Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Vel er ikke å velge i her. Men ja kommer til å bytte jobb om det ikke blir lønnsøkning etter neste adm møte.

Er også usikker på om man har lov til å jobbe overtid uten betaling, når man så å si ikke har muligheten til å avspasere.

 

Vi får kun avspasere hvis vi jobber overtidstimer på søndager (gjelder også natt til mandag), men 100% overtidstillegget er 598 kr per time (+ evt. tillegg for ubekvem arbeidstid som ettermiddag, helg og natt), og selv med kun avspasering på slike overtidsvakter så har min seksjon problemer med å avspasere alle timene vi har samlet opp (blir forhåpentligvis bedre nå som vi har oppbemannet med en person som forhåpentligvis består utsjekken sin før jul). Selv har jeg bare 50 timer oppspart, men flere av kollegaene mine har 100-150 timer som de håper å få tatt ut når han nye kan gå alene i turnus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Stillingstittel: Software Engineer
Erfaring: 3.5
Sertifiseringer: CCNA
Arbeidsoppgaver: Løse tekniske problemer, ofte kompliserte
Utdanning: 3 år bachelor, Anvendt Data
Årsinntekt: 540 000 grunnlønn (ca 650-700 000 med bilgodtgjørelse og bonus)

Startlønn nyutdannet: 420 000

Lønnsutvikling:

1 År: 440 000

2 år: 490 000

3 år: 510 000

3.5: 540 000

Alder: Et sted mellom 25 og 30 år

 

Lenke til kommentar

Kan være lurt å ta en titt her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 Det er ofte arbeidsgiver strekker regelverket i overkant mye...

 

Hvis den var ment for meg, så må jeg nesten informere deg om at vi faktisk har dispensasjon fra Arbeidsmiljøloven når det kommer til både overtid og de ordinære helgevaktene våre som er på 12 timer og 15 min (dermed mer enn 9 timer som står i AML), og det er på ingen måte påtvinget oss. Hvis vi ikke hadde hatt dispensasjon så hadde vi måtte jobbe mer enn hver tredje/fjerde helg slik vi gjør nå (for med dispensasjon så kan to personer holde fortet en hel helg imens de andre får langhelg 2-3 uker på rad).

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Begynner som konsulent(Systemutvikling) etter sommerferien 2014 (er pt fortsatt student).
Erfaring: 0 år i IT-bransjen. Ca 7 år fra andre bransjer(ikke relatert til IT) før jeg ble student.
Sertifisering: Foreløpig 0.
Arbeidsoppgaver: Systemutvikling.

Årsinntekt: 480 000 kr + evt bonus og overtid. Telefon etc.

Utdannelse: Snart ferdig med en bachelor i Informasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Stillingstittel: IT-Konsulent

Erfaring: 1 år utplassert (1-5 dager i uken første halvår, 2-5 dager andre halvår), 1,5 år lærling, 3 år konsulent - alt i samme firma.

Sertifiseringer: ingen, men noen Microsoft kurs (med bestått eksamen) + annet småtteri innen nettverk.

Arbeidsoppgaver: Det meste innen nettverk og Microsoft for mindre bedrifter (1-300 ansatte). Oppsett av nytt utstyr, problemløsing, designe nye løsninger, brukersupport, vedlikehold, ansvarlig for mine kunder ++.

Utdanning: Data og elektroniker fra VGS (3 år)

Årsinntekt: 330 000 grunnlønn + en bonusordning som utgjør kanskje 10000-20000kr.

Goder: Internett og mobil dekkes

Alder: Et sted mellom 20-25år

Arbeidssted: Oslo


Spørsmål til dere, hvor dårlig betalt er dette? Føler jeg får veldig dårlig betalt i forhold til kunnskapsnivå, innsats, erfaring og arbeidssted. Tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmål til dere, hvor dårlig betalt er dette? Føler jeg får veldig dårlig betalt i forhold til kunnskapsnivå, innsats, erfaring og arbeidssted. Tips?

 

 

Det er ikke dårlig betalt for en uten høyere utdanning med de arbeidsoppgavene. Derimot så virker det litt lavt i forhold til arbeidserfaring. Hvis arbeidet du gjør blir fakturert kunder på time/oppgave basis så har det innvirkning på den inntjeningen og til slutt hvor mye lønn som er forsvarlig.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke dårlig betalt for en uten høyere utdanning med de arbeidsoppgavene. Derimot så virker det litt lavt i forhold til arbeidserfaring. Hvis arbeidet du gjør blir fakturert kunder på time/oppgave basis så har det innvirkning på den inntjeningen og til slutt hvor mye lønn som er forsvarlig.

Føler selv at arbeidsoppgavene mine er utfordrende, gjør stort sett ting ingen andre kan så mye om (cisco IOS, exchange, VMware, hyper-v, mer avanserte win srv oppgaver etc.).

Fakturerte 1050 timer ut mot kunder i 2012, i tillegg til dette kommer en del interndrift.

Lenke til kommentar

Er dårlig i forhold til andre fagbrev som f.eks elektriker eller telemontør.

Da jeg begynte i ny jobb etter å ha tatt fagbrev som telemontør, starter jeg på 400 000,- i grunnlønn. Var da 21 år.

Det er ikke akkurat sammenliknbart heller. Serviceyrker som elektriker og telemontør er ikke IT-yrker

Lenke til kommentar

Føler selv at arbeidsoppgavene mine er utfordrende, gjør stort sett ting ingen andre kan så mye om (cisco IOS, exchange, VMware, hyper-v, mer avanserte win srv oppgaver etc.).

Fakturerte 1050 timer ut mot kunder i 2012, i tillegg til dette kommer en del interndrift.

 

Installere / sette opp programvare som andre har utviklert og skrevet dokumentasjon for er ikke avanserte arbeidsoppgaver. Jeg tenker stort sett at du gjør ting på rote og følger godt etablerte oppskrifter. Det er ikke problemløsning som kjennetegner design/utvikling av programmer feks.

 

Uansett, dette er noe du må ta opp med arbeidsgiver under forhandlinger. Det er vel 1860 arbeidstimer i året, pluss minus. Så du har en faktureringsgrad på 56%. Hvis du er konsulent så er dette å anse som veldig lavt. Faktureringsgrad er én ting, så må man også se an timeprisen. Jeg tror dette er grunnen til at du får tilbudt lav lønn - du har ikke nok oppdragsmengde til å forsvare en høyere lønn.

Lenke til kommentar

Det slår meg at min nå-lønn (410 000, nærmer meg 5 år ansiennitet ) er litt i den lave enden for programmerer/problemløser med en master i informatikk.

 

410 er ikke veldig høyt iallefall, jeg tjener mer enn det. Halvveis i løpet til bachelor. Jobbet med IT i ca 6 år (tar utdannelsen mens jeg jobber) jobben min er vel mer eller mindre sysadmin. Så driver ikke så mye med programmering. (Mest scripting)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...