Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (14 minutter siden):

Effektøkningen skyldes hovedsaklig GPU GA104-400-A1 og ikke minnet. Effektiviteten går i vasken i bytte mot ytelse. Nå vet ikke jeg effekten til en 1GB modul GDDR6X, men en på 2GB er litt over 3W. Jeg tror ikke man er helt på vidda hvis man anslår effekten til minnet på 3070 Ti til 10-12W.

Ah, trodde 3070ti var 3070 med alle kjerner aktive. GDDR6 ligger vell på ca 1.5W pr GB så bare marginalt lavere. Jeg stusser litt over den vanvittige tempforskjellen. Kan virkelig en halv watt ekstra få temp opp fra typisk 65-75C på GDDR6 til 100C+ på GDDR6X under full last?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pJ/bit er 15% lavere på GGDR6X enn på GDDR6 men effektbruken er likevel høyere på grunn av økt hastighet.

Transistorer er brytere som forbuker energi. Jo raskere man flipper bryterne desto mer energi brukes. Høyere effekt gir mer varme.

En minnecelle består av en transistor og en kondensator og kan lagre 1 bit. Forskjellen i hastighet er 14 vs 19 Gbps, så ja, det blir varmere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

pJ/bit er 15% lavere på GGDR6X enn på GDDR6 men effektbruken er likevel høyere på grunn av økt hastighet.

Transistorer er brytere som forbuker energi. Jo raskere man flipper bryterne desto mer energi brukes. Høyere effekt gir mer varme.

Joda, men synes det høres rart ut at litt mindre overflate og marginalt høyere effektforbruk øker temp så mye. Gitt eksempel fra mining og gaming:

950MHz@731mv: 132W

1560MHz@731mv: 137W

Temp ca 1-2C høyere.

Sistnevnte yter mye bedre i spill og f.eks ravencoin, men ca likt på ETH fa ETH ikke bryr seg om kjernefrekvens.

Lenke til kommentar
On 8/8/2022 at 8:50 AM, Cowboystrekk said:

https://wccftech.com/micron-24-gbps-gddr6x-memory-enters-mass-production-coming-to-next-gen-nvidia-gpus/

Håper strømforbruket blir lavere enn dagens GDDR6X. Ligner ikke grisen når 3070ti bruker nesten 80W mer enn 3070 (de er nesten identiske på alt unntatt vram) og kun yter 3-7% bedre.

power-gaming.png

Samsung lanserte jo nulig vanlig GDDR6 24GHz, tipper det er vesentlig mer effektivt.

Jeg testet Asus 3090 strix oc mot msi 3090ti suprim x, 3090ti'en bruker 80-100w mer for 4%(!) mer ytelse. I tillegg tar den opp 1 mer slot i kabinettet mot ca 10c lavere minnetemp som stort sett kommer fra minnebrikker kun på ene siden av lortet ikke større kjøler. Gpu og hotspot temperaturer tilnærmet like. Fullstendig unødvendig produkt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, ticx said:

Jeg testet Asus 3090 strix oc mot msi 3090ti suprim x, 3090ti'en bruker 80-100w mer for 4%(!) mer ytelse. I tillegg tar den opp 1 mer slot i kabinettet mot ca 10c lavere minnetemp som stort sett kommer fra minnebrikker kun på ene siden av lortet ikke større kjøler. Gpu og hotspot temperaturer tilnærmet like. Fullstendig unødvendig produkt.

Like ubrukelig produkt som 6950xt :p

Mine 3090 med 1000w bios og vannkjøling forran og bak yter som 3090ti, om ikkje bedre i noen tilfeller. Knapt vannblokker til 3090ti.  Mitt 3090 HOF som jeg kan justere spenningene på gpu/minne er iallefall bedre om jeg har nok kjøling på det. Eneste som slår dette er 3090ti Kingpin/Hof :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 28.7.2022 den 21.26):

Kanskje på tide å oppgradere fra mitt gamle NVIDIA 1080.

Bare for å gi en pekepinn på hva slags forbedring du kan forvente, jeg fikk +100 % effektiv FPS-økning da jeg gikk fra GTX 1080 til RTX 3080. Altså fra 50 FPS (GTX 1080) til 100 FPS (RTX 3080) i samme spill med samme innstillinger.

Brukte samme CPU og hovedkort (i7 9700K + Asrock TaiChi Z390) da jeg (endelig, etter over 3 måneders ventetid) mottok det nye skjermkortet.

 

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 9.8.2022 den 16.59):

Er det ingen av 30xx-serien som kommer med vannkjøling AIO?
https://prisguiden.no/kategorier/grafikkort-gpu?f[1432][]=Nvidia GeForce RTX 3080&s=price asc

Jeg har EVGA FTW Hybrid 1080 AIO. Liker stillheten, så blir det nytt kort så blir det nok vannkjøling igjen.

https://prisguiden.no/produkt/msi-geforce-rtx-3080-lhr-sea-hawk-529807

Lenke til kommentar
DJViking skrev (19 timer siden):

Får vente på 40xx med AIO vannkjøling. Har egentlig ikke noe hast. Gamer mindre nå for tiden enn før.
Brukte mitt gamle 1080 til å mine Ethereum når PCen stod på tomgang, men har sluttet nå siden jeg ikke vil slite ut kortet.

Dette har blitt testet og det er ikke noe voldsomt forskjell på ett helt nytt kort og kort som har blitt brukt til mining i 2 år ca, så kortene er bra de 🙂

Lenke til kommentar

Skjermkort, enten dør de innen få måneder eller så varer de i mange år, stort sett i alle fall. Bruken spiller liten rolle så lenge innstillinger og kjøling er riktig. Kontinuerlig bruk er bedre enn av og på, av og på. Av og på-bruksmønster kan få GPU til å løsne fra kretskortet i verste fall.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
On 8/12/2022 at 7:08 PM, DJViking said:

Får vente på 40xx med AIO vannkjøling. Har egentlig ikke noe hast. Gamer mindre nå for tiden enn før.
Brukte mitt gamle 1080 til å mine Ethereum når PCen stod på tomgang, men har sluttet nå siden jeg ikke vil slite ut kortet.

Hvilke modeller er verdt å se på med AIO?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...