Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si? 5 drepte i 2024, tallet er så lite at det ikke kvalifiserer til noen form for statistikk. 5 av 90 kjørte lett MC, vi kan vri statistikken til at lett MC er det tryggeste kjøretøyet også... Selvfølgelig er alle mer enn 0 for mye.... bla bla bla... Det må da gå an å stikke fingern LITT i jorda og ta tak i REELLE problem, ikke problem som nesten er avrundingsfeil. Av disse 90, sett opp mot 5 på lett MC, 4 drepte var på SPARKESYKKEL, 6 var på TRÅSYKKEL. Jeg mener fremdeles at SKREKKÅRET 2024 med hele FEM drepte... er storm i et vannglass. 

Skal vi ha en mening - Nei, skal JEG ha en mening om lett MC (og det har jeg...) så er det å ha fokus på holdninger og utstyr, ikke å ha fokus på å forby. JEG hjalp min 16 år gamle sønn med å ta førerkort A1 mye fordi det ikke var realistisk å forlange full skinnrigg med ryggskinne ++ på moped i 45km/t. Han kjører nå Varadero 125, ALLTID med samme kvalitet utstyr som jeg kjører SV1000 i, fullt skinnutstyr, ryggskinne, skikkelige hansker skikkelige sko osv. MOBIL I LOMMA. Vi kjører MOTORSYKKEL begge to, det er knaggen jeg henger det på. JEG mener det er bedre odds med gode holdninger og skikkelig utstyr på på lett MC enn baris i 45km/t i 80-sona. Lær de unge å TENKE, ta del i livene deres, bli med dem på veien, ikke bare ukritisk forby ting. Det er i alle fallmin mening om saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
46 minutes ago, Leo_ said:

Har det noe å si? 5 drepte i 2024, tallet er så lite at det ikke kvalifiserer til noen form for statistikk. 5 av 90 kjørte lett MC, vi kan vri statistikken til at lett MC er det tryggeste kjøretøyet også... Selvfølgelig er alle mer enn 0 for mye.... bla bla bla... Det må da gå an å stikke fingern LITT i jorda og ta tak i REELLE problem, ikke problem som nesten er avrundingsfeil. Av disse 90, sett opp mot 5 på lett MC, 4 drepte var på SPARKESYKKEL, 6 var på TRÅSYKKEL. Jeg mener fremdeles at SKREKKÅRET 2024 med hele FEM drepte... er storm i et vannglass. 

Skal vi ha en mening - Nei, skal JEG ha en mening om lett MC (og det har jeg...) så er det å ha fokus på holdninger og utstyr, ikke å ha fokus på å forby. JEG hjalp min 16 år gamle sønn med å ta førerkort A1 mye fordi det ikke var realistisk å forlange full skinnrigg med ryggskinne ++ på moped i 45km/t. Han kjører nå Varadero 125, ALLTID med samme kvalitet utstyr som jeg kjører SV1000 i, fullt skinnutstyr, ryggskinne, skikkelige hansker skikkelige sko osv. MOBIL I LOMMA. Vi kjører MOTORSYKKEL begge to, det er knaggen jeg henger det på. JEG mener det er bedre odds med gode holdninger og skikkelig utstyr på på lett MC enn baris i 45km/t i 80-sona. Lær de unge å TENKE, ta del i livene deres, bli med dem på veien, ikke bare ukritisk forby ting. Det er i alle fallmin mening om saken.

Når det gjelder trafikkulykker i Norge er det jo snakk om "storm i vannglass" uansett. Du snakker om et land som har et enormt fokus på trafikksikkerhet,mens antall som f.eks tar sitt eget liv i økende grad "ikke er så nøye" Så om man skal tenke som myndighetene så er jo 5 trafikkdrepte på lett MC totalt uakseptabelt,og direkte hårreisende med sin 0 visjon.

Du virker som en dreven MC entusiast som kan lære din sønn både sikkerhet og kjøreteknikker. Det er jo bare et fåtall som har denne goden. At han også valgte en Varadero er jo også noe du gjerne hadde en finger med i spillet på. Dette er jo en riktignok god sykkel,så er jo ikke toppfarten så vanvittig i forhold til de som kjøper de aller nyeste syklene,som nærmest er plombert til 15hk. For ikke å snakke om de som fortsatt får tak i en 2 takter,som jo går nærmere 200 km/t en 110ish som en Varadero.

Når det er snakk om Baris i 45 km/t på moped,så kommer jeg fra et sted der de kjører lett mc i shorts og tskjorte med crocs eller slippers,så dette er ikke noe de lærer eller ikke på opplæringen. Det de lærer der går inn det ene øret og ut det andre den dagen de kjører for seg selv. Å da snakker jeg ikke ALLE,som gjerne din sønn,men mange! 

Men når det er sagt,så synes jeg det er langt mer ille med de som foreslår at så lenge man har klasse B,så skal man få kunne kjøre lett MC også,slik som i EU. Altså det vurderes seriøst at Mette på 29 år som har hatt bil lappen i 10 år,og som aldri har satt sine ben på en moped engang,skal få tilgang i trafikken på en 2 hjuling som enkelt går 100+ km/t forstår det er beleilig for mange altså. Men jeg ser ikke logikken. Da er 16 åringen med dedikert opplæring tross alt mye bedre.

Skrevet (endret)

Selvsagt var det min idé å velge Varadero, jeg tror ikke det finnes en 125 som er i nærheten av Varadero med tanke på touringegenskaper. Varaderoen er absolutt ikke den raskeste MEN jeg tror ikke det spiller en stor rolle hvor fort sykkelen går, ytelsen på sykkelen er (etter min mening) ikke det som utgjør forskjellen mellom kos og livstruende skade. I de aller fleste tilfellene (selvsagt ikke alle) er det fire hovedfaktorer: Holdninger, teknisk tilstand, utstyr og utenforliggende faktorer vi ikke får gjort noe med, holdninger er uten tvil det viktigste. Har dere sett facebook-videoen fra Statens vegvesen? "skap din egen sikkerhet osv". Kanskje appelerer Varadero 125 til en mer fornuftig bruk enn andre 125, den skal jeg være med på.

Jeg tror jeg har utypt mine holdninger og hva jeg etter beste evne overfører til min sønn og jeg er fast bestemt på at dette er nøkkelen til å redusere antall alvorlige ulykker.  I MIN verden er det snakk om en 16-åring på 125, som får kjøre A2 som 18-åring og tung MC som 20-åring. Jeg er 100% overbevist om at MIN sønn er tryggere på en 125 enn på moped eller tråsykkel, men jeg erkjenner at dette ikke nødvendigvis gjelder andres sønner og døtre, men det er også der sakens kjerne ligger. Jeg skulle ønske vi rakk mer, men vi fikk inn 2000km øvelseskjøring. Det som får pappahjertet til å dunke litt ekstra er at selv om junior nå kan dra ivei på egenhånd så vil han enda veldig gjerne kjøre tur med fattern. Jeg er overbevist om at nøkkelen til å tippe oddsene uansett om kandidaten er 16 eller 18 år er deltakelse fra foresatte. Ikke nødvendigvis PÅ veien selv om det er det beste, men det å ha et nært forhold fra den unge lovende blir født til en selv dør, at vi som foresatte aktivt tar ansvar for våre barns oppvekst, lærdom og holdninger. Dette er et komplekst tema, der erkjenner jeg, men jeg mener dette gjelder de aller fleste "farlige" temaer. Her i huset har vi flere "farlige" ting, motorsykler, sinte biler, skytevåpen, rattkjelker og skarpe kniver med mere, dette er ting junior har fått traktere under oppsyn og SAMMEN med pappa, og det er der jeg mener nøkkelen likker - SAMMEN. Skulle vi redde liv med å FORBY tror jeg vi på forumet med forbud i prioritert rekkefølge ikke vil leve lenge nok til å se effekten av å øke aldersgrensen for førerkort klasse A1.

Endret av Leo_
Skrevet (endret)

Statistisk sett er moped ca. 5 ganger tryggere. Selv om det nok er delvis på grunn av hvilken gruppe mennesker som tiltrekkes hvilke kjøretøy. Faktumet er at lett-MC er massivt overrepresentert i MC-ulykker, så om man synes at det går feil vei så er det der jeg ville begynt. Gi heller ungdommen mopeder som går i 60 og A-traktor.

Man må også få med seg at absolutte dødstall har to problemer: Det første er at det ikke tar for seg hvor mange som kjører hvilket type kjøretøy (mange flere som kjører tung MC), og det andre er at det ikke tar for seg hardt skadde, som er varig invaliditet. Om jeg ikke tar feil så tar drukning for seg permanent hjerneskade, mens på MC så kaller vi det "hardt skadde", der "drepte" ikke er før man er stokk stein dau og i grava.

Lett MC er ca. 2,5 ganger farligere enn tung MC om man ser på personkilometer. Om man også kompenserer for eldre førere på lett MC så tror jeg risiko for å sende poden ut på lett MC er enda mer enn 2,5 ganger. Det er kanskje verdt å tenke på når man kjører tung MC og kjenner litt på hvor sårbar man er. Og selvsagt så er dette bare generell statistikk, så det er helt ok å stole på at sine egne tenåringer kjører forsvarlig og trygt. Fart og uaktsomhet er svært avgjørende.

Endret av Gavekort
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...