Gå til innhold

Løse deler i det finske kjernekraftverket gir nye forsinkelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget til Simen er at kraftverket blir det største når det kommet i kommersiell drift, og det trenger vi sårt nå i energikrisen. 
samme var det med vårt LNG på Melkøya etter brannen. Viktig å få det opp i normal drift igjen, så vi får levert mer gass til Europa.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (6 timer siden):

Poenget til Simen er at kraftverket blir det største når det kommet i kommersiell drift, og det trenger vi sårt nå i energikrisen. 
samme var det med vårt LNG på Melkøya etter brannen. Viktig å få det opp i normal drift igjen, så vi får levert mer gass til Europa.  

Merkelig kommentar fra din side! Du sier jo bare det samme som jeg skrev!

Lenke til kommentar
On 6/26/2022 at 4:45 PM, Ketill Jacobsen said:

Merkelig kommentar fra din side! Du sier jo bare det samme som jeg skrev!

Det eneste som var merkelig her, var vel den meningsløse kveruleringsposten din, hvis du faktisk forstod hva Simen1 mente.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 25.6.2022 den 13.48):

Det har jo aldri vært Nordens største kraftverk. Kanskje kan det bli det neste år (i mars leverte OL3 103 MW, altså som en mindre vindpark).

Ja, dette var en uforståelig kommentar. Ol 1 og -2 (2 × 890 MW) produserer alene 14,8 TWh. Alle 3 blir tilsammen 3380 MW (det nye 1600 MW) og det er betydelig i Norden !

Hva definisjonen er på étt kraftverk kan det strides om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oysteink skrev (22 minutter siden):

1600 MW er det hittil største "dimensjonerende effektutfall" i Norden, og dermed den største kjernekraftblokken. Medregnet Loviisa på 2 ×507 MW blir finsk kjernekraft i alt 4397 MW (> 30 TWh).

 

Det har ikke vært noe effektutfall enda! OL3 er under (planlagt) oppkjøring (nå stoppet). OL3 ar knapt vært vært oppe i mer enn ca 100 MW så langt.

Lenke til kommentar
On 7/1/2022 at 8:22 PM, Ketill Jacobsen said:

Det har ikke vært noe effektutfall enda! OL3 er under (planlagt) oppkjøring (nå stoppet). OL3 ar knapt vært vært oppe i mer enn ca 100 MW så langt.

Vi får rangere vindkraftene etter samme modell som KJ bruker her. Jeg vet for eksempel ikke om ett eneste vindkraft som noensinde har klart å produsere på tilnærmet full effekt selv etter at anlegget skulle være i full drift. Og årsproduksjonen er det jo så som så med.

By the way.: Nettopp en lang driftsstans på den en gang så vakre Haramsøya igjen. Stadig ting som ikke virker på dette makkverket. Hva sier vi til det KJ?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (4 timer siden):

Vi får rangere vindkraftene etter samme modell som KJ bruker her. Jeg vet for eksempel ikke om ett eneste vindkraft som noensinde har klart å produsere på tilnærmet full effekt selv etter at anlegget skulle være i full drift. Og årsproduksjonen er det jo så som så med.

By the way.: Nettopp en lang driftsstans på den en gang så vakre Haramsøya igjen. Stadig ting som ikke virker på dette makkverket. Hva sier vi til det KJ?

Det var nytt for meg at vindturbiner ikke stadig produserer for full effekt. Om du mener full effekt gjennom hele året, så er naturligvis det umulig.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Det var nytt for meg at vindturbiner ikke stadig produserer for full effekt. Om du mener full effekt gjennom hele året, så er naturligvis det umulig.

Er nok svært sjeldan, om i det heile, at dei når full effekt på alle turbinane i ein vindpark.
Tok ein kjapp sjekk på Midfjellet og der hadde dei to døgn i 2021 over 3400MWh som då ville gitt 141,66MW over 24 timar.
Installert effekt er rett under 150MW.
Smøla har 150MW installert og hadde ein topp 28.02.2021 på 3456MWh som ville gitt 144MW.

Vindturbinar som dette tek tid å endre farten på, så det må blåse godt over tid for å komme opp i maks.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Er nok svært sjeldan, om i det heile, at dei når full effekt på alle turbinane i ein vindpark.
Tok ein kjapp sjekk på Midfjellet og der hadde dei to døgn i 2021 over 3400MWh som då ville gitt 141,66MW over 24 timar.
Installert effekt er rett under 150MW.
Smøla har 150MW installert og hadde ein topp 28.02.2021 på 3456MWh som ville gitt 144MW.

Vindturbinar som dette tek tid å endre farten på, så det må blåse godt over tid for å komme opp i maks.

Jeg tenkt på full effekt fra en turbin i sekunder, minutter og noen ganger timer. Opp mot full effekt på alle turbiner over 24 timer er overraskende bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ketill Jacobsen skrev (På 1.7.2022 den 20.22):

Det har ikke vært noe effektutfall enda! OL3 er under (planlagt) oppkjøring (nå stoppet). OL3 ar knapt vært vært oppe i mer enn ca 100 MW så langt.

Det er det største kraftverket i Norden, når vi legger sammen blokkene. Hva du måtte mene om at de bare har kommet opp i 100 MW under prøving, får være din "definisjon" på størrelse. Selvsagt kan det være at vi i det nordiske nettet ikke har hatt utfall av en så stor blokk i Olkiluoto (og det er jo fint), men vi har sannelig hatt utfall av opptil 1400 MW i det nordiske nettet (og dimensjonerer nå for opptil 1600 MW).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 5.7.2022 den 13.56):

Jeg tenkt på full effekt fra en turbin i sekunder, minutter og noen ganger timer. Opp mot full effekt på alle turbiner over 24 timer er overraskende bra!

Full effekt har man selvsagt i "bursts" - vindkast/korte stormer, men det er uinterressant fordi det er utfordrende å balansere annen produksjon og forbruk mot en så hurtig effektstigning (da tenker jeg i hele/flere vindparker). Som kjent må det værende balanse mellom produsert og forbrukt effekt.

Lenke til kommentar
oysteink skrev (6 timer siden):

Full effekt har man selvsagt i "bursts" - vindkast/korte stormer, men det er uinterressant fordi det er utfordrende å balansere annen produksjon og forbruk mot en så hurtig effektstigning (da tenker jeg i hele/flere vindparker). Som kjent må det værende balanse mellom produsert og forbrukt effekt.

Full effekt har en over større vindområde (m/s) . En justerer bladenes stigning slik at en kan produsere 100% innenfor et vindhastighetvindu (om vinden er stabil). 

I praksis er ikke det du skriver noe problem i land med mye vindkraft (som Danmark og Tyskland). I hovednettet jevner alt seg it og begge land har mye bio og fossil kraft til balanse.

 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ketill Jacobsen skrev (På 1.7.2022 den 20.22):

Det har ikke vært noe effektutfall enda! OL3 er under (planlagt) oppkjøring (nå stoppet). OL3 ar knapt vært vært oppe i mer enn ca 100 MW så langt.

Unødvendig kommentar ! Hva har det si hva ytelsen er nå ? De fleste er vel enige om det, som flere har nevnt..

Når det gjelder dimensjonerende utfall er det faktisk noe som vi i bransjen dimensjonerer etter (regulérreserver). 1600 MW er ny rekord, og ja det har skjedd utfall av store kjernekraftblokker eller HVDC-forbindelser ved full import (her var grensen til nå 1400 MW).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...