Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Kortene er nok ikke dårligere enn de har vært før. Heller at folk går dypere og dypere i materien for hvert år. Man skal ikke langt tilbake før det ikke var vanlig å saumfare kortene med lupe før kjøp. Folk ble skeptiske etter 3.5 GB fadesen på 970-kortene. Var det ikke noe class action lawsuit der NVIDIA måtte betale $30 til de som hadde kjøpt kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, BadCat said:

Kortene er nok ikke dårligere enn de har vært før. Heller at folk går dypere og dypere i materien for hvert år. Man skal ikke langt tilbake før det ikke var vanlig å saumfare kortene med lupe før kjøp. Folk ble skeptiske etter 3.5 GB fadesen på 970-kortene. Var det ikke noe class action lawsuit der NVIDIA måtte betale $30 til de som hadde kjøpt kort.

Kun USA kjøpere som kunne få tilbake de $30 tror jeg, ramlet ikke noe ut min 970 som fremdeles ligger i skapet.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 timer siden):

Power ser for meg ut til å være noen skikkelige luringer.  8999 * 0.8 = 7200

image.png.c69ec1f0eecf79583f097e8830a08dbe.pngimage.png.32f0085cff46fe964b951c200b9f62f5.png
 

Ja, de pleide å gi meg prismatch med netonnet før da dette sto i som en av butikkene de gjorde prismatch mot for så å bruke DNB rabatt, dette var før de trakk av rabatt ved kasse. Dette nekter de derimot å gjøre idag, jeg må nå velge om de skal prismatche en konkurrent de har prismatch mot, eller om jeg vil bruke DNB rabatt. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, BadCat said:

Power er desperate. De har stadig lav fortjeneste og har kontinuerlig lagt ned 7-800 varehus over 13 år. Årsregnskapet vil komme for en dag. Realiteten er at de ikke har råd til å gi slike rabatter når fortjenesten allerede er så lav som den er. Trofaste kunder får man ved kontinuerlig god service, ikke med lokketilbud som i tillegg er juks.

Prisene hos Power gir ikke mening. 27990 for Zotac Trinity og 26590 for Strix OC.

Har noen fått svar på hvorfor Komplett ikke en gang har Strix OC i sortimentet for 90-kort? Jeg har sett flere som selger Komplett-PC minus 4090 Strix OC som de har tatt ut. Det er den eneste forklaringen jeg kan finne er at de vil selge alle Strix-kortene i ferdig-PC slik at de får opp salget.

Er ikke bare Power som sliter. Komplett har gått i minus i hele år etter det jeg har blitt fortalt, dette har aldri skjedd før. Fikk info fra en som har jobbet der, som har kontakt med folk som fortsatt jobber der. Lurer på hva som kommer til å skje med Komplett Group, blir nok noen endringer...

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (18 timer siden):

RT er selvsagt kjekt å ha, men til hvilken pris?..

For normale folk, de fleste her faller nok ikke inn under den kategorien, driter ikke penger. Når 7900 XTX kommer, ligger det an til å gi en raster ytelse langt bedre enn 4080, og i noen spill trolig tangere 4090. Men den store forskjellen er pris, en typisk 7900 XTX vil trolig ligger lavere enn 4080 og ca 10 000 kr lavere enn en typisk 4090. Om man skal prøve i hvert fall å tenke rimelig fornuftig, så er 10 000 kr et kraftig påslag for RT og litt bedre ytelse. I tillegg så er det slik at feks kontakten til 4000 serien kort IKKE er en positiv ting, den kan være direkte brannfarlig, bruker-feil eller ikke. I tillegg vil 4000 serien til nVidia bruke langt mer strøm enn 7000 serien til AMD, som også vil si lavere varmeutvikling i PCen, og som i tillegg betyr mindre vifte-støy.

Det blir også feil å si at AMD trolig ikke kommer med noe nytt i 7000 serien, for det gjør de, det er måten kortene er laget på med flere chips satt sammen, vs en enormt dyr kjerne som feks nVidia kjører på. Ja, dette kan gå galt, dersom spill sliter med support for dette. Men dessverre slik er det ofte for ny tech.

Jeg vil også legge til at noe har tydeligvis endret seg siste 2 årene, og dessverre går det den veien nVidia vil; de kan sette hvilken pris de vil, og en viss % av kundene driter i det, og bare MÅ ha det koste hva det koste vil. Før når vi hadde topp korten til nVidia og i tillegg Titan kortene, var det tilnærmet ingen som kjøpte Titan kort. Men når nVidia kom med 3090 så klarte de endre på dette. De kom med et kort som egentlig var tilsvarende Titan kort, til Titan pris, men de klarte endre markedet til å se på det som det normale topp kortet fra nVidia. Og vipps er vi her vi er i dag; folk betaler over 20 000 kr for et grafikk kort, noen som hadde vært totalt absurd for ca 2 år siden. Det er nesten det samme som en hel PC kostet for ca 3 år siden. Og du kan lett i dag kjøpe en tipp topp PC uten GPU, for prisen av bare en topp GPU. Da har noe blitt hakkende galt, når alle PC deler, foruten en GPU koster det samme som en GPU. Men når folk fortsetter å kjøpe disse kortene, så vil heller ikke prisene gå ned, og nVidia bryr jeg seg katten. Så jeg ønsker alle nVidia fanboys lykke til med 5090, til 30 000+.

Om 2 uker vil vi vite mye mer, selv om det også vil ta noen dager med massiv bruk før man ser hvordan 7000 serien til AMD kommer ut vs nVidia. Men det vil overraske meg stort om ikke 7900 XTX slår 4080 kraftig i ren raster ytelse til en lavere pris, og vil også komme nært 4090, til en langt lavere pris. Og nei, jeg regner selvsagt ikke med DLSS3+frame-pacing som er fake FPS (og som også trolig AMD kommer med et tilsvar på). Men jeg vet også at for mange her er det likegyldig hvordan AMD kortene gjør det i ytelse, de vil bare ha det aller aller beste, koste hva det koste vil. Og de vil prøve å rettferdiggjøre deres valg, både overfor seg selv og andre. og da kommer man fort der at man hele tiden trekker frem noen punkter, og prøver lage en stor sak ut av det, selv om de egentlig hadde klart seg helt fin uten det.

Det er nesten som å sammenligne med å prøve overbevise en som tenker kjøpe en Porcshe Taycan om å heller kjøpe en Skoda Enyaq. Ingen 'trenger' en Porcshe Taycan, det er ingen logisk begrunnelse for at man trenger en, foruten man vil vise seg frem, dra billige damer, kompansere for liten tiss etc etc.

Mye enig! Neste gen fra Nvidia skal ifølge ryktene bli chiplet-ish og. 4nm TSMC er mye dyrere enn 8nm Samsung, der har vi nok en god del av forklaringa på at 40-serien er vesentlig dyrere enn 30-serien. AMD på den andre siden kan operere med ganske like priser som 6xxx-serien takket være rimeligere chipper (blanding av TSMC 5nm og 6nm) samt at chiplet i seg selv øker yields kraftig og dermed senker prisen. Synd de henger et stykke etter på driverfronten. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, JarleGutt said:

Er ikke bare Power som sliter. Komplett har gått i minus i hele år etter det jeg har blitt fortalt, dette har aldri skjedd før. Fikk info fra en som har jobbet der, som har kontakt med folk som fortsatt jobber der. Lurer på hva som kommer til å skje med Komplett Group, blir nok noen endringer...

Ikke lett å drive butikk som er så avhengig av dollar kurs. Mange butikker som sliter og kommer til å slite fremover når nordmenn nå knyter igjen lommeboken kombinert med at prisene har gått vanvittig opp. Kommer nok en reaksjon hvor hele verdikjeden må finne måter å drive billigere. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, enl said:

Faktisk både på lager og ikke så ille pris. Tar nok ikke sjansen på å bestille fra netonnet da de vel har surret litt med leveransene til nå?   Edit: og der var det tomt..

Edit: og der kom det to liquid på proshop, disse er selvsagt forbeholdt botter men kanskje det drypper litt på komplett også (uten at alle går i ferdigbygg, krysser fingre)

https://www.proshop.no/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-4090-SUPRIM-LIQUID-X-24GB-GDDR6X-RAM-Grafikkort/3108364

Og kudos til Badcat for hans nostradamus-kvalitet spådommer:

On 11/9/2022 at 12:17 PM, BadCat said:

Det blir muligheter for 4090 Strix OC og Suprim X om 2-3 uker. Forhåpentlig vil 4080 slipp om ei uke mette noen sultne måker, slik at de holder seg unna godbitene.

 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, ps5 said:

Faktisk både på lager og ikke så ille pris. Tar nok ikke sjansen på å bestille fra netonnet da de vel har surret litt med leveransene til nå?   Edit: og der var det tomt..

Handlet en del fra netonnet, spesielt ting som har vært vanskelig å få tak i; f.eks. Ryzen 5900X, PS5 og RTX 3080.

Lenke til kommentar
On 11/30/2022 at 1:16 PM, ps5 said:

La oss ta en resjekk her når Unreal5 titlene begynner å komme.

UE5 trenger ikke tensor cores for å kjør global illumination etc. Det er skrevet kode for optimalisering for tensor cores men usikkert hvor mye det vil bli brukt.

UE5 vil kjøre like bra på AMD som nVidia

https://www.hardwaretimes.com/unreal-engine-5-lumen-vs-ray-tracing-which-one-is-better/

Lenke til kommentar
54 minutes ago, scuderia said:

UE5 trenger ikke tensor cores for å kjør global illumination etc. Det er skrevet kode for optimalisering for tensor cores men usikkert hvor mye det vil bli brukt.

UE5 vil kjøre like bra på AMD som nVidia

https://www.hardwaretimes.com/unreal-engine-5-lumen-vs-ray-tracing-which-one-is-better/

Tro ikke at du får det samme med og uten ray-tracing, og merk at denne avstanden vil øke med tiden. Eksemplifisert her

https://www.youtube.com/watch?v=0XVdYHxKNWU&t=209s

(litt mer 5.1 snacks for de som er interessert i hva utviklere nettopp har fått i verktøykassa https://www.youtube.com/watch?v=FUGqzE6Je5c )

Problemet nå er da at ytelsen for amd ligger generasjon(er) bak nvidia for en feature som blir statig viktigere.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
59 minutes ago, ps5 said:

Tro ikke at du får det samme med og uten ray-tracing, og merk at denne avstanden vil øke med tiden. Eksemplifisert her

https://www.youtube.com/watch?v=0XVdYHxKNWU&t=209s

(litt mer 5.1 snacks for de som er interessert i hva utviklere nettopp har fått i verktøykassa https://www.youtube.com/watch?v=FUGqzE6Je5c )

Problemet nå er da at ytelsen for amd ligger generasjon(er) bak nvidia for en feature som blir statig viktigere.

Raytracing eller ikke har ingenting med nvidia å gjøre. Det vi snakker om her er om UE5 motoren kommer til å benytte seg av tensor cores til nvidia og pr nå så ser det ikke ut som mange kommer til å gjøre det. Det er skrevet API for dette men vi får se hvordan bruken blir. Kommer helt sikkert en del sponsa titler men uten om det så får vi se.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Nizzen said:

Asus sa til meg nå at restock er rett rundt hjørnet. Altså for Asus 4090 kort. Det skulle bety at i teorien at komplett og de store får et parti snart.

Jeg holder en knapp på TUF til 21290. Ellers blir det vel en flytende eller luftig suprim som forhåpentlig også er på vei (basert på de dryppene vi så i dag). Uansett blir det neppe enklere å få unna PNY til 24990 på elkjøp i tiden som kommer.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...