Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RT er selvsagt kjekt å ha, men til hvilken pris?..

For normale folk, de fleste her faller nok ikke inn under den kategorien, driter ikke penger. Når 7900 XTX kommer, ligger det an til å gi en raster ytelse langt bedre enn 4080, og i noen spill trolig tangere 4090. Men den store forskjellen er pris, en typisk 7900 XTX vil trolig ligger lavere enn 4080 og ca 10 000 kr lavere enn en typisk 4090. Om man skal prøve i hvert fall å tenke rimelig fornuftig, så er 10 000 kr et kraftig påslag for RT og litt bedre ytelse. I tillegg så er det slik at feks kontakten til 4000 serien kort IKKE er en positiv ting, den kan være direkte brannfarlig, bruker-feil eller ikke. I tillegg vil 4000 serien til nVidia bruke langt mer strøm enn 7000 serien til AMD, som også vil si lavere varmeutvikling i PCen, og som i tillegg betyr mindre vifte-støy.

Det blir også feil å si at AMD trolig ikke kommer med noe nytt i 7000 serien, for det gjør de, det er måten kortene er laget på med flere chips satt sammen, vs en enormt dyr kjerne som feks nVidia kjører på. Ja, dette kan gå galt, dersom spill sliter med support for dette. Men dessverre slik er det ofte for ny tech.

Jeg vil også legge til at noe har tydeligvis endret seg siste 2 årene, og dessverre går det den veien nVidia vil; de kan sette hvilken pris de vil, og en viss % av kundene driter i det, og bare MÅ ha det koste hva det koste vil. Før når vi hadde topp korten til nVidia og i tillegg Titan kortene, var det tilnærmet ingen som kjøpte Titan kort. Men når nVidia kom med 3090 så klarte de endre på dette. De kom med et kort som egentlig var tilsvarende Titan kort, til Titan pris, men de klarte endre markedet til å se på det som det normale topp kortet fra nVidia. Og vipps er vi her vi er i dag; folk betaler over 20 000 kr for et grafikk kort, noen som hadde vært totalt absurd for ca 2 år siden. Det er nesten det samme som en hel PC kostet for ca 3 år siden. Og du kan lett i dag kjøpe en tipp topp PC uten GPU, for prisen av bare en topp GPU. Da har noe blitt hakkende galt, når alle PC deler, foruten en GPU koster det samme som en GPU. Men når folk fortsetter å kjøpe disse kortene, så vil heller ikke prisene gå ned, og nVidia bryr jeg seg katten. Så jeg ønsker alle nVidia fanboys lykke til med 5090, til 30 000+.

Om 2 uker vil vi vite mye mer, selv om det også vil ta noen dager med massiv bruk før man ser hvordan 7000 serien til AMD kommer ut vs nVidia. Men det vil overraske meg stort om ikke 7900 XTX slår 4080 kraftig i ren raster ytelse til en lavere pris, og vil også komme nært 4090, til en langt lavere pris. Og nei, jeg regner selvsagt ikke med DLSS3+frame-pacing som er fake FPS (og som også trolig AMD kommer med et tilsvar på). Men jeg vet også at for mange her er det likegyldig hvordan AMD kortene gjør det i ytelse, de vil bare ha det aller aller beste, koste hva det koste vil. Og de vil prøve å rettferdiggjøre deres valg, både overfor seg selv og andre. og da kommer man fort der at man hele tiden trekker frem noen punkter, og prøver lage en stor sak ut av det, selv om de egentlig hadde klart seg helt fin uten det.

Det er nesten som å sammenligne med å prøve overbevise en som tenker kjøpe en Porcshe Taycan om å heller kjøpe en Skoda Enyaq. Ingen 'trenger' en Porcshe Taycan, det er ingen logisk begrunnelse for at man trenger en, foruten man vil vise seg frem, dra billige damer, kompansere for liten tiss etc etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

RT er viktig. Jeg har ventet i mer enn  30 år allerede. Det må være mye bedre å være født i nyere tid og få strplesporing fra første dag enn å vente i tiårsvis.

Hva går og går og kommer aldri til døra? Strålesporing og VR. Det er sannelig ikke for tidlig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

RT er viktig. Jeg har ventet i mer enn  30 år allerede. Det må være mye bedre å være født i nyere tid og få strplesporing fra første dag enn å vente i tiårsvis.

Hva går og går og kommer aldri til døra? Strålesporing og VR. Det er sannelig ikke for tidlig.

Her har også Nvidia gjort en stor innsats, jeg har nok postet denne tidligere men ta en kikk.

 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, ps5 said:

For å se seg tilbake til Voodoo tiden: hvor viktig er 3d, egentlig.

Maskinvareakselerer 3D var også for tregt og begrenset i starten, men gikk seg til over tid. Det er fremdeles for tregt, men mindre og mindre for hver generasjon. 4090 er vel akkurat nok til å takle det meste i 2160P @ 144 Hz og det må være første gang at man kommer i mål uten kompromiss. Joda, det skulle helst ha vært 240 Hz, men la oss si at 144 er godkjent. For å være sikker på å ha god margin kan man sette skjerm og spill til 120 Hz og ha en upåklagelig opplevelse. Cyberpunk 2077 er ett av få unntak hvor det er på feil side av 100 FPS. La oss si at det ikke er helt i mål, men nærmere enn noen gang å levere en god opplevelse. Om noen år krever vi 360 Hz i 4K UHD med RT på og noen kommer til å få øynene opp for 8K @120/144, men det får bli da. La oss glede oss over det som er og nyte dette historiske øybelikket.
 

Quake ble ikke helt spillbart før Voodoo 2 og helst 2 kort i tospann. Det var uansett ei voldsom utvikling på 2-3 år. Skulle man spille kompetitivt så funket det bedre med software renderer i alle fall til Voodoo2 og kraftigere prosessorer. Det var surt i grunnen å ha brukt halvannen stipendutbetaling på Voodoo Graphics og fremdeles ha for få frames. Hvem trenger vel mat som student.

Det sureste var å ha gått på hypen til AMD K6 som viste seg å yte 25% dårligere i Quake enn 200 MMX. Det var første gangen jeg brukte angrefrist.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Det blir også feil å si at AMD trolig ikke kommer med noe nytt i 7000 serien, for det gjør de, det er måten kortene er laget på med flere chips satt sammen, vs en enormt dyr kjerne som feks nVidia kjører på. Ja, dette kan gå galt, dersom spill sliter med support for dette. Men dessverre slik er det ofte for ny tech.

Du mener at det skal komme kunden til gode og ikke bare gi AMD muligheten til å bruke rimeligere prosess der de kan og i tillegg få bedre yields ved å sette sammen mindre stykker. Det gir ikke  ny funksjonalitet.

Du mener vel også at det var positivt at NVIDIA gikk for 8nm Samsung  i 30-serien. Fy skam at 4090 ikke ble på Samsung-node og 600W for lik eller dårligere ytelse. Da hadde elsekskapene tjent noen ekstra kroner også.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, BadCat said:

Du mener at det skal komme kunden til gode og ikke bare gi AMD muligheten til å bruke rimeligere prosess der de kan og i tillegg få bedre yields ved å sette sammen mindre stykker. Det gir ikke  ny funksjonalitet.

Du mener vel også at det var positivt at NVIDIA gikk for 8nm Samsung  i 30-serien. Fy skam at 4090 ikke ble på Samsung-node og 600W for lik eller dårligere ytelse. Da hadde elsekskapene tjent noen ekstra kroner også.

7000 kortene har allerede blitt billigere pga det AMD gjør, ellers hadde vel prisen vært høyere/priset seg ut av markedet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Maskinvareakselerer 3D var også for tregt og begrenset i starten, men gikk seg til over tid. Det er fremdeles for tregt, men mindre og mindre for hver generasjon. 4090 er vel akkurat nok til å takle det meste i 2160P @ 144 Hz og det må være første gang at man kommer i mål uten kompromiss. Joda, det skulle helst ha vært 240 Hz, men la oss si at 144 er godkjent. For å være sikker på å ha god margin kan man sette skjerm og spill til 120 Hz og ha en upåklagelig opplevelse. Cyberpunk 2077 er ett av få unntak hvor det er på feil side av 100 FPS. La oss si at det ikke er helt i mål, men nærmere enn noen gang å levere en god opplevelse. Om noen år krever vi 360 Hz i 4K UHD med RT på og noen kommer til å få øynene opp for 8K @120/144, men det får bli da. La oss glede oss over det som er og nyte dette historiske øybelikket.
 

Quake ble ikke helt spillbart før Voodoo 2 og helst 2 kort i tospann. Det var uansett ei voldsom utvikling på 2-3 år. Skulle man spille kompetitivt så funket det bedre med software renderer i alle fall til Voodoo2 og kraftigere prosessorer. Det var surt i grunnen å ha brukt halvannen stipendutbetaling på Voodoo Graphics og fremdeles ha for få frames. Hvem trenger vel mat som student.

Det sureste var å ha gått på hypen til AMD K6 som viste seg å yte 25% dårligere i Quake enn 200 MMX. Det var første gangen jeg brukte angrefrist.

Og ang 3dfx; jeg hadde en diskusjon med hardware ansvarlig på Cinet i 1996/1997 (den gang de bygget PCer også for privatmarkedet). Jeg mente 3d kom til å bli mer viktig/burde satse på 3dfx kort. Det falt ikke helt i god jord, min siste post ble slettet fra internweben til Cinet.

Jeg hadde vel et par 3dfx kort om jeg ikke husker feil, for lenge siden, husker ikke helt. Var vel ca på samme tid som Intel Celeron 300(mhz) som man kunne enkelt kokke til 450 mhz. Jeg har den liggende her fortsatt i en skuffe :)

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar

Det var et higj end-kort med navn Voodoo 5 6000. Det hadde 128MB minne og bestod av 4x VSA-100-chipper. 3dfx knotet fælt etter at de bestemte seg for å produsere kortene selv og vende ryggen til AiB-partnere. 3dfx hadde somlet så mye at NVIDIA på den tiden hadde omtrent samme ytelse med kun 1 chip. Det ble bare med litt over 1000 testkort siden lyset gikk av hos 3dfx før kortet kom på markedet. Kortet hadde 16 minnechips. Det er mye mot 4090 som har 12. Hvis partnerene vender NVIDIA ryggen kan de få oppleve samme knekk som en gang gav de muligheten til å blomstre.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, JarleGutt said:

Og ang 3dfx; jeg hadde en diskusjon med hardware ansvarlig på Cinet i 1996/1997 (den gang de bygget PCer også for privatmarkedet). Jeg mente 3d kom til å bli mer viktig/burde satse på 3dfx kort. Det falt ikke helt i god jord, min siste post ble slettet fra internweben til Cinet.

Jeg hadde vel et par 3dfx kort om jeg ikke husker feil, for lenge siden, husker ikke helt. Var vel ca på samme tid som Intel Celeron 300(mhz) som man kunne enkelt kokke til 450 mhz. Jeg har den liggende her fortsatt i en skuffe :)

Først Celeron 266 uten cache og så 300A med 128k cache. Helst i Abit BH6, det legendariske kort. Kaksene hadde Pentium II i ASUS P2B.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
22 minutes ago, JarleGutt said:

7000 kortene har allerede blitt billigere pga det AMD gjør, ellers hadde vel prisen vært høyere/priset seg ut av markedet.

Pris gjør ikke allverden. Hvis pris er et tema er det stor sjanse for at 7900 XTX også priser seg ut i forhold til brukt 30-serie.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Du mener at det skal komme kunden til gode og ikke bare gi AMD muligheten til å bruke rimeligere prosess der de kan og i tillegg få bedre yields ved å sette sammen mindre stykker. Det gir ikke  ny funksjonalitet.

Du mener vel også at det var positivt at NVIDIA gikk for 8nm Samsung  i 30-serien. Fy skam at 4090 ikke ble på Samsung-node og 600W for lik eller dårligere ytelse. Da hadde elsekskapene tjent noen ekstra kroner også.

Nvidia hadde lite alternativer for 30-serien da 7nm TSMC hadde for lavt produksjonsvolum, dobbelt så dyr og faktisk bare var rundt 10% mindre. Samsungs 8nm node er ikke så verst den, gav veldig mye for pengene og et solid løft vs TSMC 12nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...