Gå til innhold

Hva koster det å bygge en PC med PlayStation 5-krefter? 


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Milarwen said:
1 hour ago, Gunfreak said:

Jeg skal ikke si noe jeg, neste gang jeg oppgraderer PC blir det sikkert 20 000kr bare på grafikk kortet. Men så er det alt jeg trenger å bytte for nå.

Regna ut at jeg betalte ca 15.000 for Asus TUF Gaming RTX 3080 Ti, når jeg kjøpte ferdig montert fra komplett. Skulle gjerne bygget selv, men da hadde jeg nok betalt 20 laken kun for grafikkortet.

Sitter på 2080ti/oc 11GB, som holder seg godt og kosta meg 13 000 for noen år siden. Skal jeg oppgradere nå må det minst 3090ti eller type 4080 eller 4090

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dredg skrev:

Ett 3070 er vel en del mer hissig enn det som sitter i disse konsollene.

Skal si meg enig i det siden Nvidia gjør ray tracing mye bedre enn AMD RDNA 2. Om DLSS hadde vært tilgjengelig på PS5 også, hadde vi kanskje sett spill i 4K 60FPS som standard?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sidan eg akkurat har bygd ein PC så har eg nokre tankar om oppsettet som er valgt.

Er det kreftene som blir samanlikna, direkte komponentar eller kva dei faktisk yter i eit spel? PS5 er optimalisert, så du får mykje ut av kreftene, men er delane som er valgt realistisk samanlikning?

Skjermkort: Nvidia Geforce RTX 3070 - 9990,-: Er det eit realistisk kort? På nett les eg at dei samanliknar med 2080. 2080 er utgått og erstatta med 3080, men 3080 er kraftigare fordi det er eit nyare kort og ikkje direkte samanlignbar. Det blir påstått at 3050-3060 er meir riktig.

Prosessor: AMD Ryzen 7 3700X - 3364,-: Eg samanlikna denne med i5-12400 som eg kjøpte til 2000,-, og i5 slår Ryzen på alt. Har ikkje sjekka kva CPU til LGA1700-sokkelen som er samanlignbart, men kan jo tippe ein til 1500,-.

Hovedkort: ASUS ROG Strix B550-F Gaming - 1989,-: Eit kort for i5 ligg gjerne på 1500,- og oppover, så greit nok.

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 MHz 16 GB - 749,-: Veldig vanleg val og pris, så den er grei.

SSD: Samsung 980 Pro 1TB - 1881,-: Denne har 7000/5000MB lese/skrive. Er det noko poeng i å velge dette over ein til 1200 med 3500MB?

Strømforsyning: Cooler Master MWE Bronze 650 - 785,-: Mange ville nok kjøpt betre kvalitet for litt meir, men det gjer nytten. Om ein hadde gått for 3060 så er 550W nok.

Kabinett: Fractal Design Core 2300 - 729,-: Kurant pris.

Kontroller: Sony PlayStation 5 DualSense - 698,-: OK.

Kan først ta alt unntatt GPU, som er den dyraste komponenten: 7200,-

Med eit 3050 til 4000,- ender du på 11 200,-

Med eit RTX 3060 til 7000,- ender du på 14 200,-

Det gjev lite meining at ein tilsvarande PC skal bli dyrare ettersom PS5 blir eldre når nye komponentar yter betre til ein lågare pris enn PS5-komponentane. Unntaket er GPU, der det er spesielle grunnar til at det er så dyrt om dagen, men det er sjølvsagt reellt.

Så eg saknar litt begrunning for val av komponentar i artikkelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt til dama prisen på mitt fabrikkoverklokka 3080Ti kort ( da hadde hu hevet meg ut :p ) . Fra spøk til alvor : Alle seriøse gamere har en PC i huset . Greit konsoll er sikkert ålright til familiekos i sofaen , men jeg tenker også på alle kule indie-spillene man går glipp av - det store universet av spill som bare finnes på PC .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Fleskelars said:

Jeg har aldri sagt til dama prisen på mitt fabrikkoverklokka 3080Ti kort ( da hadde hu hevet meg ut :p ) . Fra spøk til alvor : Alle seriøse gamere har en PC i huset . Greit konsoll er sikkert ålright til familiekos i sofaen , men jeg tenker også på alle kule indie-spillene man går glipp av - det store universet av spill som bare finnes på PC .

For meg er ikke consol egentlig ikke et alternativ,  ikke pga PC master race. Men fordi spillene jeg er interessert i er vanligvis ikke på noe konsoll. Det var sant for 5 år siden,  enda mer sant nå når jeg nesten bare driver med VR og/eller flight sims. AAA spill er det veldig lenge siden jeg har brydd meg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (5 minutter siden):

Værre med ps5 når en må plusse på ett helt TV 😂

Veldig mange sitter med monitorer til konsollene sine faktisk, selv om PS5 er den minst egnede pr. i dag sammenlignet med Series X sånn sett.  Primært velger jeg å tro de fleste foretrekker PS5 på storskjem dog. 

En kan jo si det sånn at de fleste har en TV fra før av, som også fungerer til andre daglige ting i ett gjennomsnittlig hjem 😛 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 minutt siden):

Veldig mange sitter med monitorer til konsollene sine faktisk, selv om PS5 er den minst egnede pr. i dag sammenlignet med Series X sånn sett.  Primært velger jeg å tro de fleste foretrekker PS5 på storskjem dog. 

 

Sant det 😀 men var i utgangspunktet ment slik de fleste bruker det, slik du sier selv på stor skjerm, stort sett i en sofa eller mer kostbart i alle fall enn en kontor/gaming stol.

Så kan en gjerne argumentere med at en har TV og alt fra tidligere. Men funker dårlig å spille samtidig som mamma eller pappa nettopp skal bruke den TV’n, og da får en jo ikke benyttet ps5’en. Ja, så regn med skjerm på begge, samme med sitteplass.

Ja, det er noe med det men konsoll er ikke så populært her i hus, de spiller heller på PC. Til min store glede egentlig. De har kontrollere til den også, men den kommer bare til å bli brukt i f.eks bilspill eller lignende ser jeg for meg, for kan ikke huske jeg har sett de har brukt den. Går i tastatur og mus ja.

Lenke til kommentar
Zeph skrev:

Sidan eg akkurat har bygd ein PC så har eg nokre tankar om oppsettet som er valgt.

Er det kreftene som blir samanlikna, direkte komponentar eller kva dei faktisk yter i eit spel? PS5 er optimalisert, så du får mykje ut av kreftene, men er delane som er valgt realistisk samanlikning?

Skjermkort: Nvidia Geforce RTX 3070 - 9990,-: Er det eit realistisk kort? På nett les eg at dei samanliknar med 2080. 2080 er utgått og erstatta med 3080, men 3080 er kraftigare fordi det er eit nyare kort og ikkje direkte samanlignbar. Det blir påstått at 3050-3060 er meir riktig.

Prosessor: AMD Ryzen 7 3700X - 3364,-: Eg samanlikna denne med i5-12400 som eg kjøpte til 2000,-, og i5 slår Ryzen på alt. Har ikkje sjekka kva CPU til LGA1700-sokkelen som er samanlignbart, men kan jo tippe ein til 1500,-.

Hovedkort: ASUS ROG Strix B550-F Gaming - 1989,-: Eit kort for i5 ligg gjerne på 1500,- og oppover, så greit nok.

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 MHz 16 GB - 749,-: Veldig vanleg val og pris, så den er grei.

SSD: Samsung 980 Pro 1TB - 1881,-: Denne har 7000/5000MB lese/skrive. Er det noko poeng i å velge dette over ein til 1200 med 3500MB?

Strømforsyning: Cooler Master MWE Bronze 650 - 785,-: Mange ville nok kjøpt betre kvalitet for litt meir, men det gjer nytten. Om ein hadde gått for 3060 så er 550W nok.

Kabinett: Fractal Design Core 2300 - 729,-: Kurant pris.

Kontroller: Sony PlayStation 5 DualSense - 698,-: OK.

Kan først ta alt unntatt GPU, som er den dyraste komponenten: 7200,-

Med eit 3050 til 4000,- ender du på 11 200,-

Med eit RTX 3060 til 7000,- ender du på 14 200,-

Det gjev lite meining at ein tilsvarande PC skal bli dyrare ettersom PS5 blir eldre når nye komponentar yter betre til ein lågare pris enn PS5-komponentane. Unntaket er GPU, der det er spesielle grunnar til at det er så dyrt om dagen, men det er sjølvsagt reellt.

Så eg saknar litt begrunning for val av komponentar i artikkelen.

Hei Zeph. Takk for grundig kommentar. Jeg ser at du er enig i mange av valgene, eller i alle fall godtar at vi velger disse komponentene. Når det gjelder begrunnelsen for valgene, kan du gjerne ta en titt på vår opprinnelige artikkel om temaet her: https://www.gamer.no/artikler/hvor-mye-koster-det-a-bygge-en-pc-med-playstation-5-ytelse/502490. Du har rett i at et 2080-kort var mer korrekt, og det vurderte vi som du kan se av den opprinnelige saken. Vi landet likevel på et 3090-kort blant annet med begrunnelse i tenkt 4K-ytelse. Når det gjelder disk, så var Playstation 5-testen vår tydelig på at her var lagringen som Sony satte inn i PS5 veldig rask. Derfor landet vi på en slik disk. CPU (+ GPU og RAM) blir vanskelig å sammenligne uansett, da PS5 har en SOC (system-on-chip) der dette er integrert på samme spesialdesignede chip. Og som vi også går inn på i den opprinnelige saken er optimaliseringen her noe vi vel aldri kan komme i nærheten av på et selvbygg. Sony har en eller noen få standardiserte versjoner av hver konsollgenerasjon, med akkurat samme komponenter og samme oppsett. Så har de også i likhet med for eksempel Apple kontroll på både maskin- og programvare. Så dette blir et tankeeksperiment, som likevel får fram noen poeng: Hva er mulig å sammenligne, og hva er ikke mulig å sammenligne. Ja, vi kan finne like eller lignende komponenter, men det er en hel tankegang bak som vi ønsker å belyse. Kan også avslutningsvis legge til at situasjonen vi nå ser utspille seg i Ukraina (og med andre konsekvenser av dette) med stor sannsynlighet vil spille inn sammen med de faktorene vi allerede har nevnt i artikkelen. /Stefan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Milarwen skrev:
dredg skrev:

Ett 3070 er vel en del mer hissig enn det som sitter i disse konsollene.

Skal si meg enig i det siden Nvidia gjør ray tracing mye bedre enn AMD RDNA 2. Om DLSS hadde vært tilgjengelig på PS5 også, hadde vi kanskje sett spill i 4K 60FPS som standard?
Mer som 2060-2070.
Lenke til kommentar
ymerguer skrev (1 time siden):
Zeph skrev (4 timer siden):

Sidan eg akkurat har bygd ein PC så har eg nokre tankar om oppsettet som er valgt.

Er det kreftene som blir samanlikna, direkte komponentar eller kva dei faktisk yter i eit spel? PS5 er optimalisert, så du får mykje ut av kreftene, men er delane som er valgt realistisk samanlikning?

Skjermkort: Nvidia Geforce RTX 3070 - 9990,-: Er det eit realistisk kort? På nett les eg at dei samanliknar med 2080. 2080 er utgått og erstatta med 3080, men 3080 er kraftigare fordi det er eit nyare kort og ikkje direkte samanlignbar. Det blir påstått at 3050-3060 er meir riktig.

Prosessor: AMD Ryzen 7 3700X - 3364,-: Eg samanlikna denne med i5-12400 som eg kjøpte til 2000,-, og i5 slår Ryzen på alt. Har ikkje sjekka kva CPU til LGA1700-sokkelen som er samanlignbart, men kan jo tippe ein til 1500,-.

Hovedkort: ASUS ROG Strix B550-F Gaming - 1989,-: Eit kort for i5 ligg gjerne på 1500,- og oppover, så greit nok.

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 MHz 16 GB - 749,-: Veldig vanleg val og pris, så den er grei.

SSD: Samsung 980 Pro 1TB - 1881,-: Denne har 7000/5000MB lese/skrive. Er det noko poeng i å velge dette over ein til 1200 med 3500MB?

Strømforsyning: Cooler Master MWE Bronze 650 - 785,-: Mange ville nok kjøpt betre kvalitet for litt meir, men det gjer nytten. Om ein hadde gått for 3060 så er 550W nok.

Kabinett: Fractal Design Core 2300 - 729,-: Kurant pris.

Kontroller: Sony PlayStation 5 DualSense - 698,-: OK.

Kan først ta alt unntatt GPU, som er den dyraste komponenten: 7200,-

Med eit 3050 til 4000,- ender du på 11 200,-

Med eit RTX 3060 til 7000,- ender du på 14 200,-

Det gjev lite meining at ein tilsvarande PC skal bli dyrare ettersom PS5 blir eldre når nye komponentar yter betre til ein lågare pris enn PS5-komponentane. Unntaket er GPU, der det er spesielle grunnar til at det er så dyrt om dagen, men det er sjølvsagt reellt.

Så eg saknar litt begrunning for val av komponentar i artikkelen.

Vis sitat  

Hei Zeph. Takk for grundig kommentar. Jeg ser at du er enig i mange av valgene, eller i alle fall godtar at vi velger disse komponentene. Når det gjelder begrunnelsen for valgene, kan du gjerne ta en titt på vår opprinnelige artikkel om temaet her: https://www.gamer.no/artikler/hvor-mye-koster-det-a-bygge-en-pc-med-playstation-5-ytelse/502490. Du har rett i at et 2080-kort var mer korrekt, og det vurderte vi som du kan se av den opprinnelige saken. Vi landet likevel på et 3090-kort blant annet med begrunnelse i tenkt 4K-ytelse. Når det gjelder disk, så var Playstation 5-testen vår tydelig på at her var lagringen som Sony satte inn i PS5 veldig rask. Derfor landet vi på en slik disk. CPU (+ GPU og RAM) blir vanskelig å sammenligne uansett, da PS5 har en SOC (system-on-chip) der dette er integrert på samme spesialdesignede chip. Og som vi også går inn på i den opprinnelige saken er optimaliseringen her noe vi vel aldri kan komme i nærheten av på et selvbygg. Sony har en eller noen få standardiserte versjoner av hver konsollgenerasjon, med akkurat samme komponenter og samme oppsett. Så har de også i likhet med for eksempel Apple kontroll på både maskin- og programvare. Så dette blir et tankeeksperiment, som likevel får fram noen poeng: Hva er mulig å sammenligne, og hva er ikke mulig å sammenligne. Ja, vi kan finne like eller lignende komponenter, men det er en hel tankegang bak som vi ønsker å belyse. Kan også avslutningsvis legge til at situasjonen vi nå ser utspille seg i Ukraina (og med andre konsekvenser av dette) med stor sannsynlighet vil spille inn sammen med de faktorene vi allerede har nevnt i artikkelen. /Stefan

Takk for det. Vart litt klokare av den første ja, men forstår framleis ikkje kvifor de berre har oppdatert prisane på identiske konponentar som for 1 1/2 år sidan. Det gjev etter mi meining ikkje eit godt svar på spørsmålet som er grunnlaget for heile artikkelen:

Sitat

Sonys lansering av PlayStation 5 ligger langt bak oss. Vi benyttet den gangen anledningen til å forsøke å finne svaret på følgende spørsmål: Hvor mye koster det å bygge en PC med PlayStation 5-ytelse?

Med identisk maskinvare som i 2020 så får du ikkje noko godt svar på det spørsmålet.

Eg er klar over at det i utgangspunktet er vanskeleg å samanlikne av mange grunnar. Sidan 4k er mykje nevnt så kan ein jo ta med at enkelte spel oppskalerer td. 1440p til 4k i staden for å levere 4k native. Det kan sjå veldig bra ut, men er heilt samanlignbart med 4k native.

Det kan òg vere ulike grafikknivå på eit konsollspel og eit PC-spel, som kan gjere samanlikninga utfordrande.

Uansett, til 5k er PS5 eit kjempekjøp. Til 10k+ nærmar du deg eit nivå der ein PC fort kan prestere betre til lik pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fleskelars said:

Alle seriøse gamere har en PC i huset . Greit konsoll er sikkert ålright til familiekos i sofaen , men jeg tenker også på alle kule indie-spillene man går glipp av - det store universet av spill som bare finnes på PC .

Alle seriøse gamere pisser i brus flasker & hatt blodpropp minst en gang 😎

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Milarwen skrev:
dredg skrev:

Ett 3070 er vel en del mer hissig enn det som sitter i disse konsollene.

Skal si meg enig i det siden Nvidia gjør ray tracing mye bedre enn AMD RDNA 2. Om DLSS hadde vært tilgjengelig på PS5 også, hadde vi kanskje sett spill i 4K 60FPS som standard?
PS5 støtter i det minste FSR, men hvor mange spill som faktisk bruker det er vel noe annet.
Lenke til kommentar
Zeph skrev (13 timer siden):

Sidan eg akkurat har bygd ein PC så har eg nokre tankar om oppsettet som er valgt.

Er det kreftene som blir samanlikna, direkte komponentar eller kva dei faktisk yter i eit spel? PS5 er optimalisert, så du får mykje ut av kreftene, men er delane som er valgt realistisk samanlikning?

Skjermkort: Nvidia Geforce RTX 3070 - 9990,-: Er det eit realistisk kort? På nett les eg at dei samanliknar med 2080. 2080 er utgått og erstatta med 3080, men 3080 er kraftigare fordi det er eit nyare kort og ikkje direkte samanlignbar. Det blir påstått at 3050-3060 er meir riktig.

Prosessor: AMD Ryzen 7 3700X - 3364,-: Eg samanlikna denne med i5-12400 som eg kjøpte til 2000,-, og i5 slår Ryzen på alt. Har ikkje sjekka kva CPU til LGA1700-sokkelen som er samanlignbart, men kan jo tippe ein til 1500,-.

Hovedkort: ASUS ROG Strix B550-F Gaming - 1989,-: Eit kort for i5 ligg gjerne på 1500,- og oppover, så greit nok.

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 MHz 16 GB - 749,-: Veldig vanleg val og pris, så den er grei.

SSD: Samsung 980 Pro 1TB - 1881,-: Denne har 7000/5000MB lese/skrive. Er det noko poeng i å velge dette over ein til 1200 med 3500MB?

Strømforsyning: Cooler Master MWE Bronze 650 - 785,-: Mange ville nok kjøpt betre kvalitet for litt meir, men det gjer nytten. Om ein hadde gått for 3060 så er 550W nok.

Kabinett: Fractal Design Core 2300 - 729,-: Kurant pris.

Kontroller: Sony PlayStation 5 DualSense - 698,-: OK.

Kan først ta alt unntatt GPU, som er den dyraste komponenten: 7200,-

Med eit 3050 til 4000,- ender du på 11 200,-

Med eit RTX 3060 til 7000,- ender du på 14 200,-

Det gjev lite meining at ein tilsvarande PC skal bli dyrare ettersom PS5 blir eldre når nye komponentar yter betre til ein lågare pris enn PS5-komponentane. Unntaket er GPU, der det er spesielle grunnar til at det er så dyrt om dagen, men det er sjølvsagt reellt.

Så eg saknar litt begrunning for val av komponentar i artikkelen.

Spørsmålet blir om man skal finne samme komponenter eller noe som yter tilsvarende. PS5 bruker en noe nedklokka 3700X så CPU sammenlignibg er fair, 3070 gir ikke mening å sammenligne med, GPU ligger mellom 6600XT og 6700XT mtp CUer, men har litt lavere frekvens. Pga mangelen på dlss bør den ikke sammenlignes med Nvidia gpuer. 

En i5 12400 er raskere enn 3700X i det meste, men yter litt under 5600X (pga elendig minneoverklokking 3400-3600 max pga låst SA volt) og koster ca det samme siden budsjett B660 HK er vesentlig dyrere enn budsjett B550, jeg har både 12400F og 5600X og foretrekker 5600X.

For pc ville nok de fleste valgt en rimelugere pcie 3.0 disk som WD SN550 til 900,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...