Gå til innhold

Erdogan omdøper 14 greske øyer.


Anbefalte innlegg

Siden dette tydeligvis ikke er interessant for Norske, eller Nord-Europeiske for den saks skyld, medier så får jeg komme med en liten oppdatering angående "krigen" mellom Hellas og Tyrkia når det gjelder herredømmet over greske øyer utenfor den tyrkiske kysten.
I September i fjor sendte Erdogan et brev til FN der han gjorde krav på 14 greske øyer og presenterte et kart der han mente delelinja burde gå.

Som motsvar ble det onsdag i forrige uke sendt et brev fra den greske regjeringa til FN der Hellas avviser dette kravet fullstendig:
https://www.keeptalkinggreece.com/2022/ ... n-islands/

I dag svarer Erdogan med å "omdøpe" de 14 greske øyene Samothrace, Lemnos, Lesvos, Psara, Samos, Patmos, Ikaria, Leros, Kos, Tilos, Karpathos, Kastelorizo, Rhodes og Symi:
https://www.keeptalkinggreece.com/2022/ ... cavusoglu/

Det blir spennende å se hva utfallet blir av dette.
Les mer her:
https://www.keeptalkinggreece.com/tag/turkey/

erdoganbluemotherland-660x330.jpg

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vilt at Tyrkia skal begynne å kreve øyer som tilhører Hellas.

Ser ut til at mitt tidligere argument om at NATO viser hvordan tidligere erkefiender kan samarbeide ikke lenger er gyldig.

Måtte for sikkerhets skyld dobbeltsjekke - jada både Hellas og Tyrkia ble NATO-medlemmer i 1952.

Bladde meg tilbake gjennom arkivene:

* Tyrkia er rasende pga diverse tidligere folkemord utført av Tyrkia eller Ottomanske rike, som grekerne nå minnes (Armenere, Pontus (https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_genocide ) )

* Tyrkia er rasende pga Greske protester mot brudd på menneskerettigheter

* Tyrkia ønsker å drille etter gass på sin kontinentalhylle

* Hellas ønsker å utvide grensene til å gjelde 12 nautiske mil ut fra øyene (også mhp mulige fremtidige ressurser)

* FN og Hellas klager på provokasjoner fra Tyrkia på Kypros der bl.a. en "ghost town" skal fylles med folk igjen... (har ikke satt meg inn i det men det er vel sikkert også som middel for å utvide/reforhandle grensen på Kypros)

* Diverse militære provokasjoner, mest fra Tyrkia med fly og marine inn på Gresk territorie og dermed sier grekerne naturlig nok at de ikke kan demilitarisere når Tyrkia truer deres territorie.

Lenke til kommentar

Mye historie mellom Hellas og Tyrkia. Og det er spesielt at øyene rett ved kysten til Tyrkia er greske. Skjønner godt at Tyrkia er sure over det, men det burde vært kriget om for lenge siden.

Vi må se dette i sammenheng med presidentvalget som snart skal være i Tyrkia. Med kollaps i økonomien, ekstrem inflasjon,  svak valuta, høy arbeidsledighet så må Ergodan få fokus på ytre fiender, samling om nasjonen osv.

Det kommer til å være mange slike utspill fremover og sikkert noen militære provokasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor diverse stater og statsledere absolutt må eie/ta ditten og datten. Dessuten synes jeg det er rart at man begynner å krangle om territorier og delelinjer mange tiår etter at de var fastsatt. Kan man ikke heller forsøke å gå sammen om å få til ting i stedet og handle med hverandre? Feider er vel ikke gunstig for noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 31.5.2022 den 20.35):

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor diverse stater og statsledere absolutt må eie/ta ditten og datten. Dessuten synes jeg det er rart at man begynner å krangle om territorier og delelinjer mange tiår etter at de var fastsatt. Kan man ikke heller forsøke å gå sammen om å få til ting i stedet og handle med hverandre? Feider er vel ikke gunstig for noen.

Ekte naiv nordmann

Lenke til kommentar

Tyrkia er ute etter olje og gass. Erdogan er en diktatorspire. Og en skummel sådann. Den økonomiske sonen nord for Kypros tilhører heller ikke Tyrkia da det ble tatt i en ulovlig invasjon og okkupasjon og etnisk rensing.

EDIT: Jeg foreslår forøvrig at vi omdøper Istanbul til Konstantinopel ;)

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 31.5.2022 den 20.35):

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor diverse stater og statsledere absolutt må eie/ta ditten og datten. Dessuten synes jeg det er rart at man begynner å krangle om territorier og delelinjer mange tiår etter at de var fastsatt. Kan man ikke heller forsøke å gå sammen om å få til ting i stedet og handle med hverandre? Feider er vel ikke gunstig for noen.

Mange velger ikke politikere basert på deres politikk, men på hvor stor penis de later som om de har, bredden på kjeven, og hvor hardt de dominerer sine motstandere -- mangel på respekt.

Tenk Donald Trump. Og Putin.

Demokratier er når våre instinkter undertrykkes til fordel for rasjonell debatt, og krever mye velstand og utdannelse.

At folk ikke velger/støtter 'sterke' ledere som lover gull og grønne skoger og beskyttelse mot ytre fiender, fremfor dem som har rett, er unntaket i verdenshistorien.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...