Gå til innhold

Ønsker å øke elbilstøtte: Kan gi nær 140.000 kroner i rabatt i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Hanhijnn said:

Kan det bli billigere enn NULL avgifter tenker du? 

Hvis det ikke er avgifter eller svært lave avgifter i et land, evt MVA som man kan få tilbake ved utførsel samt at elbilen er faktisk subsidiert ved førstegangs kjøp  og at man ikke må betale avgift ved innføring til Norge så kan elbilen bli billigere enn tilsvarende med null avgifter i Norge.

Men tyskerene vil kanskje forsøke å hindre at folk kjøper bilene med subsidiering og eksporterer dem. Kanskje det er smutthull som videresalg via en lokal bruktkøper e.l..

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
asicman skrev (3 minutter siden):

Hvis det ikke er avgifter eller svært lave avgifter i et land, evt MVA som man kan få tilbake ved utførsel samt at elbilen er faktisk subsidiert ved førstegangs kjøp  og at man ikke må betale avgift ved innføring til Norge så kan elbilen bli billigere enn tilsvarende med null avgifter i Norge.

Men tyskerene vil kanskje forsøke å hindre at folk kjøper bilene med subsidiering og eksporterer dem. Kanskje det er smutthull som videresalg via en lokal bruktkøper e.l..

Er det ikke krav allerede i Tyskland om at de beholde bilen i en viss periode (et halvt år? eller mer?) for å få elbil-støtten som er i dag?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (24 minutter siden):

Er det ikke krav allerede i Tyskland om at de beholde bilen i en viss periode (et halvt år? eller mer?) for å få elbil-støtten som er i dag?

Nederst i artikkelen står det:

Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Nederst i artikkelen står det:

Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge.

Hmm, kanskje jeg må begynne å ta meg tid til å lese HELE artiklene... Men da stemte det jo som jeg skrev. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge.

Hyggelig at den tyske stat, som ikke har noe økonomiske bekymringer i det hele tatt, blir med på spleiselaget for å få opp elbilandelen i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...