KalleKanin Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Simen1 skrev (2 timer siden): Hvorfor tror du det er helt usannsynlig? Jeg tror det er sannsynlig. Pga den begredelige innsatsen fra oss i vesten, har jeg blitt pessimist. Ja, Russland sliter, men ikke nok. Tror de har mye å gå på, og om nødvendig kan de kaste enda større mengder personell inn i krigen. Der har de mye igjen, selv om kvaliteten på materiellet blir dårligere. De har også såpass god støtte fra Kina og til dels India at de kan overleve lenge, og få produsert varer, i det minste basisvarer, som gjør at de kan holde ut lenge. Og USA har nå i flere år sagt vi må ta større ansvar, uten at stort har skjedd. Det er dermed stor fare for at Trump snart sier "nok er nok", gitt at vi tydeligvis ikke er så interessert i å bidra nok. Den begredelige innsatsen fra oss i Europa gjør at det ikke er lenge før jeg begynner å skjønne at han ikke gidder mer. Det er måte på hvor lenge USA gidder å bidra når vi bare gjør et ( i beste fall) halvhjertet forsøk. Endret 3 timer siden av KalleKanin Skrivefeil
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Russland mister grepet om Moldova. Pro-russerne tapte valget, en russisk enklave-leder er arrestert for korrupsjon og bestikkelser fra Moskva. Russland hevder russere i landet blir undertrykket av russofobe. Russland kutter gasselveransene brått og skaper en akutt energikrise i klassisk mafiastil. 2 3
Dragavon Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Sitat Vanskeligere å få våpenbidrag til Ukraina: «Må sende rundt hatten» Viljen blant Nato-landene til å støtte Ukraina militært synker. Nato-sjef Mark Rutte sier at han «må sende rundt hatten» for å opprettholde støtten. https://www.vg.no/nyheter/i/oEL5jj/vanskeligere-aa-faa-vaapenbidrag-til-ukraina-maa-sende-rundt-hatten 2
SuperKrokodille Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vi europeere er patetiske nå om dagen. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det verken evne eller vilje til å forsvare Ukraina og en noenlunde regelbasert verdensorden mot korrupte bøller som putin og trump nå som det butter litt imot? Det er en katastrofal mangel på så vel lederskap som visjoner på politisk hold, og det virker å være en tilsvarende likegyldighet i befolkningen. Jeg skammer meg. 4
Mbappe09 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden SuperKrokodille skrev (8 minutter siden): Vi europeere er patetiske nå om dagen. Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller er det verken evne eller vilje til å forsvare Ukraina og en noenlunde regelbasert verdensorden mot korrupte bøller som putin og trump nå som det butter litt imot? Det er en katastrofal mangel på så vel lederskap som visjoner på politisk hold, og det virker å være en tilsvarende likegyldighet i befolkningen. Jeg skammer meg. Spot on. Dette er forræderi mot den yngre generasjonen ved å prøve å stikke hodet under sanden og la livene våre gå som om ingenting skjer. Når faren først inntreffer da skal de unge ut og krige uten noen form for forberedelser. Støtten til Ukraina har vært en skandale av dimensjoner. Russland pøser på med dritt fra Kina, Iran, India og Nord-Korea mens vi fremstår som feige rotter. Jeg skammer meg også. 4
jallajall Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden None of the 11 are still fighting. Four have been wounded, three are missing in action, two are absent without leave (AWOL), one fell sick and another recruit has killed himself, according to interviews with soldiers, their relatives and government records.
jallajall Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Putin shows little sign of compromise as he meets U.S. for Ukraine talks “There are three pillars on which we will not compromise,” according to a Russian official briefed on the matter who spoke on condition of anonymity. “One is the territory of the Donbas. The second is a limit on Ukraine’s armed forces. The third is the recognition of territory by America and Europe.” Er nok fortsatt et godt stykke igjen til det blir noen fred.
Markiii Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden torbjornen skrev (10 timer siden): "Nøytrale" russiske utøvarar får likevel delta i vinter-OL og internasjonale skirenn. https://www.nrk.no/sport/bekreftet_-russlands-anke-vant-frem-_-skal-delta-i-ol-1.17675859 Då melder spørsmålet seg om nordiske utøvarar bør boikotte heile OL. OL er rent korrupt søppel. Det blir selvsagt ikke bedre av dette.
Markiii Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Orake1et skrev (9 timer siden): Jeg har ikke hørt podcasten (skal gjøre det), men basert på artikkelen virker det som at Osflaten er noe så sjeldent som en realistisk norsk militær-akademiker. Det er godt å se at de finnes! Det er ikke "realistisk" å lyve om tapstall. Sitat Når det gjelder tapstall er dette et eksempel på en diskusjon som har vært preget av mye ønsketenking. Vi har hørt veldig mye om det er en fordel å forsvare og at det begrunner lavere Ukrainske tapstall. Det vi hører lite om er at det også er en sammenheng mellom tapstall og antall tonn bomber og antallet droner. Russland har null respekt for menneskeliv, og ofrer gjerne soldatene sine i kjøttbølger. Nå har de også begynt å sende ørsmå enheter for å "snike seg" inn bak Ukrainas forsvarslinjer, men de fleste av disse blir oppdaget og drept. Ukraina har stor fokus på å redde og beskytte livene til egne soldater. Derfor har Russland mye større tap. 1
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sitat Samtalene mellom USAs utsendinger, Steve Witkoff og Jared Kushner (Trumps svigersønn, journ.anm.), og Russlands president Vladimir Putin i Moskva, er over etter rundt fem timer. Seint tirsdag kveld bekrefter Russlands utsending, Kirill Dmitriev, at samtalene har vært «produktive», skriver nyhetsbyrået Reuters. Kreml-rådgiver Usjakov sier at Putin ba om at flere viktige politiske signaler skulle formidles til Trump. https://www.dagbladet.no/nyheter/putin-har-aldri-vaert-villig/83929203
Markiii Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden KalleKanin skrev (7 timer siden): Edit, PS: Jeg er for lokalt demokrati og vern av natur, men noen ganger må man bare skjære gjennom. Fabrikken til Chemring på Hurum er et godt eksempel på hvor lite seriøst man tar situasjonen og hvor latterlig lang tid oppbygging tar og hvor tungrodd slike prosesser er, selv i den kritiske situasjonen vi nå er i: https://www.rha.no/sprengstoffabrikk-i-hurum-inn-i-regjeringens-budsjettforhandlinger-krever-ny-utredning/s/5-70-628619 "Sprengstoffabrikk i Hurum inn i regjeringens budsjettforhandlinger: – Krever ny utredning" Blir egentlig bare trist. Like greit å bare slukke lyset.... (Og laste inn russisk og kinesisk på Duolingo..) "Naturvern"-organisasjoner kommer i veien for alt. Begynner å bli mektig lei. Det verste er at Russland vel har finansiert mange av disse rundt i vestlige land. Kanskje man bør undersøke om organisasjonene som er bremseklosser her, har knytninger til Russland? 1 3
jallajall Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden The Czech Republic will not give Ukraine the promised T-72 tanks: the reason The Ministry of Defense says that it is cheaper to throw away than to modernize. The key components of the fire control system cannot be repaired or replaced, which makes tanks virtually unusable. The project is planned to be curtailed despite the fact that earlier the army planned to transfer these machines to Ukraine after bringing them to working condition. The decision to modernize about thirty T-72M4CZ tanks that are in military warehouses was made long before the war in Ukraine or the proposal of Germany to transfer the Leopard 2A4 tanks. At that time, the army had no funds for the purchase of new armored vehicles, so the modernization of existing machines was the only way to preserve the combat capability of tank units.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå