Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

«Jammen USA på 60-tallet»

trenger jo ikke å dra lengere enn yemen, syria,libya, irak, iran, palestina, og de utall dronebaser de har i drift, osv for å finne amerikanske krigsforbrytelser. hvor mye russerne enn driver med elendighet i Ukraina, kalerer de aldri å ta igjen usa. Bare i irak er de minste tallene man klarer å oppdrive over 300.000, største er 5 mill drepte.

 

Endret av leifeinar
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valgkart fra 2019 når Zelenskyj ble president. Han vant alle ukrainske fylker untatt Lviv. Og interessant nok så var Zelenskyj mest populær i nettopp Øst og Sør. Ukraina har da valgrunder og Zelenskyj vant alle rundene, og knuste så den nest mest populære kandidaten, Poroshenko, i det endelige valget.

Untitled.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (33 minutter siden):

 

Plot twist: Det var ikke USA som gjorde dette. Det var vietnamesere. Hvis du ser nøye etter, så er det også vietnamesiske soldater i bildet.

Det er ironisk at dette bildet holdes opp som bevis for amerikanske krigsforbrytelser når det nettopp ikke var de som gjorde det.

Om akkurat denne krigsforbrytelsen var amerikansk eller ikke, driter jeg i. Det er uansett ikke tvilsomt at amerikanerne i Vietnam forlot alle mulige standarder for anstendig menneskelig opptreden:

My Lai-massakren – Wikipedia

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

* For øvrig bør du skifte NIC eller hva det nå heter, SkyMarshall kan lett bli oppfattet som Luftmarskalk, og med mindre du skifter TIC eller NIC,, eller hva det nå heter, kommer jeg heretter til å omtale deg som "Hermann:"

Kan leve med Hermann. Det var ikke jo så ille. Windfarmer. Farmer er bauer på tysk? Erich Bauer? Stolt deltaker i Operasjon Reinhardt. Operatør av gasskammerene i Sobibór. Kallenavn Gasmeister.

Der har vi den. Da døper jeg deg Gasmeister 🥳

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (4 minutter siden):

Kan leve med Hermann. Det var ikke jo så ille. Windfarmer. Farmer er bauer på tysk? Erich Bauer? Stolt deltaker i Operasjon Reinhardt. Operatør av gasskammerene i Sobibór. Kallenavn Gasmeister.

Der har vi den. Da døper jeg deg Gasmeister 🥳

Dette var et dårlig forsøk på å matche Hermann. 

Mitt NIC - eller hva det nå faen heter - skyldes at jeg kom inn på Diskusjon.no i en eller annen kraftdebatt, der jeg uttalte meg som en sterk kritiker av den populistiske motstanden mot vindkraft. Jeg er for vindkraft i en mellomfase inntil vi finner noe bedre. Og for ordens skyld; jeg har ingen økonomiske eller andre interesser i vindkraftindustrien.

Men å "oversette "Windfarmer" til "Gasmeister," vil ikke en gang tyskerne forstå. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (1 minutt siden):

Haha nå er vi på bærtur. Men det er ferie og over midnatt, så da får det være lov. Moving on :)

Jeg har fortsatt ikke forstått hva du vil fram til med dine innlegg?

Ja, USA er verdens stormakt, de har utført stygge kriger som har gått utover sivile. 

NATO har også deltatt i det samme.

På godt og vondt.

Samtidig kan noen av krigene forsvares, andre ikke.

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan forsvare russlands krig mot Ukraina, basert på overstående.

Hva oppnår du ved å dra inn tidligere kriger? Tror du folk flest er dumme eller glemsk, og at din oppgave er å minne andre på at tidligere kriger har vært meningsløs og at derfor kan russland gjøre som de vil nå? Som om du er en reddende engel?

Og om det står så ille til med vesten, hva er alternativet? Russland, Kina, Eritrea, Afghanistan

Lenke til kommentar
Bugle skrev (Akkurat nå):

Jeg har fortsatt ikke forstått hva du vil fram til med dine innlegg?

Ja, USA er verdens stormakt, de har utført stygge kriger som har gått utover sivile. 

NATO har også deltatt i det samme.

På godt og vondt.

Samtidig kan noen av krigene forsvares, andre ikke.

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kan forsvare russlands krig mot Ukraina, basert på overstående.

Hva oppnår du ved å dra inn tidligere kriger? Tror du folk flest er dumme eller glemsk, og at din oppgave er å minne andre på at tidligere kriger har vært meningsløs og at derfor kan russland gjøre som de vil nå? Som om du er en reddende engel?

Og om det står så ille til med vesten, hva er alternativet? Russland, Kina, Eritrea, Afghanistan

Jeg sa vi lever i en fin tid hvor tyrkiske våpenprodusenter får retweets med hjerte emojiis. Svaret på det igjen var at Russland var grusomme. Svaret mitt ble et bilde fra en annen krig hvor sivile døde som fluer. Ingen her forsvarer krig. Krig er noe drit. Må slutte å være så innerst inn i skogen nærtagende på Russland-Ukraina konflikten. Dette er enda en krig i ei lang rekke endeløse kriger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
SkyMarshall Arts skrev (Akkurat nå):

Jeg sa vi lever i en fin tid hvor tyrkiske våpenprodusenter får retweets med hjerte emojiis. Svaret på det igjen var at Russland var grusomme. Svaret mitt ble et bilde fra en annen krig hvor sivile døde som fluer. Ingen her forsvarer krig. Krig er noe drit. Må slutte å være så innerst inn i skogen nærtagende på Russland-Ukraina konflikten. Dette er enda en krig i ei lang rekke endeløse kriger.

Dette er en tråd om krigen i Ukraina. Selvfølgelig tar man innlegg i denne tråden basert den krigen seriøst (Nærtagende).

Å dra inn andre kriger i denne tråden uten å begrunne det eller å dra relevante paralleller er merkelig og minner derfor som om det skal forsvare den pågående krigen.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (44 minutter siden):

 

Dette blir en hel "can of worms" og en total avsporing, for ikke å nevne whataboutisme.

Det er også helt feil.

Rundt 3-4.000 sivile irakere døde under invasjonen av Irak. Nesten alle som ble drept under okkupasjonen døde i sekterisk vold i en proxykrig mellom Sunni-land og Sjia-land med USA og Vesten i midten.

Hvilken invasjon er det du nå snakker om? Snakker du om Irak I eller Irak II. Eller snakker du om de ulike sanksjonene som Irak ble påført som også omfattet lett tilgjengelige medisiner?

Fiona Hill, som jeg limte inn ovenfor, uttaler at hvis vi (Vesten) skal kunne opprettholde vår moralske autoritet må vi også innrømme våre feil, og erkjenne de. Deretter må vi forsøke å forklare hvorfor vi gjorde det og hevde at vi kan lære av våre feil.

Jeg vet ikke hvilken invasjon av Irak du snakker om når du hevder at "Rundt 3 - 4.000 sivile døde," det er uansett et høyt tall. Men tallet har like fullt en sannhetsgehalt som som endog Sergej Lavrov ville rødme av. 

IBC-prosjektet har registrert av minst 185 194 – 208 167 totale voldelige sivile dødsfall til og med juni 2020 i databasen deres.[8][19] Iraq Body Count (IBC)-prosjektet registrerer tallene sine basert på en "omfattende undersøkelse av kommersielle medier og NGO-baserte rapporter, sammen med offisielle poster som har blitt utgitt i den offentlige sfæren. Rapportene spenner fra spesifikke, hendelsesbaserte kontoer til tall fra sykehus, likhus og andre dokumentariske datainnsamlingsbyråer." IBC fikk også tilgang til WikiLeaks-avsløringene om Irak-krigsloggene.[9][87]

Casualties of the Iraq War - Wikipedia

Vel, der er en viss forskjell fra 3 - 4000 døde til 185.000 - 208.000 døde, har du vurdert en jobbsøknad til det russiske propagandaministeriet?

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Windfarmer said:

Hvilken invasjon er det du nå snakker om? Snakker du om Irak I eller Irak II. Eller snakker du om de ulike sanksjonene som Irak ble påført som også omfattet lett tilgjengelige medisiner?

Fiona Hill, som jeg limte inn ovenfor, uttaler at hvis vi (Vesten) skal kunne opprettholde vår moralske autoritet må vi også innrømme våre feil, og erkjenne de. Deretter må vi forsøke å forklare hvorfor vi gjorde det og hevde at vi kan lære av våre feil.

Jeg vet ikke hvilken invasjon av Irak du snakker om når du hevder at "Rundt 3 - 4.000 sivile døde," det er uansett et høyt tall. Men tallet har like fullt en sannhetsgehalt som som endog Sergej Lavrov ville rødme av. 

IBC-prosjektet har registrert av minst 185 194 – 208 167 totale voldelige sivile dødsfall til og med juni 2020 i databasen deres.[8][19] Iraq Body Count (IBC)-prosjektet registrerer tallene sine basert på en "omfattende undersøkelse av kommersielle medier og NGO-baserte rapporter, sammen med offisielle poster som har blitt utgitt i den offentlige sfæren. Rapportene spenner fra spesifikke, hendelsesbaserte kontoer til tall fra sykehus, likhus og andre dokumentariske datainnsamlingsbyråer." IBC fikk også tilgang til WikiLeaks-avsløringene om Irak-krigsloggene.[9][87]

Casualties of the Iraq War - Wikipedia

Vel, der er en viss forskjell fra 3 - 4000 døde til 185.000 - 208.000 døde, har du vurdert en jobbsøknad til det russiske propagandaministeriet?

 



Du bør nok heller lese nøyere sent på kvelden.

Jeg sa klart og tydelig invasjonen. Jeg sa også at under okkupasjonen ble nesten alle sivile dødsfall attribuert til sekterisk vold.

Når folk skylder på USA for at sunnier dreper sjiaer og omvendt i Irak, eller at krigsherrer og forskjellige faksjoner dreper hverandre i Afghanistan, så er det en form for rasisme hvor man fratar irakerne selv, saudiene, iranerne med fler evne til selvstendige handlinger.

Som sagt. Dette er uansett whataboutisme og i tillegg en avsporing. Det er ingen her som forsvarer USAs invasjon av Irak i 2003. Jeg bare påpeker at dette er whataboutisme og at mange sammenligner epler og appelsiner. Det er så mange vesensforskjeller mellom disse krigene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 minutes ago, SkyMarshall Arts said:

Men de aller fleste støttet krigen i 2003 - før historien dro av sløret i etterkant.



Folk støttet krigen fordi de trodde på Bush-regjeringen, som i sin tur, valgte å tro på eksil-irakere. Sansyneligvis fordi Bush Jr., Rumsfeld, Rove med fler allerede hadde bestemt seg for å demokratisere Midtøsten og trengte en hendig unskyldning.

Samtidig advarte CIA regjeringen om at det luktet bullshit lang vei. Men det fikk ikke publikum vite på lang tid.

Forøvrig er det nevneverdig at det egentlig bare var én lang krig som varte fra 1991-2011 fordi det i 1991 kun ble signert våpenhvile. Det var mange trefninger, flere av dem store, og militæroperasjoner, mellom irakiske og amerikanske styrker i årene mellom 1992-2002.

Men som sagt er vi langt inne på avsporingsterritorium.

Endret av Outlier616
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 minutt siden):



Du bør nok heller lese nøyere sent på kvelden.

Jeg sa klart og tydelig invasjonen. Jeg sa også at under okkupasjonen ble nesten alle sivile dødsfall attribuert til sekterisk vold.

Når folk skylder på USA for at sunnier dreper sjiaer og omvendt i Irak, eller at krigsherrer og forskjellige faksjoner dreper hverandre i Afghanistan, så er det en form for rasisme hvor man fratar irakerne selv, saudiene, iranerne med fler evne til selvstendige handlinger.

Som sagt. Dette er uansett whataboutisme og i tillegg en avsporing. Det er ingen her som forsvarer USAs invasjon av Irak i 2003. Jeg bare påpeker at dette er whataboutisme og at mange sammenligner epler og appelsiner. Det er så mange vesensforskjeller mellom disse krigene.

Det er ikke "whataboutisme" når jeg påpeker at du forsøker å undergrave sannheten om krigen mot Irak i 2003, og der jeg angriper dette hjelpeløse forsøket på å unnskylde denne kolossale strategiske tabben.  

Jeg har ikke koblet denne krigen mot det som skjer i Ukraina ut over generelle betraktninger om at vi må lære av våre feil. 

Og når du presenterer dette tøvet:

"Når folk skylder på USA for at sunnier dreper sjiaer og omvendt i Irak, eller at krigsherrer og forskjellige faksjoner dreper hverandre i Afghanistan, så er det en form for rasisme hvor man fratar irakerne selv, saudiene, iranerne med fler evne til selvstendige handlinger."

Er det jo knapt nok bullshit. Det stinker mer som en svinefarm med dårlige hygieniske standarder.

Burde du heller stille deg spørsmålet om hvorfor sunnier dreper sjiaer og omvendt, og det i et land som har håndtert disse to grenene av islam på en brukbar måte under Saddams regime?

Kan det tenkes at alle disse drapene har noe med den amerikanske invasjonen å gjøre? Og der amerikanerne oppsøkte ulike stammeledere og betalte de i cash for nettopp at sjiaer skulle drepe sunier, siden Saddam var suni og at suniene der og da plaget amerikanerne mest, og dette som  et forsøk på å la amerikanerne komme seg ut av denne hengemyra? 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (25 minutter siden):



Folk støttet krigen fordi de trodde på Bush-regjeringen, som i sin tur, valgte å tro på eksil-irakere. Sansyneligvis fordi Bush Jr., Rumsfeld, Rove med fler allerede hadde bestemt seg for å demokratisere Midtøsten og trengte en hendig unskyldning.

Samtidig advarte CIA regjeringen om at det luktet bullshit lang vei. Men det fikk ikke publikum vite på lang tid.

Forøvrig er det nevneverdig at det egentlig bare var én lang krig som varte fra 1991-2011 fordi det i 1991 kun ble signert våpenhvile. Det var mange trefninger, flere av dem store, og militæroperasjoner, mellom irakiske og amerikanske styrker i årene mellom 1992-2002.

Men som sagt er vi langt inne på avsporingsterritorium.

Når du skriver at "folk" støttet denne krigen så ber jeg om at du unntar bl.a. meg, og resten av det "norske folk".

Der var kun en politiker i Norge som støttet denne krigen, og han her Carl Ivar Hagen. Den tids utenriksminister het Jan Pettersen og var fra partiet Høyre, han gikk offentlig ut og gikk i mot denne krigen.

Det samme var tilfellet med de fleste andre Europeiske land.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar

Jeg er selv sunni muslim men konflikten mellom disse gruppene har ingenting med USA å gjøre selv om USA sin invasjon i 2003 riktignok ikke gjorde ting bedre. Du beveger deg i en religiøs dimensjon når du begynner å skylde på USA for denne "konflikten" mellom sunnier og shijaer. Du har lærde som omtaler shijaer som under mennesker og disse lærde har desverre oppslutning blant en rekke sunnier. Det samme fra shija siden. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Albania skrev (19 minutter siden):

Jeg er selv sunni muslim men konflikten mellom disse gruppene har ingenting med USA å gjøre selv om USA sin invasjon i 2003 riktignok ikke gjorde ting bedre. Du beveger deg i en religiøs dimensjon når du begynner å skylde på USA for denne "konflikten" mellom sunnier og shijaer. Du har lærde som omtaler shijaer som under mennesker og disse lærde har desverre oppslutning blant en rekke sunnier. Det samme fra shija siden. 

Personlig er jeg ikke muslim, men hvis jeg først skulle være muslim, så hadde jeg vært sun muslim om sommeren og ski muslim om vinteren.

Og uansett hva du enn hevder, er det et notorisk faktum at amerikanerne utnyttet de latente gnisningene mellom disse to retningene av islam - som Saddam hadde arbeidet effektivt for å dempe -  og lot det utfolde seg i full blomst.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...