Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting som jeg ikke ser nevnt enda og som er ganske viktig gjelder alle nye kort fra og med 3090ti - 3x8-pin til 12VHPWR power adapteren som kommer med 3090ti korta trekker strøm ujevnt fordelt mellom 3x8-pin kablene som før gikk rett fra psu til gpu.

Nå ligger vel 3090ti rundt 450-480watt så med en god psu (1k+) med gode kabler KAN det gå bra over tid at adapteren trekker over 150w om gangen i en av de 3 kablene som før gikk fra psu til gpu selv om det er utenfor spesifikasjonen på 3x8 kablene folks psu har per idag.

12VHPWR adapteren som kommer med 3090ti og 40/7000 seriene er spesifisert opp til 600w så det er ikke den som vil slite men 3x8-pin kablene spesifisert for 150w per kan i verste fall bli ødelagt over tid ved ujevn fordelig av 450-480w fra 3090ti og ENDA mer strøm fra kommende kort som vil trekke over 600w.

TLDR - man trenger også ny strømforsyning for atx 3 med innebygd 12VHPWR adapterport/kabler for nye kort pga 12VHPWR bundlet med kort ikke trekker jevnt fra 3x8 pin kablene.

https://wccftech.com/atx-3-0-12vhpwr-gen-5-connector-major-safety-risk-using-adapter-confirms-pci-sig/

Ja de penga.

Har vært i kontakt med Seasonic - har du en god psu og ikke køddet med kablene er du nok safe med en 3090ti og kommende kort i 40/7000 serien som trekker tilsvarende mengde strøm. Det er idiotien som trekker opptil 600w som krever ny atx 3 standard psu, man risikerer å smelte 8pin kabler når man bruker adapter og ikke kobler direkte fra psu til gpu.

Quote

Thank you for contacting Seasonic.

We have followed the news regarding uneven power pulled from the adapter provided with RTX 3090Ti. While it may exceed in some case the 150W rating, connectors and pin are made to be able to handle more than the 150W. Also, we do not have any other alternative to power the card as the way power is pulled depends on the graphic card itself, not the PSU. We will recommend monitoring if you have any unusual behavior with your graphic card and eventually contact your graphic card manufacturer regarding this matter.

 

Endret av ticx
Lenke til kommentar

Er det første april? Først XFX, nå EVGA. Alt bra går til helvete.


2010

Quote

Enough is enough

XFX Europe have confirmed that they only want to associate themselves with AMD from this point onwards. The company will bring an outstanding array AMD next-generation graphics to market in October and November and it will compete aggressively against Fermi. Enough is enough, say XFX to Nvidia’s recent action to de-authorise them from the approved partner list.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
10 hours ago, BadCat said:

Er det første april? Først XFX, nå EVGA. Alt bra går til helvete.


2010

 

Som du hører klart og tydelig fra denne informasjonen gitt av Evga (usikker ang XFX), jeg listet 2 videoer over, så er det innlysende at samarbeidet med nVidia IKKE er sunt! Det blir jo og referert til andre kilder over flere år, akkurat det samme; det er ikke bare bare å samarbeide med nVidia. Kanskje det er dette som trengs, for å få et 'sunnere', eller mer fornuftig GPU marked. Slik utviklingen har vært med spesielt 3000 serien til nVidia, er temmelig usunn. Man betaler plutselig like mye for bare en GPU, som man betale for en hel PC for noen få år før. Og når nVidia selv kan gå ned fra ca 2000$ til ca 1300$og allikevel tjene litt på det (men det kan ikke partnerne), så sier det litt om hvilken premium de har tatt for hele 3000 serien from til i år da prisene har droppet kraftig.

Lenke til kommentar

Kortene er en smule mer avanserte nå. Det startet med halv størrelse 1 slot kort uten kjøler. Så ble det 1 slottere med en liten kjøler og litt mer påkostet minne og chip. Nå er det store kretskort, kjøler som skal ta unna flere hundre watt, kraftig vrm, minne som er siste nytt fra fabrikk, avanserte grafikkbrikker på siste node med mindre grådigheten tar overhånd.

Selvfølgelig blir prisen høyere nå produktet vokser og vokser. Bransjen begynner å snakke om kort som tar 5 spor i chassiset. Sist runde var det kort som tok 4 spor.

Man må ikke kjøpe kort langt opp i stigen.  Man kan for eksempel kjøpe et 1660Ti/S og få et kort som er mer likt hva skjermkort pleide å være både i form og pris. Det var ikke så galt med 5500 kr for 3060 Ti. Ytelsen var 10% bedre enn 1080 Ti som kostet 8-9k 2 år før og det med litt over 200W kontra 300 på 1080 Ti.

Kjøper man anlegg fra Naim får en integrerte forsterkere til 20-50k, men man får også forforsterkere og effektforsterkere til 50, 100, 250 og 700k. En kan ikke klatre i stigen og så klage på at man måtte betale 1,4 millioner for halve anlegget. Det går fint kjøpe noe lenger ned som i stigen  som er mer likt det man er vant med.

Man får spilt selv om man ikke kjøper øverst i stigen av grafikkort. I starten var det kun en modell. Enten kjøpte man eller så gjorde man det ikke. Senere ble det mindre en en håndfull modeller. I 30-serien kom det 9 modeller hvis man tar med Ti og ser bort fra bærbare.  Det dyreste kortet kom først,  så det nest dyreste og så 3070. Så kom endelig budsjettmodellen 3060 Ti men da tenkte vel folk at skjermkort var minimum 3080 som nå begynte å nærme seg 15k i pris mot de 7-8k som det ble lokket med da folk fikk opp apetitten.

Folk blir lurt hver gang. Kjøp kort etter behov og lommebok, ikke etter hva markedsføringen eller sidemannen sier. Hvis man går til bilforhandlere etter personbil og han sier at nå er det liten, middels og stor buss som gjelder. Da må en selv gå rundt i lokalet, finne noe som ligner på en bil og så plystre på selgeren.

Jeg har et EVGA 970 som jeg bruker til feilsøking. 3070 er et monster i forhold. Ikke så rart at prisen øker når kortene nærmer seg 3x størrelsen tre generasjoner senere.

Etter hva jeg har hørt skal Gigabyte komme med 9 modeller bare for 4090. Jeg er ganske sikker på at det kommer kort for enhver smak og lommebok.

 

 

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, BadCat said:

Kortene er en smule mer avanserte nå. Det startet med halv størrelse 1 slot kort uten kjøler. Så ble det 1 slottere med en liten kjøler og litt mer påkostet minne og chip. Nå er det store kretskort, kjøler som skal ta unna flere hundre watt, kraftig vrm, minne som er siste nytt fra fabrikk, avanserte grafikkbrikker på siste node med mindre grådigheten tar overhånd.

Selvfølgelig blir prisen høyere nå produktet vokser og vokser. Bransjen begynner å snakke om kort som tar 5 spor i chassiset. Sist runde var det kort som tok 4 spor.

Man må ikke kjøpe kort langt opp i stigen.  Man kan for eksempel kjøpe et 1660Ti/S og få et kort som er mer likt hva skjermkort pleide å være både i form og pris. Det var ikke så galt med 5500 kr for 3060 Ti. Ytelsen var 10% bedre enn 1080 Ti som kostet 8-9k 2 år før og det med litt over 200W kontra 300 på 1080 Ti.

Kjøper man anlegg fra Naim får en integrerte forsterkere til 20-50k, men man får også forforsterkere og effektforsterkere til 50, 100, 250 og 700k. En kan ikke klatre i stigen og så klage på at man måtte betale 1,4 millioner for halve anlegget. Det går fint kjøpe noe lenger ned som i stigen  som er mer likt det man er vant med.

Man får spilt selv om man ikke kjøper øverst i stigen av grafikkort. I starten var det kun en modell. Enten kjøpte man eller så gjorde man det ikke. Senere ble det mindre en en håndfull modeller. I 30-serien kom det 9 modeller hvis man tar med Ti og ser bort fra bærbare.  Det dyreste kortet kom først,  så det nest dyreste og så 3070. Så kom endelig budsjettmodellen 3060 Ti men da tenkte vel folk at skjermkort var minimum 3080 som nå begynte å nærme seg 15k i pris mot de 7-8k som det ble lokket med da folk fikk opp apetitten.

Folk blir lurt hver gang. Kjøp kort etter behov og lommebok, ikke etter hva markedsføringen eller sidemannen sier. Hvis man går til bilforhandlere etter personbil og han sier at nå er det liten, middels og stor buss som gjelder. Da må en selv gå rundt i lokalet, finne noe som ligner på en bil og så plystre på selgeren.

Jeg har et EVGA 970 som jeg bruker til feilsøking. 3070 er et monster i forhold. Ikke så rart at prisen øker når kortene nærmer seg 3x størrelsen tre generasjoner senere.

Etter hva jeg har hørt skal Gigabyte komme med 9 modeller bare for 4090. Jeg er ganske sikker på at det kommer kort for enhver smak og lommebok.

Jada, men mitt poeng over er at når feks nVidia med egne kort kan droppe prisen på 3090 fra 2000$+ til 1300$ og likevel ikke gå i minus, da har de enorme marginer, i en bransje som vanligvis har ekstremt små marginer. Kort sagt; kortene var grovt overpriset, og nVidia håvet inn enorme mengder penger i et marked de nærmest har monopol på, pga så få kjøper AMD (merkelig nok). Men jada, jeg vet, det var også andre deler i kjeden her som tjente grovt på GPUer siste par årene.

Så dersom 3000 og 6000 serien kort hadde blitt solgt med normale marginer i elektronikk bransjen, så hadde prisene vært langt lavere. Men pga minere støvsugde markedet, pluss liten tilgang, så skapte det noen absurde priser, som bransjen grovt utnyttet. Bare å sjekke omsettninger til nVidia under mining boomen, og etterpå, som natt og dag.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, chrisf said:

Hvor sannsynlig tror dere det er at en 1000w PSU av Corsair vil være nok til å kjøre de fleste om ikke alle 4090 kort? 

Alle lett. 4090 kommer til å bruke det samme som de fleste 3090.

Jeg er oppe i 850w med 3090 oc med 1000w bios og 5950x oc, en del vifter og 2 pumper. Dette er worst case i spill som bruker mye cpu og gpu.

850 er trekk fra veggen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nizzen said:

Alle lett. 4090 kommer til å bruke det samme som de fleste 3090.

Jeg er oppe i 850w med 3090 oc med 1000w bios og 5950x oc, en del vifter og 2 pumper. Dette er worst case i spill som bruker mye cpu og gpu.

850 er trekk fra veggen.

Jeg har bare har vært veldig usikker på hvorvidt 1000w er nok når det allerede for mange 3090ti ble anbefalt 1000w. Jeg vet at 4090 antas å være relativ lik 3090ti når det kom til strømforsyning, men jeg er redd for at flere av AIB kortene kanskje kommer til å pushe 4090 en god del mer og at de der vil kunne anbefale mer enn 1000w. Det er jo til og med rykter at de fleste 4090 vil komme med både 450w bios og en 650w bios.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, chrisf said:

Jeg har bare har vært veldig usikker på hvorvidt 1000w er nok når det allerede for mange 3090ti ble anbefalt 1000w. Jeg vet at 4090 antas å være relativ lik 3090ti når det kom til strømforsyning, men jeg er redd for at flere av AIB kortene kanskje kommer til å pushe 4090 en god del mer og at de der vil kunne anbefale mer enn 1000w. Det er jo til og med rykter at de fleste 4090 vil komme med både 450w bios og en 650w bios.

Jeg kjører 2x1300w psu, så jeg er ikkje redd noe som helst :p

skjelden noe trekker 100% på cpu og gpu samtidig, men det er jo slikt nVidia må ta hensyn til. Worst, worst scenario :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (13 minutter siden):

Jeg kjører 2x1300w psu, så jeg er ikkje redd noe som helst :p

skjelden noe trekker 100% på cpu og gpu samtidig, men det er jo slikt nVidia må ta hensyn til. Worst, worst scenario :p

Ikke overrasket over at en tech nerd som deg kjører 2600W😂

Du har sikkert prøvd SLI 3090 også🤔

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Nizzen said:

Jeg kjører 2x1300w psu, så jeg er ikkje redd noe som helst :p

skjelden noe trekker 100% på cpu og gpu samtidig, men det er jo slikt nVidia må ta hensyn til. Worst, worst scenario :p

Men tror du at de forskjellige AIB (minus EVGA :(  ) kommer til å anbefale 1000w? Eller tror du at det er en god sjanse for at de kommer til å anbefale mer?

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (33 minutter siden):

Er det kommet noen nærmere tidspunkt om når en forvente å få tak i et 4000-serie kort?

Sitter med et GTX1080 enda og sliter med å finne ut om jeg skal vente eller gå for et 3080-kort nå, noen som har tips eller tanker om hva jeg burde gjøre?

 

17.00 i morgen vet vi mere 😊

https://www.nvidia.com/gtc/keynote/

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
10 hours ago, Kimelimm said:

Er det kommet noen nærmere tidspunkt om når en forvente å få tak i et 4000-serie kort?

Sitter med et GTX1080 enda og sliter med å finne ut om jeg skal vente eller gå for et 3080-kort nå, noen som har tips eller tanker om hva jeg burde gjøre?

 

Vent og se hva som annonseres i dag. Jeg tenker det gir grunnlag for vurdering av om du skal kaste deg på 30- eller 40-serie :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...