Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Det er elles vanskeleg å gjere seg opp bastante meiningar når ein ikkje kjenner detaljane. Nrk-artikkelen formidlar ei side av saka. Korleis kan ein vite at den er rett, og at ikkje forsøket på å ta kontroll over antikorrupsjonsbyråa var på grunn av reell frykt for moldvarpar som jobbar for Russland?

Ja det er jo det som var fortalt tidligere.
Men det passer jo ikke inn i historien til de som skal skape splittelse og spøkelse historier.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
torbjornen skrev (2 timer siden):

Det er uansett ikkje enkelt å styre eit land i krig når han mistar den eine nære rådgjevaren føre og den andre etter.

Spørsmålet mange stiller seg er hvorfor han gir disse menneskene så mye makt, og hvorfor historien gjentar seg selv om han burde ha lært for lengst:

In a move that should alarm anyone invested in Ukraine’s future, President Volodymyr Zelensky has appointed former defense minister and currently secretary of the National Security and Defense Council (NSDC), Rustem Umerov, to lead Ukraine’s delegation to the United States for critical negotiations, replacing Andriy Yermak as the head of the team.

...

The choice of Umerov is particularly bewildering, given the cloud of corruption allegations currently surrounding Yermak and his associates and others, dating from Umerov’s tenure as minister of defense. In September, moreover, the Anti-Corruption Action Center published a report stating that Umerov’s family owned eight luxury properties in the US, but that he had only declared three of them. Not satisfied with his explanations, it has called for further investigation.

https://www.kyivpost.com/opinion/65246

Jeg registrerer også at han vanskeliggjør anti-korrupsjons arbeid og at denne Umerov, i Trumps fredsforslag, erstattet et forslag om revisjon av bistanden med fullt amnesti. Utklipp fra AI:

"Den opprinnelige planen, presentert for Ukraina rundt 20. november 2025, inkluderte en klausul som krevde en fullstendig revisjon (audit) av all internasjonal bistand mottatt av Ukraina siden krigens start. Dette skulle avdekke korrupsjon, straffe de ansvarlige og sikre transparens for de over 100 milliarder dollar i vestlig støtte. Imidlertid ble denne erstattet med en bred "full amnesti for alle handlinger begått under krigen" for alle parter, inkludert Russland. Endringen ble angivelig foreslått av ukrainske representanter, som Rustem Umerov (tidligere forsvarsminister og nå leder for Nasjonale sikkerhets- og forsvarsrådet), som selv er mistenkt i korrupsjonssaken. Dette har ført til kritikk fra europeiske diplomater, som frykter at det er et forsøk på å skjule korrupsjon i Kyiv."

Sorry, men dette stinker og jeg stiller meg på linje med de som ikke har tillit til at han er rett person til å ha øverste ansvar for så enorme bistandsmidler. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

@Mbappe09 På tide. Jeg har ventet på at Ukraina skulle angripe sjømål utenfor Svartehavet, men hadde sett for meg en Magura mot et militært skip i enten nordflåten eller stillehavsflåten.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...