Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Broren min sitt liv er så dritt


Gjest ee705...fca

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 2191a...262 skrev (22 minutter siden):

hva med å leve ditt eget liv, i steden for å klage og sutre over hvordan søsken gjør hjemmelekser / hva slags kosthold dem velger å ha / når dem legger seg for å sove om kvelden / natten?

Jeg tipper at denne broren også har temmelig mye dritt, som man mener er negativt med tråd-starter her. Men uten at denne broren løper til foreldrene sine for å sladre, eller oppretter en sutre-tråd her på Diskusjon.no liksom.

Anonymous poster hash: 2191a...262

Nå har vel ikke trådstarter fått spesielt mye støtte her, så ser ikke helt faren. Å søke hjelp fra andre med ting man synes er vanskelig er ofte lurt og noen ganger helt nødvendig. Rett nok ville jeg muligens forsøkt å oppsøke en voksenperson jeg stoler på, heller enn dette forumet, men ikke alle har en slik tilgjengelig. Så nei, trådstarter har ikke gjort noe galt, tvert imot.

Dersom broren har problemer med trådstarter, ser jeg ikke noen umiddelbare problemer med at han også søker råd hos noen. Livet er litt for komplekst til å tro at man har alle svarene selv, selv om mange 18-åringer ikke har skjønt akkurat det ennå :)

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal familien provosere enda mer ved å sende bekymringsmeldinger? Noen følger en vei der de har en destruktiv livsstil, helt til de er gatenarkomane eller trygler om slankeoperasjon. De kan som regel ikke presses til en bedre livsstil. 

Hvis foreldrene er nødt til å ha store mengder is lagret, kan de kanskje skaffe en egen fryseboks til dette. Og låse den av med effektive virkemidler. Da kan de åpne den vanlige fryseboksen som de vil? Og ellers gjemme unna smågodt og brus så godt det lar seg gjøre. 

Lenke til kommentar

Synes det er en del tvilsomme svar i denne tråden, som tar utgangspunktet i at søsken her kun ønsker å lage kvalme. Minner om at han er nokså ung, og for de som har glemt hvordan det var, man formulerer seg kanskje litt mer utydelig enn eldre.

Når det er sagt trådstarter, en kan ikke hjelpe den som ikke selv vil ha hjelp. Du kan foreslå på en spørrende måte endringer, eventuelt snakk med fastlege / psykolog for å få tips til hvordan du kan tilnærme deg, men til syvende og sidt krever det at han har lyst. Du får forsøke å støtte han uten å dømme han, og oppmuntre han til endring. Mer enn det før du ikke gjort, han må selv stå til ansvar for de valgene han tar.

Skal nevnes at min søster nok tenkte litt som deg om meg, at jeg gjorde en del dumme valg som ung. Hun hadde helt rett og jeg trengte noen ekstra år på selv å finne ut av det, men det er også en fin livserfaring og en vei jeg måtte gå selv.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tipper han ser på lillesøstra og foreldrene som en pest og plage, det er tydelig at han ikke har noe respekt for dem , og de har ingen respekt for ham. Hvis de tror at all den kjeftiga og masinga hjelper, så tar de feil. 

Jeg har vært tenåring selv, den opprørske typen, men hadde jeg hatt søsken og foreldre som hakka på alt jeg gjorde, så hadde jeg sikkert vært akkurat som 18 åringen. 

Foreldrene bør ta kontakt med skolen og høre hvordan de oppfatter at sønnen klarer seg og oppfører seg, kanskje er han greiere å ha med å gjøre ute enn masekoppfamilien tror. 

Jeg har nesten litt medlidenhet med 18 åringen, for det ser ut som for meg at han er familiens hakkekylling. Kanskje er han greiere ute fordi han slipper å bli kritisert for alt mulig ? 

Kanskje moren kunne tatt kontakt med læreren bare for å høre hvordan han klarer seg, UTEN å dynge ned læreren med kritikk av sønnen ? Har lillesøsteren ikke noe positivt om broren sin ? 

Han er 18 år nå og myndig, hvis han har hatt problemer med sinnemestring , osv. lenge før han ble myndig, så burde foreldrene tatt tak i det da med hjelp fra fagfolk. Har han alltid vært familiens hakkekylling, så kunne foreldrene og lillesøster lært litt om seg selv også. 

Jeg har ikke tenkt å stille diagnose på 18 åringen, kanskje er det ikke verre enn at han er i en brytningstid (som min mor kalte det),  prøver å finne ut hvem og hva han er , og blir sprø av gnålinga og masinga hjemme.

Kanskje han vil ha godt av å flytte hjemmefra (hvis han ønsker det), om så med støtte og hjelp fra det offentlige for å få ting på plass (skolegang, hvis det er litt ute av kurs, osv.).

Jeg tror ikke familien klarer å løse dette på egenhånd, men det spørs om det er noe vits i å foreslå familierådgivning hvis 18 åringen blir sett på som "problemet" og det forventes at han skal bli sånn familien ønsker. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Budeia said:

Skal familien provosere enda mer ved å sende bekymringsmeldinger? Noen følger en vei der de har en destruktiv livsstil, helt til de er gatenarkomane eller trygler om slankeoperasjon.

Har du fått slankeoperasjon ennå? Avataren tyder kanskje ikke på det? Eller er det for å trakassere personen i avataren som vi vet ikke er deg?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg vil gi deg en god klem. Det må ha vært veldig vanskelig for deg å se broren din få moren din til å gråte. 

Det er utrolig vanskelig når familiemedlemmer ødelegger dynamikken på denne måte, men du må huske at det ikke er ditt ansvar. Det er dine foreldre og din bror som har ansvar for han. 

Du må ta vare på deg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (17 timer siden):

en

 

Gjest ee705...fca skrev (17 timer siden):

Jeg vet at jeg har ingenting med livet hans å gjøre. Men jeg vil jo bare det beste for han, i hvertfall når han er min egen bror, som mange andre kjenner på. Jeg VET jo at han gjør dårlige valg, og jeg skal ikke bare sitte der å la det skje. Gjør jeg det, kommer jeg til å si til meg selv i fremtiden "Hvorfor gjorde ikke jeg noe da det først startet". Han øker risikoen av dårligere helse, overvekt som ofte leder til depresjon og dårligere utdanning. Tenk når han kommer på universitet med hvordan han gjør det på vgs nå. "Ekte kjærlighet" er ikke å la han gjøre dårlige valg i livet sitt i mine øyner. Jo tidligere rehabilitering, jo bedre forbedring blir det.

Anonymous poster hash: ee705...fca

Dere er forskjellige, aksepter det. Og uansett diagnose etc Slakker periode med spill og godis og brus er ofte bare en fase i ungdommen.

Det er trist om han fortsatt er slik som 30-40 men det er veldig uvanlig.

Du kan ikke forandre broren din bare fordi du er et glansbilde.

Det er litt greia med slekt, at du ofte må "hjelpe" andre i familien til tider.

Jeg tror dere er veldig unge, kantine osv, synes du bør slappe litt av, å bry seg er egentlig foreldrene dine sin jobb.

Sef du kan gi råd, men -Ikke ta iskrem hver dag!! Når det ligger iskrem i fryseren... Blir for drøyt.

Sønnen vår på 8 får Sandwich iskrem etter hver skoledag... Det er Fred fortsatt, og vi har råd til å unne oss litt ekstra.

Vi forsøker å fokusere på sunne matvaner ellers.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (29 minutter siden):

Har du fått slankeoperasjon ennå? Avataren tyder kanskje ikke på det? Eller er det for å trakassere personen i avataren som vi vet ikke er deg?

Jobber med saken :) Syns det blir litt kjedelig hvis alle bare skal ha bokstavbilde, sånn som du har. Og jau, Lexie Reed er fenomenalt god i norsk. 

For å si noe om tema, det er så mye fokus på forebygging og tiltak i samfunnet at når et familiemedlem ikke er noe glansbilde takler man det kanskje enda dårligere enn tidligere tiders generasjoner. Nå er det mer slik at man skal ha høyere utdannelse, og jobb som står i forhold til det. Ikke måke kull på en eller annen båt som fyrbøter (den jobben er forresten utdatert).

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Budeia said:

Jobber med saken :) Syns det blir litt kjedelig hvis alle bare skal ha bokstavbilde, sånn som du har. Og jau, Lexie Reed er fenomenalt god i norsk. 

Den må du nok lenger ut på landet med. Men jepp tilbake til tema, som ikke er slankeoperasjoner.

Det er mange fine avatarbilder å velge mellom.

Spoiler

image.png.25ee60d69694645552da0b3735795485.png

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7a571...3fd
Sitat

Storebroren min er 18 år. Dette har pågått lenge nå men nettopp hadde både jeg, moren og faren min en krangel med han om at han skal sove. Han sover klokken 1-2 på natten hver eneste dag, og når vi har innleveringer eller store prøver så er han våken til klokken 4 på natten å jobber.

Tja. Er det så ille da - i seg selv?

Når på døgnet man velger å gjøre skolearbeidet vs at man prøver i det heletatt er to vilt forskjellige ting. Er han villig til å sitte oppe såpass sent i forsøk på å klare tester og innleveringer så er jo det et jævlig bra utgangspunkt. Han er 18, han kunne gitt helt faen, men han prøver.

Selv satt jeg mye oppe sent på kveldene på vgs. Det trivdes jeg best med, og det fungerte for meg. Var trøtt og uggen om morgenen. Gikk helt greit allikevel, fullførte studiespesialisering, og gikk ut med gode karakterer. Nå, 10+ år senere? 5 av de som student med B i snitt på tyngre studier? Sitter fremdeles oppe lenge når det er praktisk mulig og jeg har noe jeg må få gjort, 3-4 er grei skuring. Trives fremdeles aller best når huset og omgivelsene er helt stille.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er bra eller sunt å sitte lenge oppe - bare at det for enkelte av oss er helt normalt, av forskjellige grunner. Det fins og ikke-greie grunner til at det bare blir sånn. Finn ut av det. Men godta at vi ganske enkelt er skapt forskjellige når det gjelder døgnrytme. Ta tak i de egentlige problemene, og om de kan til at han sitter lenge oppe, så kan det endre seg. Men kanskje er det og bare at han er et B-menneske som har hode og kropp som fungerer best når det holder på å bli kveld?

Enkelte av forslagene hittil i tråden er jo helt hårreisende. Det er en 18-åring vi snakker om her, ikke en 10-13-åring som trenger innelåst mobil om natten.

Så lenge to grunnleggende forutsetninger er på plass, må han selv få styre sin egen leggetid:

1. Resten av familien får fred - han må ta hensyn til at det skal være stilt og rolig når resten av huset legger seg

2. Han gjør et ærlig forsøk på å faktisk fortsette skolegangen

Anonymous poster hash: 7a571...3fd

Lenke til kommentar

Hva slags planer har fyren? Skal han fortsette å bo hjemme eller flytte ut og studere et annet sted? Hvor selvstendig er han? Jobber han utenom skole? Eller bare biter han seg fast i hjemmet og lager problemer? At din mor syr puter under armene på dere er ikke ok. Det er tross alt meningen at man skal klare seg selv her i verden. Betaler han for noe i hjemmet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...