Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyre fremdekk låser seg - Toyota Rav 4


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Mårn. 

Noe jeg trudde var slitt kalipper viser seg å være noe annet som jeg ikke har noen erfaring med. Høyre hjul fremme låser seg pluss at jeg får gul lampe i dashbordet (se bilde). 

Etter ca 20 minutter så har det slippet litt, men når jeg skal ta meg en kjøre tur, og jeg bremser normalt, så kommer den lampen i dashbordet, og det bilen drar seg nesten ikke fremover. Jeg har jekka opp bilen og tatt av kalipper, men jeg klarer ikke å vri navet rundt med håndkraft. Hva kan dette være?

Takk.

Bilde_2022-04-19_194126331.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil på antiskrens-systemet. Må leses ut feilkoder med diagnoseapparat. Det kan være feil på abs-sensor på det hjulet som låser seg for eksempel så bilen tror at hjulet spinner og dermed aktiveres bremsene på det hjulet. Det kan også komme av at det er mye møkk som sitter fast i eller rundt abs-ringen og. 

Er normalt at du ikke klarer å vri rundt navet om bilen står i gir. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (15 minutter siden):

Feil på antiskrens-systemet. Må leses ut feilkoder med diagnoseapparat. Det kan være feil på abs-sensor på det hjulet som låser seg for eksempel så bilen tror at hjulet spinner og dermed aktiveres bremsene på det hjulet. Det kan også komme av at det er mye møkk som sitter fast i eller rundt abs-ringen og. 

Er normalt at du ikke klarer å vri rundt navet om bilen står i gir. 

Skal ta og sjekke abs ringen i morgen for å sjekke tilstanden. Kan se for meg at det er rust rundt den kanskje, men man må vel ha av nav huset for å se den? Skrudde ut abs sensor nå, og den ser veldig fin ut, men man vet vel aldri.

Takk for svar, på tide å lære seg noe nytt :)

Lenke til kommentar
MrNoGo skrev (29 minutter siden):

Skal ta og sjekke abs ringen i morgen for å sjekke tilstanden. Kan se for meg at det er rust rundt den kanskje, men man må vel ha av nav huset for å se den? Skrudde ut abs sensor nå, og den ser veldig fin ut, men man vet vel aldri.

Takk for svar, på tide å lære seg noe nytt :)

ABS-ringen sitter akkurat i midten på hullet som abs-sensoren sitter nedi. Mulig du greier å lyse nedi hullet der og se hvordan det ser ut. Kan og hende at drivakslingen må løsnes fra navet om man skal få full tilgang til abs-ringen for evt rengjøring. Ser abs-ringen grei ut, så ville jeg ha fått lest ut feilkoder på systemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (36 minutter siden):

Hvis du ikke får rotert hjulet med motor og tenning av og hjulet jekket opp av bakken vil jeg heller tro det er et mekanisk problem med lager, gir eller diff og at lampa er et resultat av dette.

Nei det er umulig å rotere hjulet når den har låst seg desverre. Det må gå ca 20 minutter så løsner det av seg selv litt etter litt. Da får får jeg rotert hjulet. Når jeg tar meg en kjøretur etter dette så er bilen "nesten som ny", men med en gang jeg bremser med middels styrke så låser hjulet seg og lampa lyser. Det er heller ingen forvarsel med at ABS "hakker" som når det er glatt og man bråbremser. Det føles ut som om man kjører med håndbrekket på, men forran, og det blir veldig problematisk å dra seg fremover.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (18 timer siden):

Bremser som henger etter å ha presset ned bremsepedalen er typisk stempel i caliper som henger eller bremseslange som har kollapset innvendig. Men hvis hjulet ikke roterer selv med caliper demontert så ser jeg ikke helt hva det kan være.

Jeg fjernet ABS sikringene i dag og hulet låser seg ikke like hardt da. Etter man har bremset så er det fortsatt litt "sticky", men langt i fra sånn som det var før. Jeg brukte også mye tid på å flushe calippere og smørte de pinnene/boltene. Calippere er som nye. Skal ta ut ABS sikringene om et par dager og kjøre den til verksted, så får de finne ut av dette ^^,

Lenke til kommentar

Tok av hele navet i dag og forutenom calipperne som jeg smurte i går, så har jeg pusset ned absolutt alt inkludert hullet der abs sensor sitter på begge sider fremme og flusha ut hele systemet for all bremse veske. Alt er som nytt der nå, inkludert bolter og skruer. Det må ha vært noe som trigga en av sensorene et eller annet sted, for nå er problemet borte. Kanskje feil bremse veske da service ble tatt for noen måneder siden som har blandet seg nå? Kanskje for mye støv i hullet der sensor sitter, selv om det så greit ut? Jeg aner ikke, men nå er problemet løst. 

Takk for alle svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ABS-lampen kommer på hvis det et for store hastighetsavvik mellom hjulene. Hvis det f.eks er signaler fra tre av hjulene at bliene at det beveger på seg vil du få feilkode på sensoren som står i ro.

Har du flytter på bilen mens et av hjulene sto fast er det grunnen til lampen.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Feilen kom tilbake gitt. Ut av det blå ble clutchen dårlig også. Jeg håpet på at det var slave sylinderen som var synderen da clutchen plutselig nesten ikke tar. Kan sette den i gir som normalt, men kan ha bilen i 3-5 gir uten at bilen går fremover de første 6-7 sekundene, og da begynner clutchen å ta Jeg har luftet slave sylinderen til clutchen, men ingen hell. Har verksted time den 5e, men hadde håpet på å fikse dette før. Aldrig vært borti dette før.
 

Lenke til kommentar
Snylter skrev (43 minutter siden):

Kanskje ditt opprinnelige problem skyldes et skikkelig ihjelkjørt hjullager? Det kan stemme med symptomene, jeg har selv opplevd hjullagere som låser seg når de blir varme.

Clutchen kan du jo ha klart å bruke opp mens du har slitt med disse problemene..

Tingen er at bilen var bra i 9-10 dager nå. Over natta'n så var det som om noen har skrudd av en bryter på clutchen. Clutchen pleier å gi i hvert fall litt indikasjon i forkant på at den er på vei til å ryke, og jeg føler ikke selv at det er clutchen heller, men noe annet. Hjullagre er det ikke. Jeg kan kjøre med bilen helt til jeg bremser hardt. Men ja, nå kommer jeg meg så vidt fremover ^^,

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Har du fått sjekket om det er kaliperen som henger etter hard brems?

Clutch og brems har sannynligvis samme reservoar. Tenk gjennom om du har gjort noe galt.

Jeg skrev dette lenger opp at jeg har tatt av kalipere når dette skjer, men jeg klarer ikke vri om hjulet før det har gått 10-15 minutter, da slipper det. Clutch og brems har samme reservoar på Rav 4 08, men det er slave sylinder som styrer bremsevæsken til clutch, men jeg har aldri vært borti en defekt slave sylinder, så jeg vet ikke om den kan være defekt uten lekkasje.

Lenke til kommentar
12 hours ago, MrNoGo said:

Tingen er at bilen var bra i 9-10 dager nå. Over natta'n så var det som om noen har skrudd av en bryter på clutchen. Clutchen pleier å gi i hvert fall litt indikasjon i forkant på at den er på vei til å ryke, og jeg føler ikke selv at det er clutchen heller, men noe annet. Hjullagre er det ikke. Jeg kan kjøre med bilen helt til jeg bremser hardt. Men ja, nå kommer jeg meg så vidt fremover ^^,

Hvordan har du sjekket hjullagerne? Jeg tipper du snart blir nødt til å bytte minst ett av de og at det løser problemet.

Clutch-problemet antar jeg er helt uavhengig av dette, ihvertfall om din beskrivelse av det opprinnelige problemet er riktig.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (38 minutter siden):

Hvordan har du sjekket hjullagerne? Jeg tipper du snart blir nødt til å bytte minst ett av de og at det løser problemet.

Clutch-problemet antar jeg er helt uavhengig av dette, ihvertfall om din beskrivelse av det opprinnelige problemet er riktig.

Hjullager er 7-8 måneder gamle. Det er heller ingen indikasjon som forteller meg at de er slitte. Dette var en av de første tingene jeg sjekket. Hadde de vært ihjelkjørte så så hadde det vært ganske merkbart. Tingen er at hjulet låser seg ved kraftig inntrykk av bremsepedal, uavhengig om bilen er kald, varm, blitt kjørt med eller ikke og med calipere demontert eller montert, på flat bakke eller på bukk med hjulene fra bakken. Venstre hjul blir også hardere å vri rundt når dette skjer, men ikke umulig å vri med håndkraft. Bilen er (var før clutchen begynte å tulle) som normal hvis jeg ikke trykker for hardt på bremsepedalen, og bremsene tar godt og det er heller ingen noen ulyder.

Jeg skjønner heller ikke hvordan clutchen bare tar kvelden helt uten videre, for når hjulet låser seg, så har jeg ventet med å kjøre til det har løsnet. for jeg kommer jo ingen vei uansett, og dette skjedde med clutchen skjedde over natten nå nylig når bilen ikke har vært i bruk og jeg trudde problemet var løst. Clutch virker hard og fin og girspaken går i gir som normalt også, men det virker som det ikke er noe trykk som trykker clutchen inn sånn at den får motstand. Hadde det vært lekkasje noe sted hadde jeg sett dette da jeg har gått grundig over bilen og hele bremsesystemet flere ganger samt hatt papp plater under bilen over natten. Men ja, dette er en vanskelig nøtt å knekke uten utstyr å kunne sjekke feilmeldinger. Men som sakt, verksted den 5'e, så får vi se va de sier.

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det at hjulene låser seg når jeg trykker noe hardt på bremsepedal viste seg å være en sensor under pedalen som det var noe feil på. Clutch har tatt kvelden, og hvordan det skjedde så brått er for meg ett mysterium, men den har kanskje vært på vei til å ryke en god stund uten å gi noen indikasjon på det.

Takk for alle forslag.

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...