Gå til innhold

Hvordan slutte være Fascist?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (36 minutter siden):

Så økonomisk sosialist, liberal mhp kjønn og seksuelle minoriteter, mot rasisme og for strenge straffer for kriminalitet? Det høres ikke spesielt fascistisk ut for meg.

-k

Takk for svar. Men det er fortsatt ett mysterium om hva min ideologi faktisk er x)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/23/2022 at 3:45 PM, knutinh said:

Jeg tror at det å se vold som en løsning og ikke et problem er typiske for fascister. Og jeg vil tro at det er et personlighetstrekk man forstår analytisk som et problem, men ikke greier å komme seg ut av.

Tendensen til å følge "sterke ledere" tror jeg også er typisk for fascister. Så også skepsisen for det som er fremmed, "de andre".

Hvis det ikke skal mer til enn av og til å anse vold som en løsning, så er det mange som er fascister.

F.eks. politiet eller de allierte under andre verdenskrig som kjempet nettopp mot fascistene.

Du er ikke uenig i at poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv, vel?

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (11 minutter siden):

Hvis det ikke skal mer til enn av og til å anse vold som en løsning, så er det mange som er fascister.

Det synes som en stråmann så lenge jeg ikke har sagt det?

Sitat

Du er ikke uenig i at poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv, vel?

Poenget med denne tråden var vel (?) å finne ut om trådstarter er fascist, og hvordan han kan slutte med det. Hva som er poenget for deg vet bare du?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (4 timer siden):

Hvis det ikke skal mer til enn av og til å anse vold som en løsning, så er det mange som er fascister.

F.eks. politiet eller de allierte under andre verdenskrig som kjempet nettopp mot fascistene.

Du er ikke uenig i at poenget er å lære seg selv å kjenne og finne ut hva som er det mest riktige for en selv, vel?

Jeg vil finne en ideologi som passer, fordi hvis jeg skaper min egen kan jeg ikke realistisk jobbe mot de målene i virkeligheten. Derfor vil jeg finne et parti/ideologi jeg kan støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 25.3.2022 den 19.46):

Jeg vil finne en ideologi som passer, fordi hvis jeg skaper min egen kan jeg ikke realistisk jobbe mot de målene i virkeligheten. Derfor vil jeg finne et parti/ideologi jeg kan støtte.

Høyre og Frp er vel generelt for strenge straffer og troen på den frie vilje.

Alle partier av relevans er i dag mot rasisme og homo-hets. Men Venstre er nok generelt mer verdi-liberalt enn Høyre, Frp (og Krf).

Ingen av disse er vel for en «sosialistisk økonomi», men er i praksis mer eller mindre sosial-demokrater. Mener du med utsagnet at du vil ha en økonomi ala partiet Rødts partiprogram?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
On 3/25/2022 at 3:04 PM, knutinh said:

Det synes som en stråmann så lenge jeg ikke har sagt det?

Poenget med denne tråden var vel (?) å finne ut om trådstarter er fascist, og hvordan han kan slutte med det. Hva som er poenget for deg vet bare du?

-k

Jeg tenkte ikke på poenget med tråden, men om du var enig eller uenig i at det er sentralt for den enkelte, hver og én av oss, å lære oss selv å kjenne og finne ut av hva som er mest riktig for oss selv. Alle er, som du vet, forskjellige.

Ingen stråmann. Alle kan gå tilbake og se hva du skrev.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (23 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på poenget med tråden, men om du var enig eller uenig i at det er sentralt for den enkelte, hver og én av oss, å lære oss selv å kjenne og finne ut av hva som er mest riktig for oss selv. Alle er, som du vet, forskjellige.

Det er viktig å lære oss selv å kjenne, og det er også viktig å trene og spise sunt. Jeg vil også anbefale å lese bøker og ha gode relasjoner til de rundt seg. Men hva har det med temaet å gjøre?

Sitat

Ingen stråmann. Alle kan gå tilbake og se hva du skrev.

Nettopp.

knutinh sa:

»Jeg tror at det å se vold som en løsning og ikke et problem er typiske for fascister.»

fivebigcities sa:

«Hvis det ikke skal mer til enn av og til å anse vold som en løsning, så er det mange som er fascister.»


Du gjør rett og slett en dårlig tolkning av posten. Kan jeg få anbefale at du leser Ludvig Holberg?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (3 timer siden):

Du er ikke fascist, du er noe værre. Du er blitt smittet av SJW Woke crap. 

 

SJWs vil ikke ha strengere straffer og de er for "self determination". De mener alle mennesker er uskyldige og alle kriminelle handling er grunnet manglende økonomi eller utdannelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
fivebigcities skrev (50 minutter siden):

Forholder meg kun til det du rent faktisk skriver. Det er svært lite tolkning involvert.

All referat til tekst innebærer en tolkning. I ditt tilfelle en veldig dårlig tolkning. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor du ikke later til å greie å forstå en enkel post, men hvis du stiller spørsmål så kan jeg gjerne avklare mitt syn. Jeg setter pris på om du avstår fra å prøve å sammenfatte mitt syn.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, knutinh said:

All referat til tekst innebærer en tolkning. I ditt tilfelle en veldig dårlig tolkning. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor du ikke later til å greie å forstå en enkel post, men hvis du stiller spørsmål så kan jeg gjerne avklare mitt syn. Jeg setter pris på om du avstår fra å prøve å sammenfatte mitt syn.

-k

Bryr meg fint lite om hva du tenker om både tolkningene og eventuelle sammenfatninger jeg gjør.

Det får du bare leve med.

Jeg forholder meg (som sagt) kun til det du skriver. Det er svært lite tolkning involvert.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (2 timer siden):

Jeg forholder meg (som sagt) kun til det du skriver. Det er svært lite tolkning involvert.

Jeg kan ikke rette opp hovmodet ditt, det kan du bare selv. Uavhengig av om du føler at du «vinner» en diskusjon mot en anonym person ved å ignorere hva vedkommende sier så betyr det egentlig lite i det store bildet. Jeg lever livet mitt fint videre, det samme gjør andre lesere, mens du må leve med deg selv sånn som du er, eller prøve å endre deg.

-k

-

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 5/9/2022 at 7:18 PM, knutinh said:

Jeg kan ikke rette opp hovmodet ditt, det kan du bare selv. Uavhengig av om du føler at du «vinner» en diskusjon mot en anonym person ved å ignorere hva vedkommende sier så betyr det egentlig lite i det store bildet. Jeg lever livet mitt fint videre, det samme gjør andre lesere, mens du må leve med deg selv sånn som du er, eller prøve å endre deg.

Hovmod har ingenting med dette å gjøre, kompis.

Det faller bare ikke naturlig for noenlunde oppegående voksne å ta ting tusseladder på nett måtte mene veldig tungt.

Og om jeg "ignorerer" noe du skriver, så er det naturligvis fordi ikke alt du bidrar med er verdt å kommentere. 👍

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det finnes neppe noen norsk kur mot dårlige politiske retninger fordi det ligger i demokratiets natur at politikk skal diskuteres. Politisk ståsted er først og fremst en personlig reise, som påvirkes av miljøet man omgås, utdanning og hendelser i livet og mediepåvirkning. Hvis du ønsker å endre din ideologi så er det en personlig reise du selv må stå i sentrum for og ta styringen over. Kanskje bryte ut av ditt etablerte sosiale miljø og oppsøke sunn diskusjon andre steder. F.eks begynne å studere relevante fag, selvstudier, bryte ut av de ekstremiserende persontilpasningene som sosiale media og noen søkemotorer har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ønske å utføre verre overgrep mot andre enn man selv har blitt utsatt for, for å unngå at andre blir utsatt for samme overgrep som en selv er muligens ikke helt uvanlig. Hadde man innsett det onde i de overgrepene man selv foreslår, ved å bli utsatt for dem selv, ville man kanskje da foreslått andre overgrep for å unngå disse i stedet? Det er vel slik at vi mennesker ofte har mest sympati med mennesker som blir utsatt for samme undertrykking som oss selv.

Har man fått rotta si drept, vil man ha dødsstraff for alle som dreper rotter osv. Dette går fort nokså galt av sted, fordi folk har sine egne subjektive "dødssynder".

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...