Gå til innhold

Mener ingeniørmangel vil kjennes mer i olje­bransjen enn innen fornybar [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som nå jobber i eller tenker å gå over fra olje og gass til fornybarbransjen nå bør tenke seg godt om.

Strømpriskrisen: Hvordan er det med etikken og samvittigheten til de teknologer som jobber i selskaper som Statnett og Statkraft og Elvia. De vet at de er med på å ødelegge mulighetene for en hel rekke andre bransjer, gjør fattige folk enda fattigere. Nettopp forsårsaket av det grønne skiftet. Jeg har ikke hørt noe fra denne bransjen og fagfolk i den annet en pur begeistring for enorme (ufortjente) inntekter.

Det samme gjelder hele vindkraftindustrien. Aner ikke hvorfor denne er så populær. Det som skjer her er hvis det blir for mange vindmøller er en fullstendig rasering av Norsk natur.

Man burde i det minste tenke mer på hvor disse vindmøllene skal plasseres og heller plassere disse der naturen fra før er ødelagt. I gamle industriområder, i nærheten av motorveier etc. Og dette gjør også at prisen på elektrisk kraft øker og det blir enda større prissvingninger. Og selv havvind har negative sider, også der er miljøpåvirkningen usikker, og det gir veldig dyr energi. Men det er nok nødvendig.

Derimot burde det gjøres mer i gode gamle vannkraftverk med oppgradering av anlegg. Selv om potensialet ikke er kjempestort, er det der man må begynne.

Dagens energikrise i Europa viser dessverre at hele verden fortsatt er helt avhengig av olje og gass. Dette er noe som Norge kan levere. Nå.Spesielt nå som tilgangen til russisk olje og gass og kull blir borte. Mener det slik situasjonen er nå er bedre enn andre former for skitten energi. (Bortsett fra kjernekraft. Det burde ikke legges ned akkurat nå slik som situasjonen er).

Så de som jobber i olje og gass bransjen skal være stolte av det. Og de som jobber i fornybarbransjene skal vite at de ikke er et hår bedre enn de som jobber i olje og gass når det gjelder etikk og moral og den faktiske nytten for samfunnet og verden som helhet.

Alle som jobber et eller annet sted bør tenke. Hvorfor gjør jeg dette her? Hva er hensikten med det? Er dette bra?. Ødelegger det for andre? Ødelegger det for miljøet? Det er alt for lett for teknologer å bare bli oppslukt i teknikken uten å faktisk se at det man gjør får konsekvenser ut over egen jobb.

Tilslutt: Jeg er ikke imot det grønne skiftet. Det er helt nødvendig. Men timing og hvordan det blir gjort er helt vesentlig for et vellykket resultat. Og det fortjener hele kloden. Jeg tror også at ansatte i energisektoren bør påvirke egen ledelse innenfra og opp. Det som disse selskapene i dag formidler utad er rett og slett ikke bra.

Men skjer dette?

Jeg tviler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hans Reier Sigmond skrev (17 minutter siden):

Strømpriskrisen: Hvordan er det med etikken og samvittigheten til de teknologer som jobber i selskaper som Statnett og Statkraft og Elvia. De vet at de er med på å ødelegge mulighetene for en hel rekke andre bransjer, gjør fattige folk enda fattigere. Nettopp forsårsaket av det grønne skiftet. Jeg har ikke hørt noe fra denne bransjen og fagfolk i den annet en pur begeistring for enorme (ufortjente) inntekter.

Dette var jo tullball på rimelig skyhøyt nivå. De høye strømprisene nå skyldes ikke ny fornybar energi i seg selv, men politiske vedtak om sanering av annen kraftproduksjon, spesielt atomkraft i Tyskland. Kraftbransjen er jo også en av de eldste og mest tradisjonsrike ingeniørbransjene i Norge. Et halvår med høye strømpriser gjør da overhodet ikke at denne så skal være så etisk betenkelig.

Hans Reier Sigmond skrev (17 minutter siden):

Det samme gjelder hele vindkraftindustrien. Aner ikke hvorfor denne er så populær. Det som skjer her er hvis det blir for mange vindmøller er en fullstendig rasering av Norsk natur.

Har du også samme tanker om alle andre bransjer som ødelegger natur? Veibygging, hyttebygging, unyttige gondoler oppover fjellsidene på Vestlandet, massive områder utsprengt for landbasert oppdrett, etc? Vindkraftbransjen har forbedringspotensial, men herregud så lite nyansert mange er ang denne kontra andre bransjer som også ødelegger natur.

Hans Reier Sigmond skrev (17 minutter siden):

Dagens energikrise i Europa viser dessverre at hele verden fortsatt er helt avhengig av olje og gass. Dette er noe som Norge kan levere. Nå.Spesielt nå som tilgangen til russisk olje og gass og kull blir borte. Mener det slik situasjonen er nå er bedre enn andre former for skitten energi. (Bortsett fra kjernekraft. Det burde ikke legges ned akkurat nå slik som situasjonen er).

Så de som jobber i olje og gass bransjen skal være stolte av det. Og de som jobber i fornybarbransjene skal vite at de ikke er et hår bedre enn de som jobber i olje og gass når det gjelder etikk og moral og den faktiske nytten for samfunnet og verden som helhet.

Ah, så klart. Du sitter på definisjonsretten om hva som er etisk riktige bransjer. Krisemaksimeringen ang olje- og gassbransjen fra enkelte hold er ganske unyansert, men det sannelig er dine synspunkter på kraft- og fornybarbransjen.

Endret av OlavEH
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det kyllingstad sier er feil. Petroleumsbransjen er lønnsdrivende og det krever øket lønn fra bransjer med lavere inntjening. Det er grenser for hvor mye folk vil betale for etikken. På den annen side kan jeg se at ansatte i petroleumsbransjen vil være der kun for lønn. Folk vet at det er uetisk og arbeidsvilje, interesse og innovasjon reduseres. Det går ut over arbeidsmoral. Hvem i all verden er motivert for å lage bedre klasevåpen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (12 minutter siden):

Det kyllingstad sier er feil. Petroleumsbransjen er lønnsdrivende og det krever øket lønn fra bransjer med lavere inntjening. Det er grenser for hvor mye folk vil betale for etikken. På den annen side kan jeg se at ansatte i petroleumsbransjen vil være der kun for lønn. Folk vet at det er uetisk og arbeidsvilje, interesse og innovasjon reduseres. Det går ut over arbeidsmoral. Hvem i all verden er motivert for å lage bedre klasevåpen?

Lager de klasevåpen i petroleumbransjen?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mutant_100 said:

Hvem i all verden er motivert for å lage bedre klasevåpen?

Jeg er.

Klasevåpenforbudet i sin nåværende form er noe vas. Antall blindgjengere må ned, og det tror jeg er lettere å oppnå ved å komme frem til en avtale som både anerkjenner klasevåpens udiskutable militære nytteverdi samtidig som det stilles realistiske krav til blindgjengerrate, og som er mild nok til å få med de store brukerne, enn med et totalforbud som de store brukerne blankt avviser og derfor fortsetter akkurat som før.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist at TU følger opp et begrep som ikke kan eksistere. Det er aldri mangel på ingeniører. Kyllingen ønsker bare ekstra mange folk slik at han kan presse lønningene ned. Når arbeidsgivere begynner å snakke om mangel så er de alltid kort unna løsningen med å hente billigere utlendinger og sosial dumping. Dette bør TU heve seg over og ikke være talerør for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

9 hours ago, Mutant_100 said:

Det kyllingstad sier er feil. Petroleumsbransjen er lønnsdrivende og det krever øket lønn fra bransjer med lavere inntjening. Det er grenser for hvor mye folk vil betale for etikken. På den annen side kan jeg se at ansatte i petroleumsbransjen vil være der kun for lønn. Folk vet at det er uetisk og arbeidsvilje, interesse og innovasjon reduseres. Det går ut over arbeidsmoral. Hvem i all verden er motivert for å lage bedre klasevåpen?

Ting er ikke sort/hvitt. Innen enkelte fag er faktisk de som driver innen oljerelatert blant de som tjener aller minst. Mye pga ekstrem tilgang på billige øst-europeere som presser alle nedover. Jo billigere jo bedre virker det som. Det er bare å følge med på når NHO bærer seg over med "mangelen på fagfolk". Det er ingen mangel. Men vilkårene kjøres ned i dass og folk flykter derfor, og så må man ha enda mer utlendinger, så blir miljøet enda verre og folk gidder ikke mer. Dermed har NHO oppnådd det de ønsker, stor besparelse på lønn og mye kontroll over disse utlendingene. Denne trenden kommer bare til å fortsette i årene fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...