Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest c8099...932
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Jeg har en remote stilling for ett stort selskap i Sveits(ikke direkte IT men mye av arbeidet ligger i det spekteret).

har ingen bekymringer for CV ift dette, ser heller på det som positivt at jeg kan vise til at jeg kan jobbe remote og oppnå gode resultater teknisk og som leder.

Er du remote eller er bedriften som helhet remote?

Anonymous poster hash: c8099...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest c8099...932 skrev (1 time siden):

Er du remote eller er bedriften som helhet remote?

Anonymous poster hash: c8099...932

Nei hele selskapet er ikke remote, jeg er i hovedsak remote pga lokasjon, mitt kontor er i Zürich. 

Skrevet

Skal sende inn en søknad på stilling etter dialog med leder.
Fikk opplyst lønnsspennet og bunn ligger 100k over det jeg har i dag og topp 200k.
Der jeg jobber nå har jeg 1 ekstra uke fri i året, men usikker på hvordan man regner om det til ren lønn.
Tips for å komme opp til øvre sjiktet?
Skal sies at jeg har vært innleid der i 3 år så de har jo god oversikt over kompetanse og arbeidsvilje, bare litt ustø på forhandlinger.

Skrevet

Jeg regner ofte med 225 arbeidsdager pr. år (365 minus helger, 5 uker ferie og faste helligdager)

La oss si du har 1m i årslønn, 6 uker ferie så kan du f.eks regne:

220*7.5 = 1650 arbeidstimer

1m / 1650 = 606 kr/time

1 uke, 37.5 timer * 606 = ~23.000

Skrevet (endret)
Feh skrev (22 timer siden):

Jeg regner ofte med 225 arbeidsdager pr. år (365 minus helger, 5 uker ferie og faste helligdager)

La oss si du har 1m i årslønn, 6 uker ferie så kan du f.eks regne:

220*7.5 = 1650 arbeidstimer

1m / 1650 = 606 kr/time

1 uke, 37.5 timer * 606 = ~23.000

Normalt sett regner en timelønn ut i fra 1950 timer. Altså en tar årslønn og deler på 1950 for å få timelønn.

dog er det flere variasjoner men etter hva jeg forstår er dette ‘normalen’.

edit: evt månedslønn delt på 162,5

Endret av Salvesen.
Skrevet

Stemmer, min utregning har jeg mest brukt for å regne ut ca. hva jeg har tjent pr. faktiske arbeidstimer, mens 1950 er den normale måten å regne det ut i systemer for å f.eks finne timessats for overtidstillegg.

Uansett så bør OP antageligvis prøve å finne andre argumenter for å skru opp lønna 100k ekstra.

Skrevet (endret)

Jeg har stagnert helt i lønn de siste årene, 7 års arbeidserfaring, ligget på 1.1 - 1.2 mill siste 3 årene med provisjonsbasert lønn som seniorkonsulent. Hva er egentlig stegene å ta for bedre lønn i dette sjiktet? Må jeg bli mellomleder eller faglig leder? Ser ikke for meg å tjene mye bedre da, utenom trolig gunstigere pensjonsordning om jeg begynner i noe ala Equinor. Litt misunnelig på geologvenner som tjener mer enn meg i Stavanger. Jeg vet, dårlig egenskap å være misunnelig...

Liker det sosiale ved å sitte hos kunde, og er fristet til å starte for meg selv, men er kanskje for uerfaren for det. Lurer også på å starte noen side gigs for moro skyld, dvs lage noe rar nisje software for moro skyld, men aner ikke helt hva jeg skulle tjent penger på. Trenger egentlig ikke mer penger, men det er jo tiden min jeg bruker på jobb, og den er mye verdt.

Edit: jobber som senior it-konsulent, noe backend, noe data engineering, bittelitt ML

Endret av Falfal
  • Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Falfal said:

Jeg har stagnert helt i lønn de siste årene, 7 års arbeidserfaring, ligget på 1.1 - 1.2 mill siste 3 årene med provisjonsbasert lønn som seniorkonsulent. Hva er egentlig stegene å ta for bedre lønn i dette sjiktet? Må jeg bli mellomleder eller faglig leder? Ser ikke for meg å tjene mye bedre da, utenom trolig gunstigere pensjonsordning om jeg begynner i noe ala Equinor. Litt misunnelig på geologvenner som tjener mer enn meg i Stavanger. Jeg vet, dårlig egenskap å være misunnelig...

Liker det sosiale ved å sitte hos kunde, og er fristet til å starte for meg selv, men er kanskje for uerfaren for det. Lurer også på å starte noen side gigs for moro skyld, dvs lage noe rar nisje software for moro skyld, men aner ikke helt hva jeg skulle tjent penger på. Trenger egentlig ikke mer penger, men det er jo tiden min jeg bruker på jobb, og den er mye verdt.

Edit: jobber som senior it-konsulent, noe backend, noe data engineering, bittelitt ML

Hvis du blar deg litt bakover her vil du finne at eneste egentlige vei til betydelig høyere inntekt er å starte for deg selv i et knalltøft marked. Det sikreste er nok og sitte stille i båten og vente på bedre tider.

Skrevet
Falfal skrev (19 timer siden):

Du tjener allerede ~150k-160k mer enn gjennomsnittet for en senior-konsulent med din erfaring (ref: Kode24s lønnsundersøkelse for 2025). Fremfor å være misunnelig bør du heller sette pris på at har det bra økonomisk i en tid hvor stadig flere sliter med å få pengene til å gå opp.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Falfal skrev (På 18.9.2025 den 21.35):

Det er nok realiteten i Stavanger for tiden. Jeg jobbet som seniorkonsulent på provisjonslønn i perioden 2018-2021. Det siste året tjente jeg 1,3. Jeg tjener ikke så mye mer nå på tross av at jeg har en lederstilling. Reallønnen har gått ned, og det tror jeg gjelder mange. Det er rett og slett ikke så hett i markedet som det var under pandemien.

Min far som var geolog hadde høyere lønn enn det jeg har nå for 20 år siden, så den misunnelsen tror jeg bare du må legge av deg. 😄

Gjest fb6e1...68e
Skrevet

Er det realistisk å forvente en årslønn på 1,2 mill med seks års erfaring (ikke provisjonslønn), eller er dette for høyt? Hvilke muligheter bør jeg vurdere for å nå dette lønnsnivået – konsulentselskaper, inhouse-stillinger, eller eventuelt en fjernrolle for et amerikansk selskap? Per i dag ligger jeg på en årslønn på 900k (fullstack utvikler)

Anonymous poster hash: fb6e1...68e

Skrevet
3 minutes ago, Guest fb6e1...68e said:

Er det realistisk å forvente en årslønn på 1,2 mill med seks års erfaring (ikke provisjonslønn), eller er dette for høyt? Hvilke muligheter bør jeg vurdere for å nå dette lønnsnivået – konsulentselskaper, inhouse-stillinger, eller eventuelt en fjernrolle for et amerikansk selskap? Per i dag ligger jeg på en årslønn på 900k (fullstack utvikler)

Dette er svært urealistisk, men uten fagområde, geografi etc blir det naturligvis umulig å gi noe godt svar. Du kan legge inn dine parametre på https://kodejobb.no/lonn for norsk lønnsnivå.

Skrevet
Gjest fb6e1...68e skrev (1 minutt siden):

Mulig? Ja. Realistisk? Næ. Du ligger ca rett på snittet for en med din erfaring samt master samt bosatt i Oslo. Enkleste vei er nok å gå inn som konsulent. Andre måter er ledelse og spesialisering og bli veldig god på noe. Evt komme inn under firma som betaler bra, men det er nok lite av dette igjen. 

Fjernroller i USA blir nok poppis nå som Trump blokkerer "de" i fra å bo der. 

Gjest fb6e1...68e
Skrevet

Takk for svar! 🙏

Så man vil altså ligge på omtrent samme lønnsnivå enten man søker en remote-stilling i en amerikansk bedrift eller en konsulentrolle i Norge.

Jeg la bare merke til at flere av de remote-stillingene var oppført med en årslønn på rundt 1,2 millioner, men jeg antar at dette gjelder kandidater som er bosatt i USA?

Skrevet
Gjest fb6e1...68e skrev (16 minutter siden):

Takk for svar! 🙏

Så man vil altså ligge på omtrent samme lønnsnivå enten man søker en remote-stilling i en amerikansk bedrift eller en konsulentrolle i Norge.

Jeg la bare merke til at flere av de remote-stillingene var oppført med en årslønn på rundt 1,2 millioner, men jeg antar at dette gjelder kandidater som er bosatt i USA?

Trolig det ja, og nå trenger du vell også 100 000 dollar for å ta stillingen. Men for all del, det finnes godt betalte stillinger for utenlandske selskaper i Norge også. Men det er ikke noe man bare tar sånn uten videre.

Så igjen, mulig men usannsynlig. Men mulig:)

Skrevet (endret)
7 hours ago, Guest fb6e1...68e said:

Takk for svar! 🙏

Jeg fikk tilbud om en remote stilling i en amerikansk liten bedrift på cirka denne summen, det hadde vært via det lille norske kontoret de hadde satt opp for folk med liknende stilling. Altså en norsk kontrakt. 

Alternativet er å fakturere hos de som en "ansatt" men du setter opp egen bedrift. Da burde du forhandle en avtale med betydelig høyere "lønn" for at du skal kunne tjene 1,2. Gjerne legge på ihvertfall 50-60%

Endret av IT_Fyr
stavefeil
Skrevet
IT_Fyr skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk tilbud om en remote stilling i en amerikansk liten bedrift på cirka denne summen, det hadde vært via det lille norske kontoret de hadde satt opp for folk med liknende stilling. Altså en norsk kontrakt. 

Alternativet er å fakturere hos de som en "ansatt" men du setter opp egen bedrift. Da burde du forhandle en avtale med betydelig høyere "lønn" for at du skal kunne tjene 1,2. Gjerne legge på ihvertfall 50-60%

I fastlønn eller TC? Amerikanerne er jo kjent for kreative løsninger på slikt også.

Skrevet
On 9/18/2025 at 9:35 PM, Falfal said:

Jeg har stagnert helt i lønn de siste årene, 7 års arbeidserfaring, ligget på 1.1 - 1.2 mill siste 3 årene med provisjonsbasert lønn som seniorkonsulent. Hva er egentlig stegene å ta for bedre lønn i dette sjiktet? Må jeg bli mellomleder eller faglig leder?

Så lenge timeprisene står omtrent stille, eller tilogmed går nedover (ettersom større konsulenthus dumper prisene for å få kontrakter) vil stagnasjonen bare fortsette. Om du vil fortsette i liknende rolle og samtidig tjene mer er kanskje en mulighet å bytte til et konsulenthus som rett og slett gir deg en større cut - men da kanskje i bytte mot dårligere på-benken-ordninger. Jeg er i et sånt, og har p.t en del mer, men prøver mentalt å forberede meg på at neste kunde potensielt kan føre til lavere timepris/lønn. 

Skrevet (endret)
12 hours ago, Salvesen. said:

I fastlønn eller TC? Amerikanerne er jo kjent for kreative løsninger på slikt også.

Rett over 1M i grunnlønn og rundt 15% i bonus

Goder var helt ok, men under det som er normalt i IT Norge.

Dette var en teknisk stilling og ikke salg.

Endret av IT_Fyr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...