Gå til innhold

Bilverksted enmannsforetak, hva må til?


Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å starte ett enmannsforetak med primært bil teknisk reparasjoner og feilsøking (Ikke pkk/eu kontroller). Hvilke krav stilles det til lokaler, litteratur og utstyr for å få noe slikt godkjent hos statens vegvesen og skatteetaten/øvrige myndigheter? Har fagbrev som bilmekaniker lette kjøretøy og har mange års erfaring som bilmekaniker men har ikke jobbet på bilverksted de siste 7-8 år men i annet relevant yrke. Skal ikke ha ansatte, dette blir evt mere som en nr 2 jobb som jeg vil velge og vrake hvilke jobber jeg vil påta meg men om det koster mere enn det smaker så legger jeg denne tenken på hylla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra vegvesen.no:

Krav for godkjenning som kjøretøyverksted

For å bli godkjent som kjøretøyverksted må verkstedet dokumentere at lokaler og teknisk utstyr har nødvendige tillatelser. Kjøretøyverkstedet må ha en teknisk leder og en stedfortreder. Både teknisk leder og stedfortreder må fra 1. november 2020 ha personlig godkjenning for verkstedkategorien.

Lenke til kommentar

Det vil sjølvsagt være mulig å forsikre seg mot slike privatøkonomiske tap, men om du i eit ENK gjer ein feil og f.eks. øydelegg ein bil og ditt forsikringsselskap meiner at du har vært så uansvarleg at forsikringa ikkje er gjeldande så vil kunden måtte rette erstatningskravet mot ditt ENK og dermed din privatøkonomi. Har du eit AS så kan du slå aksjeselskapet konkurs og redde privatøkonomien.

Lenke til kommentar

Joda, men uansvarlig i den grad kan jo skje med privatforsikring også uten noe firma involvert. F.eks fyllekjøring. Har ikke hørt om noen tabbeforsikring som ikke har hatt dekning men kan jo tenkes at det kan forekomme. Det er jo høy egenandel på slik forsikring da... men om den er høy nok til å slå ett AS konkurs tviler jeg på. Er det andre grunner enn evt tabber på kundebiler dere ikke anbefaler ENK ? 

Lenke til kommentar
aandre-j skrev (1 time siden):

Er det andre grunner enn evt tabber på kundebiler dere ikke anbefaler ENK ? 

ENK frarådes fordi man ikke burde stille sin privatøkonomi som garanti for et selskap. Når du skal drive med store verdier, i form av dyre kjøretøy, så er det ugunstig å ta så stor risiko. Du kan risikere å måtte dekke kostnader ifm reklamasjon eller andre ting som kan være ganske høye og det er vel ingen grunn til å øke din personlige risiko ved å ha ENK framfor AS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...