Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
10 hours ago, torbjornen said:

Lav tiltro til USAs sikkerhetsgaranti i Europa

Vel etter at Trump startet med å devaluere NATO fra innsiden og at tullingen også nærmest anmodet putin om å angrip USA's allierte i alliansen og også har snakket offentlig om at NATO kanskje ikke er noe for USA så skjønner jeg skepsisen veldig godt.

Vi så videre hvordan rot og kaos i eget hus satte støtten fra USA til Ukraina på hold helt fra august 2023 til april 2024. Og vi så konsekvensene av at politikere i USA brukte krigen i Ukraina som en brekkstang for å vinne billige politiske triks - helt uten tanke og forståelse for at treneringen kostet Ukraina tusenvis eller kanskje titusener av tapte liv, og tusenvis av skadde. Både militært og sivilt. Og den indre spliden og treneringen dro ut så lenge at det alene økte trusselfaren for hele Europa. Alle disse skjebnene og tapene av fedre, brødre, sønner og ektemenn for Ukrainas befolkning som økte markant all den tid støtten fra USA stoppet opp, dette er blod på USA's hender de aldri kan vaske vekk. Det vil for alltid bli husket. 

Er det slike allierte bør forholde seg til angrep på demokratiet?

Og dette går jo også lengre tilbake i tid. Budapest memorandum, der USA signerte på at de ville støtte Ukraina om Ukraina ble angrepet. Vel hvorfor klarte ikke USA ta ansvar i 2014 da den russiske aggresjonen først startet?

USA har jo vist hele verden at de ikke er til å stole på. Og den tapte tilliten vil det nok ta lang tid for USA og opparbeide seg igjen. Om de noen gang klarer det. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Russian agents deploy AI-produced Tom Cruise narrator to tar Summer Olympics

With only weeks until the Games start, expect more to come, Microsoft says.

Skrivefeil i overskriften "tar" skal antagelig være "target"

https://arstechnica.com/security/2024/06/kremlin-influence-op-goes-all-in-to-disrupt-summer-olympics/

Uansett, det vil bli bare mer og mer av denne typen ai genererte trusler fremover. Jeg er dypt redd for konsekvensene. Særlig i forhold til alle valgene fremover.

Vi må ruste oss kraftig mot denne faren! Kildekritikk blir enormt viktig å lære seg! Jeg forsøker så godt jeg kan å gjøre alle jeg kjenner oppmerksom på dette og gi de gode verktøy i kampen, særlig mine gamle foreldre som er utsatte. Faktisk.no er et fint sted å begynne: https://www.faktisk.no/

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Enceladus skrev (8 minutter siden):

Skrivefeil i overskriften "tar" skal antagelig være "target"

Antageligvis ikke ref. denne definisjonen av uttrykket:

Sitat

When you tar something, you spread tar on it. Long ago, to tar and feather someone was to apply painfully hot, burning tar and feathers to their skin, as a brutal kind of vigilante punishment.

Kan vel kanskje best oversettes med å ødelegge, straffe eller sverte i den aktuelle konteksten.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Sitat

Det er helt riktig at soldater i den røde hær gjorde en formidabel innsats, men det forandrer ikke det faktum at Stalin hadde like lite respekt for demokratiet som Hitler.

Et Europa dominert av Stalin ville knapt vært bedre enn et Europa dominert av Hitler.

Hvis du er i tvil om det, kan du spørre østeuropeere om årstallene 1945 og 1989.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dRmlMj/den-demokratiske-frigjoeringen

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
4 hours ago, <generisk_navn> said:

Inflasjonsmålet er 4 %, men det ventes at den vil lande på det dobbelte.

Prisveksten viser at den reelle inflasjonen i Russland antagelig er rundt 27% i år.

Business Insider meldte i fjor sommer at pga. rubelens fall var inflasjonen i realiteten oppe i 60%. Inflasjonen i 2022 var offisielt 13,8% men i realiteten mye høyere.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Brother Ursus said:

Nice! 

La oss håpe at den neste uken blir full av slike angrep. Det skjedde jo i månedskiftet april/mai. At det ett russisk raffineri gikk opp i røk hver dag i en uke. 

Flaks for Ivan at de har fått kinesiske el-sparkesykler.......

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Polske soldater skal også ha avfyrt varselsskudd mot kriminelle migranter som kommer fra belarussisk side.

Dette er et hybridangrep som i realiteten kommer farlig nær en krigshandling.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...