Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
OMyre skrev (9 minutter siden):

Det kan en jo si. Men det skal da holde hardt for Europa å stå imot viss Russland, USA og (sikker Kina også) blir enige. 

Europa har underspilt sin reelle makt i årene etter 2. verdenskrig, mye som følge av påvirkningspolitikk fra USA og Sovjetunionen med den nominelle hensikt å hindre nye krigsutbrudd i Europa, og så spekulerer jeg i at det var vel så mye for å sikre egne politiske og ikke minst økonomiske interesser.

EU alene deler vel andreplassen i størrelse på BNP sammen med Kina, og da etter USA om man legger nominelle verdier til grunn. I Europa totalt er BNP-størrelsen oppunder størrelsen til USA. Selv om man trekker ut Russland og Belarus er størrelsen på BNP oppunder 90 % av USAs BNP.

Europa har da også to av verdens atommakter, og har militære styrker nok alene til å håndtere Russland i en militær konflikt, da forutsatt at ikke Russland trykker på den store atomvåpenknappen. Men om det skjer har alle tapt, inkludert USA og Kina.

EU og resten av Europa har nå spillerom nok til å innta rollen som verdens eneste, demokratiske supermakt. Dog er viljen til det heller laber, og muligens også den reelle evnen på kort sikt all den tid prestisjekampene mellom de største økonomiene (Tyskland, Frankrike og UK) på ingen måte er et tilbakelagt stadium.

Men for å oppsummere; Europa kan med litt samarbeid fint håndtere Russland om det skulle bli nødvendig.

Og en felles front mot Europa fra Russland, Kina og USA holder jeg for svært usannsynlig så det ser jeg ingen grunn til å spekulere i.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
oddeh skrev (38 minutter siden):

Russland: – Ikke mottatt fredsplan
Det russiske utenriksdepartementet sier fredag at de ikke offisielt har mottatt noen fredsplan om krigen i Ukraina fra USA. Det melder det russiske nyhetsbyrået RIA, ifølge Reuters.
https://www.nrk.no/nyheter/russland_-_-ikke-mottatt-fredsplan-1.17662193

Selvsagt, for det er ingen fredsplan, det er en kapitulasjonsplan. Og selvsagt forsøker de å skape et narrativ om at den har opprinnelse i USA, ikke Kreml. Det er et kalkulert spill om hvor dumme folk er. Jeg tror Putin undervurderer både russere og alle andre.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...