Gå til innhold

Målet er å ha kontroll på russiske ubåter i Atlanterhavet: Første P-8 Poseidon har landet i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Toast Is Pimp! said:

Mener jeg har lest at de ikke kan lette fulllastet fra Evenes og må da mellomlande på Andøya for refuel.

De må kunne lette ved tap av motorkraft fra en motor.

Rart, det er jo mer eller mindre en 737. Skulle tro at de burde klare å ta av. Men flyselskapene fyller kanskje ikke så mye drivstoff på rutene ut fra Evenes da?

Lenke til kommentar
Hermod Svendsen skrev (4 timer siden):

Men fra Andøya kan de lette fullastet?

Det har jeg hørt ja. At de ikke kan lette fullastet fra Evenes med fulle fueltanker har med topografi å gjøre. Fjellene som ligger nært Evenes flyplass er for høye. Som kjent er finnes det ikke fjell ved avgang/ innflyvning på Andøya. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
Rune Galambos skrev (4 timer siden):

Høres veldig rart ut. Det er krav om climb gradient på 6.8%. Med en GS på 150kts så tilsier det 725ft/min. Dette er ikke voldsomt climb til en turbinmaskin å være. Tror dette er kun propaganda fra Andøya-gjengen

Det høres ut som bullshit ja. Nordover fra rullebanen er det bare lave åser, jeg klarer ikke finne noen som krever så mye som 2 grader stigning fra rullebanen. Sørover er det rett ut i Vestfjorden. På 3 km må det være mulig å dreie 90 grader og fortsette ut Vestfjorden midtfjords hvis en trenger det.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar
18 hours ago, Egil Hjelmeland said:

Det høres ut som bullshit ja. Nordover fra rullebanen er det bare lave åser, jeg klarer ikke finne noen som krever så mye som 2 grader stigning fra rullebanen. Sørover er det rett ut i Vestfjorden. På 3 km må det være mulig å dreie 90 grader og fortsette ut Vestfjorden midtfjords hvis en trenger det.

Glidebanen fra nord er oppgitt til 3,8 grader. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...