Gå til innhold

Klima krever smalere veier


Anbefalte innlegg

En artikkel med helt feil konklusjon, som ikke ser på helheten. En viktig betingelse for et konkurransedyktig næringsliv er  gode veiforbindelser. Senker vi veistandarden blir det mindre attraktivt å drive forretningsvirksomhet i området pga. dyrere transport, dårligere tilgang på kompetanse (lengre kjøretid er en faktor som vurderes når man søker jobb), dårligere nettverkseffekt, og "renters rente" på disse. Grunnen til å store byer har høyere lønnsnivå enn mer grisgrente strøk er kompetanse netteverk som gir en viss eksponensiell avkastning. Oljen i det økonomiske maskineriet er infrastruktur, og blir vi for dårlige på dette vil varer produseres andre steder (dette er det nok av eksempler på). Vi må da transportere varer fra utlandet til Norge, hvor de antagelig blir produsert med kullkraft. Så nei, det er ikke nødvendigvis miljøvennlig å ha dårligere veier med lavere fartsgrenser i Norge.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Befolkningen er beregnet å stige fra 5,4 millioner i 2020 til 6,3 millioner i 2100. Det er også forventet av veksten skjer i byene og at bygdenorge vil oppleve en svak nedgang. Folketallet er ventet å flate ut rundt 2100. Dette er viktige tall for å beregne behovet for veier på lang sikt. Hvis vi sier behovet i 2100 er det dimensjonerende kravet så kan vi allerede huke av en del veier som ferdig bygget (og som dermed kun trenger vedlikehold).

På vei mot 2100-veinettet bør vi vurdere hvorvidt det er lønnsomt eller unødvendig fordyrende å oppgradere bestemte strekninger i flere trinn eller ta hele oppgraderinga i ett trinn. Er det f.eks 80-sone i dag og vi trenger 100-sone i 2100, så kan det være smart å bygge en 100-vei der med en gang i stedet for å bygge 90 og så kjenne på behovet for 100 senere. Sveits har allerede erklært sitt veinett for 100% komplett og framtidssikret. Dvs. at de driver bare vedlikehold nå, ikke nybygging. Forhåpentligvis når vi også det målet før 2100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Svært få land har så mye korte flygninger som vi har. Dette pga dårlig vegnett og bane samt hvor dyrt det er å bruke det.

Så da bør vi bygge ut bedre veinett slik at behovet for korte flyvninger blir mindre.

Ang besparelse for klima så burde vel heller vår aldrende bilparken byttes ut iom at mange kjører sterkt forrurensende biler. Det gjøres jo enklest med en periode med kraftig avgiftslette på mer rentbrennende fosil biler samstundes som momsfritak på elbiler beholdes. Dette fordi folk kan ikke vente for lenge på de beste elbilene pga leveringsproblematikk men middelmådige nye fossilbiler gjør jobben i noen år til.

Videre burde elektronikk behovet i bilene reduseres og begrenses politisk. Du trenger ikke all verdens dupoeditter i bilen som kun tar fokus fra veien, og som skaper halvleder mangel globalt, og like store miljøproblemer som før.

Er enig med de som mener at klimahysterikerne ofte tar debatt og tiltak i feil rettning, spes. med tanke på at vi har en reell utfordring på gang.

 

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar
Sitat

Videre burde elektronikk behovet i bilene reduseres og begrenses politisk. Du trenger ikke all verdens dupoeditter i bilen som kun tar fokus fra veien, og som skaper halvleder mangel globalt, og like store miljøproblemer som før.

Jo, det trenger vi.

Skal politikere lage en lov som forbyr ABS-bremser, servostyring, air conditioning, bilradio, USB-uttak, ryggesensor, kollisjonsvarsling og antispinn?

Masochister kan kjøpe ei folkevogn fra 70-tallet på bruktmarkedet. Halvledermarkedet styres av tilbud og etterspørsel. Tilbudet ble redusert på grunn av pandemien. Det tar seg opp igjen. Så lenge det er et marked for elektronikk, vil bedrifter tilby elektronikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (58 minutter siden):

Så da bør vi bygge ut bedre veinett slik at behovet for korte flyvninger blir mindre.

Det er ikke alltid like praktisk mulig (øyer etc) eller økonomisk. Man bør heller utrede hvordan transporten vil se ut i framtida til disse stedene. Fraflytting, forsvarsstrategisk, batteridrevne korte flyvninger, elbilframtida, kapasiteten for ladeinfrastruktur etc.

Ikke at det er noen fasit, men bedre veier og god ladeinfrastruktur kan fort bli billigere enn å oppgradere en fly-flåte til elektrisk (med den ladeinfrastrukturen det krever). Men noen steder vil det sikkert gå andre veien også. Jeg tenker da spesielt på om vi virkelig trenger så mange flyplasser som vi har i Lofoten, Vesterålen og Finnmark som det vi har i dag, hvis veinettet forbedres. Veinettet er jo allerede forbedret voldsomt fra da Håkon Kyllingmark offisielt åpnet kortbanenettet i 1968, så forutsetningene som ga en genial transportmulighet den gangen er ikke de samme i dag. Revurderinger kan være lurt for å realitetsorientere seg til nåtida.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Jo, det trenger vi.

Skal politikere lage en lov som forbyr ABS-bremser, servostyring, air conditioning, bilradio, USB-uttak, ryggesensor, kollisjonsvarsling og antispinn?

Masochister kan kjøpe ei folkevogn fra 70-tallet på bruktmarkedet. Halvledermarkedet styres av tilbud og etterspørsel. Tilbudet ble redusert på grunn av pandemien. Det tar seg opp igjen. Så lenge det er et marked for elektronikk, vil bedrifter tilby elektronikk.

Alle de tingene du nevner nå har egne brikker (en eller flere per enhet), fordi det er sånn anbuds-systemet er bygget opp i bilbransjen. Av beredskapshensyn kan det være lurt å ha færre brikker som inkluderer flere av funksjonene i hver brikke. Kanskje ikke så ekstremt som 1 brikke per bil, men du skjønner retninga jeg skal fram til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Alle de tingene du nevner nå har egne brikker (en eller flere per enhet), fordi det er sånn anbuds-systemet er bygget opp i bilbransjen. Av beredskapshensyn kan det være lurt å ha færre brikker som inkluderer flere av funksjonene i hver brikke. Kanskje ikke så ekstremt som 1 brikke per bil, men du skjønner retninga jeg skal fram til.

Sikkerhets- og miljøkravene for ABS-bremser, servostyring, motorstyring osv er strenge. Mulig at noen av disse boksene kan slås sammen, men det er ikke nødvendigvis lurt.

Jeg er for eksempel skeptisk til å la samme boks styre tenningslåsen, ABS-bremsene, og det Android-baserte mediacenter-systemet. Her bør være vanntette skott imellom. En firmware-oppdatering for å fikse en bug i Bluetooth skal ikke kunne innføre en ny bug i bremsene. Moderne biler med app-integrasjon kan hackes eller kræsje på verst tenkelige tidspunkt hvis systemene henger for tett sammen.

Hvis bransjen ikke frivillig har slått sammen alle boksene til én, så er det nok gode grunner for det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Jo, det trenger vi.

Skal politikere lage en lov som forbyr ABS-bremser, servostyring, air conditioning, bilradio, USB-uttak, ryggesensor, kollisjonsvarsling og antispinn?

Masochister kan kjøpe ei folkevogn fra 70-tallet på bruktmarkedet. Halvledermarkedet styres av tilbud og etterspørsel. Tilbudet ble redusert på grunn av pandemien. Det tar seg opp igjen. Så lenge det er et marked for elektronikk, vil bedrifter tilby elektronikk.

Du tar det nødvendige som argument for det unødvendige, det holder ikke.

Vi trenger ikke appel eller android mediesentre og usmart telefon oppkobling, lys som blinker i takt med musikken og måkevinge program. Vi trenger heller ikke uferdige selvkjørende systemer som er livsfarlige å ha rekende langs vegen. Mye av elektronikken er unødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen lys som blinker i takt med musikken eller måkevingeprogram.

Android-basert mediacenter-system er nødvendig fordi det kontrollerer radio, navigasjon, innstillinger, feilmeldinger, telefon og autopilot. Autopilot vil bidra til økt trafikksikkerhet, men er foreløpig under utvikling.

Hvorfor har du noe imot dette?

Forbud mot avansert bilradio er ikke en god måte å redde klimaet, miljøet eller chip-markedet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...