Gå til innhold

Er det forskjell på Coax kabler?


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp et par av rommene hjemme, begge disse rommene har Coax vegg-uttak (for TV/internett) som er koblet med kabel utenfor veggene. Jeg tenkte at jeg skulle skjule denne inni veggen istedenfor, men jeg har et par spørsmål.

Det første jeg lurte på er om det er forskjell på Coax-kablene (den som ligger her fra før er merket F59TSV)?

Så lurte jeg på om det går greit at denne kabelen ligger løst inni veggene, eller om jeg er nødt til å ha den inni et rør (slik som de gjør med el-kabler)?

Så er det siste spørsmålet rett og slett om det er dumt å "integrere" disse uttakene med skjult kabel i disse rommene? Jeg bor i et borettslag hvor modemet er koblet til med Coax, så for øyeblikket så er dette i bruk, men så blir jeg litt usikker når jeg ser mange skrive at dette er på vei ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du først har veggene åpne, så ville vel anbefalingen vært å legge rør - så blir det også enklere om det skal være noe annet der senere en gang. Du legger opp Ethernet her med det samme?

Du skal bruke eksisterende kabel og veggkontakter?

Ikke bland coax (HFC) med "kobbernettet" (gamle telefoninettet/DSL). Er nødvendigvis ikke på vei ut med det første vil jeg anta, selv om man kan ende opp med at f.eks. borettslaget går en annen leverandør senere som oppgraderer til fiber eller eksisterende leverandør oppgraderer til fiber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (9 minutter siden):

Hvis du først har veggene åpne, så ville vel anbefalingen vært å legge rør - så blir det også enklere om det skal være noe annet der senere en gang. Du legger opp Ethernet her med det samme?

Ok :) Jeg tenkte egentlig ikke det, fordi da må jeg ha enda et uttak, pluss at det aller meste går jo trådløst nå (bortsett fra modem/TV). Eller er det noen grunn til at jeg burde legge inn ethernet som jeg kanskje ikke har tenkt på?

NULL skrev (9 minutter siden):

Du skal bruke eksisterende kabel og veggkontakter?

Nei jeg tenkte å kjøpe nye som ikke stikker så langt ut fra veggen, men som er "integrert" i veggen. Et lite tilleggsspørsmål, går det greit å bare kjøpe billige veggkontakter fra biltema, eller lønner det seg å betale litt mer for disse?

NULL skrev (9 minutter siden):

Ikke bland coax (HFC) med "kobbernettet" (gamle telefoninettet/DSL). Er nødvendigvis ikke på vei ut med det første vil jeg anta, selv om man kan ende opp med at f.eks. borettslaget går en annen leverandør senere som oppgraderer til fiber eller eksisterende leverandør oppgraderer til fiber. 

Tusen takk for svar! :) 

Hadde det forresten noe å si hva slags Coax-kabel jeg kjøper? Eller bør jeg finne en som har det samme nummeret?

Endret av tøffeltass
Lenke til kommentar
tøffeltass skrev (1 time siden):

Det første jeg lurte på er om det er forskjell på Coax-kablene (den som ligger her fra før er merket F59TSV)?

59 i betegnelsen refererer nok til RG59 som er en kabelstandard for 75 Ohm koaksial kabel for eks. TV-signaler. Fant en side hvor F59TSV er nevnt. RG59 er i utgangspunktet ikke ment for datatrafikk men bør fungere med ‘digital TV’ så lenge kabellengde er relativt kort.

 

tøffeltass skrev (1 time siden):

Så lurte jeg på om det går greit at denne kabelen ligger løst inni veggene, eller om jeg er nødt til å ha den inni et rør (slik som de gjør med el-kabler)?

Kabler med sterkstrøm legges normalt i (K-) rør da røret blir en ytre kappe for ledningene samt at det er enklere å trekke ledningene gjennom røret når bygget er satt opp eller man vil skifte ledningene.
 

image.thumb.png.5a5f34c0cde323f97baa721167b7e0b4.png

(Bilde fra Elektroimportøren.)


Antennekabelen din er svakstrøm og med egen ytre beskyttekseskappe og har sånn sett ikke behov for å legges i eget rør - med mindre man ser behovet for å trekke ny kabel i fremtiden, eks. bytte til en ren nettverkskabel type CAT6 (5e). Vær klar over at med coaxkabelen du har så kan man skjøte fra rom til rom mens det ikke går med nettverkskabel for datatrafikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som NextGenTel fikk hardt erfare når de tok over  borettslag i Holmlia (Multinett) ca 2012 så er det mye gammel coax-kabling rundt omkring som så vidt har tverrsnittet til et hestehår og som selv med høye kobberpriser er tilnærmet verdiløst.. Legg nye rør og ny kabling i rørene og spar deg for mye problemer senere når veggene ikke lenger er like tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk nå rør. Da er det enkelt å endre senere om du vil ha cat6 eller noe istedet. Trekk gjerne ett ekstra tomt rør også når du først er i gang.

Jeg fjernet alt av coax når jeg pusset opp her hjemme og erstattet det med Cat6. Telenor sendte meg en ny media converter så nå går alt av tvsignaler via Cat6 fremfor coax. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, tøffeltass said:

Nei jeg tenkte å kjøpe nye som ikke stikker så langt ut fra veggen, men som er "integrert" i veggen. Et lite tilleggsspørsmål, går det greit å bare kjøpe billige veggkontakter fra biltema, eller lønner det seg å betale litt mer for disse?

Hadde det forresten noe å si hva slags Coax-kabel jeg kjøper? Eller bør jeg finne en som har det samme nummeret?

Kvalitet på koakskabler vil kunne variere, både med tanke på dimensjon på leder og isoleringsegenskaper. Det samme med veggkontaktene. For veggkontakter er det også et spørsmål om demping, samt at endeterminering. Så her er det potensiale til å gjøre visse feil. Og strengt tatt her kan vel problemer man skaper lage problemer også for naboer...

Er nok mange som har problemer med internett og TV via HFC etter at de selv eller tidligere beboere som ikke helt har vist hva de har holdt på med har drevet å styrt på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...