Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De hadde nok håpet på SAMSUNG 5nm for AMpere, men SAMSUNG slet med yields.

Hvis det var så positivt hvorfor ville NVIDIA da bla opp mengder med penger for å sikre seg TSMC denne runden.

 

Quote

We all know the issues that NVIDIA has been facing with its current Ampere GPU architecture, which is being fabbed by Samsung on their custom 8nm process. The new GA102 powering the GeForce RTX 3090 Ti is chewing upwards of 500W, with some custom models offering up to 1275W of power. This is all a big test for the next-gen GPUs, which are looking at using 600W+ of power.

The inefficient Samsung 8nm node can't compete with TSMC 7nm let alone TSMC's new 5N process node, which should see NVIDIA's new Ada Lovelace GPU call home in 2022 and beyond. NVIDIA isn't a stranger to TSMC, it's just been making most of its GeForce GPUs with South Korean rival Samsung, and it hasn't gone so well -- so the big switch back to TSMC is happening -- and a lot of money is exchanging hands, I'm sure.

Read more: https://www.tweaktown.com/news/85406/tsmc-to-supply-nvidias-next-gen-gpus-breaks-up-with-samsung/index.html

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Voro skrev (2 timer siden):

50+ GW phantom på lager hos Komplett.

WTF? Føler Norge har blitt et deponi for de minst ønskede 4090-modellene. Det hele begynner å bli en vits. Venter med å kjøpe noe grafikkort nå, og ser om det kommer noen gode tilbud på 4080 over jul. Hvis jeg kunne kjøpt et av det beste 4080-kortene til rundt 15000kr, så synes jeg det ville være verdt det (vs. 24-25 000kr for en 4090). Synd at ikke AMD er bedre på RT, for nå er jeg lei av den grenseløse kynismen av Nvidia, som grovt misbruker sin markedsposisjon. 🤯

 

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (7 minutter siden):

WTF? Føler Norge har blitt et deponi for de minst ønskede 4090-modellene. Det hele begynner å bli en vits. Venter med å kjøpe noe grafikkort nå, og se om det kommer noen gode tilbud på 4080. Hvis jeg kan kjøpe et av det beste 4080-kortene til 15000kr, så synes jeg det er verdt det (vs. 24-25 000kr for en 4090). Synd at ikke AMD er bedre på RT, for når er jeg lei av den grenseløse kynismen av Nvidia, som grovt misbruker sin markedsposisjon. 🤯

 

Hvor finner du et av de beste 4080 kortene til 15000?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Geir T said:

Synd at ikke AMD er bedre på RT, for når er jeg lei av den grenseløse kynismen av Nvidia, som grovt misbruker sin markedsposisjon. 🤯

 

Hvordan får du det til å passe til definisjonen av kynisme? Jeg tviler på at NVIDA har noen tanker eller mening om din oppriktighet som kunde eller at CEO ligger våken om natta og tenker at du kun ønsker å kjøpe kort av de for egen vinning.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
BadCat skrev (18 minutter siden):

Hvordan får du det til å passe til definisjonen av kynisme? Jeg tviler på at NVIDA har noen tanker eller mening om din oppriktighet som kunde eller at CEO ligger våken om natta og tenker at du kun ønsker å kjøpe kort av de for egen vinning.

Å lansere et 4070(ti) kort som en ekstra 4080-modell, eller doble prisen på toppmodellen fra en generasjon til den neste, er kynisme i mine øyne. Forventer at Nvidia ønsker å tjene penger, men etter korona-perioden så har Nvidia innsett at de kan kreve nesten hva som helst for de kraftigste grafikkortene, og folk vil fremdeles kjøpe dem. Det er ikke bra for oss forbrukere, men håper det kommer en korreksjon med at 4080-kortene selger skikkelig dårlig.

Men det skal sies at den norske krone er skikkelig svak for tiden. Bra for eksportnæringen for den norske stat, men det koster oss forbrukere dyrt, så vi lever i en "perfekt storm" mht. priser på elektronikk.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Power er desperate. De har stadig lav fortjeneste og har kontinuerlig lagt ned 7-800 varehus over 13 år. Årsregnskapet vil komme for en dag. Realiteten er at de ikke har råd til å gi slike rabatter når fortjenesten allerede er så lav som den er. Trofaste kunder får man ved kontinuerlig god service, ikke med lokketilbud som i tillegg er juks.

Prisene hos Power gir ikke mening. 27990 for Zotac Trinity og 26590 for Strix OC.

Har noen fått svar på hvorfor Komplett ikke en gang har Strix OC i sortimentet for 90-kort? Jeg har sett flere som selger Komplett-PC minus 4090 Strix OC som de har tatt ut. Det er den eneste forklaringen jeg kan finne er at de vil selge alle Strix-kortene i ferdig-PC slik at de får opp salget.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

De hadde nok håpet på SAMSUNG 5nm for AMpere, men SAMSUNG slet med yields.

Hvis det var så positivt hvorfor ville NVIDIA da bla opp mengder med penger for å sikre seg TSMC denne runden.

 

 

Fordi TSMC nå er bedre og har bra produksjon på 4nm, det synes dog på prisene og...

7nm TSMC var ca 10% bedre, men dobbelt så dyr og produksjonskapasitet var sprengt bl.a pga store ordre fra AMD for Ryzen, de kunne valgt en mellomløsning ala 10-serien hvor budsjettkort ble produsert på Samsung-nodes mens kraftigere ble produsert på TSMC, men tipper volumet tilgjengelige 7nm brikker var for lavt. Det ville uansett i beste fall ført til et ca 10% raskere 3090ti som brukte 450W istedet om de greide å hente ut alt potensialet, men hvert kort hadde nok koste minst 1000,- mer å produsere. Overgangen til 4nm utgjør et mye større potensiale :)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

De er i alle fall på TSMC nå og det er det som teller. I tillegg får vi overdimmensjonerte kjølere som vi riktignok må betale flesk for.

Jeg heller mer og mer mot at jeg skal kjøpe flere lavere kort denne gangen siden det er garantert at de må byttes ut ganske snart. Det blir ikke mulig å ha 40-kort i 4 år når det mangler både DP 2.0/2.1 og PCIe 5.0. Det vil komme en dag hvor dette kommer til kort og før kortene kommer til kort ytelsesmessig. Ganske ille hvis 4090 Ti kommer med DP 1.4. Det bør være nok kraft der til å vøre 240 FPS proof i alle fall i noen titler og bruksområder. HDMI 2.1 har heller ikke nok båndbredde. Kjedelig at det blir stadig vanskeligere å få maskinvaren til å vare noen år. På en måte vet man når man må bytte det ut allerede før man får det i hus.

Det er delte meninger om hvorvidt DP 1.4 blir en flaskehals mens kortene fremdeles er relevante.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
ps5 skrev (3 timer siden):

Både Komplett og Elkjøp har nå store mengder 4090 av modeller ingen vil ha til priser ingen vil betale. 

Hva er galt med PNY-kort? Spør sånn generelt, fordi sist så var det jo Gainward *ingen* ville ha her inne? 

Blir litt forvirret over at produsenter som har drevet butikk i bøttevis av år liksom ikke kan lage grafikkort lenger 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
bshagen skrev (13 minutter siden):

Hva er galt med PNY-kort? Spør sånn generelt, fordi sist så var det jo Gainward *ingen* ville ha her inne? 

Blir litt forvirret over at produsenter som har drevet butikk i bøttevis av år liksom ikke kan lage grafikkort lenger 

Det er nok satt litt på spissen her inne, men hvis du bruker 25 000 kr på et grafikkort, så vil mange kun ha det absolutt beste. 🙂 Den reelle forskjellen er helt minimal under spilling (ser bort fra mer ekstrem overklokking), med unntak av at noen viftedesign lager litt mer lyd enn andre. Ellers går det mye på den visuelle utformingen også.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
12 minutes ago, bshagen said:

Hva er galt med PNY-kort? Spør sånn generelt, fordi sist så var det jo Gainward *ingen* ville ha her inne? 

Blir litt forvirret over at produsenter som har drevet butikk i bøttevis av år liksom ikke kan lage grafikkort lenger 

Min forrige PNY (2080) gikk i retur etter 12 mnd drift, men hovedproblemet her er prisøknigen fra 21490 til 24995 fra et parti til det neste. Helt greit å selge basiskort til basispris, men ikke til premium-pris (scalper prising av gpuer i de større butikkene startet så vidt jeg vet under forrige mining-boom, men det er problematisk at den fortsetter).

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...