Gå til innhold

Byrådet vil gå videre med Fornebubanen - har fått grunneiere til å bla opp 2,1 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kompromisset er at de skal bygge Sovjetblokkene høyere og tettere. Skal ikke folk få ha litt plass rundt seg?

Gamle byer har blitt fortettet over tid fordi det aldri var en plan, men her begynner man med blanke ark. De bør gjøre det skikkelig. Jeg ser for meg at de ikke bygger nok parkeringsplasser, og kaller det et klimatiltak.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprinnelig skulle det koste 4,5 milliarder. Nå er foreløpig prislapp 28 milliarder og Raymond Johansen har nå åpnet hullet i de offentlige pengesekkene ennå mer. Jeg vil bare minne om at Norges totale samferdselsbudsjett for sjø-, luftfart, vei og bane var på 26,7 milliarder i 2009.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Opprinnelig skulle det koste 4,5 milliarder. Nå er foreløpig prislapp 28 milliarder og Raymond Johansen har nå åpnet hullet i de offentlige pengesekkene ennå mer. Jeg vil bare minne om at Norges totale samferdselsbudsjett for sjø-, luftfart, vei og bane var på 26,7 milliarder i 2009.

Hva er det som gjør at det blir så innmari dyrt? Stasjoner med stor kapasitet? Hus som må eksproprieres? Grunn med mye infrastruktur fra før? Dårlige naturlige grunnforhold?

Hvis man tar landets totale t-bane-lengde, mulitpliserer med 28 milliarder, deler på de kilometrene som er ut til Fornebu, hva får man som utbyggingskost på det nettet vi har?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men vil anta det er sammensatte årsaker. Denne vanvittige prislappen for en liten stubbe + alle andre samferdselsbehov + 300 milliarder til vann og avløp og sikkert mye annet som bare venter på å bli avslørt får meg til å lure på hva det vil koste å bygge en helt ny østlands-by fra grunnen av. Det er velkjent at det er ekstremt dyrt å grave i etablerte byområder og å utvide veinett og baner der det ikke er fysisk plass til det mellom eksisterende bygg. Mye billigere å bygge sånt fra grunnen av på jomfruelig land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...