Gå til innhold

Medlem av EL og IT eller Krifa? Har jeg et moralsk ansvar for "EL og IT" medlemsskap?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg meldte meg inn i Krifa i stedet for "EL og IT", da jeg personlig synes "EL og IT" rett og slett er dyrt. Koster 1,9% av brutto lønn, i tillegg til forsikringspakke på 549 kr som man må ha (kan få 100 kr mindre, men for sent for min del å frasi meg uføreforsikring). Betaler da ca 760 kr mnd + forsikringspakke med den jobben jeg har nå. Og når jeg nå i tillegg tenker å ordne ekstrajobb, så blir det å koste enda litt mer.

 

Det eneste fordelen jeg personlig trenger med å være medlem i fagforening er fri rettshjelp, og betalte tidligere ca 150 kr mnd for forsikring (reise og innbo, har ikke bil). Krifa, som kun har fri rettshjelp koster 239 kr per måned fast, og da med privat forsikring utenom blir det ca 239 + 150 kr = 389kr per måned, i stedet for 760 + 549 kr = 1309 kr per måned, så er ca 11 000 kr forskjell årlig der for min del (vel og merke uten uføreforsikring). Enda mer forskjell ved ekstra jobb.

Personlig synes jeg også det at LO (som EL og IT er en del av) sin partistøtte til AP blir veldig feil.

Så er det på den annen side, det at EL og IT jobber for tariffavtaler, som gjør at jeg føler det kan bli litt feil å melde seg ut? Hva tenker dere? Hvor viktig er denne jobben EL og IT gjør i forhold til tariffavtaler?

 

Jeg har forsåvidt ødelagt økonomien min helt nå, pga manisk psykose som gjorde at jeg havnet 50 000 kr i ekstra gjeld (fra å ha noen 1000 kr på konto), i tillegg til at jeg nå også bare har litt over 1 lønning på 2 mnd pga gjorde feil med sykemelding. Så personlig fører jo dette nå til at jeg nå har søkt ekstrajobb, og bestemt meg for at jeg bare må leve ekstremt sparsommelig og prioritere å få betalt ned gjeld (meste privat).

 

Er det veldig egoistisk av meg å melde meg ut av EL og IT?

Endret av hoophoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Mato said:

det er helt opp deg om du er medlem av en fagforeing eller ikke, dog hva en som er størst på din arbeidsplass som er det logiske valget.

Jeg vet det er opp til meg. Men EL og IT driver og forhandler tariffavtaler, og de kommer jo meg til gode i så måte. Mens Krifa ikke gjør slike forhandlinger.

Men må kanskje også tenke litt egoistisk med tanke på at slik det er nå så har jeg ingen penger, og må spørre om å låne enda mer penger bare for å få betalt enda mer regninger, og heller ikke har penger til mat resten av måneden.

 

Synes også selv at, i tillegg til AP (LO) forbindelsen til EL og IT er problematisk, så er det unødvendig dyrt på også på generelt grunnlag, og synes også forsikringene er unødvendig dyre.

 

Nå har jeg allerede meldt meg inn i Krifa, så tenker jeg nok at jeg melder meg ut av EL og IT så fort jeg har vært 3 måneder medlem i Krifa (tar 3 måneder før fri rettshjelp er aktiv).

Endret av hoophoop
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mato said:

jeg er storsett medleme i IE pga innboforsikringen, og så er det jo greit og støtte opp om fagforeningen, det politiske lukker jeg øya for 

Jeg har tidligere hatt innbo og reiseforsikring gjennom min bank til ca 150 kr måneden, så betaler mer for innbo-/reiseforsikring gjennom EL og IT.

Så er jo dette med støtte fagforeningen og deres forhandlinger, som er eneste grunnen personlig for at jeg kan tenke meg at EL og IT medlemsskap er noe jeg vil ha.

Lenke til kommentar
hoophoop skrev (På 1.2.2022 den 20.02):

Så er jo dette med støtte fagforeningen og deres forhandlinger, som er eneste grunnen personlig for at jeg kan tenke meg at EL og IT medlemsskap er noe jeg vil ha.

Er ikkje Krifa også ei fagforening som jobbar for tariffavtalar?

Kvar du velger å være organisert blir eit valg som du må gjere sjølv. Det du må sjå på er om fordelane opp mot kostnadane. El og IT har nok eit større fokus på ditt arbeidsområde enn andre fagforeiningar som har eit langt breiare fokus på mange yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
22 hours ago, The Avatar said:

Er ikkje Krifa også ei fagforening som jobbar for tariffavtalar?

Kvar du velger å være organisert blir eit valg som du må gjere sjølv. Det du må sjå på er om fordelane opp mot kostnadane. El og IT har nok eit større fokus på ditt arbeidsområde enn andre fagforeiningar som har eit langt breiare fokus på mange yrkesgrupper.

Det er vel EL og IT som tar seg av forhandlingene slik jeg har forstått. Krifa har kun fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 3.2.2022 den 11.11):

Er ikkje Krifa også ei fagforening som jobbar for tariffavtalar?

Kvar du velger å være organisert blir eit valg som du må gjere sjølv. Det du må sjå på er om fordelane opp mot kostnadane. El og IT har nok eit større fokus på ditt arbeidsområde enn andre fagforeiningar som har eit langt breiare fokus på mange yrkesgrupper.

Nei. Krifa er prinsipielt mot tariffavtaler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...