Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp med slitt parkett


Anbefalte innlegg

Jeg har greid å lage et hvitt sirkel rundt pc-stolen min over tid på parketten på rommet mitt. Jeg prøvde å male det over med treoljen som jeg kjøpte på Ikea og resultatet ble ikke helt bra. Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? 

 

IMG_20220330_194709.jpg

Brukte dette produktet fordi jeg synes fargen ligner på parketten.

 

olje.jpg

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
j-- skrev (7 minutter siden):

Parkett eller laminat? Om det er parkett så kan gulvet slipes og behandles på nytt.

Å slipe ned er en ganske heftig greie. Både dyrt og mye stress. Jeg har ikke noe bedre råd da, annet enn at på parkett må man alltid bruke plastunderlag for kontorstoler...

  

ForTheEmperor skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt usikker. Hva er forskjellen mellom parkett eller laminat?

Parkett er tre. Laminat er plast. Hvis du har klart å få disse merkene så er det nok parkett. Laminat tåler såpass mye at det virker usannsynlig at det er det.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Du kan jo kjøpe et underlag som "skjuler" det stygge da? Typ sånne ting: https://www.ikea.com/no/no/p/kolon-gulvbeskytter-44881100/

Jeg har bestilt en gulvmatte fra Komplett som kommer trolig på fredag. Men jeg vil gjerne fikse gulvet sånn for fremtidige boligsalg. Det er forresten parkett det jeg har nå. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (12 minutter siden):

Jeg har bestilt en gulvmatte fra Komplett som kommer trolig på fredag. Men jeg vil gjerne fikse gulvet sånn for fremtidige boligsalg. Det er forresten parkett det jeg har nå. Har du noen tips?

Jeg har dessverre ikke noen triks, nei. Mulig noen andre har. Hvis du skal slipe ned gulvet så må du gjøre det på all parketten, og det er dyrt og tidkrevende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Jeg har dessverre ikke noen triks, nei. Mulig noen andre har. Hvis du skal slipe ned gulvet så må du gjøre det på all parketten, og det er dyrt og tidkrevende.

Off da får jeg bare skjule det med gulvmatten på nåværende tidspunkt. Kan heller slipe hele parketten på rommet den dagen jeg flytter herfra

Lenke til kommentar

Er også mulig å slipe parketten med enklere midler, som sandpapir/slipepapir. Har hørt at noen slipte gulvet på hytta med høvel, og lakket etterpå. En temmelig vill historie, det må være hvis noen vil ha fram de litt dypere lag av gulvet :)  Eller hvis det er mulig å stille inn høvelen på laveste verdi... kan det være lurt. Men er nok ikke uten grunn at metoden ble brukt på hytta.

Lenke til kommentar

Men den parketten der ser jo definitivt lakkert ut. Da hjelper det ikke særlig med treolje... 

Det kan kanskje være mulig å pusse ned det området der stolen har stått med en vanlig pussemaskin, og lakkere på nytt med klarlakk. Vil aldri bli perfekt, men vesentlig bedre enn å flekkmale et lakkert område  

Lenke til kommentar
On 3/30/2022 at 8:37 PM, ForTheEmperor said:

Jeg har bestilt en gulvmatte fra Komplett som kommer trolig på fredag. Men jeg vil gjerne fikse gulvet sånn for fremtidige boligsalg. Det er forresten parkett det jeg har nå. Har du noen tips?

Godt du eier da. Slik at dette ikke blei ei seriøs ripe i et leieforhold.

Du må forholde deg til en fagmann. En parkett sliper.

Er ikke fagmannen, men har sliptnoen gulv, og det er en omfattende prosess, som må sees opp i mot hva det vil koste å legge nytt.

Det som er med gulv, er at det er "alt, eller ingenting", om det skal være pent/ perfekt.

Hva en du gjør, tror jeg gjør " vondt verre", og da særlig om rommet er eksponert for dagslys.

Videre ville jeg tenkt om det stopper med det rommet om du først starter med noe der. Vil neste rom med samme gulv da skape ubalanse i kåken?

Har også sett at folk i dag skal ha "smør på flesk", dvs at de kjøper en leilighet som egentlig er helt topp, men for dem ikke topp nok og så river de uansett opp alt og lager sitt rede slik en lyster, koste hva det vil.

Igjen. Hør med fagmannen.

Råd du måtte bite på fra random folk på internet, kan bli skjebnesvangert og skape større problem en det du viser til.

Se positivt på livet. Kjøp en 3 liter med rødvin og se med nye, om en litt skjevt blikk på om du selv kan ommøblere, slik at dette ikke skjærer deg og andre i øynene daglig.

Lenke til kommentar

Hvor stort er rommet? Å slipe lakkert parkett selv er ikke så enkelt som det høres ut (jeg har slipt noen gulv selv, med leid proffutstyr). Ofte er det billigste å bytte ut parketten, og dersom dette er et rom som ikke har mye slitasje, kan du kjøpe billig parkett, ev legge laminatgulv i stedet for parkett.

Lenke til kommentar

Dersom du hadde lakket det slitte feltet med samme lakk som var på gulvet, så hadde reparasjonen gått bra.

Jeg antar at lakken var slitt på på feltet. Treolje trekker da ned i parketten i full dybde kan man anta. er vel ikke mer enn 14mm tre som regel.

Så å slipe dette nå har ikke noe for seg. Med mindre du sliper og oljer hele gulvet med den samme oljen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...