Gå til innhold

Bilen min har havnet i kollisjon (motparten er ansvarlig), hvordan vil dette påvirke videresalg?


fox

Anbefalte innlegg

Hei!

Bilen min, som er bare 3 år gammel, har havnet i en bakkollisjon med en annen bil som kjørte inn i høy fart (bilen min var stillstående). Skaden er ganske omfattende, venstre bakhjul har blitt dyttet fram og pris for reparasjonen har kommet på ca 220.000. Bilen min ble kjøpt for ca 550.000kr (Tesla M3 Performance)

Planen har hele tiden vært at vi skulle selge bilen til høsten. Forsikringsselskapet vil bare begynne med reparasjonen, mens jeg vil få avklart noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Med det tenker jeg altså på videresalg. Er det noen ting jeg bør sjekke opp før jeg godkjenner reparasjonen? 


Jeg kan nevne at vi har kasko pluss og motparten har 100% skylden. Vil dette påvirke meg når jeg selger bilen, tap i verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok en helt grei reparasjon gitt at verksted skjønner seg på Tesla. De fleste er nok noe skeptisk til å kjøpe en reparert bil som har hatt en så omfattende skade som du forteller om, men dere bør vel få solgt den uansett. Kan være greit å få en erklæring fra verksted ang. reparasjonen og ny status på funksjonalitet du kan vedlegge i salgsoppgave.

Det at de har vurdert bilen til ikke å være rammeskeiv burde tilsi at den i alle fall kan repareres til å bli helt funksjonell igjen.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (5 minutter siden):

Vil åpenbart påvirke verdien, men er det noen offentlige registrere på dette?

Hvis ikke så er det nok de færreste som opplyser om dette desverre. 

Det har vært snakk om offentlig register og det var senest ute på høring i fjor mener jeg, men det er ikke noe pr nå som jeg vet om.

Det blir gambling å ikke opplyse om dette. Om kjøper finner ut om dette på egenhånd senere så kan det bli en kostbar affære.

Påvirke verdien er jeg helt enig i at det  vil gjøre. Jeg hadde ikke engang vurdert en bil som var såpass kollisjonsskadet om den ikke var ufattelig mye billigere enn andre og selv da hadde jeg gjerne stått over. Vridning/sprekk i karroseriskjøter/tetning osv osv som de ikke klarer å fange opp/utbedre er slikt som en får igjen noen år senere når det ruster å lekker. Det er gjerne da ny eier finner ut at han ble lurt ved at nytt verksted oppdager at bilen har vært forsøkt utbedret og da ruller ballen med heving av kjøp/kostnader.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Det står om bilen er oppbygd i vognkortet.

Du får kreve forsikringsselskapet for mellomlegget fra en uskadet til en skadet bil. 

Kun om den er kondemert vel? Ved en del andre større skader vil dette ikke bli påført.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (8 timer siden):

Vil åpenbart påvirke verdien, men er det noen offentlige registrere på dette?

Hvis ikke så er det nok de færreste som opplyser om dette desverre. 

Ved salg plikter man å opplyse om bilen har vært utsatt for en større skade.

Og JA, det vil nok påvirke verdien negativt. Hvor mye kan kanskje NAF gi en indikasjon på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...