Gå til innhold

Rimelig, men god router med forreldrekontroll - Wifi ikke nødvendig


Anbefalte innlegg

Bytter nå ut google wifi med AP fra Ubiquity. Jeg trenger da en router som kan benyttes med dette. Det som er viktig er at det er forreldrekontroll på routeren, at jeg kan sette opp ulike grupper som innholder ulike enheter, og hvor hver gruppe da har ulike tider de har tilgang til nettet. 

Hadde også vært fint om dette kunne styres på en bra måte i fra en app og ikke et lite brukervennlig ui jeg må logge inn på.

Det må også være mulig å deaktivere wifi på routeren helt og dermed kun benytte AP som wifi, samt åpning av porter og lignende er det også greit om kan gjøres på en enkel og rask måte.

Jeg har tilgang på Telenor sin WIFI router. Jeg aner ikke hva merke eller modell dette er, alt som står på den er WIFI router. Er dette en ok router som gjør hva jeg ønsker, eller er det noen andre klare anbefalinger på router?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ha "god" foreldrekontroll, ville jeg kanskje heller sett på løsninger direkte på enheter, evt. via løsningene som F-secure og andre leverandører av sikkerhetsprogramvare har. Det blir fort en del begrensninger knyttet til dette med foreldrekontroll på selve ruteren i de aller fleste tilfeller. Med slike løsninger kan man gjerne også sette opp innholdfiltrering o.l. hvis man ønsker det, samt enkelt endre på "reglene" via en app. Fungerer da både på nettbrett, pc-er, mobiler osv. Apple og Google har også foreldrekontrollfunksjonalitet som kan "fjernstyres" så vidt jeg forstår - aldri testet løsningen de har. 

Eksempelvis vil jo det å koble en mobil fra wifi være en løsning for å omgå foreldrekontroll.

Lenke til kommentar

Det er ikke for å filtrere hva de søker på og hva de finner, det vil de finne ett sted å søke etter uansett.

Det er rett og slett for å enkelt kunne sette gruppe 1 eller gruppe 2 på pause når det er middag, leksetid og at deres gruppe automatisk går av når det er leggetid. 

Vi har et barn med litt utfordringer, så lekser, leggetid og slikt er helt umulig å gjennomføre dersom internett er tilgjengelig. Men slik det er nå så vet han at klokken xx går internett av pga lekser, og klokken xx går internett av fordi det er stelletid. Dette fungerer for ham som rutiner på nå skal det gjøres lekser, nå er det kveldsmat og stelletid osv. Det er aldri noen diskusjon på det, det bare virker.

Men, er en på hytten der en ikke har denne løsningen på nettet og en glemmer å ta av nettet på riktig tid på kvelden så tar leggerutinen 4 timer fremfor 15 minutter.

Så det er rett og slett en automatisering av når gruppe 1, gruppe 2 har tilgang på wifi jeg er ute etter, men som samtidig enkelt kan overstyres med for eksempel legg til 30 minutter ekstra som er typisk i ferier, planleggingsdager osv. Google har dette i sin app, men det er ikke mulig å deaktivere wifidelen på google sin router.

Lenke til kommentar

Hva om du kjøper en ruter uten trådløst og heller bruker en raspberry pi m/unifi-kontroller der du styrer tilgang til wifi/ap via Unifi-appen? Har ikke testet selv men ser det er en funksjon i appen som heter Wifi-scheduler, som til og med går helt ned på SSID-nivå, mao kan du sette opp et eget wlan som barna bruker som går ned da og da, mens wlanet dere voksne bruker kan være på hele tiden (om det er ønskelig).

Med kontroller-sw kjørende på en raspberry pi kan du også slenge opp en Pi Hole for å enklere kunne filtrere bort søk.

Lenke til kommentar

Bruker selv pi-hole til å bloklere reklame på nettverket mitt. Krever jo bare en raspberry pi (selv 1gen er kraftig nok, men litt treg å styre kontra nyere).

Og virker som det er ferdige blocklister til det for å bruke det som foreldrekontroll, pluss at man kan legge til egne.

Dog litt usikker på app delen. Jeg benytter bare nettleser for å administrere men mulig det er laget en app og.

Sikkert mere sofistikerte løsninger der ute men så koster de vel gjerne penger.

Lenke til kommentar
voident skrev (På 15.2.2022 den 6.57):

Hva om du kjøper en ruter uten trådløst og heller bruker en raspberry pi m/unifi-kontroller der du styrer tilgang til wifi/ap via Unifi-appen? Har ikke testet selv men ser det er en funksjon i appen som heter Wifi-scheduler, som til og med går helt ned på SSID-nivå, mao kan du sette opp et eget wlan som barna bruker som går ned da og da, mens wlanet dere voksne bruker kan være på hele tiden (om det er ønskelig).

Med kontroller-sw kjørende på en raspberry pi kan du også slenge opp en Pi Hole for å enklere kunne filtrere bort søk.

Det er mange løsninger, men ingen som passer mitt behov.

Jeg ønsker det styrt pr gruppe/bruker, der jeg legger til enheter til de ulike gruppene.
eks:
Gruppe: Ola Nordmann. Enheter: galaxy s20, ipad, xbox one.  

Gruppe: Kari Nordmann. Enheter: iphone 12, ipad, philips smart-tv

De ulike gruppene må da ha egne scheduels. Men, jeg må kunne manuelt sette hver gruppe på pause ved behov, samt enkelt med få trykk gi ekstra "bonus tid". 

Netgear har dette, men det koster da 50€ i året å få den muligheten aktivert. Kan kjøpe en circle enhet, men igjen koster disse penger å bruke. Google har det men ingen mulighet til å deaktivere wifi samt det er svært klønete å endre på ting i google sine routere. Feks endre på port forwarding, endre på fast ip på enheter osv. 

Så det ser ut som jeg står igjen med Synology. Har ikke vært borti router fra dem selv, men det ser ut som de har disse funksjonene etter å ha sett bilder fra appen osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøper du deg ikke bare en skikkelig firewall box på ebay eller noe og kjører pfsense? Det er mye bedre enn alle disse komersielle routerene. Hvertfall med tanke på kraft. Eller så kan du vel kjøpe deg ett nettverkskort til unraid serveren din og kjøre en pfsense VM? Pfsense har det du er ute etter, bortsett fra å kjapt gi bonus tilgang. Men det er rimelig kjapt å sette på pause/disable hvis du vil. Men du må naturlig nok logge deg på admin grensesnittet. Det fins ingen kjekk liten app du kan styre ting fra. Men du kan bare legge bokmerke på homescreen på tlf din til admin grense snittet. Så går det jo rimelig fort å gjøre det du skal gjøre, selv om det ikke er noen fancy app.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, jeg har ikke testet synology routere. Så hva de er gode på har jeg ingen anelse om. Men det jeg ville frem til er at du får mye bedre hardware ved å ikke gå for disse komeriselle routerene som ofte har bare 256-512 MB ram og svak cpu. Siden jeg vet du har en unraid server så er det ikke utenkelig at du kansje vil eksponere en eller flere docker containere mot internett og da kan det være greit å ha en router med en god IDS (Intrusion detection system). Pfsense har 2 du kan velge mellom som plugins. Dette krever mer av hardwaren. Og sist men ikke minst så er pfsense en enterprise level firewall som er godt kjent både hos vanlige folk og bedrifter.

Jeg støtter dog at du vil ha routeren for seg selv og ikke en del av serveren. Jeg har også derfor en egen box som kjører pfsense. Men jeg vet det er mange som kjører begge deler, Pfsense VM som primary en egen box med pfsense som backup. 

Du må ikke gå for pfsense, det er flere alternativer som f.eks untangle. Men det tror jeg koster penger. Uansett, så tørr jeg påstå (uten å ha prøvd synology) at det fins bedre alternativer enn alle disse komersielle routerne når du først skal kjøpe deg en router.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, ProphetSe7en said:

Kanskje jeg skal teste. Har en Intel Nuc som ikke er i bruk, kan montere et ekstra nettverkskort i denne så kommer den til nytte også.

Men har undersøkt litt, og virker som det ikke er helt lett å få til å virke sammen med iptv fra telenor, og det vil jo sette en stor stopper for det hele.

Så lenge men ikke skal sette separere opp nettverket i VLAN, så skulle vel IPTV fra Telenor (som ikke kommer inn i eget VLAN, hvilket er ganske vanlig ellers) gjerne fungere bare IGMP-støtte er på plass. IGMP er vel i utgangspunktet bare en avkryssing i GUI-et for pfSense.

Så blir det videre at du trenger en svitsj koblet bak NUC-en som har støtter IGMP (og har det aktivert, hvis det evt. er management på svitsjen).

Når du her sier ekstra nettverkskort i NUC-en, så får du vel ikke montert noe ekstra nettverkskort i den. Noen NUC-er har to Ethernet-kontrollere, men et alternativ kan ellers være en USB-dongle for Ethernet. Slike koster 2-300 kr. I hvert fall Belkin sine har jeg gode erfaringer med (under Linux i hvert fall - om det er noe begrensninger der knyttet til pfSense som benytter FreeBSD er jeg usikker på - ville tippe at støtte for dette skulle være på plass direkte).

Lenke til kommentar
43 minutes ago, ProphetSe7en said:

Kanskje jeg skal teste. Har en Intel Nuc som ikke er i bruk, kan montere et ekstra nettverkskort i denne så kommer den til nytte også.

Men har undersøkt litt, og virker som det ikke er helt lett å få til å virke sammen med iptv fra telenor, og det vil jo sette en stor stopper for det hele.

Etter ett kjapt google søk er dette de 2 første linkene som kommer opp ang telenor og iptv.
https://gist.github.com/maggi373/66e1175bf37198ba9b9d28439b72ca79
https://forum.netgate.com/topic/154048/problem-with-iptv-from-telenor

Men ser ut som det er flere som har hatt problemer med å få det til å funke med en gang, men at de fant løsningen etterhvert. Så det fungerer jo, ifølge de 2 linkene hvertfall og flere som jeg kjapt var inne på.

Ja, som NULL sier så blir det vel vanskelig med en NUC. (?) Men om du kjøper deg en annen liten box så gå for intel NIC og ikke realtek/marvel. Jeg har en lignende box som dette , ikke helt samme men. Masse av disse og lignende på ebay.

Lenke til kommentar

Det finnes mini pcie nettverkskort som en kan bruke, men må da droppe m2 ssd til fordel for ekstra nic. Så det forutsetter jo at det er mulig å installere pfsense på sd kort. Tror det skal gå fint, tenkte se litt på det i kveld, bli litt kjent med menyer og gjøre litt endringer og klargjøring til den tas i bruk.

Får ikke tatt det i bruk før elektriker er innom så jeg får montert strøm i skapet der router osv skal stå. Uten strøm får jeg ikke AP opp å gå, dermed ikke noe wifi.

Angående iptv. Kan jeg gå fra mediakonverter fra telenor-->switch-->twe? På den måten la boksen fra telenor leve sitt eget liv utenfor resten av nettet jeg setter opp? Så gå fra switch-->pfsense-->hjemmenettverk

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Det finnes mini pcie nettverkskort som en kan bruke, men må da droppe m2 ssd til fordel for ekstra nic. Så det forutsetter jo at det er mulig å installere pfsense på sd kort. Tror det skal gå fint, tenkte se litt på det i kveld, bli litt kjent med menyer og gjøre litt endringer og klargjøring til den tas i bruk.

Hm. OK, mPCIE til ETH via RJ45 har jeg ikke sett. Blir det da en liten "casemod" for å "få ut porten"? Med det sagt, USB-adapter for Ethernet vil trolig ikke være noen spesiell flaskehals her.

Quote

Angående iptv. Kan jeg gå fra mediakonverter fra telenor-->switch-->twe? På den måten la boksen fra telenor leve sitt eget liv utenfor resten av nettet jeg setter opp? Så gå fra switch-->pfsense-->hjemmenettverk

Ja, du kan sette svitsj bak ONT-en, ettersom man hos Telenor får flere offentlige IP-er. Men tror det i noen sammenhenger er maks 2, og da skal man være litt obs hvis man driver å bytter utstyr uten å gjøre en release på IPen først - kan da ta 15 minutter +/- før man får ny IP så vidt jeg husker. En bivirkning her kan være at T-We-appen ikke finner STB-en, og da er det potensielt enkelte kanaler etc. som ikke fungerer i appen, ettersom man blir "ikke hjemme". En annen "bivirkning" er vel generelt at man ikke bær eksponere enheter direkte offentlig. Men nok begrenset risiko her tenker jeg...

Lenke til kommentar

Er usb nettverkskort beregnet til å kjøre konstant? Ser for meg at de blir varm over tid. Etter å ha lest litt så virker det også som om at nettverk over usb ikke er anbefalt sammen med pfsense. Forsinkelser, ustabilt og diverse andre grunner var vel det jeg kom over.

Det er jo i utgangspunktet ikke plass til et ekstra kort i en NUC, og i hvert fall ikke den lille utgaven som jeg har. Så det blir nok noe så enkelt som å legge rc45 kontakten på utsiden, enten ved at jeg lager hull i toppen på nuc eller at jeg bare lar lokket være av. Enkleste er kanskje bare å selge nuc og kjøpe en dedikert enhet til pfsense med alt jeg trenger på plass.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, ProphetSe7en said:

Er usb nettverkskort beregnet til å kjøre konstant? Ser for meg at de blir varm over tid. Etter å ha lest litt så virker det også som om at nettverk over usb ikke er anbefalt sammen med pfsense. Forsinkelser, ustabilt og diverse andre grunner var vel det jeg kom over.

Det er jo i utgangspunktet ikke plass til et ekstra kort i en NUC, og i hvert fall ikke den lille utgaven som jeg har. Så det blir nok noe så enkelt som å legge rc45 kontakten på utsiden, enten ved at jeg lager hull i toppen på nuc eller at jeg bare lar lokket være av. Enkleste er kanskje bare å selge nuc og kjøpe en dedikert enhet til pfsense med alt jeg trenger på plass.

Har hatt USB-dongler som har stått å gått i flere år konstant. Blir ikke spesielt varme. Her er det vel sikkert ymse forskjellige produkter på markedet. Som sagt, i hvert fall ingen utfordringer med de jeg har hatt fra Belkin. Her skal man sikkert se på dato for informasjon og produkttype. Dette er nyere USB 3.x-adaptere, og rent båndbreddemessig fyller jeg vel 1 Gbps. Ikke gjort noen direkte undersøkelser knyttet til om det er noe forskjell latency-messig.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (17 timer siden):

Jeg har en lignende box som dette , ikke helt samme men. Masse av disse og lignende på ebay.

Som du sier finnes det drøssevis på ebay, amazon, ali osv. Men så skal en vite hvilke cpu en skal gå for som gjør at det ikke blir en flaskehals i oppsettet. Ser også at teklager selger slike bokser

Planen om å bruke NUC ser ikke ut til å la seg gjennomføre, da må jeg i så fall gå for usb nettverkskort. Jeg har modellen som ikke har plass til ekstra 2.5" disk, og ikke kan den starte fra sdkort som var min tanke. Dermed får jeg ikke fjernet m2 disken for å frigjøre plass til ekstra nic.

Får se hvordan jeg løser dette. Noen uker til elektriker kommer så har fortsatt litt tid å finne en løsning på dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...