Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

TN-nett: Betyr det at det er jord i alle kabler?


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er helt grønn på temaet om energi og håper noen kan gi meg mer info.

Jeg ønsker å oppgradere til jordete stikkontakter.

Bor i et hus med TN-nett. I sikringsskapet står TN 1+N 230V. Har lest at TN-nett innebærer en PE-leder som altså er jordet.

I alle "tørre" rom er stikkontaktene ujordet. Så har jeg lest at det kan hende alle kabler er jordete, men at jord-lederen er klippet eller ikke koblet. Skal få dette sjekket av en elektriker, men er det noen som vet om TN-nett betyr at det med sikkerhet er jord i alle kabler selv om det ikke er koblet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorsen skrev (1 time siden):

Kort svar: Nei, det er ikke gitt at det er trukket frem jord til punkt i "tørre" rom. Sannsynligvis er det ikke gjort det.

Takk for svar. Det var synd.

Hva menes det da med at TN-nett skiller seg fra IT-nett ved at det er jordet?

Endret av sfle
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Har du ti tommeltotter?

Ta hovedsikringen skru ut en kontakt og se om det er jordingsledning der.

Ja, vet det skal være veldig enkelt. Men helt ærlig tørr jeg ikke 🙈. Skal uansett ha elektriker snart så tenker at det er best h*n gjør det.

Forresten, hvis jeg forandrer mening og velger å sjekke likevel:

1) Hvilken farge skal jordingsledningen være? Er det forskjell på dette mellom IT og TN-nett?

2) Hvordan ser man at den evt. forskjell på at jordingsledningen er klippet eller bare ikke koblet?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, mobile999 said:

Nei. Jordingsledningen er enten uisolert leder eller gul isolering med grønne striper.

Eller det man hadde tilgjengelig når huset ble bygget på 70-tallet.... kanskje merket med gul/grønn tape... 

Med tanke på at det er snakk om bolig fra 70-tallet, ville det vel vært overraskende om så mye utenom "spesielle rom" og evt. punker til spesielle formål er lagt opp med mulighet for jording...

Lenke til kommentar
sfle skrev (3 timer siden):

Hei, Jeg er helt grønn på temaet om energi og håper noen kan gi meg mer info.

Jeg ønsker å oppgradere til jordete stikkontakter.

Bor i et hus med TN-nett. I sikringsskapet står TN 1+N 230V. Har lest at TN-nett innebærer en PE-leder som altså er jordet.

I alle "tørre" rom er stikkontaktene ujordet. Så har jeg lest at det kan hende alle kabler er jordete, men at jord-lederen er klippet eller ikke koblet. Skal få dette sjekket av en elektriker, men er det noen som vet om TN-nett betyr at det med sikkerhet er jord i alle kabler selv om det ikke er koblet?

Er det kabler i rør eller ligger de klamret utenpå veggen ?
Dersom de er i rør så er det jo mulig å trekke en jordledning gjennom.

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (Akkurat nå):

Er det kabler i rør eller ligger klamret de utenpå veggen ?
Dersom de er i rør så er det jo mulig å trekke en jordledning gjennom.

De fleste kabler er inni veggen, men nye ledninger er utenpå. Vet ikke om ledningene ligger i rør. Men leste at det kommer an på størrelsen av røren om det er mulig å trekke en ekstra jordingsledning gjennom.

Lenke til kommentar
sfle skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Det var synd.

Hva menes det da med at TN-nett skiller seg fra IT-nett ved at det er jordet?

I TN-nettet benytter man en fase og null-leder ut fra transformatoren.
Dette gir da 2330 volt fra en transformator med 400 volt mellom fasene.
Det vil si at det kun er faselederen som er strømførende.
Null-punktet i transformatoren er jordet der, og i praksis er da nullederen det samme som jordledning fram til sikringsskapet ditt.
I sikringsskapet henter man en god jordforbindelse, som regel fra et vannrør av kobber eller et jordspyd på utsiden av huset.
Så deles så nullederen opp i nulleder (blå) og jordledning (gul/grønn).

IT-nett har to strømførende faser fra transformatoren og inn i huset.
Mellom fasene er det da 230 volt.
Jordledning fikses på samme måte som ovenfor.

Lenke til kommentar
sfle skrev (1 time siden):

De fleste kabler er inni veggen, men nye ledninger er utenpå. Vet ikke om ledningene ligger i rør. Men leste at det kommer an på størrelsen av røren om det er mulig å trekke en ekstra jordingsledning gjennom.

Ja det gjør det nok men sannsynligvis er rørene romslige nok til å romme en ekstra jordleding.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (2 minutter siden):

I TN-nettet benytter man en fase og null-leder ut fra transformatoren.
Dette gir da 2330 volt fra en transformator med 400 volt mellom fasene.
Det vil si at det kun er faselederen som er strømførende.
Null-punktet i transformatoren er jordet der, og i praksis er da nullederen det samme som jordledning fram til sikringsskapet ditt.
I sikringsskapet henter man en god jordforbindelse, som regel fra et vannrør av kobber eller et jordspyd på utsiden av huset.
Så deles så nullederen opp i nulleder (blå) og jordledning (gul/grønn).

IT-nett har to strømførende faser fra transformatoren og inn i huset.
Mellom fasene er det da 230 volt.
Jordledning fikses på samme måte som ovenfor.

Ahh ok da skjønner jeg litt mer. Takk for god forklaring.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (12 minutter siden):

Ja det gjør det nok men sannsynligvis er rørene romslige nok til å romme en ekstra jordleding.

Håper det. Elektrikeren kan vel enkelt sjekke det? Leste noe om at kabler kan sitte fast i stålrør og dermed lett kan ryke når det trekkes nye ledninger der. Det mest vanlige i dag er vel plastrør? Vet du i hvilken periode det var vanligst å ha stålrør?

Endret av sfle
Lenke til kommentar
sfle skrev (1 time siden):

Håper det. Elektrikeren kan vel enkelt sjekke det? Leste noe om at kabler kan sitte fast i stålrør og dermed lett kan ryke når det trekkes nye ledninger der. Det mest vanlige i dag er vel plastrør? Vet du i hvilken periode det var vanligst å ha stålrør?

Hmmmm, da jeg gikk på yrkesskolen i 1974-75 var det vel akkurat i overgangen mellom stål- og plastrør.
Vi lærte å bøye stålrør og vi lærte også å legge plastrør....
Så dersom huset er bygget på begynnelsen av 70-tallet er nok faren stor for at det er stålrør.

Men elektrikeren vil kjenne det når han begynner å trekke i ledningene, om de "henger fast" noe sted eller løper fint gjennom røra.
Han vil jo da typisk bruke en (eller) begge ledningene til trekke nye i med.
Å få en trekkefjær gjennom bøyde stålrør med ledninger i er nærmest umulig 🙂

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (23 minutter siden):

Hmmmm, da jeg gikk på yrkesskolen i 1974-75 var det vel akkurat i overgangen mellom stål- og plastrør.
Vi lærte å bøye stålrør og vi lærte også å legge plastrør....
Så dersom huset er bygget på begynnelsen av 70-tallet er nok faren stor for at det er stålrør.

Men elektrikeren vil kjenne det når han begynner å trekke i ledningene, om de "henger fast" noe sted eller løper fint gjennom røra.
Han vil jo da typisk bruke en (eller) begge ledningene til trekke nye i med.
Å få en trekkefjær gjennom bøyde stålrør med ledninger i er nærmest umulig 🙂

Vi skal ha elektriker her snart for et annet oppdrag. Før vi evt. bestemmer oss for om vi skal trekke jordledning, kan elektrikeren enkelt sjekke hvilken type rør det er og om ledningene henger fast?

Forresten, hva vil det si å bruke ledninger til å trekke nye med? Må gamle ledninger trekkes ut og inn igjen av røret?

Lenke til kommentar
sfle skrev (1 time siden):

Vi skal ha elektriker her snart for et annet oppdrag. Før vi evt. bestemmer oss for om vi skal trekke jordledning, kan elektrikeren enkelt sjekke hvilken type rør det er og om ledningene henger fast?

Forresten, hva vil det si å bruke ledninger til å trekke nye med? Må gamle ledninger trekkes ut og inn igjen av røret?

Det kan han sjekke ja.

Når man trekker ledninger i rør bruker man en såkalt trekkefjær som man skyver gjennom røret med metallenden først.
I metallenden er det et hull der man fester ledningene, man avisolerer dem noen cm og bøyer dem gjennom hullet.
Deretter trekker man trekkefjæra tilbake dit man puttet den inn og trekker ledningene med.
Når det ligger ledninger i røret kan det ofte være vanskelig å få dyttet trekkefjære gjennom røra, særlig dersom det er bøy på røret.
Da er det ofte enklere å bruke en av de ledningene som allerede ligger der, feste nye ledninger i denne, og trekke den ut med de nye ledningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...