Gå til innhold

Skal ta betalt for navigasjonstjenester


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, keramikklampe said:

Hva med boost pakken da? Ett tastetrykk også åpnes flere hestekrefter. 

Har ikke problemer med slikt - har selv for mange årtier siden jobbet et sted hvor vi solgte datalagring med hw for 60 MByte (det var tider det ...) men med programvare var det begrenset til det halve, og prisen var da også lavere. Var ikke noe større problem for enkelte kunder å knekke dette og det var lovlig.

Og for biler har vi diskutert det før: skal vist også finnes ICE-biler hvor forskjellen i effekt er bare en programvare-sak. Tenk også: chiptuning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (36 minutter siden):

Self-drive handler mye om en programvareløsning som har blitt utviklet og skal videreutvikles. Det har en kost i starten, men også en vedlikeholdskostnad.

Et rele for å slå av og på setevarmere o.l. krever ikke noe vedlikehold. Det er ikke en online-tjeneste som har en driftskost og tilhørende app som også skal vedlikeholdes. Ikke noe trafikkdata i henhold til datasamling for å forbedre AI/ML slik det kan være for self-drive. Det er ikke tredjepartslisenser.  Kosten er ikke mer enn maskinvaren som allerede er installert. Man kan såklart ha at også setevarmer starter ved formvarming, men da får bør det heller være en del av fjernfunksjonspakka å kunne gjøre dette.

Slik sett har jeg en viss forståelse for abotjeneste knyttet til fjerntilgang til bilen og den funksjonaliteten. 

Husk at når en bilfabrikant selger rattvarme eller setevarme så følger det et garanti ansvar. Ryker setevarmen er det ofte en flere timers jobb å bytte. Selger de det ikke kan du ikke klage på at hardware er ødelagt.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, keramikklampe said:

Hva med boost pakken da? Ett tastetrykk også åpnes flere hestekrefter. 

Men også noe som gir økt slitasje med tanke på garanti og slikt sett potensielle kostnader? Det har også kanskje vært kostnader for å finne ut at dette er trygt å gjøre, og da inkl. testing og typegodkjenninger med denne effekten - disse kostnadene skal da fordeles på dem som velger å ta det i bruk. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Husk at når en bilfabrikant selger rattvarme eller setevarme så følger det et garanti ansvar. Ryker setevarmen er det ofte en flere timers jobb å bytte. Selger de det ikke kan du ikke klage på at hardware er ødelagt.

Joda. Men så koster det evt. litt ekstra når man kjøper bilen når dette er på plass.

Lenke til kommentar
NULL skrev (17 minutter siden):

Men også noe som gir økt slitasje med tanke på garanti og slikt sett potensielle kostnader? Det har også kanskje vært kostnader for å finne ut at dette er trygt å gjøre, og da inkl. testing og typegodkjenninger med denne effekten - disse kostnadene skal da fordeles på dem som velger å ta det i bruk. 

Ja, og nøyaktig dette kan du jo også si om seter med varmetråder. 

Boost pakken ble vel først tilgjengelig i 2019? Nye biler en kjøper idag, vil også ha dette tilbudet tilgjengelig.

Det er i begge tilfeller ett bevist valgt av produsentene å selge noe en må betale ekstra for å bruke. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (53 minutter siden):

Har ikke problemer med slikt - har selv for mange årtier siden jobbet et sted hvor vi solgte datalagring med hw for 60 MByte (det var tider det ...) men med programvare var det begrenset til det halve, og prisen var da også lavere. Var ikke noe større problem for enkelte kunder å knekke dette og det var lovlig.

Og for biler har vi diskutert det før: skal vist også finnes ICE-biler hvor forskjellen i effekt er bare en programvare-sak. Tenk også: chiptuning

Joda. Heller den veien enn motsatt, at biler blir levert med speedometer som går opp til 240km/t, på en bil som maksimalt klarer 160km/t, i nedoverbakke :)

Har selv lastet ned prøve versjoner av diverse software som virket perfekt og fullverdig, i 30 dager, også plutselig sluttet det å virke og ble låst :p

Det blir mer og mer vanlig (les:akseptert) å gå fra engangsbeløp på produkter til abonnement baserte løsninger. På alle felt og områder. Nesten som huslån, før aksept for 7 år å betale ned lånet, nå greit med 35 år. Og det er i tillegg dyrere. Men det er ikke der hoved reaksjonen min kommer fra. Det er mer at jeg ikke helt forstår hvordan folk kan si at det er greit når denne gruppa her gjør det, men ikke greit når denne andre gruppa der gjør det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...