Gå til innhold

Starte ANS eller DA med samboer?


RudolfN

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og samboer skal starte et eget foretak. Inntekt vil være knyttet til et lite småbruk, og vi har ikke noen behov for særlig profitt siden vi begge er i full jobb med grei inntekt. Formålet er å ha litt inntekt på det som til nå har vært hobby. Vi er begge veldig motivert for dette. 

Vi vurderer å opprette et ansvarlig selskap (ANS/DA).

Desverre har vi noen utfordringer i parforholdet, men vi samarbeider veldig godt og er sjelden uenige. Men det er altså en risiko for at det kan bli et brudd. Jeg er derfor litt skeptisk ANS hvor begge er personlig ansvarlig for hele gjelden. Samtidig er jeg litt redd for å foreslå delt ansvar (DA), siden det kan signalisere at jeg ikke har tro på forholdet... Hvis det blir slutt så er det jeg som må forlate gården og vi har en samboerkontrakt som gjør at jeg blir sittende igjen med veldig lite...  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (52 minutter siden):

Hvorfor ikke bare gå for et AS?  

Jeg ville holdt meg langt unna typer med personlig ansvar. 

AS er normalt sett lite egnet til gårdsdrift

Jeg tviler på at du sparer deg for noe særlig risiko ved å gå for delt ansvar. Jeg går utifra at selve lånet på gårdsbruket vil stå på dere samlet uansett. Eventuelt på dere spesifikt og ikke på Ans-et 

Jeg går utifra at dere eier småbruket sammen. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (11 timer siden):

Jeg tviler på at du sparer deg for noe særlig risiko ved å gå for delt ansvar. Jeg går utifra at selve lånet på gårdsbruket vil stå på dere samlet uansett. Eventuelt på dere spesifikt og ikke på Ans-et 

Jeg går utifra at dere eier småbruket sammen. 

Ja, selve lånet på gårdsbruket står på oss begge samlet privat. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det finnes tre varianter av ansvarlige selskaper.

 - ANS: "Grunnformen" for ansvarlig selskap. Alle deltakere er solidarisk ansvarlige for selskapets fulle forpliktelser. 
 - DA: En sideordnet form. Deltakerne er samlet sett solidarisk ansvarlige for selskapets fulle forpliktelser, men den enkelte deltaker er kun ansvarlig for en viss prosentandel/brøk av forpliktelsene. 
 - KS: En mellomform mellom ANS og AS, relativt uvanlig i våre dager, mer populært tidligere da kommandittister kunne fradragsføre underskudd ut over eget innskudd skattemessig. I et KS har man to typer deltakere - komplementarer og kommandittister. Komplementaren(e) har ubegrenset ansvar for selskapets forpliktelser. Kommandittistene er ikke ansvarlige for selskapets forpliktelser ut over at de plikter å skyte inn innskudd (minst 20k, sel. § 3-5). 

Generelt sett kan en deltaker i et ANS/DA (kommandittist i KS) komme seg ut av selskapet med seks måneders oppsigelsesvarsel, og har rett til å bli kjøpt ut tilsvarende verdien av hans andel ved oppsigelsestidens utløp (sel §§ 2-32 - 2-34). Men vedkommende fortsetter å være ansvarlig for forpliktelser som selskapet hadde da oppsigelsestiden løp ut (sel § 2-35). 

Man har nokså stor fleksibilitet i en selskapsavtale. Men hvis situasjonen er slik at du ikke kan lufte bekymringer uten å bli møtt med "har ikke trua på forholdet", så er det absolutt siste du skal gjøre å gå inn i forretninger med vedkommende. Det krever ufattelig mye tillit å binde seg økonomisk til masta på den måten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...