Gå til innhold

Coax kabel eller 5G antenne?


Anbefalte innlegg

Hei. Skal flytte inn i et hus der de i dag har internett og tv via coax kabel via Telia.  Lurer på om vi skal fortsette med dagens løsning eller gå over til 5G antenne? Vi har ikke tenkt å gå for noe kanalpakke da all tv titting foregår stort sett via strømmetjenester. Telenor har super 5G dekning i området. 
vi trenger hastighet til 2 voksne tidvis med hjemmekontor og 2 ungdommer på PlayStation og 4 må ha mulighet for å strømme på samme tid.

Som dere ser av spørsmålsformuleringen så er vi ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Telenor sier at det ikke er noe databegrensing på trådløst og vi kunne få 500mbs med en antenne på taket.

Mobilt bredbånd har vi på hytta, funker fint men ville ikke hatt det hjemme pga datamengden og pris.

Endret av RSFN
Lenke til kommentar

For trådløst bredbånd, er det vanlig at hastigheten reduseres når man går over 2TB. Tror det gjelder alle tilbydere. Type 3-5 Mbps elns.

Med mindre man ikke helt spesielle behov med tanke på nedlastinger (eks. piratkopiering...) eller jobber med noe som skulle gi veldig store datasett som må overføres mellom hjemmekontor og jobb, så skulle 2TB holde med god margin for de aller fleste. Her er vi 5 svært aktive brukere i familien, og er godt under 2TB per mnd. Også i perioder med hjemmekontor, hjemmeskole og timesvis med separat videostreaming 😉

Med det sagt, hvis HFC er tilgjengelig og allerede installert, hadde jeg foretrukket det framfor trådløst bredbånd.

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, NULL said:

For trådløst bredbånd, er det vanlig at hastigheten reduseres når man går over 2TB. Tror det gjelder alle tilbydere. Type 3-5 Mbps elns.

Det ante meg at det kunne være en slik begrensning som selgerne omtaler som ubegrenset fordi det er nok for de aller fleste.

Stabilitesmessig vil nok en fastlinje være bedre, men mobilnett har kommet seg temmelig langt også, så det er greit å bruke som erstatning for de fleste.

Lenke til kommentar
3 hours ago, vidor said:

Det ante meg at det kunne være en slik begrensning som selgerne omtaler som ubegrenset fordi det er nok for de aller fleste.

Stabilitesmessig vil nok en fastlinje være bedre, men mobilnett har kommet seg temmelig langt også, så det er greit å bruke som erstatning for de fleste.

Ja, og det er ubegrenset siden det ikke slutter å fungere til enkle formål. Slik er det jo også for mobilabonnement som er "fri data".

Telenor 5G her jeg bor og får 500/50 Mbps.

Lenke til kommentar

Bruker et mobilnett med fri data selv for tiden, og det merkes temmelig godt når det strupes til 3 Mbps. Den begrensningen er etter 108 GB med maks båndbredde masten kan levere. Er begrensningen derimot 2TB så ville jeg nok klart meg helt grei selv med mye streaming av video. Skal litt til for å bruke mer en ca 66 GB daglig (2000 GB / 30 dager) selv for noen som omentrent "bor" på nettet men ikke driver med fildeling eller andre ekstreme ting.

Skulle det vise seg å bli for lite er vel investeringen man har gjort i noe sånt ganske lav. Ser f.eks at de selges 5G-kompatible antenner ned i 400-500 kroner. Så kommer vel den lengden antennekabel som trengs pluss installasjon med mindre man bare setter den i vinduskarmen (noe jeg ikke anbefaler) og kobler den opp mot en mobil bredbåndsrouter med 5G støtte.

Vet ikke om dette lar seg gjøre eller om Telenor kjører en leie-modell der for ta seg godt betalt mot at kunden skal få en jevn kostnad pr mnd og at de inkluderer montør og utstyr initielt. De gjør bl.a dette med T-WE Boks II.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Så lenge du ikke blir bundet til noen TV-avtale, coax.

Skal vel i dag normalt sett ikke være det. Samtidig kan det være at prisforskjellen er marginal - i hvert fall hvis man også ser på strømmetjenestene man kan bruke inkluderte poeng for å få via en del av nett- og tv-leverandørene.

Lenke til kommentar

 

Vi har hatt Telenor Trådløst Bredbånd 30 mbits over 4G i ene boligen vår siden midten av januar. Vi får konstant 45/45 mbits ut fra ruteren (TP Link R605) med kabel og 42-43 mbits trådløst via mesh-punktene rundtom i boligen. Ping ligger normalt mellom 30-40 ms. Det er høyeste hastighet de vil levere i skrivende stund grunnet kapasiteten i området og vi er fornøyd med linjen selv om jeg skulle ønske vi kunne få minst 60 mbits-linjen fra dem som er maks over 4G. Men dette vil jo bedre seg når 5G dukker opp etter hvert.

I boligen vår i byen har vi hatt koaks 100/10 mbits fra Get og deretter Telia før vi gikk over til fiber 150/150 mbits i fjor når det ble klart fra Bergen Fiber. Vi kan også velge bredbånd over 5G fra Telenor med opptil 500 mbits i byen men fra de jeg kjenner i nabolaget som har trådløst bredbånd fra Telenor over 5G så opplever de at de får oppgitt nedhastighet uten problemer mens uthastigheten stanser på rundt 50 mbits.

Jeg ville personlig beholdt koaks om valget stod mellom det og trådløst bredbånd, om dagens løsning fungerer greit og prisforskjellen ikke er stor. Og om du kan leve med uthastigheten du får på koaks som ofte er 10-20 mbits, hvor 5G nok vi kunne slå den med opptil 50 mbits. Når du nevner konsoll-gaming så er maks datamengde plutselig ganske relevant, Telenor har maks 2 TB før de struper farten til 5/5 mbits. En del konsoll-spill som enten får oppdateringer eller som du kjøper online kan fort være noen 100 GB å laste ned og da vil du faktisk kunne nå 2 TB-grensen i løpet av en måned og få en dårlig opplevelse frem til månedsskiftet når datamengden nullstilles. Og med 5G så kan hastigheten på linjen variere etter påtrykk på basestasjonen du er tilkoblet men jeg vil tro dette er et mindre problem der det er 5G-kapasitet enn områder med kun 4G.

For å ta et kjapt eksempel på hvor stabilt trådløst bredbånd kan være så overførte jeg i løpet av januar en større mendge filer fra NAS'en i byen til boligen hvor vi har trådløst bredbånd over 4G og brukte litt over 1,4 TB av 2 TB før måneden var omme. Det som imponerte meg var at en filoverføring på ca 600 GB gikk i en omgang uten avbrudd med konstant bra hastighet som bør tilsi at utstyretTelenor leverer en del av trådløst bredbånd-leveransen med en antenne fra Zyxel og 4G-masten i området takler litt konstant "trøkk" uten at man får avbrudd eller pakketap.

Jeg har ikke prøvd Telia sin trådløse bredbåndsløsning men vil tro den fungerer på ganske tilsvarende vis. Det er ganske så middels 4G-signal fra Telia i boligen hvor vi har trådløst bredånd fra Telenor så derfor ble det ikke vurdert å bestille noe tjeneste fra dem.

Lenke til kommentar
On 2/7/2022 at 7:38 AM, NULL said:

Ja, og det er ubegrenset siden det ikke slutter å fungere til enkle formål. Slik er det jo også for mobilabonnement som er "fri data".

Er i Telenor-nettet på Fri Data med Happybytes. Nå har jeg dratt ned 230 GB på et abo som struper etter 108 GB og det er enda ti dager igjen før kvoten blir satt på nytt. 3 Mbps sekund fungerer tålelig bra, selv om det ikke er noe olja lyn. Selv multitasking går greit selv om en merker hastighetsbremsen greit. Bl.a. kverkes TCP-koblingene rett som det er, så en trenger en god resume-funksjon for downloads.

Lenke til kommentar
RSFN skrev (På 6.2.2022 den 16.44):

Hm.. Telenor sier at det ikke er noe databegrensing på trådløst og vi kunne få 500mbs med en antenne på taket.

Mobilt bredbånd har vi på hytta, funker fint men ville ikke hatt det hjemme pga datamengden og pris.

Noen selgere får seg til å si mye rart for bonusen sin. Dersom Telenors folk virkelig har påstått at de ikke har noen som helst begrensning er det blank løgn. Man trenger ikke gå lengre enn til Telenors egne sider om det de kaller "Ubegrenset databruk" som i praksis er en ekstra stor datapakke på 2TB som du ikke kan bruke andre steder enn hjemme: 

"Full fart inntil 2000 GB hver måned (deretter reduseres hastigheten til 5 Mbps ut inneværende måned)"
Trådløst Bredbånd - Raskt bredbånd over mobilnettet (telenor.no)

Coax-abonnementene har p.t. ingen slik begrensning her til lands, så jeg ville valgt Telia. Så får man håpe at de har en stabil og pålitelig leveranse der du bor, ellers kan det jo bli det jo en avveining mellom stabilitet og kapasitet. Dette finner du jo dessverre først ut etter å ha brukt dem en stund.

Endret av inside_446486
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...