Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimeligere alternativ til Landcruiser?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Ønsker meg en stor og sterk bil med høy hengervekt og god fremkommelighet. Ønsker meg en Toyota Landcruiser men ser at man må opp i 3-400 000 for en ganske gammel modell med masse på telleren! Ser at Volvo XC90 er begynt å bli en rimelig bruktbil, men denne skal visst være underdimensjonert, og ikke holde særlig høy kvalitet. Så var det Porche Cayenne. Råsterk og stilig. Mange pene eksemplarer under 250 000. Men det er kanskje galskap å kjøpe noe slikt med 8 sylindre nå som bensinprisen bikker 20kr rett som det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen som er så sterke som LC i lengden. De koster litt, men du får også meget gode priser når du selger igjen. En bekjent kjøpte en ny på sitt firma til 400k. Etter 6 år solgte han den for samme prisen. Husk at 10 år i Norge er grensen for gratis bakseter. Det er nå 4 års ventetid på nye modellen av Land Cruiser. Det er mange bedriftsledere som kjøper slike biler og har omtrent gratis bilhold og fine fradrag på firmaet. Biler som jeg tror holder seg meget godt, lenge: LC, Wrangler, G-wagon. LR Discovery er bygget på samme plattform som RR Sport. Dette er langt fra noe Toyota kvalitet, de er vel sist i omtrent hver eneste undersøkelse.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 28.1.2022 den 8.15):

Men hva ser du egentlig etter? Land Cruiser, Pajero, Discovery, det er SUV som er bygget for å bli brukt, og som faktisk tåler 3 tonn på kroken.

Cayenne, Xc90 og den klassen er rene personbiler som kan tidvis trekke noe, men er ikke i nærheten å ha samme styrke og utholdenhet.

 

Hva tenker du å trekke, og hvor mye?

Discovery er kanskje den beste av disse. Seriøs SUV.

Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

Tja. Uansett stor SUV bør man enten ha latterlig fet lommebok, eller kunne skru selv. Uansett koster det peng, type 2-3 personbiler. Disco er ikke så halvgærn om du kan skru selv, men absurd dyr om du må ta alt på verksted. Generelt er det en meget god SUV, med best trekkraft, best komfort og generelt god kvalitet. Men det MÅ stelles, langt mer enn en personbil.

Lenke til kommentar
On 1/29/2022 at 9:35 PM, Opelduude said:

Hadde sett på D-max om du kan gå for pickup. 

Jo har sett på dem. Ser ut som man får veldig mye for pengene der :) Er bare det at jeg klarer ikke helt å se poenget med pickup. Hvis man likevel skal ha litt lang og stor bil: Hvorfor ikke ha tak over hele? 🤪

 

On 1/30/2022 at 1:28 PM, Dubious said:

Får håpe elbiler slipper disse idiotiske lovene, sånn at en kan registrere elpickup som personbil uten å bli flådd. 

Da må vel noe skje med vektbegrensningene som ligger der i dag...

 

On 1/30/2022 at 8:10 AM, Dubious said:

Jeg kjøpte Hilux, fordi Landcruiser er ubrukelig i Norge som varebil, og personbil er over millionen.
Mest på grunn av at gitteret blir rett bak setet.

Ubrukelig som varebil? Det blir for dårlig plass i kupeen mener du?

Lenke til kommentar
On 1/29/2022 at 6:12 PM, kremt said:

Det er nok ingen som er så sterke som LC i lengden. De koster litt, men du får også meget gode priser når du selger igjen. En bekjent kjøpte en ny på sitt firma til 400k. Etter 6 år solgte han den for samme prisen. Husk at 10 år i Norge er grensen for gratis bakseter. Det er nå 4 års ventetid på nye modellen av Land Cruiser. Det er mange bedriftsledere som kjøper slike biler og har omtrent gratis bilhold og fine fradrag på firmaet. Biler som jeg tror holder seg meget godt, lenge: LC, Wrangler, G-wagon. LR Discovery er bygget på samme plattform som RR Sport. Dette er langt fra noe Toyota kvalitet, de er vel sist i omtrent hver eneste undersøkelse.

Jo ingen tvil om at dem holder seg godt i pris. Men at en ny bil ikke taper seg på 6 år? Det må du nesten forklare. Kanskje begynne å sikle på G-wagon da 😍

Lenke til kommentar
On 2/1/2022 at 9:36 PM, kremt said:

Kjøpt på firma med mva refusjon. Solgt privat med relativt stort bruksfradrag for å sette inn bakseter.

Så da overtok du den fra firmaet ditt etter en tid? Blir man da skattet for bilens listepris?

 

On 2/1/2022 at 9:51 PM, jon67 said:

Egentlig ikke! Sikkert fordi det fort blir en litt dyr bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247181655
men kvalitet er det nok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...