.
Merkelig at svenskene kan overføre masse strøm fra Nord Norge til Sør Norge mens nordmenn ikke kan. Bør sjefen for Statnett byttes ut med en svenske.

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet @VikingIVesterled .

I elbiler finnes det en tilgjengelig batterikapasitet (netto) og en total batterikapasitet (brutto) på grunn av buffer både i bunn og topp.

Magasinene våre har også en definert netto, som jeg antar er det samme som brutto, altså ingen reservebuffer hverken i topp eller bunn. Slik jeg forstår deg ønsker du at disse sjefene skal ta økt ansvar og fjerne herredømmet over nedre del av skalaen for fyllingsgrad. Rett og slett lage en buffer som de ikke får lov til å bruke (kanskje bare med særskilt søknad eller noe). Jeg skjønner det edle motivet og tanken. Men det har også en pris i form av magasinkapasitet som blir utilgjengelig i normalsituasjon. Det kan sammenlignes med en nedbygging av magasinkapasiteten i normalsituasjon. Dette blir da kapasitet som ikke kan brukes til kjøp og salg og kun blir en sovende reserve. Jeg tror det kan være smart, men vi bør vokte oss mot å overdrive.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Velkommen til forumet @VikingIVesterled .

I elbiler finnes det en tilgjengelig batterikapasitet (netto) og en total batterikapasitet (brutto) på grunn av buffer både i bunn og topp.

Magasinene våre har også en definert netto, som jeg antar er det samme som brutto, altså ingen reservebuffer hverken i topp eller bunn. Slik jeg forstår deg ønsker du at disse sjefene skal ta økt ansvar og fjerne herredømmet over nedre del av skalaen for fyllingsgrad. Rett og slett lage en buffer som de ikke får lov til å bruke (kanskje bare med særskilt søknad eller noe). Jeg skjønner det edle motivet og tanken. Men det har også en pris i form av magasinkapasitet som blir utilgjengelig i normalsituasjon. Det kan sammenlignes med en nedbygging av magasinkapasiteten i normalsituasjon. Dette blir da kapasitet som ikke kan brukes til kjøp og salg og kun blir en sovende reserve. Jeg tror det kan være smart, men vi bør vokte oss mot å overdrive.

Går du inn for å misforstå med vilje? Han snakker helt klart ikke om netto eller brutto, eller reservebuffer, men om utbygging av kraftlinjer for overføring fra et område til et annet. Og han peker og på hvordan det tydeligvis gikk ganske raskt å reparere kabelen som ble skadet, sammenlignet med å dra en helt ny kabel, gjerne langs de samme linjene.

Jeg vet selvsagt at det er to ganske forskjellige ting, og byråkratiet skal kverne rundt for å få inn søknader, via behandling og realitetsvurdering og kostnadsanalyser, til forslaget sendes ut på høringsrunder før det endelig skal vedtas. Og så kommer "byggeperioden" oppå der med eventuelle utbedringer og utskiftninger av trafostasjoner etc.

Men det er mulig å speede opp den prosessen kraftig, om der finnes politisk vilje.

https://www.dn.no/energi/statnett/strom/stromkabelen-mellom-norge-og-tyskland-var-ute-av-drift-i-over-ett-dogn/2-1-1159720

Endret av Snowleopard
lagt til link
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...