Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, ForTheEmperor said:

[...] Som sagt, verden skal ikke brenne pga av et området som kalles for Donbass. Det er ikke verdt det spør du meg. 

Isolert sett kan man nok argumentere på den måten, men det er ikke bare Donbass. Russerne har vært flere ganger i Ukraina allerede, og i Georgia. Transnistria i Moldova kan også nevnes. Hvor mange områder synes du Russland skal få lov til å ta før det er nok? Hvor mye skal få lov til å brenne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verm skrev (18 minutter siden):

Isolert sett kan man nok argumentere på den måten, men det er ikke bare Donbass. Russerne har vært flere ganger i Ukraina allerede, og i Georgia. Transnistria i Moldova kan også nevnes. Hvor mange områder synes du Russland skal få lov til å ta før det er nok? Hvor mye skal få lov til å brenne?

Hvis de angriper et Nato land. Og det er et stort HVIS. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Verm said:

Isolert sett kan man nok argumentere på den måten, men det er ikke bare Donbass. Russerne har vært flere ganger i Ukraina allerede, og i Georgia. Transnistria i Moldova kan også nevnes. Hvor mange områder synes du Russland skal få lov til å ta før det er nok? Hvor mye skal få lov til å brenne?

Han/hun mener visst at det blir fred dersom Putin får Donbass. Ingen grunn til å tro. Kanskje blir det mer ufred dersom Putin får Donbass. Det blir neppe fred før Putin dingler i et tre  og russerne legger seg paddeflate i skam over sitt land.

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.forbes.com/sites/pauliddon/2022/05/20/why-would-russia-fire-a-syrian-s-300-missile-at-israeli-jets/?sh=6752e40d2eb5

"The S-300 was fired as the jets were returning to base. According to the report, the system’s radar did not lock onto any of the Israeli aircraft and, therefore, posed no serious danger to them."

"Russian personnel most likely fired off the missile on May 13 to signal to Israel that its strike had gone too far in Moscow’s view. In other words, it was a classic shot across the bow. "

"Russia would be taking a huge gamble if it’s calculating that Israel would not destroy Syrian S-300s to avoid killing Russian operators, especially if a ‘Syrian’ S-300 shoots down an Israeli jet and kills any pilots. "
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, ForTheEmperor said:

Nå kommer utfordringene med tomme våpenlagrer når vi sender alt til Ukraina. Jeg støttet å sende våpen til Ukraina når Russland prøvde å ta Kiev og avsette den legimiterte ukrainskje regjeringen. Men nå fortsetter konflikten i en stillingskrig i Donbass regionen og det er ikke verdt å starte tredje verdenskrig pga av det.

 

  • USA har "kun" sendt 1/3 av javelins og stingere de har
  • USA og andre NATO land har veldig mange andre verktøy i boksen sin og trenger i utgangspunktet ikke javelins og stingers i en krig med Russland
  • Alle russiske tap svekker Russland på en måte som gjør det strategisk ekstremt gunstig for oss å brenne gjennom det vi har av infanteribasert utstyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Det var da en veldig empatisk mening. Alle kan brenne, så lenge det ikke er NATO land

Hva med folket i Burma, Tigray, palestinerne, uyghur, afghanerne som kjemper mot Taliban eller nordkoreanerne som vil ha Kim Jong Un fjernet fra makten? Hvorfor hjelper man ikke de da? Du snakker om å være empatisk, men bare selektiv empatisk....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, ForTheEmperor said:

Hva med folket i Burma, Tigray, palestinerne, uyghur, afghanerne som kjemper mot Taliban eller nordkoreanerne som vil ha Kim Jong Un fjernet fra makten? Hvorfor hjelper man ikke de da? Du snakker om å være empatisk, men bare selektiv empatisk....


Verken Burma, Etiopia, Palestina, Xinjiang eller Nord-Korea er europeiske demokratier som bekjemper en fullskala fremmed invasjon fra en gal despot på samme måte som Ukraina. Situasjonene der er også vesentlig mer kompliserte. Det er epler og appelsiner. Eller epler og håndgranater, i tilfelle Putin.

Personlig skulle jeg dog gjerne sett at vi sanksjonerte og tok en hard linje mot Kina. Kina ville kollapset i løpet av kort tid. Mye raskere enn Russland.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Relevant: Russiske og kinesiske bombefly i formasjon nærmet seg japansk luftrom i dag. Japanske jagerfly ble sendt for å verne luftrommet. Timingen er ikke tilfeldig, i Tokyo skjer nå første møte i Quad/QSD, en sikkerhetskoalisjon bestående av Japan, India, Australia og USA.


Sabla idioter. Regner med at det også har å gjøre med at Japan krever Kurilene tilbake, og at Kina er nært forestående å kuppe Solomon-øyene rett utenfor Australia og bygge en marinebase der.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 minutt siden):


Verken Burma, Etiopia, Palestina, Xinjiang eller Nord-Korea er europeiske demokratier som bekjemper en fullskala fremmed invasjon fra en gal despot på samme måte som Ukraina. Situasjonene der er også vesentlig mer kompliserte. Det er epler og appelsiner. Eller epler og håndgranater, i tilfelle Putin.

Personlig skulle jeg dog gjerne sett at vi sanksjonerte og tok en hard linje mot Kina. Kina ville kollapset i løpet av kort tid. Mye raskere enn Russland.

Ukraina har jo selv sagt de kjemper for frihet og demokrati. Er ikke det universale verdier eller er det kun ment for Europa? Hykleri spør du meg. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Relevant: Russiske og kinesiske bombefly i formasjon nærmet seg japansk luftrom i dag. Japanske jagerfly ble sendt for å verne luftrommet. Timingen er ikke tilfeldig, i Tokyo skjer nå første møte i Quad/QSD, en sikkerhetskoalisjon bestående av Japan, India, Australia og USA.

Nå ble jeg overrasket, for jeg leser at India er med i den koalisjonen. Nå har jeg lite om ingen peiling, men jeg trodde India var 'på lag' med Kina og Ruzzland. De har f.eks ikke fordømt krigen i Ukraina, på lik linje med Kina. (de stemte vel blankt på det begge to hvis jeg ikke husker feil) Dette ble litt innviklet for en gammel mann :)

Lenke til kommentar
1 minute ago, D0vendyret said:

Nå ble jeg overrasket, for jeg leser at India er med i den koalisjonen. Nå har jeg lite om ingen peiling, men jeg trodde India var 'på lag' med Kina og Ruzzland. De har f.eks ikke fordømt krigen i Ukraina, på lik linje med Kina. (de stemte vel blankt på det begge to hvis jeg ikke husker feil) Dette ble litt innviklet for en gammel mann :)

Kina og India er bitre fiender, etter at de har en uløst grensekonflikt gående. Den har de kriget om allerede når Kina var under Mao.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Outlier616 said:

63 år gammel pensjonert Russisk general ble hanket inn igjen til å fly over Ukraina pga. mangel på erfarne piloter. Nå har han blitt skutt ned og drept

Det litt merkelige med den saken, var at det hevdes han fløy SU-25 for Wagner. Visste ikke at de disponerte fly.

Endret av Gibblay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, ForTheEmperor said:

Ukraina har jo selv sagt de kjemper for frihet og demokrati. Er ikke det universale verdier eller er det kun ment for Europa? Hykleri spør du meg. 

Så du vil helst at Ukraina skal kjempe alene med den store risikoen og nedsiden et nederlag kunne ført til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (10 minutter siden):

Hva med folket i Burma, Tigray, palestinerne, uyghur, afghanerne som kjemper mot Taliban eller nordkoreanerne som vil ha Kim Jong Un fjernet fra makten? Hvorfor hjelper man ikke de da? Du snakker om å være empatisk, men bare selektiv empatisk....

Det er du som sier alle utenfor NATO bare kan brenne. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 minutt siden):

Det er du som sier alle utenfor NATO bare kan brenne. 

Har ikke sagt noenting at andre skal brenne. Er du som sier det. Å ikke blande oss inn betyr ikke det samme som å la andre brenne. Og vi lar jo Tigray folket, kinesere-ughyrene, nordkoreanere, palestinerne og andre folk i autoritære land som styres av despoter som Putin brenne. Skal du hjelpe Ukraina og komme med argumentet at vi slåss for frihet og demokrati, da må det gjelde alle andre land som er under angrep av autoritære ledere. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, ForTheEmperor said:

Hva med folket i Burma, Tigray, palestinerne, uyghur, afghanerne som kjemper mot Taliban eller nordkoreanerne som vil ha Kim Jong Un fjernet fra makten? Hvorfor hjelper man ikke de da? Du snakker om å være empatisk, men bare selektiv empatisk....

Det begås urett mange steder i verden. Det at det gjøres for lite betyr ikke nødvendigvis at man ikke bryr seg. Så er det ikke alltid så lett å hjelpe heller da, og alvorligheten m.t.p. "verdensfreden" er variabel, men svaret er vel ikke at man bare skal bry seg om seg og sitt og la resten av verden seile sin egen sjø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...