Gå til innhold

Ny nettleiemodell (Agder Energi) 2022


8ball

Anbefalte innlegg

Den nye prismodellen til Agder Energi er nå tilgjengelig. Har vært litt spent på hvordan dette kom til å se ut. Det har jo vært "mye" snakk om den nye modellen. Poenget er at de som bruker mye strøm må betale litt mer. Og de som bruker lite skal betale litt mindre.

Fra Energinorge.no:

Sitat

Nettselskapenes inntekt endres ikke av den nye modellen, men vi får en mer rettferdig fordeling av regningen mellom kundene. Nå vil de som bruker lite strøm samtidig, betale mindre i fastledd enn de som belaster strømnettet på en slik måte av behovet for utbygging øker.

 

Så en skulle kanskje tro at en som bruker veldig lite strøm, kanskje ender opp med å betale litt mindre i nettleie?

Selv er jeg "heldig" når det kommer til strømforbruk. Dette da jeg bor i en blokk der oppvarming og varmtvann kommer fra fjernvarme, og ikke belaster strømnettet.

 

Dette betyr at jeg i dag har abonnement

Sitat

"Nettleie Energi Min" med et fast ledd på 231,21 kr/mnd

Tidligere "fastledd" blir nå kalt "kapasitetsledd". Og den minste kapasiteten på den nye modellen er jo allerede høyere en det jeg betaler i dag:

Sitat

Kapasitetstrinn 1     0 - 2 kWh/h     245,00 kr/mnd
Kapasitetstrinn 2     2 -5 kWh/h     315,00 kr/mnd
Kapasitetstrinn 3     5 - 10 kWh/h     440,00 kr/mnd

Så om jeg ikke overstiger 2kWh/h og dermed er i laveste trinn (1), så går fortsatt fastprisen opp med 6%

 

Når det gjelder energi ledd så er dette i dag på:

Sitat

sommer: 34,89 øre/kWh
vinter: 38,64 øre kWh

Og med den nye modellen:

Sitat

Energiledd dag     kl. 06:00 - kl.22:00       52,51 øre/kWh
Energiledd natt     kl. 22:00 - kl. 06:00     42,51 øre/kWh

Med et beskjedent forbruk på 250kWh i løpet av en mnd så er det ca 30% økning i kostnader på energiledd

(har da fordelt forbruket til 75% dag og 25% natt, og sammenlignet opp mot gamle vinterpriser)

 

Så de som bruker veldig lite strøm, ender opp med å betale litt mer i nettleie med den nye ordningen.

Lurer på hvem det er som faktisk ender opp med å betale litt mindre, slik at nett selskapet ikke skal tjene mer..?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8ball skrev (45 minutter siden):

Den nye prismodellen til Agder Energi er nå tilgjengelig. Har vært litt spent på hvordan dette kom til å se ut. Det har jo vært "mye" snakk om den nye modellen. Poenget er at de som bruker mye strøm må betale litt mer. Og de som bruker lite skal betale litt mindre.

Fra Energinorge.no:

 

Så en skulle kanskje tro at en som bruker veldig lite strøm, kanskje ender opp med å betale litt mindre i nettleie?

Selv er jeg "heldig" når det kommer til strømforbruk. Dette da jeg bor i en blokk der oppvarming og varmtvann kommer fra fjernvarme, og ikke belaster strømnettet.

 

Dette betyr at jeg i dag har abonnement

Tidligere "fastledd" blir nå kalt "kapasitetsledd". Og den minste kapasiteten på den nye modellen er jo allerede høyere en det jeg betaler i dag:

Så om jeg ikke overstiger 2kWh/h og dermed er i laveste trinn (1), så går fortsatt fastprisen opp med 6%

 

Når det gjelder energi ledd så er dette i dag på:

Og med den nye modellen:

Med et beskjedent forbruk på 250kWh i løpet av en mnd så er det ca 30% økning i kostnader på energiledd

(har da fordelt forbruket til 75% dag og 25% natt, og sammenlignet opp mot gamle vinterpriser)

 

Så de som bruker veldig lite strøm, ender opp med å betale litt mer i nettleie med den nye ordningen.

Lurer på hvem det er som faktisk ender opp med å betale litt mindre, slik at nett selskapet ikke skal tjene mer..?

 

Ser ut som din leverandør har hatt en kvasi testløsning på dette allerede og derfor blir prisingen noe høyere ved endelig avtale. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 8ball said:

Lurer på hvem det er som faktisk ender opp med å betale litt mindre, slik at nett selskapet ikke skal tjene mer..?

Dette er bare en dårlig forkledd unnskyldning for å jekke opp prisene. Igjen. Kraft og nettmafiaen lar seg ikke fornekte. Det er tross alt monopol virksomhet med statens velsignelse.

Lenke til kommentar
8ball skrev (På 22.5.2022 den 11.44):

Når det gjelder energi ledd så er dette i dag på:

Sitat

sommer: 34,89 øre/kWh
vinter: 38,64 øre kWh

Og med den nye modellen:

Sitat

Energiledd dag     kl. 06:00 - kl.22:00       52,51 øre/kWh
Energiledd natt     kl. 22:00 - kl. 06:00     42,51 øre/kWh

Med et beskjedent forbruk på 250kWh i løpet av en mnd så er det ca 30% økning i kostnader på energiledd

(har da fordelt forbruket til 75% dag og 25% natt, og sammenlignet opp mot gamle vinterpriser)

 

Så de som bruker veldig lite strøm, ender opp med å betale litt mer i nettleie med den nye ordningen.

Lurer på hvem det er som faktisk ender opp med å betale litt mindre, slik at nett selskapet ikke skal tjene mer..?

Merk at prisen på energileddet går opp mest pga regjeringen har valgt å sette opp avgiftene på strøm med 8,12 øre pr kWh.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Same for mitt nettselskap. Her går årsprisen opp frå 3125kr til 3263kr for 2-5kW og pris per kWh aukar frå 39,6 til 49,9øre dagtid(06-22) og 43,6øre natt(22-06).
Prisar over er inkludert full avgift og mva. Har vore full forbruksavgift sidan april.

Brukar vel omlag 10-11 tusen kWh i året, så ser ikkje heilt korleis dette skal verte rimelegare.
Kjem ikkje under 2kW i ein månad om ein skal vaske klede og lage litt mat.

Har eksperimentert litt og sett på forbruket mitt. Utan klesvask, varm mat og dusj så kan eg klare å ligge under 2kW utan problem. Men med ein gong ein skal lage seg ein god middag, ta seg ein dusj, eller vaske klede på 60 grader, så hoppar maks opp over 2kW det døgnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...