Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Apekopper


William_S

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er smitta av apekoppar: – Vanskeleg å få tak i informasjon

Sitat

Aleksander er smitta av apekoppar, men kritiserer kor vanskeleg det var å få tak i ein test. Kommuneoverlegen i Oslo kommune seier dei endrar testkriteria fortløpande.

Sitat

Sørlie fortel også at han og kjærasten ikkje har fått desse karakteristiske blemmene.

Sitat

Stadig fleire blir smitta med apekoppar i Noreg, og talet er no oppe i 25.

Sitat

FHI anbefalte på eit tidleg tidspunkt å ikkje teste personar utan blemmer eller synleg utslett, og koronatelefonen har heile tida halde seg til dei nasjonale retningslinene. Det er no opna for også å teste dei som sannsynlegvis er smitta utan utslett, gjennom prøve som blir tatt i halsen, skriv Øhrberg.

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/apekopper/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der har WHO erklært det som en helsekrise. Men har noen dødd av dette? Fylles sykehusene opp med apekopppasienter?  Spredningsevnen virker ikke å være i nærheten av covid 19. Her i Norge er det vel kun registrert 30 tilfeller siden slutten av mai. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (34 minutter siden):

Der har WHO erklært det som en helsekrise. Men har noen dødd av dette? Fylles sykehusene opp med apekopppasienter?  Spredningsevnen virker ikke å være i nærheten av covid 19. Her i Norge er det vel kun registrert 30 tilfeller siden slutten av mai. 

Helsekrise er kanskje å dra det litt langt ja. Jeg tror imidlertid at grunnen er at det har spredd seg til hele verden, etter å i det store og hele vært avgrenset til Afrika. Er i følge artikkelen rapportert 15.000 tilfeller på verdensbasis og at man antar det er store mørketall.

Men er heldigvis ikke i nærheten av like smittsomt som covid-19, blant annet så spres det ikke via luft men fysisk kontakt og dråpesmitte.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (52 minutter siden):

Helsekrise er kanskje å dra det litt langt ja. Jeg tror imidlertid at grunnen er at det har spredd seg til hele verden, etter å i det store og hele vært avgrenset til Afrika. Er i følge artikkelen rapportert 15.000 tilfeller på verdensbasis og at man antar det er store mørketall.

Men er heldigvis ikke i nærheten av like smittsomt som covid-19, blant annet så spres det ikke via luft men fysisk kontakt og dråpesmitte.

Mer som Aids sikkert kanskje enda mer utstatt for mannlige homoseksuelle enn Aids uten kondom.. I og med at det smittes gjennom vorter..

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Gouldfan said:

Mer som Aids sikkert kanskje enda mer utstatt for mannlige homoseksuelle enn Aids uten kondom.. I og med at det smittes gjennom vorter..

Sånn jeg har forstått det har det vært mest tilfeldig at det var i pride-miljøet det spredde seg. Var vel en gunstig måned der for viruset nå i så fall. Og kanskje er det ikke så mange andre grupper med nok kontakt til at viruset sprer seg «ukontrollert». 

Varselet fra WHO er vel at dette er utypisk og ukjent, nokså ulikt slik man kjenner viruset fra før. Og om det har vært mye smitte i homoseksuelle miljøer generelt i verden så er det ca ok å spore det i Norge, men mye verre med store mørketall i flere deler av verden fortsatt.

Føler ikke noen går rundt og er redd Apekopper iallfall. Kanskje er vi bare avstumpet etter Corona, selv om nettavisene savner alle klikkene sine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (7 minutter siden):

Sånn jeg har forstått det har det vært mest tilfeldig at det var i pride-miljøet det spredde seg. Var vel en gunstig måned der for viruset nå i så fall. Og kanskje er det ikke så mange andre grupper med nok kontakt til at viruset sprer seg «ukontrollert». 

Varselet fra WHO er vel at dette er utypisk og ukjent, nokså ulikt slik man kjenner viruset fra før. Og om det har vært mye smitte i homoseksuelle miljøer generelt i verden så er det ca ok å spore det i Norge, men mye verre med store mørketall i flere deler av verden fortsatt.

Føler ikke noen går rundt og er redd Apekopper iallfall. Kanskje er vi bare avstumpet etter Corona, selv om nettavisene savner alle klikkene sine.

Vel var Homofile menn eller sexturister fra Afrika også som tok det med seg hit.... Lite smitte til andre grupper.... Høres sinnsykt ut at homser drar til Afrika for sex, tenker da på det litt mer dødelige Aids.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Gouldfan said:

Vel var Homofile menn eller sexturister fra Afrika også som tok det med seg hit.... Lite smitte til andre grupper.... Høres sinnsykt ut at homser drar til Afrika for sex, tenker da på det litt mer dødelige Aids.

Folk av alle slag drar hele verden rundt for sex; slutt å heng deg opp i bagateller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
William_S skrev (På 23.7.2022 den 17.07):

Der har WHO erklært det som en helsekrise. Men har noen dødd av dette? Fylles sykehusene opp med apekopppasienter?  Spredningsevnen virker ikke å være i nærheten av covid 19. Her i Norge er det vel kun registrert 30 tilfeller siden slutten av mai. 

Min tillit til WHO, som ikke vil erklære coronapandemien som over med begrunnelse i smittetall, er mildt sagt tynnslitt for å si det slik. Dessuten var det jo også slik at Tedros, som jeg også har null tillit til brukte sin vetorett til å overkjøre flertallet i WHO som slett ikke ønsket å erklære dette som noen ny global helsekrise. Det er jo åpenbart at man knapt kan kalle noe slikt for dette, selv om man ikke har medisinsk utdannelse. Noe forøvrig ikke Tedros har heller til informasjon. Men han overkjørte altså medlemmer av WHO som har. Hvorfor er han egentlig leder; det må gudene vite.

 

Nukleosid skrev (På 23.7.2022 den 17.49):

Helsekrise er kanskje å dra det litt langt ja. Jeg tror imidlertid at grunnen er at det har spredd seg til hele verden, etter å i det store og hele vært avgrenset til Afrika. Er i følge artikkelen rapportert 15.000 tilfeller på verdensbasis og at man antar det er store mørketall.

Men er heldigvis ikke i nærheten av like smittsomt som covid-19, blant annet så spres det ikke via luft men fysisk kontakt og dråpesmitte.

Jeg har en teori om at det skyldes at europeere generelt har fått dårligere immunforsvar gunnet to år med konstant isolasjon fra andre mennesker og overvasking av hender for ikke å eksponeres for viruser og bakterier. Immunforsvaret har ikke fått trening og da blir det et oppsving i ymse sykdommer. En del av immunitetsgjelden som nedbetales vil jeg tro. Men jeg understreker at det bare er noe jeg tror; jeg har ingen fasit.

 

Gouldfan skrev (På 23.7.2022 den 18.43):

Mer som Aids sikkert kanskje enda mer utstatt for mannlige homoseksuelle enn Aids uten kondom.. I og med at det smittes gjennom vorter..

Det er på mange måter mer som HIV enn corona ja, selv om apekopper smitter mye lettere enn HIV(understreker HIV her fordi man smittes ikke med AIDS, AIDS er det man utvikler etter flere år som HI-smittet skjønt medisiner i vår tid sørger for at mange HIV-smittede heldigvis aldri utvikler AIDS, så det er feil å si at man smittes med AIDS).

Lenke til kommentar

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-health-and-wellness/sex-men-not-skin-contact-fueling-monkeypox-new-research-suggests-rcna43484

 

Since the outset of the global monkeypox outbreak in May, public health and infectious disease experts have told the public that the virus is largely transmitting through skin-to-skin contact, in particular during sex between men. 

Now, however, an expanding cadre of experts has come to believe that sex between men itself — both anal as well as oral intercourse — is likely the main driver of global monkeypox transmission. The skin contact that comes with sex, these experts say, is probably much less of a risk factor.

In recent weeks, a growing body of scientific evidence — including a trio of studies published in peer-reviewed journals, as well as reports from national, regional and global health authorities — has suggested that experts may have framed monkeypox’s typical transmission route precisely backward.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...