Gå til innhold

Hvordan slutte være Fascist?


Anbefalte innlegg

Letterboxd skrev (12 timer siden):

negativt

Mulig jeg har oversett det, men hva mener du når du sier ordet "negativt"? Riktignok et vanskelig spørsmål, men hva med å fortelle i forhold til hva og hvorfor du mener det er negativt og det andre positivt?

Litt av grunnen til at jeg spør er at det er én ting å si at man mener noe negativt. Det er noe helt annet å si at man mener noe feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (På 7.12.2022 den 8.34):

Mulig jeg har oversett det, men hva mener du når du sier ordet "negativt"? Riktignok et vanskelig spørsmål, men hva med å fortelle i forhold til hva og hvorfor du mener det er negativt og det andre positivt?

Litt av grunnen til at jeg spør er at det er én ting å si at man mener noe negativt. Det er noe helt annet å si at man mener noe feil.

Jeg mener at Fascime er en dårlig ting, ifølge alle og kanskje meg selv. Selv om jeg ikke klarer slutte være det

Lenke til kommentar
On 12/5/2022 at 11:20 PM, Letterboxd said:

Er vel ikke frihetskamp hvis jeg vil at det skal være tvang, og alle løsninger skal komme fra staten, ikke folket?

Det er et interessant spørsmål som jeg sliter med å gi noe godt svar på.
For din strenge definisjon av fascisme (sier ikke at den er gal) innebærer vel at de allierte bedrev fascisme da de tvang Nazi-Tyskland til å slutte å være fascister? Toleranseparadokset er vel relevant her et eller annet sted.
Når det kommer til saker som legning, etnisitet, osv. Så er det vanskelig å finne legitime grunner til at det skal undertrykkes, men samtidig helt relativistisk; Kan man kanskje si at man undertrykker de som ønsker å undertrykke homofile, dersom man gir statlig straff for denslags.
Man kommer muligens ikke helt unna fascismens rammeverk den tid man bruker straff som virkemiddel, jeg vet ikke, men det høres ikke ut som du er noen mer fascist enn den jevne borger som ønsker seg frihet og likhet for sine brødre og søstre i andre land, men at du kanskje tenker mer på fascismens innhold og problematikk enn andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 14.12.2022 den 14.22):

Det er et interessant spørsmål som jeg sliter med å gi noe godt svar på.
For din strenge definisjon av fascisme (sier ikke at den er gal) innebærer vel at de allierte bedrev fascisme da de tvang Nazi-Tyskland til å slutte å være fascister? Toleranseparadokset er vel relevant her et eller annet sted.
Når det kommer til saker som legning, etnisitet, osv. Så er det vanskelig å finne legitime grunner til at det skal undertrykkes, men samtidig helt relativistisk; Kan man kanskje si at man undertrykker de som ønsker å undertrykke homofile, dersom man gir statlig straff for denslags.
Man kommer muligens ikke helt unna fascismens rammeverk den tid man bruker straff som virkemiddel, jeg vet ikke, men det høres ikke ut som du er noen mer fascist enn den jevne borger som ønsker seg frihet og likhet for sine brødre og søstre i andre land, men at du kanskje tenker mer på fascismens innhold og problematikk enn andre?

Jeg er selv forvirret av definisjonen av Fascisme. I USA ser jeg de kaller alle som er autoritær fascist, så det var det jeg trodde Fascist er.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...