Gå til innhold

Jakten på virkningsgraden: Er solcellene gode og billige nok? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At de undersøker og prøver å få høyere virkningsgrad er bra. Men en ting jeg undres over er bruk av timer når en angir kraftproduksjon. Det viktigste å vite er hvor mange MW eller kW maskinene kan produsere. og virkningsgraden. Ikke hvor mange MWh eller kWh som er produsert. Her kommer driftstimer og service inn, samt hvor stabil vinden er. Dette kan ingen kontrollere. Det samme med solen.

Vindmøller  har virkningsgrad på ca. 30%, vannturbin over 90%, sol 20%/30%. Hva gir størst gevinst og stabilitet???

J.B.

Lenke til kommentar
DOU6JVC8 skrev (7 timer siden):

At de undersøker og prøver å få høyere virkningsgrad er bra. Men en ting jeg undres over er bruk av timer når en angir kraftproduksjon. Det viktigste å vite er hvor mange MW eller kW maskinene kan produsere. og virkningsgraden. Ikke hvor mange MWh eller kWh som er produsert. Her kommer driftstimer og service inn, samt hvor stabil vinden er. Dette kan ingen kontrollere. Det samme med solen.

Vindmøller  har virkningsgrad på ca. 30%, vannturbin over 90%, sol 20%/30%. Hva gir størst gevinst og stabilitet???

J.B.

Store, flytende havvindmøller ligger på oppunder 60% nå og forventes å nærme seg 70% når størrelsen øker ytterligere. Men virkningsgrad er ikke så interessant synes jeg, pris per kWh er langt viktigere. Der kommer solceller ganske ok ut allerede, men det viktigste er nok å få ned prisen ytterligere, ikke små økninger av virkningsgrad. Klart, om prisen per Wp går ned sammen med at virkningsgraden går opp er jo det kjekt, men som regel koster de beste solcellene langt mer per Wp enn de som ligger et hakk eller to under i virkningsgrad. Da blir det sjelden lønnsomt å velge de beste. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du blander andel produksjonstider med virkningsgrad. En vindmølle kan ikke ha en virkningsgrad nærmere 70 %. teoretisk maks er 59,3 % og i praksis en del lavere.

Ellers enig i at produksjonsprisen er viktig, men man bør også ta med salgsprisen man kan oppnå fordi den reflekterer eventuell lagringskostnad. Solstrøm kan ikke lagres uten en kostnad, og prisen vil derfor være lavere i ett system med mye sol. Vannkraften kan lagres i magasiner og selges når behovet og prisen er størst.

Angående virkningsgrad så blir også standardpanelene bedre, man finner mer effektive måter å produsere cellene med høy virkningsgrad også. For noen år siden var 15 % poly vanlig. Nå er det nesten bare mono med 20-22 % som selges. Med snitt 21 % er endringen i prosentpoeng kun 6 % men det produseres 40 % mer strøm. Panelkostnaden er blitt lav og utgjør en mindre del totalen. Dermed forsvarer det seg fort å betale mer for høyere virkningsgrad, spesielt i Norge hvor monteringskostnaden er høy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...