Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store MC-tråden!


Anbefalte innlegg

Noen forhandler har brukbar nettbutikk alt etter hvilke merke du har.

Motorspeed.no befinner seg på Lillehammer. Har handlet litt der for Traceren min. Levere ganske fort hvis de har varen på lager. Også har du agm.no du kan bestille ting fra. Har ikke bestilt fra der enda, så ingen erfaringer der.

Skal du ha utstyr til MC, så har du xlmoto. Der selger de også tredjeparts deler og tilbehør til sykler.
MC-utstyr.no om du skal handle bekledning og diverse mc ting. Har brukt de flere ganger og de er gode på kundeservice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, er helst servicedeler jeg tenkte på.

Ble til at jeg kjøpte en Diversion 600. Trivelig sykkel synes jeg, eneste jeg har å utsette på den er at den har effektanlegg (Delkevic 4-1) som støyer litt vel mye etter min smak. Greit på lave turtall men litt slitsomt å kjøre langt med. Finnes det slip-on lyddempere som faktisk demper greit? Evt kan jeg åpne den og se om jeg kan få i noe dempervatt. I verste fall prøve å få tak i original eksos.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (7 timer siden):

Takk, er helst servicedeler jeg tenkte på.

Ble til at jeg kjøpte en Diversion 600. Trivelig sykkel synes jeg, eneste jeg har å utsette på den er at den har effektanlegg (Delkevic 4-1) som støyer litt vel mye etter min smak. Greit på lave turtall men litt slitsomt å kjøre langt med. Finnes det slip-on lyddempere som faktisk demper greit? Evt kan jeg åpne den og se om jeg kan få i noe dempervatt. I verste fall prøve å få tak i original eksos.

Ære være deg for at du prøver å dempe støyen ut til omgivelsene.

Bli med i Yamaha-grupper på FB. Er mye kunnskap der om hva som er å få tak i.

Ellers så vil jeg anbefale deg å ALLTID kjøre med ørepropper, for vindstøy/sus vil du aldri bli kvitt, og det er ødeleggende for hørselen din. Ta vare på hørselen. Den er kjekk å ha, og ingen liker tinnitus...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (12 timer siden):

Ble til at jeg kjøpte en Diversion 600. Trivelig sykkel synes jeg, eneste jeg har å utsette på den er at den har effektanlegg (Delkevic 4-1) som støyer litt vel mye etter min smak. Greit på lave turtall men litt slitsomt å kjøre langt med. Finnes det slip-on lyddempere som faktisk demper greit? Evt kan jeg åpne den og se om jeg kan få i noe dempervatt. I verste fall prøve å få tak i original eksos.

Du fikk ikke tilfeldigvis med originalanlegget? 😛 Googlet opp "Diversion 600 Delkevic 4-1" og der ser det ut som at endestussen er rimelig åpen. Men ny dempervatt kan hjelpe noe.

Hvis ikke kan du høre med diverse grupper på Facebook som Hanhjinn nevner. Kanskje det er noen som vil selge et slikt anlegg. Når det byttes til effektanlegg blir originaldelene som regel bare liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 29.5.2023 den 8.09):

Ære være deg for at du prøver å dempe støyen ut til omgivelsene.

Bli med i Yamaha-grupper på FB. Er mye kunnskap der om hva som er å få tak i.

Ellers så vil jeg anbefale deg å ALLTID kjøre med ørepropper, for vindstøy/sus vil du aldri bli kvitt, og det er ødeleggende for hørselen din. Ta vare på hørselen. Den er kjekk å ha, og ingen liker tinnitus...

For mye støy er ikke bra, men litt "støy" føler jeg er en god ting. 

Jeg hører det selv når jeg feks. ligger på motorveien og en motorsykkel nærmer seg. Når den ligger bak meg eller rundt meg generelt så vet jeg bare ved lyden av den hvor den er hen. Det synes vertfall jeg er ganske behagelig. Man vet liksom hvor den er uten å måtte se i speilene hele tiden. 

Jeg lå side om side med en bil på 2 felts motorvei for ett par år siden. Plutselig begynte bilisten å svinge i mot meg før han kjapt svingte tilbake igjen i egen fil. 

Lenger bort stoppet vi på same bensinstasjon og vi kom i prat og da sa han at han hørte meg i siste liten. Altså han SÅ meg ikke i siste liten med HØRTE meg. 

Jeg er overbevist om at høye lyder gjør at man blir lagt merke til. 

Jeg snaker ikke harley med raka rør her altså, men en motorsykkel som har litt pondus og som man hører godt. 

 

Lenke til kommentar

Det er snart sommerferie for min del og da blir det som vanlig en 2-3 ukers tur på motorsykkelen. Det er snart 10 år siden jeg tok lappen på motorsykkel og selv om jeg kjører litt mindre i dag enn de første årene så ligger jeg på rundt 10.000km. i året, hvor av 3-4.000 av disse kilometerne fordøyes i løpet av de fire ukene jeg har sommerferie. 

Bank i bordet, så har jeg også kjørt tilnærmet skadefritt i de 10 årene jeg har kjørt sykkel. Jeg hadde en liten velt i gangfart på vestlandet for ca. 5 år siden hvor jeg sklei på blåleire som lå og flør oppå betong. Men skadene var minimale på sykkel og ingenting på meg, annet enn at stolheten fikk seg en bitteliten knekk. 

Så ble sykkelen jeg hadde etter denne rygget ned på en parkeringplass på Lom i 2018, men det var jo ikke min skyld. Jeg satt ikke engang på sykkelen når det skjedde. 

____________

Uansett... ferden i år er ikke spikret, men det blir en tur over grensen til Sverige til å begynne med. Trolig i retning Mora før jeg brekker nedover og kjører østkysten av sverige nedover i retning Ystad og tar fergen over til Bornholm. Deretter går kursen trolig nordover via vestkysten av Sverige og videre oppover hvor Lofoten vurderes sterkt. 

Etter Lofoten (hvis jeg drar dit) blir det en tur til Molde hvor jeg skal besøke familie, før jeg tar fjellheimen på vei hjemmover.

___________

Er det noen flere her som skal på ferietur med motorsykkelen?

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 minutter siden):

Ah, motorsykkelferie. 👍 Hvis du attpåtil er heldig med været da så. 😀

Min sykkel (GSX F 600) har forgasser som trenger demontering og rengjøring. Noe jeg stadig setter ut å gjøre.

God tur!

Ja, fint vær øker trivselen, men er ikke avgjørende for at turen skal bli vellykket. Man blir litt mer "hardfør" som motorsyklist etter noen år. Så lenge man har på seg 100% vanntette/vindtette klær og holder seg tørr så vil man aldri fryse når man kjører rundt i Scandinavia midtsommers. 

De aller fleste jeg kjenner putrer kun rundt i nærområdet med sykkelen sin. Det gjør forsåvidt jeg også resten av året, men jeg MÅ ut på en skikkelig langtur minst en gang i året. 

Jeg pleier å leie meg inn på hytter via AirBNB. Da kan jeg parkere sykkelen rett utenfor inngangen og det er lett og drasse med bagasje etc. Det er noe helt annet når man skal drasse bagasje med inn på hotell hvor man ofte må ta trapper/heis etc. Blir mer styr. Dessuten er hotell dyrere også. 

Jeg ønsker en liten billig hytte og har generelt sett et pristak på 1000kr. natten som absolutt maks. Som oftest finner man hytter til rundt 500-800 kroner. 

Innlagt vann er et must, men det er ikke så viktig om det er dass på hytta, bare det er en fellesdass ett sted i nærheten. Jeg er ikke så kravstor, men en liten veranda hvor jeg kan ta kveldspilsen eller et glass med konjakk gir et stort pluss i margen :) 

Man får en litt camping følelse av å leve litt spartansk noen dager/uker. Noe jeg husker jev var med på når jeg var liten. Dette er turer jeg husker enda og som jeg savner. 

Luksusferie på luksushotell med svømmebaseng gir meg absolutt ingenting. Men jeg har en liten drøm hvis jeg befinner meg på rett sted til rett tid og det er å teste en av disse tretopp hyttene rundt om. Ser for meg en konjakk og en fantastisk utsikt etc. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 timer siden):

For mye støy er ikke bra, men litt "støy" føler jeg er en god ting. 

Jeg hører det selv når jeg feks. ligger på motorveien og en motorsykkel nærmer seg. Når den ligger bak meg eller rundt meg generelt så vet jeg bare ved lyden av den hvor den er hen. Det synes vertfall jeg er ganske behagelig. Man vet liksom hvor den er uten å måtte se i speilene hele tiden. 

Jeg lå side om side med en bil på 2 felts motorvei for ett par år siden. Plutselig begynte bilisten å svinge i mot meg før han kjapt svingte tilbake igjen i egen fil. 

Lenger bort stoppet vi på same bensinstasjon og vi kom i prat og da sa han at han hørte meg i siste liten. Altså han SÅ meg ikke i siste liten med HØRTE meg. 

Jeg er overbevist om at høye lyder gjør at man blir lagt merke til. 

Jeg snaker ikke harley med raka rør her altså, men en motorsykkel som har litt pondus og som man hører godt. 

Ikke uenig i noe av det du sier, men ved å bruke ørepropper så hører du fortsatt, men tar "snerten" av støyen, og sparer derved hørselen din. Tinnitus eller nedsatt hørsel er ingen fordel for noen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Ikke uenig i noe av det du sier, men ved å bruke ørepropper så hører du fortsatt, men tar "snerten" av støyen, og sparer derved hørselen din. Tinnitus eller nedsatt hørsel er ingen fordel for noen.

Ja, mange bruker dette, men personlig har jeg aldri brukt dette. Jeg føler ikke vindstøy er noe problem for min del. Kanskje fordi jeg har en hjelm med god passform?

Dessuten er det ubehagelig å kjøre rundt med noe i ørene hele tiden synes jeg.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (43 minutter siden):

Luksusferie på luksushotell med svømmebaseng gir meg absolutt ingenting. Men jeg har en liten drøm hvis jeg befinner meg på rett sted til rett tid og det er å teste en av disse tretopp hyttene rundt om. Ser for meg en konjakk og en fantastisk utsikt etc. :)

Sjekk ut Juvet Landskapshotell, hvis du skal i "nærheten" av Molde.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det jo ikke verdt det, men ja, det er et meget flott sted. Men fra rundt 3.000 kroner er det nok ikke verdt. Vertfall ikke for min del. 

Pleier å legge meg inn på Kviltorp Camping når jeg er i Molde på en hytte der. Men som oftest kan jeg ikke bestemme meg før i siste liten og da er det nesten umulig å få plass der. Spesielt i Juli siden Jazzfestivalen holdes i Molde i juli. 

Men jeg pleier å sove hos familie når jeg er der de 4-5 dagene jeg pleier. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 timer siden):

Det er snart sommerferie for min del og da blir det som vanlig en 2-3 ukers tur på motorsykkelen. Det er snart 10 år siden jeg tok lappen på motorsykkel og selv om jeg kjører litt mindre i dag enn de første årene så ligger jeg på rundt 10.000km. i året, hvor av 3-4.000 av disse kilometerne fordøyes i løpet av de fire ukene jeg har sommerferie. 

Bank i bordet, så har jeg også kjørt tilnærmet skadefritt i de 10 årene jeg har kjørt sykkel. Jeg hadde en liten velt i gangfart på vestlandet for ca. 5 år siden hvor jeg sklei på blåleire som lå og flør oppå betong. Men skadene var minimale på sykkel og ingenting på meg, annet enn at stolheten fikk seg en bitteliten knekk.

Første sykkelen min gikk 9'000km fra september til desember 2005. På vårparten 2006 var det en bilist som fant ut han trengte feltet mitt mer enn jeg gjore i påkjøringsrampen på E18 Asker mot Oslo. Fikk meg ei overnatting på sykehuset i Sandvika og ei stund på krykker. Var enda på krykker da jeg prøvekjørte neste sykkel... 😛
image.thumb.jpeg.66fa7c2629b81c228a673dfef75a7fe8.jpeg

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (13 timer siden):

Første sykkelen min gikk 9'000km fra september til desember 2005. På vårparten 2006 var det en bilist som fant ut han trengte feltet mitt mer enn jeg gjore i påkjøringsrampen på E18 Asker mot Oslo. Fikk meg ei overnatting på sykehuset i Sandvika og ei stund på krykker. Var enda på krykker da jeg prøvekjørte neste sykkel... 😛
image.thumb.jpeg.66fa7c2629b81c228a673dfef75a7fe8.jpeg

Et klassisk eksempel på at man ikke blir sett i samme grad som motorsyklist. Derfor kjører jeg som om ingen bilister har sett meg i trafikken. Det har reddet meg så langt vertfall.

I aksellerasjonsfelt sørger jeg alltid for å ha høyere fart enn de rundt meg slik at overraskelser som dette ikke forekommer. Ser jeg en bil nærme seg når jeg ligger i feks. aksellerasjonsfeltet så er det flatt jern til jeg ser han forsvinne.

Da slipper man å tenke på at det dukker opp en "overraskelse" som sniker seg innpå bakfra eller fra siden. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 1.6.2023 den 6.46):

Et klassisk eksempel på at man ikke blir sett i samme grad som motorsyklist. Derfor kjører jeg som om ingen bilister har sett meg i trafikken. Det har reddet meg så langt vertfall.

I aksellerasjonsfelt sørger jeg alltid for å ha høyere fart enn de rundt meg slik at overraskelser som dette ikke forekommer. Ser jeg en bil nærme seg når jeg ligger i feks. aksellerasjonsfeltet så er det flatt jern til jeg ser han forsvinne.

Da slipper man å tenke på at det dukker opp en "overraskelse" som sniker seg innpå bakfra eller fra siden. :) 

Jeg kjørte i påkjøringsfeltet paralellt med stillestående kø, en smurf som sto i køen brakk UT av køen og inn i påkjøringsfeltet for å snike et par plasser i køen. Jeg hadde vel en 80km/t og han bare svingte fronten sin til høyre ut av køen og inn i påkjøringsfeltet. Det var som å løpe ned en gang og så få ei dør ut fra venstre sie svinga rett i fjeset, jeg rakk ikke slippe gassen engang for han spratt ganske fort ut.

Det eneste jeg rakk var å bli redd for venstre fot (du ser svartspor på sykkelen bak forhvilern etter støvvelen som kom i klem mellom sykkel og bil) så kom smellet og så ble jeg skutt opp i lufta. Vitne sa at både jeg og sykkelen var "flere meter oppe i lufta". Så så jeg blå himmel, grå asfalt, blå himmel, grå asfalt og tenkte "åfaen, dette kommer til å bli vondt" men jeg snurra så fort rundt at energien ble spredt så jeg kjente ikke landinga, det opplevdes som om jeg svevde roterende en meter over bakken og bare dunka nedi asfalten en gang i blant. Så var det slutt på påkjøringsfeltet og jeg så gress og busker i stedet for asfalt, men da kjente jeg at det begynte å gå saktere rundt, så jeg turte å strekke meg ut for å stoppe rotasjon og begynne å bremse. Da det endelig stoppa tenkte jeg at om noe er brukket kjenner jeg det kanskje ikke enda, så jeg kom krabbende opp av grøfta på alle fire, det var ikke før jeg reiste meg at jeg kjente at det dunka nede i venstre støvel. 😁

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (22 minutter siden):

Jeg kjørte i påkjøringsfeltet paralellt med stillestående kø, en smurf som sto i køen brakk UT av køen og inn i påkjøringsfeltet for å snike et par plasser i køen. Jeg hadde vel en 80km/t og han bare svingte fronten sin til høyre ut av køen og inn i påkjøringsfeltet. Det var som å løpe ned en gang og så få ei dør ut fra venstre sie svinga rett i fjeset, jeg rakk ikke slippe gassen engang for han spratt ganske fort ut.

Det eneste jeg rakk var å bli redd for venstre fot (du ser svartspor på sykkelen bak forhvilern etter støvvelen som kom i klem mellom sykkel og bil) så kom smellet og så ble jeg skutt opp i lufta. Vitne sa at både jeg og sykkelen var "flere meter oppe i lufta". Så så jeg blå himmel, grå asfalt, blå himmel, grå asfalt og tenkte "åfaen, dette kommer til å bli vondt" men jeg snurra så fort rundt at energien ble spredt så jeg kjente ikke landinga, det opplevdes som om jeg svevde roterende en meter over bakken og bare dunka nedi asfalten en gang i blant. Så var det slutt på påkjøringsfeltet og jeg så gress og busker i stedet for asfalt, men da kjente jeg at det begynte å gå saktere rundt, så jeg turte å strekke meg ut for å stoppe rotasjon og begynne å bremse. Da det endelig stoppa tenkte jeg at om noe er brukket kjenner jeg det kanskje ikke enda, så jeg kom krabbende opp av grøfta på alle fire, det var ikke før jeg reiste meg at jeg kjente at det dunka nede i venstre støvel. 😁

Kjipt det der. 

I situasjonen du nevner hadde jeg nok aldri kjørt så fort i forhold til annen trafikk. Kontrasten blir for stor mellom din fart og stillestående kø, hvor sannsynligheten for at noen er utålmodige og tar en kjapp'en er ganske stor. Jeg har sett dette veldig ofte. 

Så derfor kjører jeg som om hver eneste bil med vilje ønsker å kjøre meg ned. Men uansett utrolig kjipt når slikt skjer.

Jeg veltet en gang i gangfart da jeg plutselig fikk betong og vår leire som underlag midt i en skarp sving i en tunell på vestlandet. Dette var en fjellovergang og veien var dårlig så jeg hadde gangfart når jeg veltet. Det gikk bra med både meg å sykkel og den største ripen var det egoet som fikk tror jeg. 

Ut over det har jeg ikke vært i noen nevneverdig farlige situasjoner. jeg har opplevd flere situasjoner som kunne vært farlige/dødelige, men det er situasjoner jeg har vært mer eller mindre forberedt på. For som nevnt, jeg kjører som om alle bilister er blinde :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (1 time siden):

Jeg kjørte i påkjøringsfeltet paralellt med stillestående kø, en smurf som sto i køen brakk UT av køen og inn i påkjøringsfeltet for å snike et par plasser i køen. Jeg hadde vel en 80km/t og han bare svingte fronten sin til høyre ut av køen og inn i påkjøringsfeltet. Det var som å løpe ned en gang og så få ei dør ut fra venstre sie svinga rett i fjeset, jeg rakk ikke slippe gassen engang for han spratt ganske fort ut.

Det eneste jeg rakk var å bli redd for venstre fot (du ser svartspor på sykkelen bak forhvilern etter støvvelen som kom i klem mellom sykkel og bil) så kom smellet og så ble jeg skutt opp i lufta. Vitne sa at både jeg og sykkelen var "flere meter oppe i lufta". Så så jeg blå himmel, grå asfalt, blå himmel, grå asfalt og tenkte "åfaen, dette kommer til å bli vondt" men jeg snurra så fort rundt at energien ble spredt så jeg kjente ikke landinga, det opplevdes som om jeg svevde roterende en meter over bakken og bare dunka nedi asfalten en gang i blant. Så var det slutt på påkjøringsfeltet og jeg så gress og busker i stedet for asfalt, men da kjente jeg at det begynte å gå saktere rundt, så jeg turte å strekke meg ut for å stoppe rotasjon og begynne å bremse. Da det endelig stoppa tenkte jeg at om noe er brukket kjenner jeg det kanskje ikke enda, så jeg kom krabbende opp av grøfta på alle fire, det var ikke før jeg reiste meg at jeg kjente at det dunka nede i venstre støvel. 😁

Å fy faen, er det lenge siden? Går det bra med deg? 

Dette er sånt som det er omtrent umulig å gardere seg mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

For som nevnt, jeg kjører som om alle bilister er blinde :)

Den jevne bilist er jo nesten det (blind) i praksis, fordi de snur for lite på hodet og titter sjelden i speilet. Dermed får de tunnelsyn. En stor andel lar seg også distrahere av mobil/skjerm eller musikk/radio. Det er i hvertfall mitt inntrykk som både fotgjenger og (motor)syklist. Spesielt lærte jeg hvor sløve mange bilister er, da jeg var (motor)syklist i Trondheim noen år. En stor andel trafikanter gir også blanke f*en i vikeplikt. Det er som om de har glemt hva vikeplikt er for noe. De skulle vært fratatt førerkortet for evig og alltid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Å fy faen, er det lenge siden? Går det bra med deg? 

Dette er sånt som det er omtrent umulig å gardere seg mot.

Takker, jo det er ganske lenge siden nå. Det gikk overaskende bra! Fikk ei overnatting på sykehuset pga. blod i urin (ikke uvanlig etter en omgang juling), noen mindre brudd nede i venstre fot, skrubbsår på et kne der jeg slo hull i kjørebuksa og ellers litt generelt forslått. Jeg var enda på krykker når jeg prøvekjørte neste sykkel, det var bare å komme i gang igjen så fort som mulig.

Du har helt rett i at det var en situasjon som var vanskelig å gardere seg mot eller forutse, jeg så i alle fall ikke for meg at noen skulle svinge av ut på en PÅkjøringsrampe, så feil kunne jeg ta. Bjerknez sier han ikke ville kjørt såpass mye fortere enn trafikken og det hadde sikkert vært lurt der og da, men sant å si så var akkurat den muligheten til å kjøre raskere mye av motivasjonen for å kjøre motorsykkel til og fra jobb. Man kan ikke gardere seg mot absolutt alt, akkurat det omtalte tilfellet var, og ER en kalkulert risiko for min del. Noen vinner i Lotto, noen havner i en usannsynlig smell, sånn er livet. 

Jeg er mest glad for at jeg fra dag én ALDRI har kjørt uten skikkelig utstyr. Enten kjører jeg med Rukka tekstil med 5-ledda Axo ryggskinne eller så kjører jeg med RST skinndress med L2 ryggskinneinnlegg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...