Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke lagrings enheten ved oppstart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Curuion skrev (4 minutter siden):

https://www.reddit.com/r/computer_help/comments/e13nbf/new_ssd_showing_up_as_2mb/

Fant denne hvor løsninga var å sette den inn på nytt, merkelig.

 

horrorr skrev (3 minutter siden):

alternativet er selvfølgelig dårlig kontakt som reddit linken hinter om og er selvfølgelig verdt forsøket før RMA.

Har allerede forsøkt å tatt den ut og montert den på nytt. Klarer ikke se hvordan den kan sitte bedre.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 minutt siden):

Det er for at den deler samme "linje" som ene sata pluggen, så kun 1 av de kan være i bruk.

Er vel egen meny for de andre m2. 

Så det skal ikke ha noe å si i dette tilfellet. 

Forsto ikke helt hva du mente. Men jeg finner ikke de andre noen sted.

Og SSDen er på M2_1

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Abnorm said:

Kan skrivehastighet på SSD ha noe å si? Eller støtter alle hovedkort alle skrivehastigheter? For jeg har MP600Pro

Hovedkortet ditt støtter den, så det ska ikke ha noe å si.

 

16 minutes ago, Abnorm said:

Forsto ikke helt hva du mente. Men jeg finner ikke de andre noen sted.

Og SSDen er på M2_1

De var under NVME configuration i min bios.

PCH Configuration er for sata disker, trenger ikke borti det før man bruker alle M2 plassene, da må M2_4 være enabled der og pga det funker ikke ene sata pluggen.

 

Lenke til kommentar
Curuion skrev (16 minutter siden):

Hovedkortet ditt støtter den, så det ska ikke ha noe å si.

 

De var under NVME configuration i min bios.

PCH Configuration er for sata disker, trenger ikke borti det før man bruker alle M2 plassene, da må M2_4 være enabled der og pga det funker ikke ene sata pluggen.

 

Slik ser det ut under min NVME configuration, Tomt.

1.thumb.jpg.6cbe8a5a30c502a175c7370893f39c45.jpg2.thumb.jpg.0d7dcfb1beffc1094892db619f464d3f.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det kan være dårlig kontakt, noe feil med firmware eller kontrolleren som sitter på ssd’n. 

4 hours ago, Abnorm said:

Kan skrivehastighet på SSD ha noe å si? Eller støtter alle hovedkort alle skrivehastigheter? For jeg har MP600Pro

Har ikke noe å si. Støtter ikke systemet ditt full hastighet, så går det bare tregere. 

Tok å leste i manualen til hovedkortet ditt, alle 4 spora skal støtte PCI. Spor nr4 skal støtte både PCI og SATA.

Tror det bare er å sende den i retur og få en ny en. Den viser seg jo i windows, når man har feil innstillinger vil den ikke vise seg i det hele tatt, samme hvis man ikke har driverne som trengs. Det at den viser seg som 2mb i bios får meg til å lene meg mot at firmware har blitt korrupt eller har en feil, eller at det er en feil på kontrolleren, det får man ikke fikset selv.

du har jo prøvd å bytte Slots, så tror vi kan utelukke dårlig kontakt også.

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
Curuion skrev (På 12.5.2022 den 18.47):

Det er for at den deler samme "linje" som ene sata pluggen, så kun 1 av de kan være i bruk.

Er vel egen meny for de andre m2. 

Så det skal ikke ha noe å si i dette tilfellet. 

 

Abnorm skrev (På 12.5.2022 den 18.51):

Forsto ikke helt hva du mente. Men jeg finner ikke de andre noen sted.

Og SSDen er på M2_1

Det betyr at M.2-plasser og SATA-porter / PCIe-spor deler båndbredde på hovedkortet.

Jeg vet ikke hvordan ting er delt opp på Z690 Prime, men hvis du f.eks. har en M.2 SSD i M2_2 så deaktiveres SATA_3 og SATA_4.
Og har du en M.2 SSD i M2_3 så deaktiveres PCIe_x16_3 (nederste PCIe-spor).

Det er ihvertfall slik det fungerer på mitt Asus Z490 Maximus XII. Eksakt hvordan ting henger sammen på ditt hovedkort står i manualen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt nye SSDer fra Komplett og blir levert på dør i kveld, så da kommer jeg med oppdatering på hvordan det går.

 

Men la oss si at det ikke løser seg med nye SSDer, da har vi vell utelukket feilen? Da sitter vi vell kun igjen med Hovedkort og Software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...