Gå til innhold

Har funnet opp verdens­ledende, 14-trinns navgir til sykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite teknisk info i artikkelen. Ulempen med navgir tidligere har vel vært for høy motstand og for lite spenn i utvekslingen, samt høy vekt? Utveksling mellom letteste og tyngste gir bør nok helst være minst 1:5. 

Ellers er det vel en stund siden man gikk over fra 3x9 eller lignende (som artikkelen beskriver) og til 1x12 for terrengsykler. Mao. en del mindre kompleksitet enn tidligere. 

EDIT: Ser nå på nett at gear ratio er 543% så det er bra. Vekten på 1400g er mindre bra, ikke noe jeg ville hatt på en terrengsykkel i hvert fall. Passer nok bedre på elsykler som er tunge fra før. Og prisen, på over 17k NOK, gjør det neppe til et brukbart system annet enn på de aller dyreste syklene. Der er man enda mer fokusert på vekt, så jeg ser ikke akkurat dette som noen revolusjon nei. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CA Tech har utviklet et nytt 14-trinns navgir. Ikke «funnet opp.»

 

Like lite som ZF har «funnet opp» en ny 2-trinns girkasse til elektriske Porsche Tycan.
 

Planetgir er velkjente mekanismer, det samme er selve girsjaltingen i disse navgirene. Alle benytter essensielt samme system som tyske Sachs vel var først ute med å faktisk ta i bruk  

 

Når det er sagt, så er dette Kindernay giret aldeles utmerket. Til elsykkel. Og jeg er ikke i tvil om at de har fått innvilger patenter på saken. Men jeg nekter anerkjenne dette som ‘oppfinnelser.’

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Hadde et Sachs 7-gir navgir fra nittitallet i 12 år, fabelaktig utveksling og det feilet aldri, og kostet ikke mer enn kjipe ting fra Asia, så, alle hadde råd til det giret der, men hvor mange har råd til vidunderet over? Ikke meg tenker jeg, så ha det på badet

Lenke til kommentar

Oppfinnelsen iht den siste patentpublikasjon NO345740B1 er:

Quote

1. A pedally propelled vehicle multi speed gear system (1) comprising a gear mechanism (4) comprising;
- a main shaft (5);
- a hollow first shaft (71) and a hollow second shaft (72a, 72b), both axially stationary and rotatably arranged about the main shaft (5);
- an epicyclical first gear section (10) arranged about the main shaft (5) between the first and second shafts (71, 72), and comprising two radially stacked carrier elements (101,102),
- a first shift mechanism (30) arranged between the first shaft (71) and the first gear section (10), and configured to rotationally engage the first shaft (71) with either of the two radially stacked carriers (101, 102), wherein the first shift mechanism (30) comprises two first clutches (321, 322) radially stacked about the main shaft (5), wherein the two first clutches (321, 322) have interfacing first and second clutch members, respectively, wherein the first clutch member of the two first clutches (321, 322) are fixed to the first shaft (71) and arranged to remain axially stationary relative the main shaft (5), and the second clutch members (351, 352, 353) of the two first clutches (321, 322), are rotatably connected to the two radially stacked carriers (101, 102), respectively,

characterised in that the first clutch members of the two first clutches (321, 322) is an integrated, first common clutch element (350), and further integrated with the first shaft (71).

Selvfølgelig har de ikke oppfunnet navgiret.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Motoren i elsykkelen min sitter i navet på bakhjulet. Så jeg går for et he..... turtall istedet for gear...(Jeg bare trør langsomt rundt - uten moment, så motoren ikke stanser) Samboern har motoren på sin elsykkel sin i kranken.  Hun trør og gearer og jobber på. Må huske på å bestille ny kassett, nytt kjede og nytt tannhjul foran i løpet av helga...... 3 gang jeg må bytte... Bluelabel altså...

Endret av CXSUB4BA
Faktafeil
Lenke til kommentar

Jeg har syklet på Rohloff i snart 15 år (sommer og vinter) og kan ikke tenke meg noe annet, spesielt med carbon belt i stedet for kjede.
Rohloff har 14 gear, 526% (ingen overlapp) range, veier mellom 1,7 til 1,8kg.
Alltid artig med nye norske selskaper og nye produkter, men akkurat hva har de funnet opp i forhold til et Rohloff gear?

Mer teknisk info her:

https://www.rohloff.de/en/service/handbook/speedhub/technical-data

 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, asicman said:

akkurat hva har de funnet opp i forhold til et Rohloff gear?

...er:

Quote

...the first clutch members of the two first clutches (321, 322) is an integrated, first common clutch element (350), and further integrated with the first shaft (71)

Flere spørsmål? 🤪

Lenke til kommentar
1 hour ago, asicman said:

Hvordan er det forskjellig fra https://patents.google.com/patent/US6258005B1/en 😉

....

De første Rohloff patentene er nok i ferd med å gå ut snart så vi ser nok fler som kommer til å lage tilsvarende selv om Rohloff har vist at de lager kvalitet.

Takk for smiley bak første linje - er overhode ikke 'fagmann på sykkelgir-området'.

Som det står i sidetabellen i US-Patentet har dette Rohloff patentet allerede gått ut i 2018 etter å ha utnyttet de maksimalt mulige 20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...