Gå til innhold

Bør Norge sende våpen til Ukraina?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Jeg føler dyp skam for det norske politiske systems feighet. 

 

Enig. Norge har vært veldig sterk med ord, men de har ikke gjort noe som faktisk utgjør en forskjell. Var rent komisk når utenriksminister rapporterte om at hun hadde "formidlet" norges posisjon til den russike ambassadør. Som om de bryr seg om en dame med gebrokken engelsk sin skjennepreken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er et stortingsvedtak fra 1959 sier at det ikke skal sendes våpen til områder der det er krig. Men det er selvfølgelig norske politikere som kan bestemme både lovverk og hva som kan gjøres.

edit: Jeg endret min tekst fra at det var en lov til at det var et stortingsvedtak.

 Unge Høyre vil kunne selge våpen til Ukraina: -Reglene er for strenge (forsvaretsforum.no)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 minutter siden):

Det er norsk lov som sier at det ikke er lov å sende våpen. Men det er selvfølgelig norske politikere som kan bestemme både lovverk og hva som kan gjøres.

Det du hevder er feil, der er ingen norsk lov som forbyr Norge å sende våpen til Ukrainia. Der er opp gjennom årene utviklet retningslinjer som det stort sett har vært politisk enighet om, men ting kan jo endres hvis omstendighetene endres? Og denne "loven" - som ikke finnes - har jo allerede skapt en masse rot;

Sterke reaksjoner på Jemen-avsløring, ungdomsorganisasjon mener Søreide må gå (bistandsaktuelt.no)

Hemmeligstemplet dokument: UD tillot våpeneksport til Emiratene selv om landet brøt folkeretten (aftenposten.no)

Men nå snakker vi om et folk som har et ekstremt klart og rettferdig krav på vår hjelp, så sitter det politiske Norge og skjuler seg bak et regelverk de selv har brutt mange ganger og fremstiller seg selv som hjelpeløse, som om de i det minste ikke kan endre reglene. Jeg trodde faktisk at det å endre reglene til noe bedre var politikernes fremste oppgave?

 

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (15 minutter siden):

Tyskland ser endelig ut til å ha ombestemt seg og valgt å støtte ukraina med våpen de og, i følge  Phil Stewart, journalist i Reuters.

 

"Germany is in the process of approving delivery of 400 RPGs to Ukraine via a third country, an EU diplomat says" 

 

Og innbiller jeg meg rett, er dette ikke GPR's i vanlig forstand, men noe langt mer avansert fire and forget greier som ikke gjør det særlig attraktivt å bevege seg med en T90 inne i Kyivs gater.

I love it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Og innbiller jeg meg rett, er dette ikke GPR's i vanlig forstand, men noe langt mer avansert fire and forget greier som ikke gjør det særlig attraktivt å bevege seg med en T90 inne i Kyivs gater.

I love it.

Spørsmålet er hvordan de skal få det inn i kiev. Slik jeg forstår det må de enten bare stoppe russiske forsterkninger, eller så må de ha en stor mengde tropper til å gå til direkte konfrontasjon med russerne et av de stedene de har omringet byen.

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er hvordan de skal få det inn i kiev. Slik jeg forstår det må de enten bare stoppe russiske forsterkninger, eller så må de ha en stor mengde tropper til å gå til direkte konfrontasjon med russerne et av de stedene de har omringet byen.

Dette spørsmålet stilte jeg meg selv også for et par dager siden. Tanken var jo at russerne selvsagt så denne muligheten, og dermed ville forsøke å stenge av mulige importruter til Kyiv (det hette Kiev før, men nå er vi jo alle korrekte.)

Short storry; Ukrainia har svært lange grenser mot Natolandene Polen, Slovenia, Romania og Ungarn. Flere av disse, bl.a. Polen og Slovenia har åpent uttalt at de vil støtte Ukrainia med våpen, og det rett i trynet på Putin. Det er fullt ut akseptert at en kan støtte et land med våpen uten dermed å bli identifisert som at en har "boots on the ground."

Skal jeg tippe videre er disse transportrutene allerede planlagt for flere uker siden. Skal jeg bli enda mer spekulativ så har amerikansk etterretning i samarbeid med den Ukrainske lagt noen planer her. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Dette spørsmålet stilte jeg meg selv også for et par dager siden. Tanken var jo at russerne selvsagt så denne muligheten, og dermed ville forsøke å stenge av mulige importruter til Kyiv (det hette Kiev før, men nå er vi jo alle korrekte.)

Short storry; Ukrainia har svært lange grenser mot Natolandene Polen, Slovenia, Romania og Ungarn. Flere av disse, bl.a. Polen og Slovenia har åpent uttalt at de vil støtte Ukrainia med våpen, og det rett i trynet på Putin. Det er fullt ut akseptert at en kan støtte et land med våpen uten dermed å bli identifisert som at en har "boots on the ground."

Skal jeg tippe videre er disse transportrutene allerede planlagt for flere uker siden. Skal jeg bli enda mer spekulativ så har amerikansk etterretning i samarbeid med den Ukrainske lagt noen planer her. 

 

Men hvordan hjelper lange grenser mot natolandene? Det er ukraina og ikke kiev som har disse lange grensene. Spørsmålet mitt er ikke hvordan de får det inn i ukraina, men hvordan de kommer seg inn i byen. For så vidt jeg har forstått er kiev så å si omringet.

Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (1 minutt siden):

Men hvordan hjelper lange grenser mot natolandene? Det er ukraina og ikke kiev som har disse lange grensene. Spørsmålet mitt er ikke hvordan de får det inn i ukraina, men hvordan de kommer seg inn i byen. For så vidt jeg har forstått er kiev så å si omringet.

Kyiv er en by med ca. 3 mill. innbyggere, Oslo sliter med å oppnå 700.000. Den norske hærsjefen uttalte i går at en styrke på 150 - 200.000 mann kunne invadere de sentrale byer i Ukrainia og vise sin tilstedeværelse - noe de enda ikke har gjort - men å kontrollere dette mot en fiendtlig befolkning var en helt annen beef.

I min barndom ble jeg i et hvert familieselskap fortalt hvordan informasjon, håndvåpen og sabotasjeutstyr ble fraktet fra Shetland til Vestkysten av Norge, jeg vil ikke utelukke at Ukrainerne også finner en eller annen løsning, de har til tross grenser mot fire Nato land som alle vil samarbeide, og det med en svært høy kampmoral.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (12 minutter siden):

Men hvordan hjelper lange grenser mot natolandene? Det er ukraina og ikke kiev som har disse lange grensene. Spørsmålet mitt er ikke hvordan de får det inn i ukraina, men hvordan de kommer seg inn i byen. For så vidt jeg har forstått er kiev så å si omringet.

Pettersenper; jeg misforstod deg en del. Mitt poeng er at du kan se på utbredelsen av Oslo, så kan du se på den geografiske utbredelsen av Kyiv. Så kan du selv tenke deg hvilken trafikk det er ut og inn av denne byen og hvor mange russiske soldater som må være på de ulike kontrollposter for å ha oversikt over denne trafikken. Og for å nøre under Putins verste mareritt; hvor mange av disse kontrollpostene vil bli utsatt for kontinuerlige snikskytterangrep?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg frykter at om motstanden i Ukranina først blir knust så vil det ikke hjelpe å sende våpen heller. Da vil russerene kunne slå ut de som gjør motstand og kanskje også hindre våpen å komme inn. Men slik det er nå så er det usikkert hvordan dette går. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vanligvis ville jeg vært skeptisk til noe slikt, men denne situasjonen er såpass spesiell at det ikke er tvil i mine øyner om det.

Vi bør sende våpen til Ukraina, men da kun våpen ment til forsvar av Ukraina.

Egentlig burde vi væpnet Ukraina til tennene før Putin invaderte, da kunne vi forhindret denne meningsløse krigen. Vi kunne gjort det så dyrt for Putin at det ville blitt umulig for han å invadere. Hadde flere land åpenlyst gått ut med våpenforsyninger før krigen så kunne kanskje hele denne håpløse situasjonen vært avverget og mange liv blitt spart. Men nå blir det blodbad i stedet, det er så jævlig fortvilende! 

Det minste vi kan gjøre nå er å gi all den støtten vi kan til Ukrainerne i håp om at de kan forsvare landet sitt fra en maktsyk gal terrorist i Russland.

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (58 minutter siden):

Egentlig burde vi væpnet Ukraina til tennene før Putin invaderte, da kunne vi forhindret denne meningsløse krigen. Vi kunne gjort det så dyrt for Putin at det ville blitt umulig for han å invadere. Hadde flere land åpenlyst gått ut med våpenforsyninger før krigen så kunne kanskje hele denne håpløse situasjonen vært avverget og mange liv blitt spart.

Jeg tenker det ville gitt Putin langt mer legimitet, og hadde nok ikke vært noen klok strategi. For en uke siden trodde mange at Russland ikke ville invadere Ukraina, Putin latterligjorde Vesten som påstod dette. En del mente at USA drev med en form for heksejakt mot Russland. Tenk bare om vi og andre Nato-land samtidig pøste på med våpen til Ukraina, væpnet dem til tennene, da hadde Putin hadde langt mer støtte i dag når han kaller det en form for forsvarsinnvasjon. 

Lenke til kommentar

Selvsagt skal Norge, som alle andre demokratier i verden, gitt at de ønsker det, forsyne Ukraina med våpen, ammunisjon og militært utstyr, alt annet er et hån mot de troppene og sivile som kjemper for sin egen og stats overlevelse mot en ubestridt aggressiv part.

Dette er en krig som har alt for mange likhetstrekk md Nazistene og deres motivasjon for invasjon av Polen i 1939, og spør dere følgende: hadde vi sendt våpen til Polen da hvis vi hadde visst det vi vet i dag?

Selvsagt.

Hadde vi sendt glansbilder og frimerker om det var Sverige eller Finland som kjempet for sin eksistens?

Selvsagt ikke.

Sørg også for at Russland og Hviterussland blokkeres fra SWIFT.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Selvsagt. Må også leie bort militære kjøretøy, fartøy og fly om det etterspørres så lenge det ikke svekker vårt eget forsvar av Finnmark.

Jeg tenker dette haster. Om en uke kan det være over, så forhåpentligvis ikke alt for mye tregt byråkrati som Norge er kjent for.

Også må Tyskland og en del andre land kutte gassimporten øyeblikkelig selv om jeg skjønner det blir tøff rasjonering på kort sikt.

Endret av kilik
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Miljøet får vente, Europa må gjenåpne alle kraftverk, om det så fyres med truede dyrearter eller bunkerolje. Det viktigste er at Europa blir 100% uavhengig av Russisk energi umiddelbart.

Vi kan ikke finansiere planene og handligene til vår tids Hitler. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant om Norge hadde solgt de gamle F-16 flyene til Ukraina for en billig penge. Men det hadde nok tatt for lang tid å lære opp piloter og fått inn nok missiler. Det hadde nok fortsatt gjort en forskjell, men russerne har fly som igjen er mer avanserte og kapable enn F-16. Det materialet som Russland har sendt inn i Ukraina er per i dag ganske gammeldags i forhold til det de har som Amrata tanks og SU-57.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...